Welke koelkast?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Welke koelkast?



Bericht door ducati 900 »

Ik kan het nog sterker vertellen.
Bij mij in huis staat een huishoudkoelkast al bijna 15 jaar te draaien.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke koelkast?



Bericht door Kroppie »

uitslover :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Welke koelkast?



Bericht door ducati 900 »

Nou ja zeg, maar alles is er al over geschreven en ik heb net gelezen dat je niet van je eigen ervaring mag
uitgaan maar dat alles moet worden onderbouwd door onderzooek.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke koelkast?



Bericht door Kroppie »

:wink: :hug:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Welke koelkast?



Bericht door Peter LMC »

ducati 900 schreef:
wo 13 mar 2019, 10:31
Ik kan het nog sterker vertellen.
Bij mij in huis staat een huishoudkoelkast al bijna 15 jaar te draaien.

Ben
Dat bedoel ik nu juist Ben.
In huis doen ze het prima.
Maar wat als je er 15 jaar de wereld mee rond dendert. :?:
Ja hoor jullie zijn weer vriendjes. :lol3:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke koelkast?



Bericht door Kroppie »

die van mij doet het al + 5 jaar en dat voor tot nu toe 30 euro per jaar, en elk jaar dat ie langer mee gaat word ie goedkoper.

en als zo,n gewone hh koelkast in een gewone camper op een off road rit stuk gaat dan is er in een gewone camper wel meer aan vervanging toe denk ik .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Welke koelkast?



Bericht door Atoz »

Ik zie...
Ik vind...
Ik geloof...

Ik weet dat mensen zoals Jos, Nico, Ben en nog wat anderen een 220 volt koelkast probleemloos gebruiken.
Dus wordt mijn volgend koelkast een 220 volt exemplaar.

Gewoon omdat ik bovenstaand weet.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Welke koelkast?



Bericht door de Jonckheer »

ducati 900 schreef:
wo 13 mar 2019, 10:38
Nou ja zeg, maar alles is er al over geschreven en ik heb net gelezen dat je niet van je eigen ervaring mag
uitgaan maar dat alles moet worden onderbouwd door onderzoek.

Ben.
Ik wilde wel eens onderzoeken of dat kon, een gewone koelkast in een camper. En nu, na 11 jaar is de conclusie: ja, het kan, hij blijft heel en doet het prima. Of is 11 jaar niet genoeg? :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Welke koelkast?



Bericht door Cee Pee »

En volgens mij ben jij meer dan een paar weken per jaar op pad.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Welke koelkast?



Bericht door ducati 900 »

Maar heb je er wel een stapel accu's op gehad?
Anders telt dit niet. :lol3: :lol3:

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Wicked2000
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 14:59

Re: Welke koelkast?



Bericht door Wicked2000 »

ducati 900 schreef:Nou ja zeg, maar alles is er al over geschreven en ik heb net gelezen dat je niet van je eigen ervaring mag
uitgaan maar dat alles moet worden onderbouwd door onderzooek.

Ben.
Lol Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Buscamp
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 10:36
Contacteer:

Re: Welke koelkast?



Bericht door Buscamp »

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met een compressorkoelkast? Want de antwoorden die hier worden gegeven daar word je niet echt wijzer van. Er worden allerlei vergelijkingen gemaakt, maar die zijn niet altijd relevant.

Wat ik lees over compressorkoelkasten is dat deze juist geen ventilatierooster nodig hebben, dan mag je er toch van uitgaan dat ze geen warmte kwijt hoeven? Het is een heel ander systeem dan de gevestigde absorbtiekoelkast en energiezuiniger. Onze huidige absorbtiekoelkastkoelkast werkt niet/niet goed meer. Sowieso niet op gas en 12 V deed het ook niet meer. Momenteel wordt uitgezocht waar het aan ligt, maar mocht reparatie lastig zijn of duur, dan kies ik ook liever voor een compressorkoelkast. Wij hebben eigen stroomvoorziening middels panelen op het dak, en dat zou een voordeel zijn. Bij de NKC las ik dat compressorkoelkasten juist stiller zijn.

Dus, wie heeft er ervaring mee?
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Welke koelkast?



Bericht door 't Busje »

Iedere koelkast geeft aan de buitenkant warmte af, want anders zou het binnen niet koud kunnen worden. Het buitenrooster van absorptiekoelkasten zit er vooral om de rookgassen van de brander af te voeren.

Een absorptiekoelkast heeft geen bewegende delen en maakt dus geen geluid. Een compressorkoelkast heeft een motor die wel geluid maakt. Een compressorkoelkast gebruikt bij hetzelfde koelvermogen minder energie dan een absorptiekoelkast.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19104
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke koelkast?



Bericht door Aloys »

Compressorkoelkasten draaien in principe op hetzelfde systeem als de koelkast thuis. Het zijn in feite
allemaal compressorkoelkasten. Verschil is: thuis draait ie op 230V, de kampeer-compressorkoelkasten
draaien op 12 tot 24V. Ze draaien NIET op gas en ook niet op 230V.

Dat hoeft ook niet, ze gebruiken relatief weinig stroom uit de accu en wanneer je 'aan de paal' staat,
dus 230V hebt, dan wordt de accu met méér Ampères geladen dan die compressorkoelkast gebruikt,
dus dat is geen enkel probleem. Onder het rijden idem dito. En mijn 2 zonnepanelen, samen goed voor
200Watt, leveren meer stroom dan de koelkast per 24 uur gebruikt! De kampeerversie heeft verder ook
nog een grendel op de deur, de thuiskoelkast niet.

Geluid? Er zit een elektromotortje in, maar wij horen 'm niet. Ja, soms, als 's nachts wakker bent dan
hoor je een tikje wanneer het motortje aan- of afslaat. Maar hij is in rubbers opgehangen.

Wat de koeling betreft: heb je thuis, achter de koelkast, roosters in de muur? Ik denk het niet, zoveel
koeling heeft een compressorkoelkast niet nodig. Bij mijn compressorkoelkast (van € 700) zit er een
opening aan de voorkant onder de kast en een opening net boven de kast. Zo kan er van onderen
koele lucht bij en komt er aan de bovenkant warmere lucht weer uit. Maar daar merk je vrijwel niets
van.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie