Voorbereidingen elektrische installatie

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door HadieJohn »

Klopt nog niets veranderd.... alleen tekening duidelijker gemaakt...
Volgende versie volgt..... in een paar dagen :)
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door HadieJohn »

Versie 2, met de aanpassingen.
de min start-accu naar min hh-accu is verplaatst.
De onderste massa van verdeelstrip naar hh-accu is verwijderd.
Kabeldikte verbruikers is aangepast.

Hoeveel A moet de switch tussen panelen en mppt zijn?
Er staat een extra vraag: de rode dunne kabel van shunt naar plus hh-accu: mag deze ook via de busbar lopen?
Ben weer benieuwd naar jullie reacties :D

JTG: de opmerkingen rechtsonder waren "verdwaalde teksten". Excusses voor de verwarring.
't Busje: dat is precies wat ik aan het doen ben :thumbup:
Elektrisiteits schema 12V Ducato Versie 2.jpg
Elektrisiteits schema 12V Ducato Versie 2.jpg (76.8 KiB) 552 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door Kroppie »

van mijn kant nog wat opmerkingen, als je de kabel van de minpool naar de shunt 35mm2 maakt, maak dan ook de kabel van de shunt naar de massa 35mm2.

en je hebt 2 panelen van 245Wp die geven naar de mppt regelaar maximum 28 ampere (490watt gedeeld door 17 a 18 volt), dus een schakelaar die dat kan schakelen, ik zou voor de kabel panelen>mppt ook een 10mm2 nemen .

en de open (onbelaste)spanning (Voc) van een paneel is hoger dan de belaste spanning (vmp) die is lager, staat op een sticker achterop het paneel.

het max vermogen van de mppt is prima voor de 490Wp van de panelen , die zullen op een camperdak nooit hun max leveren

en wat is dat panasonic (jij hebt het over verwarming) ding voor een ding die staat ook op de mppt?, of zijn dat je 2 panelen, beetje onduidelijk zo.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door 't Busje »

HadieJohn schreef:
do 14 mar 2019, 19:39
't Busje: dat is precies wat ik aan het doen ben :thumbup:
Excuses voor mijn opmerking, maar dat was me niet direct duidelijk omdat je schema er totaal anders uitziet dan de eerdere schema's in het topic.
Als je die opslaat als .jpg bestand, kun je ze met MS Paint bewerken en bespaar je je het werk van een nieuwe opzet.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door gsm »

@Jos, ik ga ervan uit dat het 2 panelen van Panasonic zijn, deze https://www.solar-bouwmarkt.nl/panasoni ... ntact.html

@Hadiejohn, een beetje schakelaar moet dat kunnen schakelen al ben ik een persoon die het zekere voor het onzekere neemt en heb daar een nog liggende 300A schakelaar in gezet.
Daar heb ik er een paar van in China gekocht en werken goed en zijn klein van formaat

Als je de shunt op de busbar aansluit en de hoofdschakelaar (killerswitch) uit zet staat de BMV ook uit.
Zo heb ik dat gedaan zodat die sluipgebruiker ook uit geschakeld is in de stalling.

Hoe ga je de Ctec met 230 voeden ? Alleen thuis of ook onderweg aan de paal ?
Als je het ook onderweg doet dan neem ik aan dat je ook een buitenaansluiting gaat maken en niet met een kabel vanaf de paal naar de Ctec ?!
Dan moet je een aardlekautomaat plaatsen en dan zou ik ook ergens 2 stopcontacten plaatsen, 1 voor de Ctec en 1 voor ???
Beter mee verlegen dan om verlegen
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door HadieJohn »

Versie 3.
Aangepast:
verbonden bmv met busbar inplaats van direct naar plus HH-accu.
kabeldikte voor en na shunt beide op 35mm2 gezet.
Panelen verduidelijkt.
Verwarming verduidelijkt: is aanleg voor optionele (in de toekomst) Truma E2400. Staat nu alleen bij verbruikers.

Ik was eigenlijk niet van plan om 230 van de wal te halen. Dus bedoeling was alleen thuisgebruik (langer stilstaan/stalling).
Heb door deze vraag toch besloten om aardlek en 1 stopcontact aan te leggen. Dit sec tbv van de oplader. Hierdoor kan ik, mocht het om welke reden dan ook nodig zijn, de hh-accu ook onderweg (extra) laden. Is in tekening geplaatst.

Vraag: voor verdeelstrip en na verdeelstrip is niet zelfde A. Moet deze gelijk zijn?
Elektrisiteits schema 12V Ducato Versie 3.jpg
Elektrisiteits schema 12V Ducato Versie 3.jpg (64.71 KiB) 493 keer bekeken
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door HadieJohn »

Foutje mbt de vraag.
Bedoel de Kabeldikte!
Na de shunt is deze 35mm2.
Na de verdeelstrip is deze 25mm2.
Moet deze gelijk zijn?
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door albertrietjens »

gsm schreef:
di 12 mar 2019, 21:05
Mooi schema en gemakkelijk aan te passen als je bv geen 230 wil in je camper.
Maar hoe zit het met de kabel vanaf de cyrix naar de hhaccu/busbar ?
Het lijkt er op dat de kabel zowel naar de HHaccu als naar de busbar gaat en in dat geval zit er geen 100A zekering tussen de cyrix en de busbar
Dat lijkt niet de bedoeling.
Ik zou op tekening, omdat beginners dat ook hanteren, de kabel vanaf de cyrix naar de HHaccu laten lopen zodat die kabel beveiligd is met de getekende 100A zekering en een aparte kabel tekenen vanaf de HHaccu naar de busbar
Ik wil even terugkomen op deze opmerking/correctie op pagina 1 voordat deze door iemand anders zo toegepast gaat worden. De correctie is nl. een verslechtering van het oorspronkelijke schema:

zo moet het dus niet:

