Voorbereidingen elektrische installatie

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door Kroppie »

MaVa1986 schreef:
vr 15 mar 2019, 13:35
Misschien een domme opmerking maar in mijn recente Fiat Ducato L2H2 diende er gebruik gemaakt te worden van een DC/DC converter in plaats van de cyrix. Dit beestje heeft toch een aardige prijs.
een dc/dc converter is iets heeeeeeel anders dan een cyrix, een cyrix zorgt ervoor dat boven een bepaalde spanning beide accu,s gekoppeld en dus geladen worden, komt de spanning van 1 van de accu,s beneden een bepaalde waarde, dan word de verbinding tussen beide accu,s weer verbroken, waardoor voorkomen word dat tijdens stilstand en stroomgebruik in het hh gedeelte, dat dan de start accu ontladen word.

een dc /dc converter kan b.v de ingaande spanning verhogen naar een hogere uitgangsspanning om in bepaalde gevallen een spanningsverlies te compenseren, dat is iets heel anders dan een scheidings relais wat een cyrix in feite is, zijn ook een stuk duurder dan een cyrix, en word vaak toegepast om in een euro 6 voertuig met z.g. slimmedynamo toch de hhaccu goed geladen te krijgen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door gsm »

albertrietjens schreef:
vr 15 mar 2019, 13:56

@gsm svp kijk nog maar eens goed naar JOUW correctie. Daar zit het probleem. een ongezekerde verbinding vanaf de HH-accu naar de busbar en zelfs verderop.

in het oorspronkelijke schema is de busbar gezekerd naar de HH-accu en de start accu (samen 200 A, zie mijn eerdere opmerking) Ten overvloede: een T-splitsing in een elektrisch schema betekent een verbinding op de T. De cyrix is hier dus aangesloten op de busbar en de zekering komende van de HH-accu. De cyrix zelf is, wanneer die gesloten is, beschermd via de zekering op de start accu.
Ik ben het met je eens dus inderdaad kan het zo maar of een T in de praktijk gemakkelijk uit te voeren is betwijfel ik plus je creeër een gevoelig punt. Ik bedoel hoe koppel je op een perfecte manier 3 x 35mm2 aan elkaar in de T-doos en waar plaats je die.
Ik ben daar geen voor stander van en vandaar mijn advies om de Cyrix direct aan de HHaccu te koppelen en vanaf de HHaccu een kabel naar de busbar met een zekering bij de HHaccu. Die was ik vergeten te tekenen maar dat komt omdat ik even snel de tekening van TS heb aangepast.
Gelukkig heeft TS dat zelf gezien en er zelf een 100A zekering in de kabel vanaf de HHaccu naar de busbar gezet.
Afbeelding

By the way ik heb geleerd om een richtingshoekje te plaatsen ingeval van een T en in jouw geval zou dat er dan zo uitzien
Afbeelding
Bijlagen
T.jpg
T.jpg (2.01 KiB) 398 keer bekeken
Elektrisiteits schema 12V Ducato Versie 3.jpg
Elektrisiteits schema 12V Ducato Versie 3.jpg (66 KiB) 398 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door Kroppie »

ik heb op de polen van de hh accu een gewone grote grijze installatiedoos geplaatst en daarin alle kabels aangesloten, klaar? deksel er op en gelijk aanraak veilig, zowel op min als op plus.
gat onderin de doos geboord en doos op de accu gelijmd met polymax kit.
b.v.

https://www.attema.com/nl_NL/products/i ... 65-m20m25/

en het is vrij gebruikelijk om kabels welke niet langer zijn dan 30cm niet te zekeren, maar kan zeker geen kwaad en b.v. met z.g. cf8 zekeringen ook nog eens makkelijk te realiseren.
b.v.

https://www.stroomzat.nl/index.php?rout ... 36_154_327

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door albertrietjens »

@gsm toch een beetje een spraakverwarring denk ik. Een "principeschema" is niet hetzelfde als een bedradingsschema. Het plaatje waar we het over hebben is toch duidelijk een principeschema wat betekent dat knooppunten die met een T zijn getekend, elektrisch verbonden zijn. In de praktijk kan dat er anders uit zien, in dit geval een draad van cyrix naar de zekering en een draad van de zekering naar de busbar.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door gsm »

