Watertank monteren: vulslang 5/8 aansluiting?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
wazungu
Berichten: 41
Lid geworden op: di 08 mei 2018, 8:18
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Watertank monteren: vulslang 5/8 aansluiting?



Bericht door wazungu »

Hallo,

ik heb vandaag mijn watertank ontvangen en ik heb wat uitdagingen met de aansluitingen. Normaal vul je de tank via de ~40mm aansluiting. Nu komt het met inbouwen zodanig uit dat ik geen gebruik van dat voorgeboorde gat kan maken.
Ik heb net de tank onder de bus gehouden en ik kan een paar 5/8 gaten vrij houden, opdat ik een slang kan aansluiten.
Een aansluiting zit bovenop de tank.
3 zitten aan de zijkant, alle 3 onderaan.

Die bovenop de tank lijkt mij geschikt voor de ontluchting. Echter dat betekent dat ik de vulslang aansluit op een 5/8 gat en ook de tank vanaf onderen ga vullen. Gaat dit werken? Heeft iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Watertank monteren: vulslang 5/8 aansluiting?



Bericht door rijschoollucassen »

Betekent dat vullen met een gieter eigenlijk onmogelijk is. Je zou dan een gardena-aansluiting moeten plaatsen en daarlangs vullen. Je beperkt jezelf dan wel. Kijk ook uit waar je de ontluchting laat uitkomen, daar komt dan water onder druk uit.

Jaap.
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Watertank monteren: vulslang 5/8 aansluiting?



Bericht door Zwerfsteen »

Kan je niet een buis in de tank maken via het onderste gat en die net doorloopt tot onder de bovenkant van de tank.
Dan heb je gelijk een ontluchting maar ook een overloop.
Het bovenste gat gebruik je dan om te vullen.
Groet,
Leny en Pieter
wazungu
Berichten: 41
Lid geworden op: di 08 mei 2018, 8:18
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Watertank monteren: vulslang 5/8 aansluiting?



Bericht door wazungu »

Ik heb wel een beetje ruimte boven de tank, echter de voorgeboorde gaten zitten verkeerd. Is het mogelijk om zelf een gat te boren en een aansluiting te plaatsen zoals deze: https://www.dewitschijndel.nl/ckw-tankd ... -mm-1-1-2/
Of krijg ik dat niet lekvrij?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Watertank monteren: vulslang 5/8 aansluiting?



Bericht door Kroppie »

ik zou niet weten waarom niet

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Watertank monteren: vulslang 5/8 aansluiting?



Bericht door jansloos »

Zou ook niet weten waarom niet. En zeker aan de bovenkant, voordat daar waterdruk op staat?

Moet je wel met je hand, ( of kinderhand) in de tank om de moer vast te draaien?
Smeer de ring licht in met vaseline. Geen lekkage.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Watertank monteren: vulslang 5/8 aansluiting?



Bericht door WoutvanAken »

Dat is geen probleem Wazangu,
Dit soort aansluitingen zijn overigens ook in watersportzaken te koop.
Kijk wel even of je via het reinigingsgat bij de aansluiting kunt om de moer er op te draaien, anders heb je een uitdaging...
Wout.
Plaats reactie