Bouw van de HeijneCamper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
anka
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 30 jul 2018, 9:40

Re: Bouw van de HeijneCamper



Bericht door anka »

Dat zou ik ook wel graag willen weten :)

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk

Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Bouw van de HeijneCamper



Bericht door L4H3 »

https://www.dewitschijndel.nl/dometic-r ... qYQAvD_BwE




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
anka
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 30 jul 2018, 9:40

Re: Bouw van de HeijneCamper



Bericht door anka »

Thanks. Dat is nog de moeite qua prijs trouwens..

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Ricardo2016
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 04 apr 2016, 14:00

Re: Bouw van de HeijneCamper



Bericht door Ricardo2016 »

Update: Afgelopen weekend veel kleine klusjes gedaan.
Verder gegaan met het isoleren, elektra aangelegd, enkele lasdozen geplaatst, mantelbuis gelegd voor de accu kabel tussen de start accu en HH accu's. Ik heb geen intelligente dynamo dus ik kan de boel 'gewoon' met een Cyrix aansluiten. Verder nog allerlei materiaal besteld zodat ik na de meivakantie weer verder kan.

Daarnaast ben ik bezig geweest met een proefkastje om zo gevoel bij de afmetingen te krijgen en zo uiteindelijke afmetingen te bepalen. Hiermee kom ik ook op het hout dat ik wil gaan gebruiken voor het meubilair. Ik lees dat er altijd 15mm populieren multiplex met HPL afwerking wordt gebruikt. Nu ben ik hiervoor bij de lokale houtboer geweest en zij kunnen het prima voor mij maken (net als bij Reimo). Populieren 15mm multiplex met HPL afwerking is alleen duur. De houtboer gaf aan dat het materiaal wat voor keukenkastjes etc. gebruikt wordt de helft kost maar wel wat zwaarder is. Hij gaat nog even uitrekenen wat dit gewichtsverschil dan is. Is er naast gewichtsverschil, het is natuurlijk mooi materiaal, wellicht nog een andere reden waarom ik voor populieren moet kiezen? Zelf denk ik nu aan populieren HPL voor de kasten etc. en voor de kastdeurtjes, lades etc. goedkoper hout te gebruiken (wel met HPL afwerking). Hebben jullie wellicht een advies?
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Bouw van de HeijneCamper



Bericht door pele »

Goedkoper dan populieren zal moeilijk zijn. Het is de HPL die duur is.
Bij mij kwam het plaatmateriaal op ruim 2000 euro. HPL op Okoumé en op berken.
Plaatmateriaal dat men in keukens gebruikt weegt echt te zwaar! (spaanplaat, MDF)
Met spaanplaat (afgewerkt met melamine/HPL) kan je geen afgeronde hoeken maken.
Een alternatief zou voor mij zijn : okoumé 15 mm multiplex (garantieplaat : plaat van 305 x 150 cm +/- 175 euro)
Deze multiplex beitsen, lakken of schilderen. Ik heb al mooie resultaten gezien bij andere zelfbouwers.
Een andere optie die ik ook al eens gebruikte : berkenmultiplex. Weegt zwaarder maar is erg stevig. Zo kan je met diktes werken van 6, 8, 10 , 12 en 14 mm. Berken heeft een gladde oppervlaktestructuur. Die kan, je blank lakken, of een kleur geven. Met zijn fijnlagige structuur kan je gladde kopse kanten bekomen die je ook fijn kan bewerken met een bovenfrees, voor afgeronde vormen.
.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2b01.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2b01.jpg (65.73 KiB) 1163 keer bekeken
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2afb.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2afb.jpg (96.9 KiB) 1125 keer bekeken
Camperbassie
Berichten: 632
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Bouw van de HeijneCamper



Bericht door Camperbassie »

Ricardo2016 schreef:
ma 15 apr 2019, 16:55
Daarnaast ben ik bezig geweest met een proefkastje om zo gevoel bij de afmetingen te krijgen en zo uiteindelijke afmetingen te bepalen. Hiermee kom ik ook op het hout dat ik wil gaan gebruiken voor het meubilair. Ik lees dat er altijd 15mm populieren multiplex met HPL afwerking wordt gebruikt. Nu ben ik hiervoor bij de lokale houtboer geweest en zij kunnen het prima voor mij maken (net als bij Reimo). Populieren 15mm multiplex met HPL afwerking is alleen duur. De houtboer gaf aan dat het materiaal wat voor keukenkastjes etc. gebruikt wordt de helft kost maar wel wat zwaarder is. Hij gaat nog even uitrekenen wat dit gewichtsverschil dan is. Is er naast gewichtsverschil, het is natuurlijk mooi materiaal, wellicht nog een andere reden waarom ik voor populieren moet kiezen? Zelf denk ik nu aan populieren HPL voor de kasten etc. en voor de kastdeurtjes, lades etc. goedkoper hout te gebruiken (wel met HPL afwerking). Hebben jullie wellicht een advies?
Zie https://www.morlanduk.com/ licht en alles is mogelijk.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Bouw van de HeijneCamper



Bericht door pele »

Camperbassie
Kan je ook aangeven wat er licht is en wat er allemaal mogelijk is? Wat het kan kosten?
Camperbassie
Berichten: 632
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Bouw van de HeijneCamper



Bericht door Camperbassie »

Licht is het gewicht van de panelen. Ze noemen het plywood ik denk dat het berkenmultiplex is met decor afwerking hpl. Ben het zo uitgebreid niet in NL tegengekomen.