Klopt en we denken beiden het zelfde alleen ben ik bang dat zoals het op tekening staat ook zo uitgevoerd gaat worden en om daar geen verwarring te krijgen meld ik het maar we willen beiden een goed en veilig schema :cheers:
Ik heb deze op de plus pool zitten en daar komt de Cyrix op die voor de zekering zit en er gaat 1 kabel uit naar de zekeringkast

Afbeelding
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door albertrietjens »

Volgens niet want dit is precies wat ik bedoel wat je NIET moet doen: zomaar een of meer kabels direct op de plus van de accu. Hier hoort direct een zekering te zitten! En zeker tussen accu en een busbar. De kabels tot aan de eerste zekering moet je zo kort mogelijk houden, want de accu is hier de bron die mogelijk voor ellende zorgt.

Bijv:

Afbeelding
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door 't Busje »

De aansluiting op die foto begrijp ik niet. Er zitten (ANL) zekeringen in dat kastje en die kabel met zweefzekering is aangesloten vóór de ingebouwde zekering. Die kabel had aangesloten moeten worden op de bout naast dat gat waar de kabel doorheen loopt en dan was die zweefzekering overbodig, Eventueel zet je een lichtere zekering in dat kastje.
Laatst gewijzigd door 't Busje op vr 15 mar 2019, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door Kroppie »

behalve als de zweefzekering zwakker moet zijn dan de zekering in die aansluiting.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door 't Busje »

Eventueel zet je een lichtere zekering in dat kastje.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door gsm »

Ik denk dat het een voorbeeld is van wat je kan aansluiten in het kastje als dat op de accu pool zit :thumbup:
Laatst gewijzigd door gsm op vr 15 mar 2019, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door Kroppie »

behalve als die zekering al bedoeld is voor zwaardere ander dingen.

(zal niet doorgaan met reageren)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door 't Busje »

gsm schreef:
vr 15 mar 2019, 17:29
Ik denk dat het een voorbeeld is van wat je kan aansluiten in het kastje als dat op de accu pool zit :thumbup:
Dat zal best, maar dan vind ik het niet het beste voorbeeld.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door HadieJohn »

aardlekautomaatschema.jpg
aardlekautomaatschema.jpg (23.05 KiB) 317 keer bekeken
Even terugkomend op deze tekening en de invoeging in mijn schema.
Als deze tekening klopt, klopt mijn invoeging ook.
Alleen..... heb ik geen geel/groen en heb ik hiervoor in al mijn oneindige wijsheid en vooral praktisch gekozen voor een zwart lijntje. Aarde - Massa.... :idea: Zwart!
Toch (gsm) zeg je, dit is niet correct..... :-? Help!! :-B

Verder ben ik een enorme voorstander van het uitgangspunt: zo als het op de tekening staat, zo wordt het uitgevoerd.
Als je dat doet, is het voor de deskundigen onder ons, maar zeker!! voor de minder getalenteerden... ik noem geen namen :shh: :angel: veel overzichtelijker. Dit is misschien een van de verklaringen, behalve dat mijn schema bijna sec 12V is, voor de opmerkingen dat mijn schema er iets ander uit ziet...

Verder is er, als ik het goed gezien heb: van de https://www.stroomzat.nl/index.php?rout ... 36_154_327 ook een dubbele variant met 2 x 100 zekering. Een van de redenen om voor maximaal voor 2 aansluitingen op de plus pool van de hh-accu te kiezen.

Ga rustig door met jullie discussie :thumbup: Maar ik heb nog een vraagje: :oops:
Tussen de shunt en de verdeelstrip zit een kabel 35mm2. Na de verdeelstrip, naar de min pool start-accu is dit 25mm2 is dit juist?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Voorbereidingen elektrische installatie



Bericht door albertrietjens »

Leuk die reacties over triviale dingen wanneer je een serieuze misvatting aan de kaak stelt. :-B

Overigens is de "zweefzekering" van een paar amperes gebruikt om een volt meter aan te sluiten en deze moet zo dicht mogelijk op de pool zonder extra verbruikers, en ja hij had achter een van de mini's geplaatst kunnen worden, maar dan maak je potentieel weer een meetfout vanwege de stroom door die zekering.Overigens probeer maar eens een mini zekering te vinden van een paar amperes (op het gevaar af dat ik doodgegooid wordt met links naar zo'n ding).
Laatst gewijzigd door albertrietjens op vr 15 mar 2019, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie