Voorbereidingen elektrische installatie

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door HadieJohn »

Tja....
Gelezen op het forum:
Dank voor de reacties. Ik zal de aarde inderdaad niet gaan zekeren. Inmiddels heb ik ook al wat verdere informatie (via de dubbellucht site) gekregen.
Het is me duidelijk geworden dat ik de aarde (groen/geel van de paal) zonder problemen kan doorkoppelen aan het chassis en daarmee dus aan de massa van de accu's.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door 't Busje »

HadieJohn schreef:
ma 18 mar 2019, 6:54
Busje: ik begrijp het echt niet hoor.... Sorry. Het tweede aansluitschema is het aansluitschema uit het doosje van de Crusader. In het blok van de crusader (zekeringautomaat en aardlekschakelaar is geen ruimte vrij voor aansluiting van de geel/groene aarde draad. Waar en hoe wil je deze dan vanuit de buitenaansluiting koppelen aan de crusader en deze vanuit hier weer koppelen aan het stopcontact. Sorry, maar ik zie het niet...
De aardleiding moet/mag ook niet aangesloten worden op de aardlekschakelaar en die tweede tekening geeft dat precies aan. Er zijn mensen die vanwege de naam denken dat de aardlekschakelaar met de aarde verbonden moet zijn, maar dat is juist niet zo.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door HadieJohn »

Mooi, daar zijn we dus uit! :D

Nu nog de vraag:
Een apart massa-punt maken Gat boren, rvs bout en moertje.
Of
Via de verdeelstrip (gaan verbinding met chassis) naar de min-pool van de start-accu (en van daar naar de standaard massa van de bus).
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door JTG »

Misschien bedoeld TS iets anders en zit hij vooral met de vraag;
"Waarom de aardedraad van de 230V installatie verbinden met de min van de 12V installatie?" waarbij je uitgaat van het standpunt om de zaken gescheiden te houden.
Welnu, mijn blik hierop:
Beschouw de bus als een lamp in de badkamer thuis (even voor het idee); De aardedraad sluit je aan op het metalen deel van de lamp.
Terug naar de bus; De aardedraad sluit je aan op het metalen deel van de bus.

(Ja daar hangt ook de 12V installatie met zijn 'min' kant aan. Wat je NIET gaat doen is de nul draad (blauw) verbinden met de metalen delen/chassis dan zou je systeem niet meer gescheiden zijn.)

Je kunt het ook zo bekijken;
Vanuit stroombron "de paal" komen een fase en een nul, die zorgen voor 230V en voeden laders, wandcontactdozen etc. Die werken over het algemeen prima zonder aardedraad. Hetzelfde gaat op voor de 12V kant; Vanuit stroombron "de accu" komen een min en een plus die zorgen voor 12V en voeden omvormers, koelkasten, lampen etc. Die werken ook prima zonder aardedraad.
Naast de fase en een nul die geleverd worden door stroombron "de paal" wordt tevens een aardedraad aangeboden. Bekijk die even letterlijk; een draad die een bepaalde diepte in de grond is geduwd. (zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardelektrode) Je kunt die gebruiken (voor de stroom hoeft het dus niet) als extra veiligheidsoptie. (ik vind het geen optie maar een 'moet') Om deze veiligheidsoptie zijn werk te kunnen laten doen moet alles van metaal eraan vastgemaakt worden zoals het 'huis' van de badkamerlamp, de bus, de randaarde van de wandcontactdozen die rechtstreeks op de "de paal" zijn aangesloten, het metalen huis van de omvormer etc. etc.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door JTG »

:-B we waren er toch wel al uit :-B
De bus heeft meerdere massapunten die je kunt gebruiken, maar je zou er zelf inderdaad ook 1 bij kunnen maken. Hou de kabels kort, er is geen dikkere kabel te vinden dan (het metaal van de bus zelf) en hou zoveel mogelijk massapunten aangesloten tijdens werkzaamheden zou mijn advies zijn. Dus liever een extra gat als het dan moet dan een kabel van 4 meter om een bestaand aardpunt te bereiken.

(Ik heb er geen extra gaten voor gemaakt, max. kabellengte is ongeveer 2 meter (6 mm2) van de behuizing van de Multiplus naar het massapunt bij het achterlicht in de Ducato.)
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door HadieJohn »

Dan is dit schema dus juist?
Bijlagen
Schema Aardlek.jpg
Schema Aardlek.jpg (28.15 KiB) 524 keer bekeken
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door gsm »

Dit is het zelfde schema als die je al hiervoor heb geplaatst en daarna laat je het schema zien van de aansluitdoos.
Volgens mij snap je het verschil niet tussen de aardstrip en verdeelstrip
Aardstrip zit in de crusader en is voor het 230 gedeelte en verdeelstrip zit ergens bij de shunt in je 12V circuit
De kabel komt vanaf het stopcontact in de crusader omdat daar de zekering zit en je tekent dat de aarde naar de verdeelstrip gaat die buiten de crusader zit, onlogisch en omslachtig als je een aardstrip in de crusader maakt.
Maar het kan volgens je laatste tekening.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door HadieJohn »

Ik heb het inderdaad, zoals het er staat, over de verdeelstrip.

Waar het om gaat is de wijze waarop de geel/groene draad verbonden wordt met het chassis.
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door HadieJohn »

Volgens mij is er geen plaats voor het verbinden van de geel/groene aarde draad aan de Crusader.... zie (inderdaad) eerdere tekening.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door albertrietjens »

Kort en bondig:

Het is voldoende wanneer je de geelgroene draad ergens aan de - van je 12V systeem koppelt. Waar precies maakt echt niets uit!
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door HadieJohn »

Helder! Dank.... :bow:
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door 't Busje »

HadieJohn schreef:
ma 18 mar 2019, 8:29
Een apart massa-punt maken Gat boren, rvs bout en moertje.
Er zijn voldoende massapunten in de Ducato: bij de achterlichten links en rechts en boven de dorpel van de voordeuren links en rechts achter die plastic instaptrede.

Geen RVS of koperen bouten en moeren gebruiken bij het verzinkte plaatwerk van de carrosserie. Dat geeft twee-metalen corrosie. Gewoon verzinkte bouten en moeren.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door HadieJohn »

Ah.. oke. Dank je !
Plaats reactie