Voorbereidingen elektrische installatie

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door gsm »

Ja John beden zijn goed maar is het ook praktisch ?
Je heb een 3 aderige kabel van het stopcontact en die MOET naar de aardlekzekering dan is het toch simpeler om daar ook de geel/groene te koppelen aan de geel/groene van het buitenstopcontact ?
Volgens je tekening heb je daar ook een kleine aardestrip waar de aarde van het buitenstopcontact op zit en daar zet je ook de aarde van de kabel die vanaf het stopcontact komt en je zet daar een aarde draad op die je aan je chassis vast maakt. Klaar.
Vergeet de min verdeelstrip van de HHaccu in dit geval.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door HadieJohn »

Er maar eens een tekening bijgemaakt, was nu toch bezig :)
230.jpg
230.jpg (29.32 KiB) 703 keer bekeken
Van verdeelstrip loopt de massa uiteraard niet naar de hh-accu, maar naar de start-accu
Laatst gewijzigd door HadieJohn op zo 17 mar 2019, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door gsm »

Zoals gezegd is het goed maar niet praktisch aannemende dat je een 3-aderige kabel neemt van het stopcontact naar de zekering, waarvoor ik minimaal een dubbel stopcontact zou nemen.
Ook weet ik niet of je de zekering en aardlekschakelaar in een installatiedoos zoals deze bv https://www.dewitschijndel.nl/crusader- ... gautomaat/ neemt maar in dat geval zou ik een stripje in die kast maken (als die er niet in zit) en daar kan dan de kabel van de aardlek op en daar komt de aarde van de neopreen op en van de strip kan je met een enkele aardedraad naar het chassis.
Zo ziet je schema er dan uit :
230.jpg
230.jpg (40.39 KiB) 671 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door HadieJohn »

Ik begrijp echt de verschillen niet.
Een Crusader is toch niets anders dan de aardlek en zekeringautomaat naast elkaar?
Je streept koppeling aan de massa door en zet er chassis voor in de plaats. Dat is toch exact hetzelfde?
In het stopcontact komt in mijn schema toch ook een drieaderige kabel aan?
Je voegt Shunt toe. Dat klopt, maar doet verder niet ter zake. Toch? Ik heb niet alles overgenomen wat aan de verdeelstrip is gekoppeld. Zier hiervoor het elektrichsschema.

Waarom 2.5 inplaats van 1.5.? Opzich niets mis met iets dikkere kabel, maar wat is de reden?
Waarom een dubbel stopcontact? Ik heb ga deze niet nodig. Het aangelegde stopcontact is allen, zoals vermeld, voor het eventueel! kunnen laden van de hh-accu aan de paal.

Overigens heb ik in de tekst een fout gezet. Niet in mijn elektrisch schema. De centrale massa ziet natuurlijk op de startaccu. Niet op de hh-accu.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door Kroppie »

die aardlek heeft een aarde nodig, en die heeft ie nu wel, en in jouw laatste voorbeeld niet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door HadieJohn »

Jawel.

Via de verdeelstrip naar de min pool van de startaccu en van daar naar de massa.
Hiermee heb ik gekozen voor 1 massa verzamelpunt.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door Kroppie »

en waar is dan de aarde aansluiting op de aardlek, op de tekening wel op de strip en de stopcontacten maar niet op de aardlek, of ik zie die verbinding niet, kan ook, mijn ogen zijn ook al bijna 71 jaar oud,

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 17 mar 2019, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door 't Busje »

De aardlekschakelaar heeft geen aansluiting op de aarde. Die meet het verschil in stroom tussen de fase en de nulleider en schakelt uit als dat verschil meer dan 30 mA is. Zo'n ding heet officieel een differentiaalschakelaar.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door gsm »

HadieJohn schreef:
zo 17 mar 2019, 18:27
Ik begrijp echt de verschillen niet.
Een Crusader is toch niets anders dan de aardlek en zekeringautomaat naast elkaar?
Klopt
HadieJohn schreef:
zo 17 mar 2019, 18:27
Je streept koppeling aan de massa door en zet er chassis voor in de plaats. Dat is toch exact hetzelfde?
Ik weet niet wat je bedoeld met koppeling aan de massa. Probeer het overzichtelijk te houden door op de shunt maar 1 kabel naar een verdeelstrip te laten gaan en op de verdeelstrip alle min kabels en dus ook de chassis kabel daar op aan sluiten.

HadieJohn schreef:
zo 17 mar 2019, 18:27
In het stopcontact komt in mijn schema toch ook een drieaderige kabel aan?
Ja maar die kabel gaat niet als één geheel naar de crusader, je laat de aarde kabel naar de verdeelstrip lopen en de bruine en blauwe naar de crusader. In de praktijk werkt het simpeler om alle adres naar de crusader te laten lopen en daar een klein aarde strip in te maken (als die er al niet in zit). En dan de neopreen aarde daar op aansluiten en de kabel voor het chassis. Op deze manier blijft het overzichtelijk.
HadieJohn schreef:
zo 17 mar 2019, 18:27
Waarom 2.5 inplaats van 1.5.? Opzich niets mis met iets dikkere kabel, maar wat is de reden?
Je schrijft dat je 25-30 meter kabel gaat gebruiken en dan is 1½mm2 te dun. Ook voor de toekomst want zo´n kabel koop je in princiepe maar één keer voor lange tijd gebruik en stel je gaat een elektrisch kacheltje meenemen dan wordt die 25-30 kabel warm.
HadieJohn schreef:
zo 17 mar 2019, 18:27
Waarom een dubbel stopcontact? Ik heb ga deze niet nodig. Het aangelegde stopcontact is allen, zoals vermeld, voor het eventueel! kunnen laden van de hh-accu aan de paal.
Dit was ook maar mijn advies. Als je bv een elektrisch kacheltje mee gaat nemen dan moet je een stopcontact beschikbaar hebben en de meerkosten zijn nihil maar het gemak is groot. Maar dat is een eigen keuze.
HadieJohn schreef:
zo 17 mar 2019, 18:27
Overigens heb ik in de tekst een fout gezet. Niet in mijn elektrisch schema. De centrale massa ziet natuurlijk op de startaccu. Niet op de hh-accu.
Ok als beiden accu´s maar met de min met elkaar verbonden zijn anders wordt je HHaccu niet geladen door de dynamo
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door HadieJohn »

Dikte walstroomkader zal ik aanpassen (moet ik nog doen) naar 2.5. Goed advies. Dank

Voor de verduidelijking mijn schema toegevoegd en daaronder het installatie voorschrift Crusader.
Elektrisiteits schema 12V Ducato.jpg
Elektrisiteits schema 12V Ducato.jpg (64.42 KiB) 589 keer bekeken
2l60253-crusader-aardlekschakelaar-dbp-zekeringautomaat.jpg
2l60253-crusader-aardlekschakelaar-dbp-zekeringautomaat.jpg (45.02 KiB) 589 keer bekeken
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door 't Busje »

Op dat laatste schema zie je meteen dat de aardlekschakelaar zelf niet met de aardleider verbonden is.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door gsm »

Schema ziet er goed uit :thumbup: of ik moet iets missen maar dan komen andere daar wel mee. :-B
Nog één ding vergeet niet vanaf het aarde verdeelblok in de aansluitschema een aardedraad naar het chassis te maken :wink:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door HadieJohn »

Busje: ik begrijp het echt niet hoor.... Sorry. Het tweede aansluitschema is het aansluitschema uit het doosje van de Crusader. In het blok van de crusader (zekeringautomaat en aardlekschakelaar is geen ruimte vrij voor aansluiting van de geel/groene aarde draad. Waar en hoe wil je deze dan vanuit de buitenaansluiting koppelen aan de crusader en deze vanuit hier weer koppelen aan het stopcontact. Sorry, maar ik zie het niet...

Gsm: van de verdeelstrip naar de min-pool van de staraccu. Van de min-pool startaccu zit een standaard koppeling met het chassis. Ik kies hiermee voor 1 centrale aansluiting van de massa. Oke?
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door HadieJohn »

Gelezen elders op het forum:
door Marius » do 20 aug 2009, 17:11
schema heb ik zo niet voor je maar kan het je wel uitleggen:

-3 aders van je wal aansluiting komen binnen.
- aarde op een metalen deel van de camper, bijvoorkeur op een aardstrip (daarover verderop meer).
- Fase en nul in de aardlekschakelaar.
- Vervolgens fase en nul naar de zekeringsautomaat.
waaruit je het geheel verdeelt over je contact dozen.
- de 3 aderige kabels naar je contact dozen sluit je dus met fase en nul op de zekeringsautomaat aan en de aarde op het aard/massa punt.

Officieel gezien mag je niet 2 aders op 1 aard punt aansluiten in een 230 volt installatie.
als je dan namelijk tijdens werkzaamheden dat ene punt los haalt id de gehele installatie in een keer ongeaard.
Gebruik dus bij voorkeur een aardstrip of een andere verdeling waarbij de meerdere aarde draden elk in een eigen klem zitten.
Ik kan ff online geen fotootje er van vinden, maar heb ze wel in mijn bus liggen, weet je niet wat ik bedoel laat het ff weten dan maak ik even een foto van zo een klem en plaats ik die op het forum.


Ik houd het dus zo als op tekening. Behalve dat ik me nog even ga verdiepen in de koppeling van de aarde aan een aardstrip.
Is het nu wel of niet verstandig om de geel/groene draad te laten open via de start-accu. Als ik dit hierboven lees is het beter om 12V en 230 totaal gescheiden te houden.
Plaats reactie