Prijzen staan op de site.
Ben je minder thuis in randafwerking of kun je niet zo mooi zagen kun je de aluhoek profielen gebruiken.
Ik heb proefplaatjes aangevraagd. Binnen 5 dagen in huis gratis max. 5.

Google op Greg Virgoe hij bouwde een camper met dit spul, heeft tips en ideen voor bewerken
Gebruikersavatar
Ricardo2016
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 04 apr 2016, 14:00

Re: Bouw van de HeijneCamper



Bericht door Ricardo2016 »

Update: Na 1,5 week vakantie kunnen we weer verder aan de HeijneCamper. De zonwering is geplaatst....nu de zon nog :-B
Niet veel bijzonders maar toch weer een mooie stap. Beschrijving die er bij zit is overduidelijk dus kan niet missen.
We hebben bewust voor deze gekozen omdat deze over de hele lengte iets kan zakken. Toch wat privacy en toch ook nog wat naar buiten kunnen koekeloeren.
Bijlagen
Zonwering buiten.jpg
Zonwering buiten.jpg (198.94 KiB) 933 keer bekeken
Zonwering binnen.jpg
Zonwering binnen.jpg (179.95 KiB) 933 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ricardo2016
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 04 apr 2016, 14:00

Re: Bouw van de HeijneCamper



Bericht door Ricardo2016 »

Update: Naast allerlei kleine klusjes die zich niet laten vangen in een foto hebben wij dit weekend de 3 ramen geplaatst. We hebben gekozen voor de Dometic S7P lijn. Wel wat duurder maar een mooie serie. Het plaatsen is vooral uitmeten en uitmeten en uitmeten en daarna doen. Na de eerste krijg je vertrouwen en ga je gestaag door. Het zagen met een decoupeerzaag gaat zeer makkelijk en levert geen problemen op.
Zelf heb ik er voor gekozen om alle horizontale 'balken' een dag van te voren vast te lijmen, vervolgens het raam te zetten en daarna de verticalen balken in te lijmen en daarna d.m.v het raam vast te klemmen. Hiermee buigen de verticale latten zich in de vorm van het raam en de carrosserie. Dit blijkt een prima werkwijze. Na het plaatsen laat de overtollige kit laat zich na een uurtje simpel en eenvoudig verwijderen. Ramen zitten er strak in! Op de ramen heb ik nog de folie laten zitten zodat de kans op beschadiging tijdens het klussen wellicht wat kleiner wordt.

Wat wel handig is om bij het uitzagen van de ramen een blokje hout vast te schroeven aan het deel dat je uitzaagt. Zo kan iemand die binnen staat eenvoudig het metalen 'raam' vasthouden en zorgen dat het metaal niet gaat klapperen tijdens het zagen.
Bijlagen
Ramen.jpg
Ramen.jpg (107.89 KiB) 814 keer bekeken
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Bouw van de HeijneCamper



Bericht door JTG »

Ziet er strak uit! Hou rekening met de afwerking van deze ramen aan de binnenzijde (de plise/hor loopt ook gebogen).
Ben54
Berichten: 14
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 10:18

Re: Bouw van de HeijneCamper



Bericht door Ben54 »

Dag
mogelijk is het een idee kasten/lades/enz van dibond (of vergelijkbaar) te maken; een licht en stevig, in diverse diktes en afwerkingen te krijgen aluminium sandwich met kunststof kern. hoeken zijn bv. naadloos om te zetten (door de achterkant in te frezen), het is rond te walsen, enz
info oa op de website van dibond. hoeft helemaal niet duur te zijn. zie marktplaats
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Bouw van de HeijneCamper



Bericht door luinge »

Ricardo2016 schreef:
vr 03 mei 2019, 17:31
We hebben bewust voor deze gekozen omdat deze over de hele lengte iets kan zakken.
Is dat de FP300 van dometic?

Roelof
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Bouw van de HeijneCamper



Bericht door myway »

Als de wagen in de zon staat zou ik de raamfolie verwijderen.
Dat gaat vaak erg slecht als hij een tijdje in de zon heeft gestaan.
Plaats reactie