Welk type/soort hout Hymer B574 (1997)?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
HymerQueen
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 06 aug 2017, 20:36

Welk type/soort hout Hymer B574 (1997)?



Bericht door HymerQueen »

Hallo,

Wie weet wat voor soort hout er is gebruikt in een hymer b574 bouwjaar 1997. Ik wil een hoekbankje gaan maken en wil graag hetzelfde soort en kleur hout gebruiken.
Ik heb een foto van het interieur bijgevoegd.
Bijlagen
IMG-20190320-WA0018.jpg
IMG-20190320-WA0018.jpg (115.9 KiB) 1156 keer bekeken
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Welke type/soort hout hymer b574 bj1997



Bericht door rijschoollucassen »

Probeer eens op een sloperij. Panelen van die leeftijd zijn al flink verkleurd. Zijwanden van bv een kast zijn meestal nauwelijks beschadigd en zijn beter op kleur dat nieuw materiaal.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Welk type/soort hout Hymer B574 (1997)?



Bericht door blizard »

Houtsoort zal blank eiken zijn
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Welk type/soort hout Hymer B574 (1997)?



Bericht door Hoofdnoorman »

Helaas, het is niet blank eiken.
Ik meen dat het Erle heet. Ik heb dezelfde kleur en het is erg moeilijk om bijpassende dekorplaten te vinden. Ik heb wel folie van (bijna exact) de goede kleur en structuur. Deze kan ik helaas ook niet meer krijgen. Die kwamen destijds van de Praxis en dat was "Kersen".

Wel heb ik lak voor de massive randen van de tafel, aanrecht en omlijsting van alle kastdeurtjes. Voor het kleuren is echter een hele resolute behandelmethode nodig, maar bij mij is er geen verschil te zien.
Hier zie je het frame van het deurtje wat ik van een hele mooie lat van Grenen heb gemaakt.
Afbeelding

Hier een opname van een nieuw gelakte rand van de tafel.
Afbeelding

Ik heb alle ""paneeltjes" in de deurtjes voorzien van crème plakfolie. Ik vond het allemaal een beetje teveel hout.
Je zou kunnen overwegen om dit ook te doen. Uit de deur van de WC, heb je redelijk grote platen met de juiste bedrukking. Ook zit er misschien nog een dekplaat op jouw koelkast?

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Welk type/soort hout Hymer B574 (1997)?



Bericht door appellover »

Ik had heel vroeger een Knaus (is dat ook van Hymer) Azur caravan en wou ook hetzelfde hout gebruiken voor een extra plank.
Ben met deurtje naar een houtsoortenkenner ( Stichting Hout in Huizen ? ) gegaan en bleek perenhout te zijn ,appelhout is bijna hetzelfde.Probleem was dit hout niet uit produktiebos komt je moet wachten tot weer een boomgaard gerooid werd.Kwam bij dat het hout niet in lengtes geleverd werd,vanwege scheluw trekken en eerst gevingerlast moest worden.Als je goed keek bleek dat ook bij mijn deurtje gevingerlast hout gebruikt was.
Toen maar Iroko gekocht bij een timmerfabriek en met transparant grenenlak op kleur gemaakt ,maar precies hetzelfde is het niet geworden ,viel achteraf tegen van alle moeite en werk.

Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Welk type/soort hout Hymer B574 (1997)?



Bericht door blizard »

Je kan er een deurtje uitnemen en naar een interieurbouwer gaan, of deze platen heeft staan die in de buurt komen
En dat plakplastic van Rudy heb ik gezien, staat mooi, maar als het niet meer in de handel is, moet je wat anders
pwhooftman
Berichten: 1821
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Welk type/soort hout Hymer B574 (1997)?



Bericht door pwhooftman »

Het lijkt op de lichte variant van Erle van DC-Fix, zie https://www.d-c-fix.com/erle-4966.html

Je kunt het rechtstreeks bij dc-fix bestellen
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Welk type/soort hout Hymer B574 (1997)?



Bericht door Hoofdnoorman »

Aangeschreven. Dankje.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
HymerQueen
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 06 aug 2017, 20:36

Re: Welk type/soort hout Hymer B574 (1997)?



Bericht door HymerQueen »

Oké ik ga proberen om die plakfolie te bestellen. Alleen lukt het niet met mijn postcode. Iemand al eens wat besteld bij d-c-fix ?
pwhooftman
Berichten: 1821
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Welk type/soort hout Hymer B574 (1997)?



Bericht door pwhooftman »

Ik heb toen alleen de 4 cijfers van de postcode ingevuld en het werd gewoon (na enkele dagen al) bezorgd.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Welk type/soort hout Hymer B574 (1997)?



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik heb ze even aangeschreven.
Hallo Rudy,

vielen Dank für deine Nachricht.

Leider können wir derzeit keinen Musterservice über den Online Shop anbieten.
Unsere Folien sind aber in allen gängigen großen Baumärkten erhältlich (Bauhaus, Hagebau, Hornbach, Hela, Globus, OBI, Toom...). Dort gibt es auch an den Warenträger Muster zu sehen

in unserem Fabrikverkauf, dem Hornschuch-Markt in Weißbach, finden Sie direkt vor unseren Werkstoren eine große Auswahl an Hornschuch-Produkten.
Unsere erfahrenen und kompetenten Verkäufer beraten Sie gerne. Hier können Sie sich alle Folien ansehen und auch direkt mitnehmen.

Ihr Weg zu uns:
Hornschuch-Markt GmbH
Salinenstraße 1
74679 Weißbach
Deutschland

Telefon: +49 7947 81-216
E-Mail: outlet ( at ) hornschuch.de

Ich hoffe, wir konnten Ihnen weiterhelfen.

Mit freundlichen Grüßen
best regards
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie