Welke koelkast?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
truus53
Berichten: 156
Lid geworden op: ma 04 jun 2012, 16:03

Welke koelkast?



Bericht door truus53 »

In ons zelfbouw buscamper project zijn we inmiddels aan de keuken toegekomen en dus ook de aanschaf van een koelkast. Prijzige aangelegenheid merken we.
We overwegen een 65liter compressor isotherm koelkast te kopen omdat we dan geen gaten in de bus hoeven te maken voor roosters. In onze vorige camper hadden we een absorptiekoelkast, die kon het moeilijk koel houden bij warm weer. Ik lees dat een compressor beter koelt? Maar ook dat deze meer herrie maakt? We willen hem voornamelijk op 220v draaien omdat we meestal toch op campings staan. Ik begrijp dat we dan ook een omvormer nodig hebben? Ook hier zie verschillende types voorbijkomen.
Is het wattage of ampere verbruik nog iets waar we op moeten letten? De isotherm 65 gebruikt 12.1 ampere per uur en een andere die we zagen, vitrifrigo c60ix, 40 watt. Wie heeft nog wat goede tips of antwoorden op mijn vragen?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19158
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke koelkast?



Bericht door Aloys »

Die 12,1Ah lijkt mij sterk. Wij hebben een 65L koelkast, die gebruikt gemiddeld (bij warm weer!) zo'n 30-35Ah
aan stroom per etmaal! En dat motortje is vrijwel niet te horen; soms een tikje als ie aan- of afslaat.

Zo'n ding loopt vrijwel altijd op 12V, van de accu. Ook als je "aan de paal" staat. Mijn 20A-acculader heeft amper
in de gaten dat er nog een koelkastje meeloopt. Onder het rijden laadt de dynamo 's ochtends, bij vertrek na
het 'wild overnachten' soms wel 40A, wanneer de accu wat leger is.

Een omvormer is leuk, maar 20 jaar geleden had nog bijna niemand zo'n ding. Het is extra: 230V uit je accu, bijv.
voor een laptop of cameraladertje die niet op 12V werkt.

Wil je een koffieapparaat gebruiken dan heb je een zware accu nodig én een zware omvormer, want dat soort
apparaten vreten stroom. Wij gebruiken daarom gewoon een keteltje op het gas.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Welke koelkast?



Bericht door de Jonckheer »

Als je op 230 volt wil en zo min mogelijk verbruik koop dan een A+++ kastje, bv deze: https://www.coolblue.nl/product/777432/ ... 431aw.html. Door de goede isolatie zal die niet vaak aanslaan. Bedenk dat ook een compressorkast zijn warmte kwijt moet dus iets van ventilatie aan de achterkant heeft ie nodig al is dat veel minder dan een absorptiekast.
Gebruikersavatar
Wicked2000
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 14:59

Re: Welke koelkast?



Bericht door Wicked2000 »

Hi,
Ik heb gekozen voor een bak van Waeco CFX 35, (35 liter) ipv iets met een deur vooraan. Koude gaat namelijk naar beneden. Iets met een zijdelingse deur gaat altijd meer koude verliezen bij het openen. Zo voorkom je hoger energieverbruik van je batterij.
Ik heb de mijne op hoogte ingebouwd onder een verschuifbaar werkblad waar ook m'n inbouwkookplaat in zit. Om de koelkast te openen moet ik dus m'n werkblad opzij schuiven. (schuifscharnieren gebruikt)
Er zit een vergrendeling op het werkblad zodanig dat het niet naar voren vliegt als je op je rem gaat staan...
Het ding verbruikt 0,17Kwh/dag . (62 kwh/jaar) Vorige zomer stond ze 7 weken continue op via de omvormer op 230V. zonder 1x te hebben moeten aansluiten aan het net. (heb 2 flexi zonnepanelen van 100 watt)
Ok, de zon heeft wel heel veel geschenen Afbeelding
Vorige maand heb ik ze gewoon rechtstreeks op 12V. aangesloten omdat via de omvormer geen zin heeft.
Ik betaalde wel 740€ voor de koelkast. Prijzig maar z'n geld dubbel en dik waard gezien het zuinige verbruik.
Greetzzz,
Wicked
.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Welke koelkast?



Bericht door Atoz »

Als je voornamelijk op een camping staat en daarna over 220 volt beschikt dan kost een koelkast jou 89,10€.

https://www.ikea.com/be/nl/producten/ke ... -00331670/

En wil je onderweg kunnen koelen dan heb je een omvormer nodig, maar je kan ook koelelementen in je koelkast leggen voor onderweg.

Zo zou ik dat in jullie geval doen :wave:
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

Re: Welke koelkast?



Bericht door campercamper »

Wij hebben gekozen voor een compressorkoelkast, de iet wat budgetvriendelijker Indel B Cruise 130 liter. In ons geval op 24v. Perfecte koelkast, lekker groot en draait het hele jaar op een zonnepaneel. Maar als de camping je doel is zou je ook een op 220v kunnen overwegen. Wij hebben een compressor koelkast gekozen omdat je deze overal kunt plaatsen zonder roosters etc. en op electra een stuk zuiniger is. Hieronder in een keukenblok dat nog niet af is. Wij hebben hem op de kopse kant geplaatst, zodat je er van buiten ook makkelijk bij kunt :cheers: :cheers:
IMG_0511_.JPG
IMG_0511_.JPG (107.03 KiB) 2477 keer bekeken
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welke koelkast?



