kleine bus

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: kleine bus



Bericht door Atoz »

ON4BGC - Guido schreef:
vr 15 feb 2019, 23:44
Ja als je het zo bekijken wil dan....
Koop je toch een ezeltje en een kar.
Dan een auto is altijd vervuilend.
@Eefje
Wat ik hierboven schreef is natuurlijk wel erg overdreven .
Maar misschien heb jij er wat aan als je weet dat jij niet alleen met het milieu bezig bent.
Alleen kan je als individu maar iets veranderen aan je eigen levensstijl.

Elektriciteit maak ik thuis en in de camper met zonnepanelen. Ik maak meer dan ik verbruik
Thuis gebruiken wij een Soda Stream om bruiswater van het kraantjeswater te maken. Dus geen flessenwater.
Ik weet dat we geen lekkende kranen of wc's hebben.
Alle lampen zijn led.
Alle afval sorteren we.
Onze open haard hebben we verwijderd
Hoogcondensator ketel
Geen plastiek dragtasjes

Maar soms ben ik ook maar een vervuiler met mijn 18 jaar oude diesel camper.
En onderweg moet ik wel flessenwater kopen om gezond te blijven.
En
En
En...

En dan hoop ik nu dat er op elk van hierboven vermelde punten geen tien negatieve opmerkingen komen.
Hoe klein mijn bijdrage ook is ik voel er me gelukkig bij, wat misschien nog wel het belangrijkste is ;)

Wees zuinig met je milieu en je omgeving, maar pluk toch ook een beetje de dag.

Edit: de belangrijkste reden waarom ik geen elektrische auto of camper heb of een warmtepomp ????
Geldgebrek. Ik ben gewoon niet rijk genoeg om te kunnen betalen. En ik ben 56, dus met ouder te worden wordt een mens ook niet zo rijk...
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: kleine bus



Bericht door Mickel Moen »

Ik ga met je mee Guido.

Bewust is altijd beter dan onverschillig. Het woord hypocriet gebruiken is altijd link. Wij zijn allemaal wel eens hypocriet.

Ik begrijp TS zeer goed. Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Het is een en al compromissen sluiten en dan vooral met jezelf. Op de fiets met een tentje is altijd beter voor het millieu/klimaat dan met een camper en je kunt even ver komen.

De droom van TS is echter een campertje. Dan is het zoeken naar het voor hem meest ideale compromis. En dat is het afwegen van voor- en nadelen.

Ook ik ben begaan met het millieu en het klimaat. Mijn compromis is een VWT5 Euro 3 uit 2004 in 2009 zelf omgebouwd naar hefdakcamper. Meteen ook onze enige auto. Dat scheelt een tweede. Het kan altijd beter en mooier, maar ik ben er blij mee.

Laten we het zo ook houden voor iedereen. Jammer dat sommigen hier dan meteen weer populistisch gebral laten horen.

Aan TS. Wil je meer van mijn oplosingen weten. Link naar mijn blog hieronder.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: kleine bus



Bericht door DiffRental »

Mijn opmerking "hypocriet" doet wat stof opwaaien, gelukkig geen fijn stof want dat is dan weer erg slecht voor het milieu. :D

Mijn opmerking was niet persoonlijk maar algemeen over de milieu toestanden.
Ik ben ook hypocriet, ik kocht vorig jaar een euro 5 nieuw omdat deze in de aanbieding waren.
Ben ik onverschillig over het milieu? Nee zeker niet, ben best bewust met het milieu maar o.a. een financieel plaatje speelt altijd mee.
Ik ga zelfs altijd met de motor naar mijn werk en laat de vervuilende diesels op de inrit staan. Mijn motor heeft slechts een verbruik van 1:20 (of 5ltr op de 100km) dus dat is minder slecht voor het milieu en ik draag niet bij aan de vele file's.
Maar als ik heel eerlijk ben rij ik gewoon voor mijn plezier motor en heb ik een hekel om in de file te staan.
Dat ik het milieu hiermee minder vervuil is mooi meegenomen, het zou hypocriet zijn om te zeggen dat ik om die reden motor rij.

