kabeldiktes en zwaarte (hoofd)zekering

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: kabeldiktes en zwaarte (hoofd)zekering



Bericht door NoStress »

mooi spul dat NDS.
Laatst gewijzigd door NoStress op zo 16 okt 2022, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: kabeldiktes en zwaarte (hoofd)zekering



Bericht door 't Busje »

De verhalen in die brochure zijn natuurlijk commercieel ingekleurd. Maar ook Victron en Votronic hebben laadboosters, dus misschien is het niet helemaal een sprookje. De dynamo van een auto is primair bestemd om de (natte) startaccu op te laden en als je een ander type huishoudaccu hebt, wringt dat wellicht een beetje.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: kabeldiktes en zwaarte (hoofd)zekering



Bericht door kampo »

Mooi !
Door de kleine verbruikers er af te gooien kan je nu focussen op het hart van het systeem.
Die kleine verbruikers daar is niet veel moeilijk aan. Behalve dat je misschien vanuit 2 of 3 locaties gaat werken.
Dan teken je de midizekering aan de start van die lijnen best ook op je hoofdschema.

De hoofdschakelaar (killswitch) staat verkeerd. Hij dient toch om de HH accu af te schakelen ?
Het moet wel een 1000A zijn op zo een LFP setup , lichtere versies zijn meestal brol als het over grote stromen gaat.
Het enige wat je moet beslissen is wat je met de zon doet. Voor of na die hoofdschakelaar.

Om een onderscheid te maken zet ik zelf alle data/signaal kabeltjes in stippellijn op het plan.

De shunt staat vlak naast de HH accu dus daar moet geen zekering tussen.
In de regel zet je geen zekering op kabels van korter als 30 à 50 cm.

De minus via het voertuigchassis laten lopen, dat werd vroeger gedaan. Er werd al veel over geschreven
maar komt erop neer dat het vandaag niet meer aan te raden is. Foute besparing en bij sommige merken mag het niet meer.
Bedenk dat we in dit schema met een 300A verbruiker zitten !

De MPPT zet je best naast de accu.
6mm² is goed als UV kabel. Van MPPT naar HH accu zal max 25A (340Wp) doorgaan en 10mm² wel voldoende zijn.
Velen doen dit te dun , wat oversize is geen fout want het is een acculader en daar wil je geen spanningsval.

Op de BMV 712 ontbreken de 2 afgezekerde plus kabeltjes

Zelf ken ik NDS slecht maar uit de brochure blijkt dat het systemen zijn voor kleine installaties. Ik heb een beetje de indruk
dat Victron en Mastervolt starten waar NDS stopt. Het ontbreekt bij NDS ook aan duidelijke informatie over hun scheidingsrelais
voor meerdere accu's.

:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Groeten Kampo
VanvanPHAN
Berichten: 58
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 14:22
Locatie: Gelderland

Re: kabeldiktes en zwaarte (hoofd)zekering



Bericht door VanvanPHAN »

Dank weer aan iedereen die mee heeft gekeken voor de gegeven adviezen!

In antwoord op de opmerkingen van 't Busje:
a)inderdaad, de killswitch stond verkeerd en leek daardoor te zwaar (1000A) maar door de terechte opmerkingen van u en van Kampo is dit inmiddels in het schema aangepast.
b) de BP-65 werd mij expliciet aangeraden door de verkopende partij aangezien ik een extra beveiliging nodig heb vanwege het werken met LiFePO4
c) Mede op basis van meerdere gelezen adviezen op dit forum heb ik er bewust voor gekozen om alle minnen wel te bekabelen. Je kunt er over discussiëren, maar het hoeft niet ;;-) :-B
d) Terechte opmerking voor wat betreft de kabeldikte van MPPT naar HH-accu, in het nieuwe schema aangepast naar 10mm2
e) Onze bus wordt achter het huis gestald en zal dus in principe nooit volledig stroomloos hoeven te worden. De zonnepanelen zullen de HH-accu op niveau houden bij ingeschakeld circuit. Om die reden dan ook geen massaschakelaar tussen shunt en HH-accu
f) Niets flauws aan: U heeft gewoon helemaal gelijk! Ook in het schema aangepast, ik bouw nu echt Wand Contact Dozen in :lol3:

@ Jansloos:
De verbinding van de minus van mijn HH-Accu naar mijn Startaccu loopt via een 25mm2 kabel. De startaccu heeft al een verbinding naar Massa. Het lijkt mij dat daarmee het HH-circuit voldoende aan de massa ligt om geen storingen te geven. Als mijn redenering hierin niet klopt hoor ik dat uiteraard graag! Ik kan nu nog aanpassingen maken. :-B

