Voorbereidingen elektrische installatie
Voorbereidingen elektrische installatie
Voor de nog aan te schaffen Ducato L2H2 ben ik bezit om het elektrisch-schema te ontwerpen. Ik zal het schema met alle informatie hier plaatsen als ik zover ben... ben niet ervaren met tekenschema's voor de elektrische installatie. Dus dat zal met de hand worden gedaan... Of heeft een van jullie een tip voor een eenvoudig tekenprogramma elektrische installatie 12V?
Maar goed... een allereerste vraag:
De dynamo is via de startmotor verbonden met de - van de startaccu.
De startaccu is met de - verbonden als massa aan het chassis.
Is dit juist?
Kan ik de - van de hh-accu verbinden met de - van de startaccu?
Waarmee ik hh-accu automatisch verbind met de massa via het chassis.
Is dit juist?
De - van de Cyrix-ct verbind ik vervolgens met het chassis voor de massa (bij de ducato krijgt deze een plaatsje onder de plastic instapbalk. Via deze ruimte lopen ook de + en - van de startaccu naar de hh-accu.
Maar goed... een allereerste vraag:
De dynamo is via de startmotor verbonden met de - van de startaccu.
De startaccu is met de - verbonden als massa aan het chassis.
Is dit juist?
Kan ik de - van de hh-accu verbinden met de - van de startaccu?
Waarmee ik hh-accu automatisch verbind met de massa via het chassis.
Is dit juist?
De - van de Cyrix-ct verbind ik vervolgens met het chassis voor de massa (bij de ducato krijgt deze een plaatsje onder de plastic instapbalk. Via deze ruimte lopen ook de + en - van de startaccu naar de hh-accu.
-
- Berichten: 6868
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Voorbereidingen elektrische installatie
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: Voorbereidingen elektrische installatie
Wat is de toegevoegde waarde van deze opmerking?
Op de rest van je vragen is het antwoord ja.
Als je de minpool van de HH accu verbindt met het chassis zijn de minpolen van start en HH accu verbonden.
Re: Voorbereidingen elektrische installatie
Als je de minpool van de HH accu verbindt met het chassis zijn de minpolen van start en HH accu verbonden.
Dat is niet helemaal een antwoord op mijn vraag, denk ik....
De startaccu is standaard via de minpool verbonden met het chassis, de massa.
Mijn vraag is: kan ik de minpool van de hh-accu verbinden met de minpool van de startaccu?
En is hierdoor de hh-accu, via de minpool van de start-accu, verbonden met het chassis (massa)?
Dat is niet helemaal een antwoord op mijn vraag, denk ik....
De startaccu is standaard via de minpool verbonden met het chassis, de massa.
Mijn vraag is: kan ik de minpool van de hh-accu verbinden met de minpool van de startaccu?
En is hierdoor de hh-accu, via de minpool van de start-accu, verbonden met het chassis (massa)?
Re: Voorbereidingen elektrische installatie
Alles wat je op de massa aansluit, is elektrisch met elkaar verbonden. Je kunt de min van de HH-accu dus op de massa aansluiten en dan zijn de minpolen van de start- en de huishoudaccu met elkaar verbonden.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Voorbereidingen elektrische installatie
Oke het kan dus!
Al wil ik de minpool van de hh-accu niet direct met het chassis verbinden. Maar deze koppelen aan de minpool van de startaccu. De startaccu is standaard al verbonden met het chassis.
Ik vraag dit omdat op de meeste tekeningen en beschrijvingen de min van de Cyrix is verbonden met de minpool van de startaccu.
Gezien de plaatsing van de Cyrix zou het makkelijker zijn om de min direct aan het chassis te koppelen (massa).
Al wil ik de minpool van de hh-accu niet direct met het chassis verbinden. Maar deze koppelen aan de minpool van de startaccu. De startaccu is standaard al verbonden met het chassis.
Ik vraag dit omdat op de meeste tekeningen en beschrijvingen de min van de Cyrix is verbonden met de minpool van de startaccu.
Gezien de plaatsing van de Cyrix zou het makkelijker zijn om de min direct aan het chassis te koppelen (massa).
Re: Voorbereidingen elektrische installatie
Heb je dit gelezen en vooral begrepen? Een aansluitschema is symbolisch.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Voorbereidingen elektrische installatie
Dit gaat niet goed.
Ja, je kunt de - van de HH accu verbinden met de - van de startaccu.
Maar, hoelang gaat die kabel worden? En hoe dik, want wat ga je op die HH-accu aansluiten, en hoe? En is die kabel dan van voldoende diameter?
Ja, je kunt de - van de HH accu verbinden met de - van de startaccu.
Maar, hoelang gaat die kabel worden? En hoe dik, want wat ga je op die HH-accu aansluiten, en hoe? En is die kabel dan van voldoende diameter?
