Rest BPM

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Paula en Niek
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 25 jan 2019, 11:21
Locatie: Orvelte

Re: Rest BPM



Bericht door Paula en Niek »

Vandaag gaat het bezwaarschrift de deur uit!
We hebben een Citroën Jumper L3H2 omgebouwd tot camper!
Linkemink
Berichten: 32
Lid geworden op: di 17 jul 2018, 21:47

Rest BPM



Bericht door Linkemink »

Was toevallig vandaag bij een RDW keuringstation en maakte een praatje met een paar keurmeesters. Op de vraag wanneer en hoeveel BPM ik moet betalen nadat de bus na keuring op camperkenteken gezet zal worden is mijn kenteken even door het systeem gehaald en hoorde ik tot mijn verrassing dat er geen rest BPM meer op de auto is omdat deze kennelijk door een vorige eigenaar betaald zou zijn. Ik weet dat de bus Opel Vivaro op kenteken een bedrijfsbus is (N1) maar dat de eerste eigenaar een particulier is en de auto niet op een bedrijf heeft gestaan.
Voor de zekerheid de belastingdienst gebeld maar die willen mij ivm privacy niet vertellen of dit zo is en ik gewoon aangifte moet doen en het dan wel te horen krijg.
Mijn vraag is dan als een particulier een bedrijfsbus nieuw of niet ouder dan vijf jaar aanschaft en deze op zij eigen naam zet, hij een BPM naheffing krijgt en de volgende eigenaar na vijf jaar BPM vrij zou zijn ivm eerder BPM afdracht?
Laatst gewijzigd door Linkemink op di 09 apr 2019, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Rest BPM



Bericht door moosev »

Er kan inderdaad maar éénmaal BPM over een auto betaald worden.
Linkemink
Berichten: 32
Lid geworden op: di 17 jul 2018, 21:47

Re: Rest BPM



Bericht door Linkemink »

Dat begrijp ik maar als particulier een nieuwe bedrijfsauto kopen moet hij dan ook bpm betalen als de auto op zijn privénaam gezet wordt en hij helemaal geen bedrijf heeft?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Rest BPM



Bericht door moosev »

Ja normaal gesproken moet dat. Er kan natuurlijk een vrijstellingsregeling van toepassing zijn.
Zie ook https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... motor/bpm/
Gebruikersavatar
Paula en Niek
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 25 jan 2019, 11:21
Locatie: Orvelte

Re: Rest BPM



Bericht door Paula en Niek »

Paula en Niek schreef:
do 14 mar 2019, 10:21
Vandaag gaat het bezwaarschrift de deur uit!
Ik was vergeten te melden hoe het 2x bpm verhaal afgelopen is. We hebben de 2e 4000 euro terug ontvangen vd belastingdienst. Er kan nooit 2x bpm betaald worden! Ik heb van een mede forumlid gehoord dat het formulier wel aangepast is sinds 1-1-2020 en het nu duidelijk is waar je het bedrag dat al aan bpm betaald is kan invullen. Succes allemaal!!
We hebben een Citroën Jumper L3H2 omgebouwd tot camper!
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Rest BPM



Bericht door JTG »

Klopt, voor de volledigheid;
Toelichting Aangifte/melding/opgaaf BPM vanaf 1 januari 2020
Bladzijde 5 Toelichting Bijlage C - Berekening van de vermindering onder het kopje 'Is voor deze bestelauto eerder BPM betaald?'
De rest wijst zich vanzelf. In de vorige toelichting ontbrak het stukje tekst/voorbeeld dat eerder betaalde BPM ook onder 'eerder gemaakte kosten' valt.
sprintcamper
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 02 mar 2020, 21:20

Bpm algemeen



Bericht door sprintcamper »

Hallo wij zijn van plan om een mercedus sprinter om te bouwen als Camper,ik heb de belasting dienst en de RWD gevraagd hoe het zit met de BPM, beide waren verre van duidelijk.
Kan iemand mij het simpel en correct vertellen hoe het precies in elkaar steekt.
B.V.D. Paul Christianen.

p.s er is volgens mij nooit bpm betaald omdat het gaat over een bedrijfs auto.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Rest BPM



Bericht door Dafluc »

Vul op de site van Autotelex het formulier in en je hebt een indicatie van wat je moet betalen. Wil je het precieze bedrag weten kost dat 25 euro.
Afbeelding
Plaats reactie