Elektraschema

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
iveco44
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 30 sep 2018, 12:39

Elektraschema



Bericht door iveco44 »

Nog een laatste check alvorens te gaan klussen aan de elektra.

Nu heb ik nog de volgende vragen:
- Principe van de shunt begrijp ik nog niet volledig, die kabel van de plus daarnaar toe (met evt extra zekering naast de poolzekering?)
én de aarding van huishoudaccu loopt nu door de shunt. Shunt is geaard. Mijns inziens moet dit kunnen. Klopt dit?
- Zekering op de pluspool van de accu is een mooie manier om zo dicht mogelijk bij de accu te zekeren. Op welke stroomsterkte moet ik hier zekeren? Overeenkomend met de 35mm2 kabel? Dus 100A?
- De zekering tussen startaccu en Cyrix, deze aanleggen onder motorkap (zo dicht mogelijk bij startaccu)?
- Zien jullie nog andere onvolkomendheden?

Afbeelding
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Elektraschema



Bericht door gsm »

De shunt alsvolgt aansluiten :
De min van de accu op de ene kant van de shunt en aan de andere kant van de shunt alle andere min kabels
Dus de massa van je gebruikers niet aan massa maar naar de shunt en ook de min van de acculader
Ook de min naar het chassis op de shunt aansluiten
Denk er om dat alleen de min van de HHaccu aan één kant van de shunt zit en alle andere aan de andere kant.
Mijn inziens kan je dat het gemakkelijkst doen door vanaf de shunt naar een busbar te gaan en daar alle min kabels op aan te sluiten
Op deze manier controleert de shunt alle stromen van en naar de accu

Ook moet je de aarde van de walstroom aan het chassis vast maken
Ook zie ik geen zekering staan na de aardlekschakelaar

Zekering zo dicht mogelijk bij de start accu plaatsen

De zekering in de draad van de shunt is een zwevende zekering die mee geleverd wordt

Ik zou de acculader ook op je zekeringkast aansluiten, scheelt weer een draad op je accu plus pool

Hier zijn pas nog topics over geweest en kijk even naar dit topic viewtopic.php?f=10&p=1805380#p1805380

Als ik je schema even mag aanpassen met wat ik schreef dan zou het hier op neer komen
schema-3.jpg
schema-3.jpg (53.55 KiB) 764 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Elektraschema



Bericht door myway »

Ook hier ongeveer de zelfde opmerking als in het topic aangehaald door gsm.
Een relatief klein accu-ladertje en door de dikke draad tussen de start en hh-accu is het daar nog maar de vraag of die laadstroom een beetje binnen de perken blijft voor de accu.
Of er een 35mm2 tussen de accu en de zekeringkast voor de verbruikers noodzakelijk is kun je uitrekenen maar lijkt mij onnodig.
De shunt is onjuist aangesloten, maar is al door gsm aangehaald.
Sluit de omvormer direct op de accu aan met 10mm2
Plaats reactie