Re: Voorbereidingen elektrische installatie
Het is aan te raden om de massa aansluitingen niet maar ergens aan het chassis te maken.
Er wordt heel veel kit gebruikt In de wagen en dan is het nog maar de vraag of dat er dan een goed massacontact is.
Gewoon massadraden terug brengen naar een verzamelpunt en terug naar de accu.
Er wordt heel veel kit gebruikt In de wagen en dan is het nog maar de vraag of dat er dan een goed massacontact is.
Gewoon massadraden terug brengen naar een verzamelpunt en terug naar de accu.
Re: Voorbereidingen elektrische installatie
Ja, het victronschema heb ik gelezen. Vandaar ook mijn vraag, omdat een schema symbolisch is, is mijn vraag of ik het goed begrepen heb en het goed is zoals ik het wil doen. Voor de zekerheid dus....
Ik breng de massadraden ook terug naar een verzamelpunt. Dat zal blijken uit het uiteindelijke schema dat ik zal gaan maken.
De Ducato heeft zowel voor als achter een massa punt.
Nu gaat het over de verbinding aan de massa voor.
Paul, dit gaat niet goed? Wat gaat er niet goed?
Als ik de reacties goed begrepen heb, heb ik twee opties die goed zijn.
1) de - van de hh-accu verbinden met de - van de start-accu. De start-accu is al verbonden met het chassis (de massa).
2) de - van de hh-accu direct verbinden aan het chassis. Daar waar ook de de - van de start-accu aan verbonden is.
De Cyrix kan ik verbinden aan de - van de start-accu of direct aan het chassis (massa). Dat is even kijken hoe het precies uitkomt.
Kabeldikte en lengte: de kabeldikte is 35mm2 de lengte is in alle gevallen ongeveer gelijk. De HH-accu staat direct achter de bestuurdersstoel.
Wat ik aan ga sluiten op de hh-accu en hoe: daar kom ik nog op terug. Die tekening wordt gemaakt.... moet handmatig en moet vaak over
Ik breng de massadraden ook terug naar een verzamelpunt. Dat zal blijken uit het uiteindelijke schema dat ik zal gaan maken.
De Ducato heeft zowel voor als achter een massa punt.
Nu gaat het over de verbinding aan de massa voor.
Paul, dit gaat niet goed? Wat gaat er niet goed?
Als ik de reacties goed begrepen heb, heb ik twee opties die goed zijn.
1) de - van de hh-accu verbinden met de - van de start-accu. De start-accu is al verbonden met het chassis (de massa).
2) de - van de hh-accu direct verbinden aan het chassis. Daar waar ook de de - van de start-accu aan verbonden is.
De Cyrix kan ik verbinden aan de - van de start-accu of direct aan het chassis (massa). Dat is even kijken hoe het precies uitkomt.
Kabeldikte en lengte: de kabeldikte is 35mm2 de lengte is in alle gevallen ongeveer gelijk. De HH-accu staat direct achter de bestuurdersstoel.
Wat ik aan ga sluiten op de hh-accu en hoe: daar kom ik nog op terug. Die tekening wordt gemaakt.... moet handmatig en moet vaak over
Re: Voorbereidingen elektrische installatie
@HadieJohn
In 3 seconden kan ik hier zo een schema plaatsen, heb ik al een aantal keren gedaan.
Vervolgens gaan er een paar andere forumdeelnemers eenvoudigere of completere voorstellen doen en kunnen we er 3 pagina's over discuteren.
De elektrische setup van een L2H2 Ducato 290 is bij velen erg goed bekend.
Je vraag kan toch niet zijn hoe een kabel moet verbonden worden en waar de zekering moet zitten ...
Dat werkt niet echt voor jou geval. Volgens mij is er een volgorde speciaal voor de opbouw van je kennis.
1. Welke componenten passen überhaupt in en bij een Ducato L2H2 290 ?
2. Hoe doet men zo een installatie in de gewone en meest voorkomende gevallen.
3. Eventueel wat zijn weinig voorkomende of zelfs ronduit exotische installaties voor een L2H2 ?
4. Vooraf keuze maken, tussen een zo goed mogelijk systeem met veel reserve of is het de wens om alles zo goedkoop mogelijk te doen ?
5. Vooraf keuze "very basic" installeren of deugdelijk bevestigen zodat het zo veilig mogelijk is en lang meegaat.
6. Inschatting hoeveel installatie tijd nodig is om dit basic of full op te bouwen.
7. Zelf installeren of uitbesteden aan een vakman, wat is het verschil.
8. Budget elektriciteit 1000/2000/3000/5000/10000 € ?
9. Elektrisch schema tekenen.
In 3 seconden kan ik hier zo een schema plaatsen, heb ik al een aantal keren gedaan.
Vervolgens gaan er een paar andere forumdeelnemers eenvoudigere of completere voorstellen doen en kunnen we er 3 pagina's over discuteren.
