Bouw van de HeijneCamper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ricardo2016
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 04 apr 2016, 14:00

Bouw van de HeijneCamper



Bericht door Ricardo2016 »

Beste forumleden,

Na een half jaar van voorbereidingen zijn wij afgelopen week echt begonnen met de ombouw van een Fiat Ducato L3H2 uit 2016 naar Camperbus. Wie zijn wij? Mijn naam is Richard, mijn vrouw en zoontje van 9. Aangezien wij met zijn drieën zijn moet de camper dus minimaal 3 zit- en slaapplaatsen hebben. Zelf heb ik zeer veel gelezen op het forum, veel van jullie allemaal geleerd en veel ideeën op gedaan op camperbeurzen etc. We bezitten nu al meerdere jaren een Hymer Camper dus het Camperen zit ons ondertussen in het bloed, maar wij willen graag iets zelf bouwen zodat de camper volledig naar eigen wens is. Zoals gezegd heb ik veel van jullie geleerd en hoop nog veel meer te leren door het van bouwervaringen.
Wat ik op het forum wel gemerkt heb is dat er zoveel meningen als mensen zijn. Mijn conclusie: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en er zijn dus soms meerdere oplossingen. Daarnaast speelt gevoel ook nog mee :-B

Wij hebben dan nu eindelijk, na een half jaar voorbereidingen, een voor ons goede Fiat Ducato bus L3H2 gevonden en ook hebben wij voldoende zelfvertrouwen getankt dat wij deze klus denken te klaren. Zelf denk ik er 1 jaar over te doen……time wil tell…

Waar richten wij ons zoal op:
• Min. 3 zitplaatsen
• Dwarsbedden achterin
• Isolatie met Armaflex en X-trem
• Truma combi 4 (verwarming en warmwater)
• Toilet met cassette (Thetford C263)
• Compressor Koelkast
• Zo groot mogelijk zonnepaneel op het dak, omvormer, etc.
• Heki Midi dakluik voor
• Heki Mini dakluik achter
• 3 SP7 ramen (grote moet ik nog bepalen).
• 2 HH Accu’s
• ±50 liter schoonwatertank (in de bus) en ±40 liter vuilwatertank (onder de bus)
• Later: Fietsendrager (voor 3 fietsen)
• En alles wat ik nog vergeet

Het gaat mij nog veel denkwerk opleveren maar bovenal willen we veel plezier beleven aan het bouwen en daarna de avonturen!
Ik zal zo veel mogelijk posten van mijn bouwervaringen met foto’s zodat we van elkaar kunnen leren.

We gaan beginnen!
Gebruikersavatar
Ricardo2016
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 04 apr 2016, 14:00

Re: Bouw van de HeijneCamper



Bericht door Ricardo2016 »

Dit is hem dan!

Hij moet idd nog een poetsbeurt krijgen aan de buitenkant :D
Bijlagen
HeijneCamper 1.jpg
HeijneCamper 1.jpg (85.6 KiB) 2853 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ricardo2016
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 04 apr 2016, 14:00

Re: Bouw van de HeijneCamper



Bericht door Ricardo2016 »

Als eerste de boel leeggehaald en schoongemaakt.
Het kan nu allemaal echt beginnen. De vloerplaat heb ik bewaard want die wil ik straks weer terugplaatsen (na vloerisolatie).
Bijlagen
Binnenkant aankoop.jpg
Binnenkant aankoop.jpg (64.73 KiB) 2846 keer bekeken
Binnenkant na poets.jpg
Binnenkant na poets.jpg (76.88 KiB) 2846 keer bekeken
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1742
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Bouw van de HeijneCamper



Bericht door marjasjaak »

Mooie bus, succes met de bouw. We zien de foto's wel verschijnen. :thumbup:
Ik zou wel voor een iets grotere afvaltank , 80l of meer, gaan.
Anders moet je dagelijks vuil water lozen.
Sjaak.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Bouw van de HeijneCamper



Bericht door pele »

Beste

Ik ben ook van mening dat je beter grotere watertanks plaats. Voor het gewicht ledig moet je het niet laten! De vuilwatertank van bv. 90 liter kan je onder de bus gemakkelijk kwijt.Het geeft je veel meer autonomie.
Ik maak graag reclame voor het 19de zelfbouwtreffen in het Belgische Wodecq. Dit kan vrijblijvend bezocht worden. Er zullen meerdere buscampers van jouw type te zien zijn. Dit op 27 en 28 april. http://www.campersite.be/forum/niew03.htm : zie bij rubriek "treffens"
Indien geïnteresseerd, kan ik je per PB ook foto's sturen van mijn buscamper(s).
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Bouw van de HeijneCamper



