Rest BPM

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
hansi1
Berichten: 35
Lid geworden op: di 06 okt 2015, 19:44

Rest BPM



Bericht door hansi1 »

Hallo forum leden.

Hierbij een vraag over rest BPM

Stel ik koop een Ducato bus van het bedrijf van mijn zoon van 2014 met 88000 km op de teller.
Wat is dan ongeveer het rest BPM bedrag wat ik moet betalen (op het kentekenrapport staat nieuwprijs fiscaal was 28350 euro.)

bedankt alvast gr Hans
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: rest bpm



Bericht door JTG »

Dat hangt ervan af wat je ermee gaat doen Hans.......
In eerste instantie gebeurt er niets, tenminste als de bus vóór 20-2-2014 op kenteken werd gezet.

Wat je wel krijgt is een aanslag motorrijtuigenbelasting (maar je zou de bus kunnen schorsen). Hoeveel dat is kun je hier berekenen: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -berekenen

Als je daar happy mee bent is het daarmee 'klaar'.

Indien je dat bedrag wilt verlagen tot zogenaamd kwarttarief zul je de bus moeten voorzien van een kampeerinrichting, de bus laten omkeuren naar personenauto en rest BPM betalen (omdat nu de 5 jaar termijn niet geld maar een veel langere termijn).
Ervanuitgaande dat de bus exact 5 jaar oud mag je 71% BPM afschrijven. De kilometerstand of de fiscale waarde is hierbij niet zo interessant, wel het BPM bedrag en dat vind je op de website van het RDW als je het kenteken intypt: https://www.rdw.nl/
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: rest bpm



Bericht door JTG »

Maarreh, hoezo 'Stel ik koop een Ducato bus'?
Heeft je zoon een mooie rode camper en wil je er nu zelf ook 1? :-B :-B

Voor de rode bus is het volledige BPM bedrag 11.562
met 71 % afschrijving daarop (de bus is inderdaad 5 jaar geleden en een paar dagen op kenteken gezet) moet je dus 3.353 BPM betalen
hansi1
Berichten: 35
Lid geworden op: di 06 okt 2015, 19:44

Re: rest bpm



Bericht door hansi1 »

bedanktvoor de reactie eea nu duidelijk.

rode bestelbus werd tot nu toe ook nog af en toe zakelijk gebruikt maar per ingaande volgende maand alleen
gebruikt als buscamper door mij.
dus ook het omkeuren naar buscamper moet nog gebeuren.

gr Hans
Gebruikersavatar
Paula en Niek
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 25 jan 2019, 11:21
Locatie: Orvelte

Re: Rest BPM



Bericht door Paula en Niek »

Weet iemand wat er gebeurt met de BPM als de bus nog geen 5 jaar oud is? Moet je dan 2x BPM betalen? 1x omdat bestelbus op naam wordt gezet en 2e x omdat de bus omgekeurd wordt naar camper.
Wij hebben een bus van 2015 en bijna 4000 euro betaald aan BPM toen wij hem kochten. Nu moeten we weer bijna 4000 euro betalen aan BPM ivm omkeuren naar camper.
Van de belastingdienst worden we niet wijzer. De een zegt dat het verrekend wordt en de ander dat we dat inderdaad 2x moeten betalen.
Wat is waar????
We hebben een Citroën Jumper L3H2 omgebouwd tot camper!
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Rest BPM



Bericht door durisotti »

Voor zo ver ik weet wordt het verrekend, je bent maar 1 keer belastingplichtig.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Rest BPM



Bericht door JTG »

Hi Paula en Niek,

Volgens mij werkt het zo (maar ik zeg er wel bij dat ik deze situatie niet 100% uitgezocht heb omdat deze niet van toepassing is voor ons)

Je moet 2x rekenen, maar niet dubbel.

De eerste keer heb je BPM betaald omdat je niet voldeed aan de eisen om de BPM niet te hoeven voldoen (je bent geen ondernemer etc.)
Dat BPM bedrag wordt in 5 jaar afgeschreven tot rest 0,00 Euro

Bij ombouw van een bestelbus naar een personenauto (met kampeerinrichting) geldt een (veel) langere afschrijvingsperiode van de BPM van (ik meen) 17,5 jaar.

Je betaald niet dubbel, want je mag het eerste bedrag van het tweede aftrekken. Als er niets te betalen overblijft betaal je dus niet een tweede bedrag, als er wel iets te betalen overblijft betaal je bij mijn weten alleen dat restbedrag (extra).