Bericht door myway »

Zoals zo vaak geven onze vrienden die de huiskoelkasten aanprijzen niet aan dat je dan nog wel een omvormer er bij moet hebben van ten minste 800 watt.
Voor sommige kasten moet dat dan ook een zuiver sinus zijn.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Welke koelkast?



Bericht door ducati 900 »

Afbeelding

Huishoudkoelkast van € 135 met een chinese omvormer van € 35 en koelen maar.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Welke koelkast?



Bericht door de Jonckheer »

Maar daar is ook de keuze van een 12 volt kastje van €700. Beter? Nee. Duurder? Ja. Waarom niet een 230 volt kastje op een omvormer? Bang dat het niet goed gaat werken? Angst is een slechte raadgever. Probeer het gewoon want bevalt het niet is dat kastje zo weer verkocht via MP en een omvormer is nooit weg. Voorlopig is het zo dat iedereen die een 230 volt kast heeft daar uitermate tevreden over is.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke koelkast?



Bericht door Kroppie »

ik heb al 5 jaar dezelfde koelkast als Ducati 900, ook op de omvormer, werkt nog steeds naar volle tevredenheid, heb een extra thermostaat ingebouwd om de standby verliezen van de omvormer te elimineren, maar verder niets aan de koelkast aangepast, oh ja toch wel, extra sluiting op de deur gemaakt, zodat ie met hard remmen dicht blijft (koelkast staat achterin in de rijrichting).

1 nadeel van deze koelkast: die achterlijke verdiepte handgreep boven in de deur is een verzamelplaats voor stof e.d, verder :thumbup:

en ik heb geen ervaring met de koelsystemen van anderen dus kan slechts mijn ervaring meedelen. :wink:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
truus53
Berichten: 156
Lid geworden op: ma 04 jun 2012, 16:03

Re: Welke koelkast?



Bericht door truus53 »

Bedankt voor jullie reacties. Het blijft ingewikkelde materie vind ik :crazy: .
Is het wel mogelijk om met een omvormer de huiskoudkoelkast te laten koelen tijdens het rijden?
Hoe zit het met gewicht en kan een gewone koelkast het hebben met rijden?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke koelkast?



Bericht door Kroppie »

dat gaat zoals je kunt lezen , bij anderen en bij mij al >5 jaar prima zowel tijdens rijden als tijdens stilstaan, dus wat zie je als probleem?
gewichten kun je vergelijken, maar zullen elkaar niet veel ontlopen bij dezelfde inhoud.

en ik gebruik mijn koelkast in de camper net als de meeste camperaars denk ik , alleen als ik met de camper weg ben, en zeer zeker niet op off road ritten die ik sowieso niet met de camper doe, maar zeer zeker rij ik ook wel over slechte wegen om ergens te komen, EN als die koelkast stuk gaat, wel dan kost een nieuwe +_150 euro, en een speciale 12/24 volt camperkoelkast kan ook stuk weet ik uit ervaring , en die kosten slechts 700 a 800 euro.

maar als iemand geen goed gevoel heeft bij de ervaringen van anderen, neem dan een speciale koelkast voor een camper, want tijdens een reis is niets zo prettig als een onbezorgd vakantie gevoel en een koud drankje tijdens een stop, dat weet ik ook uit ervaring want dat heb ik ook :cheers:


jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op wo 13 mar 2019, 10:24, 3 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Welke koelkast?



Bericht door Peter LMC »

De forum leden met een 230volt koelkast in de camper
hebben deze maar een paar weken aan staan per jaar lijkt me.
Je hebt de 230volt koelkast dan al wel jaren maar de koelkast wordt alleen maar gebruikt
als er daadwerkelijk met de camper op pad wordt gegaan, een paar weken per jaar.
Ik wil zelf geen voorkeur uitspreken tussen 230volt en 12/24 volt.

Zelf heb ik een 24 volt koel/vrieskist in mijn camper staan. Gekocht rond 1990.
Deze heeft 10 jaar continu aangestaan. Alleen even uit voor schoon maken.
Heeft de halve wereld mee rond gezworven over vele slechte wegen en daardoor veel
trillingen moeten doorstaan.
In koude (-38gr) en zeer warme klimaten (+55 graden).
Helemaal ingebouwd met alleen een computerventilatortje als koellucht circulatie.
Ook nu staat deze alweer 8 maanden aan.
Tot nu toe allemaal zonder problemen.
Ik zie dat een 230 volt Koelkast bij mij nog niet doen.
Vooral die trillingen op de wasbord wegen zijn slecht voor een koelkast.
Als ik nu een koelkast moest kiezen dan zou ik ook even na denken waarvoor ik de camper/koelkast zou gaan gebruiken.
Alleen maar om van A naar B te gaan over mooie gebaande wegen of ook voor Off Road gebruik.
Moet de Koelkast continu gebruikt of zomaar een paar weken per jaar.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Welke koelkast?



Bericht door de Jonckheer »

Ik zie dat een 230 volt Koelkast bij mij nog niet doen.
Je neemt aan dat ie het niet kan maar weten doe je het niet. Is dus een opmerking waar niemand iets aan heeft. Waarom zou een 230 volt kk niet en een 12 of 24 volt kk er wél tegen kunnen? De motor/compressor van een gewone kk is ook tegen schokken verend opgehangen. Tot nu toe is er nog geen reactie geweest dat een 230 volt kast er de brui aan heeft gegeven en dat kun je van 12 volt compressor kastjes niet zeggen.
Ik heb ook nergens gelezen dat TS het hele jaar off road op pad wil gaan, eerder het tegendeel.
Plaats reactie