Condens...

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Condens...



Bericht door Kroppie »

nog 1x , minder condens?, dan meer ventileren, i.p.v. meer isolatie, die waterdamp in de lucht in je voertuig moet namelijk wegkunnen.

en condens op de accu,s,? accu,s bestaan uit lood en dat is loodzwaar en zware dingen houden lang temperaturen vast en s,nachts koelt het af en tegen de morgen als het weer wat warmer word zijn die dingen nog lang koud, maar de relatief warme lucht in het voertuig niet meer, en dus zijn zware dingen een prima plek voor vochtige lucht om op te condenseren,

succes.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Condens...



Bericht door 't Busje »

Is die accu soms een keer overgekookt, waardoor er sulfaat buiten op zit, dat vocht aantrekt?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Condens...



Bericht door Kroppie »

niet alleen de accu,s zijn nat, hij heeft het erover dat het overal nat is, opbergruimte onder de bank , vloer, stoelframe..

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19104
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Condens...



Bericht door Aloys »

Isoleren leidt soms juist tot méér condens... Ventileren is de juiste oplossing.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Brian
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 22 jul 2018, 13:01

Re: Condens...



Bericht door Brian »

Bedankt iedereen.

De theorie is me min of meer duidelijk. Nu de praktijk... Ik heb een kort type T5 met vleugeldeuren, m.a.w. enigste vensters die geopend kunnen worden, zijn beide vensters vooraan. Driewerf helaas heb ik de (besef ik nu misschien niet zo slimme) beslissing genomen om geen ventilator ofzo in het dak te installeren. Wat kan ik mogelijkerwijze allemaal doen om optimaal te isoleren (ook wanneer ik niet in de bus ben)

- Verluchtingsroosters voor de ruiten aan voorzijde
- Vochtvreter
-

Misschien geen snuggere vraag, maar zou een UBS ventilator (op vb een powerbank) enige soelaas bieden in een gesloten ruimte?
Zou ik zover moeten gaan om de inbouw van een schuifraam in de schuifdeur kunnen overwegen, om via daar nog extra te kunnen ventileren?

Andere ideeën?

Bedankt
Brian
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Condens...



Bericht door henk en lila »

Wij hebben smoke gekleurde spoilers in de voorramen en 1 raam altijd op een kiertje van 2 cm. Is van buiten onzichtbaar. Maar zonder dakluik voor de afvoer blijft het lastig.
Echter, omdat je amper in de bus bent en dus geen vocht toevoegd door koken of gewoon als persoon, vermoed ik toch een lekkage.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Condens...



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Bijlagen
$_72.JPG
$_72.JPG (27.62 KiB) 451 keer bekeken
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Condens...



Bericht door veetee »

Misschien toch maar een ventilatiemogelijkheid in het dak maken? Bijvoorbeeld een solar ventilator. Natuurlijk ook zorgen voor toevoer van buitenlucht.
.
698F10B8-F57B-45EF-88EA-B65EAEEBAAF1.jpeg
698F10B8-F57B-45EF-88EA-B65EAEEBAAF1.jpeg (31.77 KiB) 444 keer bekeken
Gebruikersavatar
de toren
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Lienden

Re: Condens...



Bericht door de toren »

Snap het niet als je spullen koud zijn zoals je accu en metaal en er zijn wat warmere dagen dan zet het vocht uit de warme lucht toch af op koude objecten zoals bv de accu das een koud blok . Daar helpt echt geen ventileren tegen het uit laten wasemen van dat vocht dan weer wel . Mar volgens mij is het volkomen normaal dat je koude oppervlakten nat worden ? Durf zelfs te stellen hoe meer je ventileerd hoe meer vocht er afgezet word . Zoals in onze vries en koelcellen als de deur open staat :).
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Condens...



Bericht door AadenAnke »

Ik was vanmorgen in de camper (Ducato bus) overal gekeken en gevoeld nergens vocht en staat sinds half oktober ongebruikt buiten. Met alle ramen een heel klein beetje open.

Gr. Aad
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Condens...



Bericht door veetee »

de toren schreef:
zo 17 feb 2019, 23:40
Snap het niet als je spullen koud zijn zoals je accu en metaal en er zijn wat warmere dagen dan zet het vocht uit de warme lucht toch af op koude objecten zoals bv de accu das een koud blok . Daar helpt echt geen ventileren tegen het uit laten wasemen van dat vocht dan weer wel . Mar volgens mij is het volkomen normaal dat je koude oppervlakten nat worden ? Durf zelfs te stellen hoe meer je ventileerd hoe meer vocht er afgezet word . Zoals in onze vries en koelcellen als de deur open staat :).
Nee, bij het veel ventileren gaat het er om dat je probeert de luchttemperatuur binnen gelijk te maken aan buiten. Dan zal de lucht overal gelijke hoeveelheid water kunnen bevatten (zie tabelletjes enkele posts terug), en er treedt dan geen oververzadiging en dus condensatie op. Zo eenvoudig is het - ventileren, ventileren, ventileren...
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Condens...



Bericht door kampo »

Als je de vraag stelt heb je het nog niet begrepen.
Dan is het ook een goede vraag !
Ondertussen werd uitgelegd wat het probleem is en waar de oplossing zit.

Wat ik er nog aan kan toevoegen zijn de volgende vragen:
Waar is hij nog zeiknat behalve aan de zetelvoet? Ook in de wanden ?
Zit je met een constructiefout ? heb je bestaande ventilatieopeningen afgedicht ipv bijgemaakt ?
Heb je een boven en ook een onderventilatie gemaakt ?
Is je camper zeiknat als je hem wegzet of zet je hem droog weg.
Hoe vaak staat die binnen om eens goed te kunnen drogen, vooral na gebruik ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Condens...



Bericht door Mickel Moen »

Ik ga even door op de opmerking van kampo hier. Kan het zijn, dat je de afwateringsgaatjes onder in de wanden en deuren afgedicht hebt?

Het lijkt er namelijk op, dat er te veel vocht in jouw bus aanwezig is en blijft.

Sec gezien ventileer ik alleen bewust als het hefdak omhoog staat.

Nu is de bus ook onze gewone auto. We gebruiken hem dus vaak en al die ritjes ventileer je natuurlijk ook ongemerkt. Door de verwarming te gebruiken creeer je overdruk. De lucht zet dan uit en verlaat de bus o.a. door de ontwateringsgaatjes waar het overtollig vocht zal meenemen.

Het is maar een redenatie van mij.

Ik heb nooit last van vocht. Bus geisoleerd met schapenwol, wat wel een vochtregulerende werking heeft. Hoogsten heb ik een enkele keer in de winter ‘s ochtends een beslagen voorruit. Daartegen heb ik op het dashboard tegen het raam een paar van die vochtvreterzakjes van de Action liggen. Die haal ik er zelden uit om te drogen, want ook deze drogen onder het rijden weer liggend op de gleuf van de verwarming en liggend in de zon.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Brian
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 22 jul 2018, 13:01

Re: Condens...



Bericht door Brian »

Goedemorgen

Ik heb de ventilatieopeningen voor zoverre ik weet niet afgedicht. Ik heb 19mm Armaflex gebruikt aan de wanden, maar telkens minimaal een smalle "open" strook gelaten aan de onderkant. De stijlen heb ik ook open gelaten. De wanden zijn daarna afgetimmerd met hout, maar ook daar is onderaan een strook vrijgelaten. Dus tenzij de gaten bij vorig gebruik zijn opgevuld, neem ik aan dat deze gewoon open zijn...

Ik heb nog één wielkast die voorlopig nog niet geïsoleerd is (materiaal was op), die is/was ook behoorlijk vochtig. Andere kleinere open delen van het staal zijn meestal droog voor zoverre ik kan zien. Heb niet het idee dat we stijlen achter de wand vochtig zijn (althans, ik hoop het van harte niet). Met andere woorden (en wellicht logischerwijze) de grote stukken overgebleven metaal zijn nat: frame van zetel & wielkast. En accu. Zelfs de onderkant van een emmer die op de vloer staat. En zelfs het materiaal in de zetelbak: brandblusapparaat etc. De ramen waren niet vochtig, maar deze drogen natuurlijk ook sneller met de zon erop, dus wie weet...

Als je met bovenisolatie een ventilator in het dak ofzo bedoelt, heb ik helaas de keuze gemaakt om deze niet te installeren...

De camper is op dit moment nog niet gebruikt (= in geslapen). Hij staat steeds buiten op een parkeerplaats. Het gaat hem dus puur om het verschil nacht - dag. Ik ben deze ochtend trouwens opnieuw gaan kijken, het is hier opnieuw onder het vriespunt geweest deze nacht. Deze ochtend stond de wagen nog niet in de zon, dus was nog niet opgewarmd: alles was droog. Geen druppel te bespeuren. Hou mijn hart vast voor als deze namiddag de felle zon erop zal schijnen...

WhatsApp Image 2019-02-16 at 15.04.02.jpeg
WhatsApp Image 2019-02-16 at 15.04.02.jpeg (199.66 KiB) 354 keer bekeken

Om jullie een beeld te geven overigens, dit is hoe het op dit moment eruit ziet. Er staat ondertussen een vochtvreter in en de verluchtingsroosters (helaas dus enkel aan de voordeuren) zijn onderweg... Maar of dit voldoende zal zijn...
Plaats reactie