Op de website van de belastingdienst staat dit erover, destijds gekopieerd maar ik kan het niet zo snel terugvinden:
Wordt aangifte gedaan voor een motorrijtuig dat eerder in Nederland
gebruikt is? Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij ombouw van een
bestelauto naar personenauto. Dan kunt u de bpm alleen berekenen
op basis van de forfaitaire afschrijvingstabel. Is voor de bestelauto
eerder bpm betaald? En is de door de ombouw tot personenauto te
betalen bpm hoger of gelijk aan de bpm die op het moment van de
ombouw nog op de bestelauto drukt? Dan mag u de bpm die op het
moment van de ombouw nog op de bestelauto drukt, aftrekken van
de te betalen bpm voor de door ombouw verkregen personenauto.
Gebruikersavatar
Paula en Niek
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 25 jan 2019, 11:21
Locatie: Orvelte

Re: Rest BPM



Bericht door Paula en Niek »

We hebben het 2x betaald (1x aan de garage die de Citroën Jumper uit Duitsland gehaald had en in de garagevoorraad op NL kenteken maar niet op naam had gezet). Niek bleek dus 1e houder te zijn en moest 'aangifte bpm registratie bestelbus' doen. De garage heeft in onze naam toen die 4000 euro betaald.
We waren al bij de RDW geweest, 11-1 bus gekocht, 14-1 naar rdw en zelfs al aanvraag kwarttartief gedaan met het kenteken van de bestelbus :).
Geluk bij ongeluk: we hoeven alleen het nieuwe kenteken door te geven, want de mevrouw vd belastingdienst heeft aangegeven dat het kwarttarief wordt goedgekeurd.
Maar eerst moesten we nogmaals aangifte bpm doen omdat de bus omgebouwd is tot camper. Dat hebben we vorige week gedaan. Het was echter niet mogelijk om hierin aan te geven dat we al 4000 euro aan bpm betaald hebben. Dus vandaag mail vd belastingdienst om het bedrag van weer bijna 4000 euro over te maken. Dat heb ik gedaan. Hopelijk krijgen we dat weer terug. Wel vreemd gegaan allemaal. Vooral de medewerkers vd belastingdienst geven elke keer weer andere antwoorden! We zijn er echt ziek van.
We hebben een Citroën Jumper L3H2 omgebouwd tot camper!
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Rest BPM



Bericht door JTG »

Dat de bus uit het buitenland komt is misschien wel een belangrijk detail. Weet je zeker dat je BPM hebt betaald de eerste keer en niet BTW?
Gebruikersavatar
Paula en Niek
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 25 jan 2019, 11:21
Locatie: Orvelte

Re: Rest BPM



Bericht door Paula en Niek »

We hebben btw en Bpm betaald aan de garage!
We hebben een Citroën Jumper L3H2 omgebouwd tot camper!
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Rest BPM



Bericht door JTG »

Dan kan er haast alleen nog maar een verkeerd formulier oid gebruikt zijn als je nergens hebt kunnen aangeven al een bedrag aan BPM betaald te hebben. Wel vervelend voor jullie nu. Bewaar je betaalbewijzen aan de garage goed (had je vast zelf al bedacht) uiteindelijk zal het wel in orde komen want 8K voor een dergelijke bus van die leeftijd is zowiezo teveel aan BPM. Hoe je ook telt/rekent.
Gebruikersavatar
Paula en Niek
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 25 jan 2019, 11:21
Locatie: Orvelte

Re: Rest BPM



Bericht door Paula en Niek »

Dank je wel voor het hart onder de riem. Ik ben bang dat we hier nog lang mee zoet zullen zijn. Geld terugkrijgen van de belastingdienst is een opgave. Ze moeten toch ergens geld overhouden, want de medewerkers zijn naar mijn idee zo van de straat geplukt of hebben allemaal een andere cursus gevolgd :think:
Er is een mevrouw bij de belastingdienst die het heel normaal vond dat de belastingdienst 2x BPM ontving voor dezelfde bus. 'Ja, dat komt omdat het eerst een bestelauto is en u er nu een personenauto van maakt'. Ik gaf toen al aan dat ik er dan zeker mee naar de politiek zou gaan, dat dit natuurlijk idioot is!
We hebben een Citroën Jumper L3H2 omgebouwd tot camper!
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Rest BPM



Bericht door JTG »

Dat klopt in mijn beleving op zichzelf wel, tenminste zo lees ik het ook op de site van de belastingdienst. Alleen je betaald niet dubbel, hooguit is er nog een restbedrag door de verschillende afschrijving maar dat kan nooit samen 8K zijn. Bekijk het zo;
Stel je koopt prive een compleet nieuwe bus, dan betaal je het volledige bedrag aan BPM. Daarna maak je er na 1 maand bouwen een personenauto van met kampeerinrichting. Dus BPM berekening volgens afschrijvingstabel 1 maand afschrijven van totale BPM bedrag op kenteken/RDW, MAAR de reeds betaalde BPM gaat daar ook vanaf (was alle BPM bij aanschaf) dus rest in dat geval = 0,00
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Rest BPM



Bericht door moosev »

@paul en niek: Binnen de gestelde termijn gelijk een bezwaarschrift indienen. Je kan tenslotte maar één maal BPM over een auto betalen. Je moet inderdaad eerst betalen, daarna bezwaarschrift, en uiteindelijk krijg je je geld weer terug.
Plaats reactie