En dan de Tesla en andere elektrische wagen bezitters?
Ze hebben deze wagen zakelijk en elektrisch omdat ze dan privé geen bijtelling hebben. Hoeveel zouden er overblijven als ze gewoon moeten betalen en de wagen niet voor 50% van de belasting kunnen aftrekken?
Voor mijzelf heb ik al een aantal keer zitten rekenen om een gebruikte elektrische wagen te kopen, helaas nog steeds niet haalbaar en ook niet gezond voor de portemonnee. Zelfs een elektrische motor is nog geen optie, jammer want ik ben daar zeker een voorstander van.


En voor de TS, het is gewoon onrealistisch om met het gestelde budget zo'n eisen te stellen.
Zoals ik al eerder zei, koop een personenwagen want dan zijn de euro normen strenger dus beter voor het milieu dan een bestelwagen met 5 stoelen.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51287
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: kleine bus



Bericht door Kroppie »

en aangezien ik gemerkt heb dat ik met slapen niet rijker wordt, ben ik vanmorgen maar weer opgestaan :D, en ben maar weer wat aan de camper gaan doen, want dat ouwe vervuilende ding moet nog effe mee.(tot het winnen van de lotto)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
frank110
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 12 jun 2017, 21:51

Re: kleine bus



Bericht door frank110 »

Mijn auto (Landrover Defender) is in standaard afmetingen ook te laag (120cm) maar met een hoedje, zoals ook bij grijs kenteken auto's gedaan wordt. Als je de verhoging scharnierend maakt, kan een te lage auto, die wel aan de lengte e.d. voldoet toch op kamper kwart tarief komen. Minimale binnenhoogte 130 bij 90x200 cm en met klapgedeelte omhoog meer als 170 over 90x100cm De mijne is dus ook kamper en kwart tarief.
Een heleboel busjes hebben een verhoogd polyester dak zonder klapgedeelte omdat deze door het hoedje 170cm of meer hebben.

Succes
Land Rover Defender Camper
Gebruikersavatar
EefjeDonkerblauw
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 11 feb 2019, 21:31

Re: kleine bus



Bericht door EefjeDonkerblauw »

Bedankt voor de input allemaal :) Veel verschillende meningen over dit onderwerp, haha.

Je kan me aanvallen op andere aspecten in mijn leven die ik zou moeten verbeteren, maar dit doe ik al zoveel mogelijk - geen vlees, alle lampen led, verwarming op 18 graden, 4 keer per week 3 uur treinen om bij m'n werk te komen, afval scheiden en zo min mogelijk plastic, minder proberen te vliegen, etcetera etcetera. Natuurlijk, ik kan ook met de trein op vakantie, wandelend, fietsend, you name it - en dat doe ik soms ook.
Waar ik een camper voor zou willen gebruiken is o.a.:
- klimweekendjes naar de Ardennen, slecht bereikbaar per trein en niet te doen als je vrijdagavond weg wil en zondagavond terug. Bovendien willen de meeste vrienden niet mee met de trein en zouden we dan gewoon met een auto gaan.
- als ik ergens heel ver weg moet zijn waar de trein duur en onhandig is, bv. noord-scandinavië. Met de trein doe je daar meerdere dagen over en heb je hotelovernachtingen nodig, dit maakt het vrij prijzig, en dit is meestal voor mijn werk maar die gaan dit niet betalen als vliegen veel goedkoper is. Met een camper ben je alsnog beter bezig dan het vliegtuig, hoef je niet te betalen voor een hotel, én heb je een vette vakantie onderweg.
- gewoon de vrijheid om te zeggen, hé het is mooi weer, ik heb tijd, ik gooi een tas in de camper en rij naar ergens waar het mooi is. Veel van mijn hobby's zijn gewoon lang niet zo leuk in Nederland als elders (hiken, klimmen, kamperen en buiten zijn in z'n algemeen).
- ik heb nog heel veel vakantiedagen, maar als ik die allemaal opneem en helemaal niks ga doen krijg ik mijn werk niet op tijd af (phd). Wat wél misschien kan is een paar weken opnemen, lekker gaan rondreizen, en dan onderweg ook werken. Lastig te doen in je tentje, met een camper wel te fixen (goede accu + zonnepaneel regelen en mobiele hotspot).