De elektrische setup van een L2H2 Ducato 290 is bij velen erg goed bekend.
Je vraag kan toch niet zijn hoe een kabel moet verbonden worden en waar de zekering moet zitten ...
Dat werkt niet echt voor jou geval. Volgens mij is er een volgorde speciaal voor de opbouw van je kennis.
1. Welke componenten passen überhaupt in en bij een Ducato L2H2 290 ?
2. Hoe doet men zo een installatie in de gewone en meest voorkomende gevallen.
3. Eventueel wat zijn weinig voorkomende of zelfs ronduit exotische installaties voor een L2H2 ?
4. Vooraf keuze maken, tussen een zo goed mogelijk systeem met veel reserve of is het de wens om alles zo goedkoop mogelijk te doen ?
5. Vooraf keuze "very basic" installeren of deugdelijk bevestigen zodat het zo veilig mogelijk is en lang meegaat.
6. Inschatting hoeveel installatie tijd nodig is om dit basic of full op te bouwen.
7. Zelf installeren of uitbesteden aan een vakman, wat is het verschil.
8. Budget elektriciteit 1000/2000/3000/5000/10000 € ?
9. Elektrisch schema tekenen.
Groeten Kampo
Re: Voorbereidingen elektrische installatie
Kampo, graag maak ik gebruik van je aanbod om een elektrisch schema te plaatsen. Ik zal er met veel interesse kennis van nemen
Keuzes kunnen pas gemaakt worden als ik de opties ken. Ik heb diverse schema's bekeken en ik moet zeggen er zitten veel verschillen tussen.
Een van de grote verschillen is dat ik geen 230 aan boord heb. Dit betekend dat de schema's die ik zie "uitgekleed" moeten worden. Veel discussie, die ik gelezen heb, gaan over de combinatie van 230 en 12V. Je zou zeggen: dat maakt het alleen maar eenvoudiger. Dan betreed de kunst van het wegdenken en weglaten. Maar........ ik ben aan het tekenen.......
Keuzes kunnen pas gemaakt worden als ik de opties ken. Ik heb diverse schema's bekeken en ik moet zeggen er zitten veel verschillen tussen.
Een van de grote verschillen is dat ik geen 230 aan boord heb. Dit betekend dat de schema's die ik zie "uitgekleed" moeten worden. Veel discussie, die ik gelezen heb, gaan over de combinatie van 230 en 12V. Je zou zeggen: dat maakt het alleen maar eenvoudiger. Dan betreed de kunst van het wegdenken en weglaten. Maar........ ik ben aan het tekenen.......
Re: Voorbereidingen elektrische installatie
Schrappen wat je niet nodig hebt uit de afbeelding van het bovengenoemde topic:
Re: Voorbereidingen elektrische installatie
Mooi schema en gemakkelijk aan te passen als je bv geen 230 wil in je camper.
Maar hoe zit het met de kabel vanaf de cyrix naar de hhaccu/busbar ?
Het lijkt er op dat de kabel zowel naar de HHaccu als naar de busbar gaat en in dat geval zit er geen 100A zekering tussen de cyrix en de busbar
Dat lijkt niet de bedoeling.
Ik zou op tekening, omdat beginners dat ook hanteren, de kabel vanaf de cyrix naar de HHaccu laten lopen zodat die kabel beveiligd is met de getekende 100A zekering en een aparte kabel tekenen vanaf de HHaccu naar de busbar
Dan kan je nog afvragen of je de min vanaf de shunt via een kabel moet laten lopen of via het chassis maar daar zijn de meningen over verdeeld, ik heb het via het chassis.
En ik heb de shunt ook op de busbar gezet zodat ook die sluipgebruiker uit staat als ik de hoofdschakelaar uit zet als die in de stalling staat.
Als ik ook de 230 er uit haal dan zou het schema er zo uit zien
Maar hoe zit het met de kabel vanaf de cyrix naar de hhaccu/busbar ?
Het lijkt er op dat de kabel zowel naar de HHaccu als naar de busbar gaat en in dat geval zit er geen 100A zekering tussen de cyrix en de busbar
Dat lijkt niet de bedoeling.
Ik zou op tekening, omdat beginners dat ook hanteren, de kabel vanaf de cyrix naar de HHaccu laten lopen zodat die kabel beveiligd is met de getekende 100A zekering en een aparte kabel tekenen vanaf de HHaccu naar de busbar
Dan kan je nog afvragen of je de min vanaf de shunt via een kabel moet laten lopen of via het chassis maar daar zijn de meningen over verdeeld, ik heb het via het chassis.
En ik heb de shunt ook op de busbar gezet zodat ook die sluipgebruiker uit staat als ik de hoofdschakelaar uit zet als die in de stalling staat.
Als ik ook de 230 er uit haal dan zou het schema er zo uit zien
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie