Condens...

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Condens...



Bericht door Mickel Moen »

Brian,

Mijn voorlopige conclusie.

De bus staat stil. Je hebt dus geen natuurlijke ventilatie door er in te rijden.
Er is ook geen mechanische ventilatie.

De luchtdruk verschillen tussen binnen en buiten zullen minimaal zijn. Kortom al het vocht in de bus blijft in de bus.

Je hebt veel hout gebruikt. Het is nieuw hout. Ik veronderstel, dat het hout ook nog vocht afgeeft.

Ik zou zeggen geef het tijd.

Ik weet nog dat mijn ouders uit een slecht geisoleerde woning met enkel glas naar een nieuw gebouwd huis gingen. Ze waren helemaal verontwaardigd, dat er condensvorming was op het dubbele glas. Het huis was gewoon nog niet droog genoeg.

Wat je nu kunt doen is mechanisch verwarmen en ventileren.

Lekker door gaan met bouwen en vervolgens op pad gaan. Ik veronderstel, dat door het gebruik de bus wel droger wordt.

Zorg er wel voor, dat je als je er in woont je voldoende ventileert. De foto gezien, heb ik het vermoeden, dat je onvoldoende in ventilatie hebt voorzien. Warme vochtige lucht stijgt. Als je boven in de bus geen ventilatie hebt, houd je het probleem. Dat is het voordeel van een hefdak. Zelfs met de ventilatieopeningen afgesloten heb je natuurlijke ventilatie door het tentdoek.

Met de ventilatiemogelijkheden in jouw type camper heb ik geen ervaring, maar hier zijn genoeg forumleden, die je hierin kunnen adviseren.

Mijn stelregel: Als door condensvorming het water in straaltjes over de ramen naar beneden loopt, ventileer je onvoldoende.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op ma 18 feb 2019, 11:04, 5 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Condens...



Bericht door hathi »

Er ontbreekt alleen nog een dakluik,en dat kan alsnog makkelijk!
Hans
Brian
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 22 jul 2018, 13:01

Re: Condens...



Bericht door Brian »

Deze namiddag na het werk opnieuw gecheckt.

Frame van de passagierszetel & wielkast droog tot behoorlijk droog. Accu (wanden en onderkant) nat tot zeer nat. Zou denken dat de "grotere" metalen delen als frame & wielkast ondertussen gedroogd zijn. Vochtvreter stond naast de accu, helaas weinig tot geen effect (zat geen water in het bakje). Op de polen van de accu begint een laagje te komen (oxide?)

Ik heb nu de ramen 2 tot 3mm open gelaten, ben benieuwd naar het effect.

Ik begrijp uit een hiervoor geplaatste reactie dat condens zich afzet op zwaardere objecten, wat het vocht op de accu verklaart. Maar waar ik echt van verstelt sta, is dat de accu zo gigantisch vocht aantrekt. Lijkt nog veel meer dan een wielkast of metalen frame...

Twee (misschien domme) vraagjes / bedenkingen:
- ventilator in het dak/dakluik: zou dit dan voldoende soelaas moeten bieden? Werkt bovenventilatie voldoende tegen condens als er geen ventilatie onder is?
- zou (zelfs short term) een eenvoudige USB ventilator enige hulp kunnen bieden, zonder opening? Zodat er toch een verplaatsing van lucht is...

P.S.: tot op heden nog nooit een druppel condens gezien op de ramen...
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Condens...



Bericht door ellan vannin »

Er zijn z.g. ''windkappen'' verkrijgbaar welke je op de voorportieren kunt monteren en waardoor je de ramen op een kier (tot ± 2 cm tot 3 cm) kunt zetten zonder dat er bij regen water binnen komt. Van buiten af is door de getinte kappen bijna niet te zien dat de ramen op een kier staan. Ik heb ze op mijn T5 (camper) ook gemonteerd, kosten iets van 31,95 €. Zijn ook handig tijdens de rit.
Laatst gewijzigd door ellan vannin op ma 18 feb 2019, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
All4dogs
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Condens...



Bericht door 't Busje »

Ramen 2 tot 3 mm open helpt niets, 2 tot 3 cm open (zodat je pink ertussen kan) zal beter helpen. Ventileren is op de ene plaats buitenlucht erin en op een andere plaats binnenlucht eruit. Lucht binnen alleen maar een beetje rondblazen helpt niet echt.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Condens...