Bericht door doov »

Das maar de vraag, Ik kan niet meer dan 20 liter vuil water kwijt en hoef dat niet eens dagelijks te legen. Ik heb geen douche in de campert.
Voor mij zou de hoeveelheid die TS noemt ruim voldoende zijn.
Gebruikersavatar
Ricardo2016
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 04 apr 2016, 14:00

Re: Bouw van de HeijneCamper



Bericht door Ricardo2016 »

Onze keuzes zijn gebaseerd op de volgende overwegingen en ervaringen. Wij douchen niet in de camper (is onze ervaring) en drinken water uit flessen. Het enige waar we water voor gebruiken is het toilet en af-en-toe een kleine afwas en wat waswater. Vaak douchen we op een camping of zoeken een lekker warm zwembad op.
Dit is de reden voor onze keuzes. Ik overweeg ze nog maar veel groter laat ik ze niet worden. Het is allemaal gewicht. Wij hebben nu 100 liter schoonwatertank en dat maken we gewoon niet op. Te snel moet ik alweer verversen en dan zit er nog veel water in waardoor ik ze nu altijd maar voor de helft vul.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Bouw van de HeijneCamper



Bericht door pele »

Als je geen douche hebt, is een 40 litertank inderdaad voldoende.
Gebruikersavatar
Ricardo2016
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 04 apr 2016, 14:00

Re: Bouw van de HeijneCamper



Bericht door Ricardo2016 »

Ohhh ja, ook niet onbelangrijk. Gisteren hebben we ons logo op de camper geplakt en 'officieel' gedoopt en geproost :cheers:
Bijlagen
Logo.jpg
Logo.jpg (130.7 KiB) 2691 keer bekeken
Gebruikersavatar
helex
Berichten: 523
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 18:44
Locatie: Bemmel

Re: Bouw van de HeijneCamper



Bericht door helex »



Lex

Lex en Heleen
Knaus Traveller 705 1995 op Ducato 230 2.5 TDi
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Bouw van de HeijneCamper



Bericht door JTG »

Leuk! Mooi jonge bus, denk wel even aan de terugroepacties die er misschien nog zijn, zie RDW (losraken intercoolerslang en EGR leiding controle/vervanging). We houden je bouwtopic in de gaten :thumbup:
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Bouw van de HeijneCamper



Bericht door pele »

Met deze recente bus zal je rekening moeten houden met verstrengde regelgeving i.v.m. bijkomende zitplaatsen voor tijdens het rijden.
Gebruikersavatar
Ricardo2016
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 04 apr 2016, 14:00

Re: Bouw van de HeijneCamper



Bericht door Ricardo2016 »

Klopt. Ik laat een gecertificeerde gordelbok in bouwen die volgens zeggen door de RDW-keuring komt met als resultaat dus 2 extra zitplaatsen op kenteken. Collega forumleden hebben positieve ervaringen dus dat doen we dan maar. Hope for the best.
Medio April wordt het gedaan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Bouw van de HeijneCamper



Bericht door pele »

Ricardo
Misschien een tip voor jouw bus:
Ik veronderstel dat je de duobank vervangt door een (moeilijk te vinden!) enkele bijrijdersstoel.
De duobank hou je over voor twee bijkomende zitplaatsen op +/- 115 cm van de cabinerand.
Echter, je moet een gecertificeerde gordelbok gebruiken, dat weet je. De zitting en rugleuning van de duobank kan je hierop monteren, na het wegnemen van al het onnodige ijzerwerk van die bank. Althans, zo heb ik het al 2x gedaan. Je hebt dan een goed zittende bank voor je passagier(s), in dezelfde uitvoering als de cabinestoelen, comfortabel en steun gevend tijdens het rijden, zonder bijkomende kosten van stoffering. Voor de veiligheid is in eerste instantie de gordelbok, zijn verankering aan het chassis en zijn driepuntsgordels van belang. Welke zitting je hierop plaatst, is minder belangrijk, eerder esthetisch en bepalend voor het zitcomfort.
Met wat puzzelwerk, kreeg ik onder die gordelbok héél veel techniek kwijt : de Truma combikachel met uitstroommonden die direct haar warmte in de zithoek blaast, de complete elektrische installatie, de woonaccu, de drukpomp voor het water, een verdeelstuk voor de LPG gebruikers, een afvalbakje in handbereik onder de zitting en nog wat opbergruimte.
viewtopic.php?f=1&t=8452913&p=1565964#p1565964
Plaats reactie