@Kampo:
Ook heel hartelijk dank weer! Mede op uw aangeven heb ik voor versie 3 de volgende aanpassingen in mijn schema gemaakt:
1) alle stuur / data kabels ingetekend met stippellijnen
2) Killswitch verplaatst en er voor gekozen om "de zon" buiten deze switch om te regelen, mede vanwege punt f) hierboven. Dit geeft de mogelijkheid de verbruikers allemaal af te sluiten en nog wel te profiteren van de zon.
3) Bij de plusverbindingen van shunt naar HH-accu en naar start-accu een zekering ingetekend.
Overigens zal vooralsnog de verbinding shunt naar start-accu pas gemaakt hoeven te worden als de buckbooster er bij komt, voor die tijd ligt er alleen een verbinding tussen de minpolen van de beide accus.
4) kabeldikte van MPPT naar HH-accu veranderd van 16mm2 naar 10mm2

En zo hoop ik weer een eindje dichterbij het uiteindelijke schema te komen :thumbup:

Ik hoop van jullie weer feedback te krijgen en ben zeer benieuwd naar jullie reacties!

Hartelijke groet,
Peter

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: kabeldiktes en zwaarte (hoofd)zekering



Bericht door Kroppie »

ALLE minnen via de shunt, als je tenminste nauwkeurig wilt meten .

op de minpool van de hh accu hoort maar 1 EEN aansluiting, die van de shunt, aan de andere aansluiting op de shunt zitten als het goed is Alle minaansluitingen.

elke verbruiker waarvan de min niet op de shunt maar direkt op de hh accu zit word niet gemeten door de bmv, en ook kleine beetjes worden groter naar mate de tijd langer word.

:thumbup: :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: kabeldiktes en zwaarte (hoofd)zekering



Bericht door 't Busje »

VanvanPHAN schreef:
di 12 mar 2019, 13:17
b) de BP-65 werd mij expliciet aangeraden door de verkopende partij aangezien ik een extra beveiliging nodig heb vanwege het werken met LiFePO4
De BMS van de LiFePO4 accu zou uit moeten schakelen bij een (bijna) lege accu. Een PbH2SO4 accu heeft geen BMS en daarvoor in de plaats komt dan die BP-65. Waarom een LiFePO4 accu een dubbele bescherming (de pil en een condoom) nodig zou hebben, is mij niet duidelijk.
Bovendien werkt de BP-65 niet op de potentieel grootste verbruiker, de EasyPlus zonder walstroom, maar die zal zelf wel afschakelen bij een te lage accuspanning.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
VanvanPHAN
Berichten: 58
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 14:22
Locatie: Gelderland

Re: kabeldiktes en zwaarte (hoofd)zekering



Bericht door VanvanPHAN »

Dank je wel weer Jos / Kroppie! Ik ga het schema aanpassen en de min connectie van mijn BP-65 verplaatsen naar de "verbruikerszijde" van de shunt.

@ 't Busje; ik durf er geen antwoord op te geven. Daarvoor is mijn kennis van de werking onvoldoende. Ik probeer een goed schema te ontwerpen. Maar uiteraard ben ik nu wel nieuwsgierig geworden of de BP-65 feitelijk noodzakelijk is. Overigens, met de opzet zoals die nu is heb ik die €40,= best over voor een stukje extra bescherming ;;-)
Wellicht dat er iemand meeleest die een goede verklaring heeft waarom er toch een BP in het schema opgenomen moet worden...
VanvanPHAN
Berichten: 58
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 14:22
Locatie: Gelderland

Re: kabeldiktes en zwaarte (hoofd)zekering



Bericht door VanvanPHAN »

Kroppie schreef:
zo 03 mar 2019, 18:44

en voor mooie zekeringen voor die zware types direkt op de accu,s, google eens op cf 8 zekeringen, en houders.
o.a. bij:

https://www.rdae.nl/keramische-blokzekering-200a.html
https://www.rdae.nl/accuklem-zekeringhouder-b287.html


jos
Hoi Jos,

N.a.v. de opmerking van jou over cf8 zekeringen ben ik daar eens naar gaan speuren. Lijkt me een hele mooie oplossing, ware het niet dat mijn accu geen standaard polen heeft, maar bouten. Nu kwam ik in mijn speurtocht ook het volgende tegen:

https://www.obelink.nl/enduro-accupolen ... gK4__D_BwE

Begrijp ik het goed dat ik deze in mijn LifePo4 accu kan draaien in plaats van de huidige bouten en dan daar de cf8 zekeringhouder met zekering kan plaatsen?

Alvast bedankt weer voor je reactie,

Hartelijke groet,
Peter
jansloos
Berichten: 6871
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: kabeldiktes en zwaarte (hoofd)zekering



Bericht door jansloos »

Je kunt ze allebij toepassen, maar ik geef de voorkeur aan die "cube".
Die heeft een ingebouwde zekering.
Probeer ook een kopern of RVS schroef te bemachtigen.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
VanvanPHAN
Berichten: 58
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 14:22
Locatie: Gelderland

Re: kabeldiktes en zwaarte (hoofd)zekering



Bericht door VanvanPHAN »

Moosev en Jansloos allebei weer super bedankt voor de snelle reactie!

Echt ideaal dit forum, zo kan ik snel weer door.

:thumbup:
Plaats reactie