Knipsel1.JPG
Knipsel1.JPG (32.24 KiB) 472 keer bekeken


en dit was de oorspronkelijke oplossing:

Knipsel2.JPG
Knipsel2.JPG (28.3 KiB) 472 keer bekeken
in de "verbetering" is nu geen beveiliging meer aanwezig naar de plus busbar! Niet de cyrix moet beveiligd worden maar de stroom vanaf de accu's. Het eerste wat je daarom tegen moet komen vanaf de plus van de accu's is een zekering. Een kortsluiting via de cyrix wordt zo altijd door een van de twee, of allebei de, zekeringen opgevangen afhankelijk van of de cyrix gesloten was op dat moment. De zekering aan de start accu wordt hier wel eens weggelaten maar die is net juist essentieel ter beveiliging van de cyrix bij sluiting aan de HH zijde.

Gelukkig heeft TS dit niet overgenomen. Houd er wel rekening mee dat de bekabeling van de cyrix naar de HH-electronica berekent moet zijn op 200 A voor het geval dat de cyrix gesloten is. Een eventuele schakelaar moet daar dan eveneens op berekent zijn. In het huidige schema van TS wordt dit ondervangen door een extra 100 A zekering vanaf de HH-accu die alle HH-electronica van spanning voorziet.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door gsm »

@Hadiejohn, het 230 stopcontact moet je met een 3 aderige kabel aansluiten aan de automaatzekering incl de aarde dus de aarde van het stopcontact niet aan de min verdeelstrip
Ik heb een 35mm2 vanaf de verdeelstrip aan het chassis gemaakt en niet helemaal naar de start accu gemaakt.

@albertrietjens
Ik ben het niet met je eens zoals je het laat zien op het schema. Nu lijkt het alsof de kabel vanaf de Cyrix naar de HHaccu loopt EN naar de busbar
M.a.w. de kabel naar de busbar is dan niet gezekerd
TS heeft dat ook niet zo in zijn schema staan
Kabels van max 30cm worden niet gezekerd maar, en daar heb je dan wel gelijk in, wil je het zekere voor het onzekere doen dan plaats je alsnog een zekering in de kabel naar de busbar en dan vlak bij de HHaccu zoals TS het ook heeft staan in zijn schema
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door HadieJohn »

Ik heb deze gevolgd. Niet goed dus?
aardlekautomaatschema.jpg
aardlekautomaatschema.jpg (23.05 KiB) 445 keer bekeken
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door gsm »

Jawel dat is goed maar op je schema staat een zwart getekende draad vanaf het stopcontact naar de verdeelstrip en die moet samen met je bruin en blauw naar de aardlek 10A/30mA

Ik heb het in rood aangegeven
Elektrisiteits schema 12V Ducato Versie 3.jpg
Elektrisiteits schema 12V Ducato Versie 3.jpg (11.51 KiB) 439 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door Kroppie »

de stroomdraden van de 230 volt (fase, schakeldraad en neutraal) zijn ten allen tijden gescheiden van de 12 volt installatie, hooguit de geelgroene aarde draad kan aan de carrosserie van de auto verbonden zijn , verder zijn de 2 draden(bruin/blauw/zwart van de 230 volt, altijd geheel gescheiden van de 12 volt, ze mogen zelfs officieel niet eens samen door dezelfde kabelgoot/kanaal/buis lopen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
MaVa1986
Berichten: 1
Lid geworden op: do 21 feb 2019, 9:38

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door MaVa1986 »

Misschien een domme opmerking maar in mijn recente Fiat Ducato L2H2 diende er gebruik gemaakt te worden van een DC/DC converter in plaats van de cyrix. Dit beestje heeft toch een aardige prijs.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door albertrietjens »

gsm schreef:
vr 15 mar 2019, 12:01

@albertrietjens
Ik ben het niet met je eens zoals je het laat zien op het schema. Nu lijkt het alsof de kabel vanaf de Cyrix naar de HHaccu loopt EN naar de busbar
M.a.w. de kabel naar de busbar is dan niet gezekerd
TS heeft dat ook niet zo in zijn schema staan
@gsm svp kijk nog maar eens goed naar JOUW correctie. Daar zit het probleem. een ongezekerde verbinding vanaf de HH-accu naar de busbar en zelfs verderop.
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (60.58 KiB) 426 keer bekeken
in het oorspronkelijke schema is de busbar gezekerd naar de HH-accu en de start accu (samen 200 A, zie mijn eerdere opmerking) Ten overvloede: een T-splitsing in een elektrisch schema betekent een verbinding op de T. De cyrix is hier dus aangesloten op de busbar en de zekering komende van de HH-accu. De cyrix zelf is, wanneer die gesloten is, beschermd via de zekering op de start accu.

Afbeelding
gsm schreef:
vr 15 mar 2019, 12:01

@albertrietjens

Kabels van max 30cm worden niet gezekerd maar, en daar heb je dan wel gelijk in,
ook dat zeg ik niet, ik beweer net juist dat dit een misverstand is wat hier vaker aangehangen wordt. Dus ook een stukje van 30 cm moet, voor een veilige installatie, gezekerd worden aan de accu.
Plaats reactie