Welke koelkast?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke koelkast?



Bericht door Kroppie »

mijn huis tuin en keukenkoelkast op 230 volt via de omvormer in de camper staat op de plek van de oude absorptie koelkast, ik heb de roosters (1 in de vloer achter de kk en 1 effe boven de kk in de achterwand) van die oude absorptie kast gewoon laten zitten omdat de warmte welke de compressor uit de te koelen produkten in de koelkast haalt ook via de achterkant afgevoerd moet worden, dus gewoon laten zitten komt het stroomgebruik van de koelkast ten goede.

en mijn ervaring met dat ding is tot nu toe positief.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Welke koelkast?



Bericht door ducati 900 »

Zo heb ik dat ook gedaan maar in de winter heb ik de openingen dicht.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
karin_b
Berichten: 17
Lid geworden op: za 25 mei 2019, 8:28
Locatie: Mierlo
Contacteer:

Re: Welke koelkast?



Bericht door karin_b »

de Jonckheer schreef:
di 12 mar 2019, 17:26
Als je op 230 volt wil en zo min mogelijk verbruik koop dan een A+++ kastje, bv deze: https://www.coolblue.nl/product/777432/ ... 431aw.html. Door de goede isolatie zal die niet vaak aanslaan. Bedenk dat ook een compressorkast zijn warmte kwijt moet dus iets van ventilatie aan de achterkant heeft ie nodig al is dat veel minder dan een absorptiekast.
Hoi Jonckheer ,zie dat je vaak goedkope tips hebt waar je wat aan hebt, ze zijn nog bezig met onze gekochte buscamper hard te maken etc maar ben hier al van alles aan het lezen en ideeen overal aan het opdoen over de indeling.
Dus belande ik ook over de koelkast hier,want wat zijn die dingen belachelijk duur.....

Maar er is maar 1 ding waar ik me zorgen over maak,wij gaan de buscamper namelijk ook als gewone auto gebruiken,dus hij staat dadelijk ook bij -15 bv voor de deur.....
Neem aan dat degene die zon gewone koelkast heeft hem er swinters dan uithaalt,en of in de winterstalling heeft?
En je kan dus eender welke kopen als hij maar geluidsarm is en weinig verbruikt?
Vind 58 breed namelijk best groot.....

En dan nog een vraag,hoe zetten jullie zoiets vast??

zou dit ook kunnen bv

https://www.bcc.nl/keuken/koelkast/tafe ... 0000225900

of deze,


https://www.beslist.nl/huishoudelijke_a ... 5736100367

alvast bedankt voor jullie antwoorden...
Groetjes Karin :)
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Welke koelkast?



Bericht door Cee Pee »

Waarom zou de koelkast er uit moeten dat ding kan wel tegen vorst hoor.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
karin_b
Berichten: 17
Lid geworden op: za 25 mei 2019, 8:28
Locatie: Mierlo
Contacteer:

Re: Welke koelkast?



Bericht door karin_b »

Nou omdat ik dus las dat sommige niet in een schuur mochten,ben ik me erin gaan verdiepen, blijkt dat ze eigenlijk niet tegen te erge vorst kunnen...of zeer extreme hitte..vandaar mijn vraag,maar als er hier al 11 jaar mee rondrijden dan wil ik graag het merk weten....😉
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Welke koelkast?



Bericht door de Jonckheer »

Gebruiken bij extreme temperaturen is af te raden maar als ie uit staat maakt het niet uit. Vast zetten is makkelijk, kan met een paar parkers vanaf de zijkant of hoe je het bedenkt.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Welke koelkast?



Bericht door ducati 900 »

Ik rij inderdaad al heel wat jaren met een hh koelkast en mijn camper staat altijd buitemn, geen probleem.
Het is een Equisit van € 135 met een chinese omvormer van 3000 Watt van € 35.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 206
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Welke koelkast?



Bericht door Becosemsaida »

Deleted comment due to offending people by Beco

Beco
Laatst gewijzigd door Becosemsaida op ma 03 jun 2019, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 206
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Welke koelkast?



Bericht door Becosemsaida »

de Jonckheer schreef:
vr 31 mei 2019, 17:24
Gebruiken bij extreme temperaturen is af te raden maar als ie uit staat maakt het niet uit. Vast zetten is makkelijk, kan met een paar parkers vanaf de zijkant of hoe je het bedenkt.
Wat zullen die temp. zijn?? Het is snel (hier in PT) 30ºC of meer in je camper en helemaal als jeen schaduw en die in de volle zon staat. Minimale temp. zijn geen problemen, gewoon alles wat gekoeld moet worden op het dak leggen.

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Welke koelkast?



Bericht door ducati 900 »

"Nu de vraag die niemand steld maar toch willen weten: wat verbruikt een "gewone" kk per dag op de omvormer?? "


Als je het 2e item van deze thread leest dan krijg je het antwoord op je vraag.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Welke koelkast?



Bericht door de Jonckheer »

Het verbruik hangt van een aantal factoren af, zoals: hoe groot is de kast, hoeveel plusjes dus A+ A++ of A+++ en ook: wat is de omgeving temperatuur en kan hij zijn warmte goed kwijt.
Je ziet, niet makkelijk die vraag. 🤔
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Welke koelkast?



Bericht door ducati 900 »

Ik vraag me af hoe serieus de vragen van Becosalmonella zijn. :-B :-B

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Boulange
Berichten: 126
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 21:15

Re: Welke koelkast?



Bericht door Boulange »

Hier hetzelfde dilemma.
Een nieuwe is wel erg duur (800 euro), tweedehands ook lastig.
Het verhaal dat een omvormer de juiste sinus moet hebben valt dus wel mee ?
Beware ! ! ! This user posts under influence ! ! !
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 206
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Welke koelkast?



Bericht door Becosemsaida »

Comment deleted due to ofending people, by Beco

Beco
Laatst gewijzigd door Becosemsaida op ma 03 jun 2019, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Plaats reactie