Camper inrichtingseisen voor een Land Cruiser 100

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
LC100
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 16:09

Camper inrichtingseisen voor een Land Cruiser 100



Bericht door LC100 »

Hallo Camperforum,

Ik ben nieuw op het forum en ik wil graag mijn Toyota Land Cruiser 100 ombouwen tot camper. De auto wil ik klaarmaken om met een groep vrienden met terreinauto's reizen te maken. Daarvoor wil een simpele camperinbouw maken met alleen de spullen die echt nodig zijn. Ik wil het dak ombouwen tot een hefdak met daarin een bed. Verder wil ik nog de originele achterbank in de auto laten zitten en de overige camperinbouw in de achterbak maken.

Nu de auto omgebouwd wordt naar camper wil ik ook graag dat de auto in het kwarttarief valt. Hiervoor moet er een fictief blok in passen met een lengte van 200cm met een hoogte van 130cm. Alleen past het fictieve blok net niet door de ronding van de achterkant. Dus is mijn vraag als ik van de twee voorstoelen draaistoelen maak valt de ruimte waar de voorstoelen staan dan in de binnenruimte? In de belasting eisen staat aangegeven: "minimaal 2 vaste zitplaatsen. Dit mogen draaibare zitplaatsen zijn voor de bestuurder en bijrijder". Het lijkt mij dat deze ruimte dan in de binnenruimte valt, omdat het fictieve blok in de auto moet passen wanneer deze gebruikt wordt voor het camperen. Waarbij dus ook het hefdak omhoog staat en de auto niet direct de weg op kan.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee of dit al op deze manier in de auto gemaakt dan hoor ik dat graag!
Alvast bedankt!

En nog een tekening hoe het blok in de auto valt met het hefdak en een voorbeeld van een camper Land Cruiser 100.
Land Cruiser camper zijkant.jpg
Land Cruiser camper zijkant.jpg (106.26 KiB) 2523 keer bekeken
Voorbeeld auto 1.jpg
Voorbeeld auto 1.jpg (86.85 KiB) 2523 keer bekeken
Groeten Tom
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Camper inrichtingseisen voor een Land Cruiser 100



Bericht door nicolasfirst »

Je zou ook kunnen kijken naar plaatsen van een daktent op het dak. Daar zijn tegenwoorig hele mooie oplossingen voor.

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Camper inrichtingseisen voor een Land Cruiser 100



Bericht door 't Busje »

De oorspronkelijke binnenhoogte, dus zonder verhoging met een hefdak, moet ten minste 130 cm zijn. Daar voldoet de auto volgens de tekening niet aan.
Is de binnenruimte van uw kampeerauto niet minimaal 170 cm hoog, maar wel minimaal 130 cm hoog? Dan mag u de binnenruimte verhogen. Het dak moet dan zijn voorzien van een al dan niet uitklapbare, permanent aangebrachte gesloten dakconstructie waardoor de binnenruimte kan worden verhoogd tot minimaal 170 cm over een lengte van minimaal 100 cm en een breedte van minimaal 90 cm. Dit mag alleen als de kampeerauto ook aan de overige inrichtingseisen voldoet.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80416
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Camper inrichtingseisen voor een Land Cruiser 100



Bericht door Dafluc »

Kwestie van lezen, hoe jammer ook, het antwoord staat er letterlijk:
De binnenruimte is de ruimte achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats, waarin de faciliteiten vast moeten zijn aangebracht.
En dan moeten ze ook nog eens van binnen bereikbaar zijn. Wat dus zoveel wil zeggen dat een keukenblokje niet achter een achterbank mag staan. Allemaal bedacht om te voorkomen dat iedereen van zijn stationwagen een camper kon maken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Camper inrichtingseisen voor een Land Cruiser 100



Bericht door 't Busje »

Als je de achterbank wilt handhaven, past dat blok niet meer achter en boven de achterbank.
De ruimte achter de stoelen wordt gemeten vanaf de loodlijn van de achterkant van de stoelen in de achterste stand.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
frank110
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 12 jun 2017, 21:51

Re: Camper inrichtingseisen voor een Land Cruiser 100



Bericht door frank110 »

't Busje schrijft 2 onwaarheden.
1- De oorspronkelijke binnenhoogte. Dit is niet waar, deze belastingdienst tekst is al enige jaren geleden veranderd. Een (zelf) verhoogd dak mag dus ook
2- De ruimte achter de stoelen wordt gemeten vanaf de loodlijn van de achterkant van de stoelen in de achterste stand. Dit is niet waar. Positie van de stoelen staat nergens vermeld. Je achterbank mag je wel handhaven
Je mag achter de achterbank een keuken maken, als je hem op een normale manier maar kan bereiken. (achterdeur openen en achter instappen is vrij normaal).

Belastingdienst tekst:
De binnenruimte moet een rechthoekig blok kunnen bevatten met een hoogte van minimaal 170 cm over een lengte van minimaal 200 cm en over een breedte van minimaal 90 cm. De binnenruimte is de ruimte achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats, waarin de faciliteiten vast moeten zijn aangebracht.

Als je een fictief blok van 200x90x130 achter je stoelen kwijt kan is het OK. In jou geval gaat dat dus denk ik niet. Ombouwen mag wel alleen krijg je dan geen kwarttarief (Bij mijn Defender 5-deurs 110 wel, maar bij een 3-deurs ook niet :-) )
(Vrienden van mij hebben bij hun TLC 80 en 90 ook gemeten maar helaas paste het bij hen niet).

Je moet de tekst van de belastingdienst letterlijk nemen en niet zelf dingen invullen.
Veel mensen monteren ook een vuil watertank voor de keuring. Dat hoeft voor de belastingdienst en RDW helemaal niet. Wat er niet staat is niet nodig. Simpeler kunnen ze het niet maken.
Land Rover Defender Camper
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Camper inrichtingseisen voor een Land Cruiser 100



Bericht door durisotti »

De 2 meter laadruimte wordt gemeten met de rugleuningen recht omhoog en met de stoelen in de achterste stand.
Maar denk ook dat je de 1.30 niet haalt..
Plaats reactie