Buck Booster

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arend
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:59
Locatie: Suwald
Contacteer:

Buck Booster



Bericht door Arend »

Hallo,

Zijn er voordeliger alternatieven voor de Buck Booster om een LFPO4 accu te laden met een Ford Transit Euro 5?
Ik kan niets vinden bij Ali.
Sterling B2B lader lijkt mij geen alternatief.

Wie heeft er iets anders toegepast?

Groeten
Arend
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Buck Booster



Bericht door Kroppie »

ik heb enkel loodzuuraccu,s dus niet zoiets nodig gehad, maar waarom is zo,n sterling B2B geen alternatief, is vlgs mij het zelfde principe als de dc/dc boosters van votronic en victron.

simpel gezegd stroom uit de startaccu halen en daarvan de spanning wat op te krikken en daarmee de hhaccu te laden, om die startaccu laag in de laadtoestand te houden en daardoor de dynamo aan het werk te houden, die anders min of meer door de boordcomputer teruggeregeld zal worden om de startaccu niet geheel vol te laten worden .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Buck Booster



Bericht door 't Busje »

De Sterling zou niet of minder geschikt zijn voor lithium accu's:
Voor het beste effect gebruik open lood-zuur batterijen, geen Gel, gesloten of AGM accu's.
Zie https://www.advitek.nl/stroom/acculader ... r-b2b.html .

De NDS Powerservice Plus en Gold zijn wel geschikt voor lithium accu's: zie http://bombeeck-digital.nl/pdf/nds-brochure-2019-nl.pdf . Die zijn echter ook niet goedkoop.

Ik moet wel zeggen dat de logica mij ontgaat: bij een dure lithium accu wil je bezuinigen op een goede lader.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Buck Booster



Bericht door Kroppie »

een lithium accu heeft geen speciale laadkurven (bulk, absorptie , float, recon, egalisatie e.d) nodig, wel een regeling afgestemd op de accu (o.a. op tijd uitschakelen en geen float of druppel fase, laadtemperatuur in de gaten houden).
in feite een heel simpele lader dus, maar een lithium accu kan een hoge laadstroom verdragen , wel handig als een lader die ook kan leveren.
wil je meer lezen over dit.?

https://www.wohnmobilforum.de/w-t118991.html

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Arend
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:59
Locatie: Suwald
Contacteer:

Re: Buck Booster



Bericht door Arend »

Volgens mij is de Sterling niet geschikt, hij kijkt naar startaccu spanning en die is bij een intelligente dynamo niet constant hoog tijdens het rijden, alleen tijdens het afremmen.
De NDS en Voltronic zijn volgens mij op hetzelfde principe gebasseerd.
Vreemd dat allen Victron een oplossing heeft, ik denk dat dat wel de beste is, echter ik begrijp niet dat er geen andere fabrikanten zijn die zoiets bouwen.
In een ander draadje zag ik een proefopstelling van Kampo, ziet er goed uit!

Groet,
Arend
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Buck Booster



Bericht door JoopBrekken »

TS heeft het over euro 5, die heeft toch geen slimme dynamo?
Onze LFP accu wordt prima geladen direct door de ( domme :P ) dynamo.
Laatst gewijzigd door JoopBrekken op za 23 mar 2019, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Buck Booster



Bericht door Kroppie »

ford dacht ik wel, maar kan het mis hebben.

en nog wat info over de b2b charger

https://cdn.shopify.com/s/files/1/1934/ ... 4986592305

daarin word aangegeven dat de b2b juist wel geschikt is voor lithium, maar duur blijft het.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op za 23 mar 2019, 13:08, 2 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Buck Booster



Bericht door hathi »

Joop :thumbup: eerst checken ? Verder vraag ik me dan toch af ,of de vorige accu’s dan ook niet geladen geworden zijn ?
Hans
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Buck Booster



Bericht door JoopBrekken »

Je hebt gelijk, ik had het eerst moeten checken, euro 5 kan ook slim zijn!
Plaats reactie