Bericht door kampo »

Hallo Brian
Het doet me plezier om vast te stellen dat je erg goed bezig bent om het fenomeen condens in je voertuig te begrijpen.
:cheers:
Het is inderdaad een hele uitdaging. Je bent niet alleen.
Ik stel vast dat je voertuig voor 90% erg goed geïsoleerd is.
Dat hout rondom is een hele goede isolator.
Natuurlijk zit je nu met die 10% die slecht of zelfs helemaal niet geïsoleerd is.
Je weet op voorhand dat alle condens gaat neerslagen op de koudste vlakken.
Inderdaad raar dat het niet klassiek op de ramen is maar wel op de zetelvoet en accu.
De enige verklaring daarvoor is dat die vlakken nog veel kouder zijn als de ramen.
Je zou het kunnen bevestigen door de oppervlakte temperaturen te meten.

Mickel Moen maakt een juiste opmerking.
Droog eerst eens je nieuwe voertuig. Een dag of 2 in een ondergrondse parking of in een verwarmde industriehal.
Dan droog buiten zetten en ben benieuwd of er de eerste dagen daarna nog evenveel condens is.

En dan het ventilatiesysteem installeren.
Altijd hetzelfde … voorzie een onder en boven ventilatie.
Onderaan toevoegen van buitenlucht en bovenaan afvoeren van binnenlucht.
Met wat creativiteit zal je een oplossing vinden !
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Condens...



Bericht door Mickel Moen »

Brian,

Ik heb je al verteld, van de ontwateringsgaten in de wanden en deuren.

Onder het rijden heb je overdruk in de bus. Dan zullen o.a. deze gaten als uitlaat dienen.

Sta je stil en doe je een dakluik open, zullen deze gaten als inlaat dienen.

Ik heb begrepen, dat je bij je ontwerp geen rekening met ventilatie hebt gehouden. Wellicht heb je hier onvoldoende rekening mee gehouden, omdat bij rijdend gebruik dit ook niet nodig is, aangezien er dan voldoende ventilatie is.

Bij stilstand gebeurt er echter niets als de bus verder afgesloten is. Sterker, als je niet ventileert zul je merken, dat je zuurstoftekort krijgt en vervuilde lucht. Zeer onaangenaam.

Hathi heeft de oplossing inmiddels gegeven. Kortom, de zaag erin.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Condens...



Bericht door Mickel Moen »

Nog een toevoeging. Ik begrijp dat je roosters voor de zijramen hebt besteld. Bi) een stevige wind hierop, kan dit voldoende zijn. Bij geen wind heb je te weinig trek en doen die dingen te weinig. Dan moet je dit aanvullen met een airlock in de achterklep, als je tenminste een klep hebt. Daarmee zet je de klep op een kier, waardoor je wel trek krijgt. Ik kan het weten, want zo hebben wij op onze eerste vakantie met de bus, in de bus geslapen. Het hefdak was toen in bestelling.

Overigens heb ik die roosters na plaatsing van het hefdak snel weer verkocht. Na die eerste vakantie was ik het helemaal zat om die dingen steeds te plaatsen.

Dan zijn de windkappen waar Ellin vannin het over heeft veel praktischer. Gewoon een flinke kier maken. Ik doe dat nog wel eens als het warm is en de bus zonder hefdak omhoog geparkeerd staat.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Brian
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 22 jul 2018, 13:01

Re: Condens...



Bericht door Brian »

Bedankt voor al jullie reacties, heb ik al heeeeel veel aan gehad!

Het is hier ondertussen weer wat verkoeld en het resultaat is ook direct dat de accu (en andere) helemaal droog gebleven zijn. Fascinerend, het fenomeen condens.

Ik heb ondertussen ook jullie raad opgevolgd en de roosters ingeruild voor windkappen, die als het goed is eind deze week moeten toekomen. Ik ben benieuwd naar het effect, hopelijk voldoende op korte termijn. Ik denk er ook aan om de accu in een accubak of dergelijke te plaatsen, zodat deze (en de elektrische bedrading er rond) in elk geval beschermd blijft.

En dan inderdaad maar even kijken wat de mogelijkheden zijn om alsnog met de zaag erin te gaan...

Helaas heb ik geen klep maar deurtjes, dus de airlock lukt bij mij niet. En denk niet dat er gelijkaardige (regenvrije) oplossingen bestaan voor die deurtjes...
Plaats reactie