Maar goed, ik neem aan dat iedereen op dit forum de voordelen van een camper kent en snapt waarom ik er een wil ;) Heb nu een Jumpy uit 2008 op het oog (personenversie trouwens, wist niet dat die eisen verschilden maar goed om te weten), weet nog niet of ik die daadwerkelijk ga/kan kopen, maar als ik een bus heb dan kom ik terug met m'n bouwplannen!
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: kleine bus



Bericht door nicolasfirst »

Eefje, mooie plannen. Ik ben het helemaal met je eens dat je voor klimgebieden in Belgie en Frankrijk, maar ook Duitsland al helemaal niet zonder auto kunt. Laat staan wanneer je met vrienden een lekker lang weekend naar de Alpen wilt. Been there, Done that. Klimspullen, touwen, stijgijzers, tentjes en eten in de auto flikkeren en wegwezen. 😂

Ben vroeger voor de NKBV kliminstructeur geweest en Alpine Trektocht Leider. Leuke tijden. Een campertje zou toen heel veel geholpen hebben.

We zien je plannetjes tegemoet. Succes met de bus. Tip: maak op bijv. Google Foto’s een online album aan en documenteer je zoektocht met foto’s en video’s en met tekst dat je er tussendoor schrijft.

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: kleine bus



Bericht door DiffRental »

Emissiestandaard
Voor alle emissienormen; KLIK

Personenwagen diesel
Euro III CO 0.64 HC 0.56 HC+NOx 0.50 PM 0.05
Euro IV CO 0.50 HC 0.30 HC+NOx 0.25 PM 0.025

Bedrijfswagen tot 3.5t diesel
Euro III CO 0.95 HC 0.86 HC+NOx 0.78 PM 0.10
Euro IV CO 0.95 HC 0.46 HC+NOx 0.39 PM 0.06
Groeten Peter
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: kleine bus



Bericht door JTG »

Speelt een omkeur naar personenwagen hier nog een rol bij ook?
Met andere woorden, is de Euro6 Ducato, na omkeur met kampeerinrichting nog steeds een Euro6 Ducato? en zo niet wat is het dan wel?
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: kleine bus



Bericht door DiffRental »

Zou daar ook erg benieuwd naar zijn want eigenlijk is een camper of camperbus een bestelwagen met een motor die meer vervuild als een personenwagen. Fiat heeft voor de personenvervoer bus met 9 zitplaatsen enkel de 150 pk motor uitgerust met een ad-blue systeem om aan de zwaardere "geel" kenteken eisen te kunnen voldoen.

Een camper is dus een vreemde eend in de bijt want wordt voor de belasting gezien als een basis wagen op 'geel" kenteken waarvan je een kwart tarief belasting betaald. Dus voor een ombouw naar kampeerwagen speelt de afkomst (uitstoot) geen rol maar zou je van bestelbus naar personenwagen gaan dan zou je nooit een goedkeur kunnen krijgen.
In België zou waarschijnlijk om een homologatie gevraagd worden van Fiat (die je niet zou krijgen waarschijnlijk), hoe Nederland dit zou bekijken is wel interessant.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
EefjeDonkerblauw
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 11 feb 2019, 21:31

Re: kleine bus



Bericht door EefjeDonkerblauw »

Een update!
Ik vond het maar lang duren met de zoektocht, er kwam weinig geschikts langs. Ben een keer bij een peugeot expert bestelwagen gaan kijken waar flink wat mis mee was, een ford transit die half uit elkaar roestte, en een citroën jumpy - die laatste was veelbelovend, het nieuwe model personenbus uit 2008, maar daarvan kunnen de stoelen niet plat... Daar ging mijn ombouwplan. Toen ik nog aan het nadenken was over hoe ik het dan wél kon oplossen, 2 uur later, was hij al verkocht! Sindsdien kwam er niet veel meer langs, en ik dacht al dat het me niet meer ging lukken voor de zomer... Totdat ik op een facebookgroep een jumpy camper zag! Model Burow velix, 1998 (wel euro3), bijna 180.000 km gereden, benzine + een momenteel niet werkende LPG-installatie. Wat ouder dan ik wilde, maar wel het model dat ik wilde. Ook geen zelfbouw dus, want dit is al een camper! Ik wilde zelfbouw omdat er voor kleine busjes nou eenmaal niet veel fabrieksmatig gebouwd is, en ik wat fabrieken bouwen vaak ook niet mooi of handig vindt. Maar deze heeft alles wat ik nodig heb: 4 zitplaatsen, 2 slaapplaatsen beneden, klein keukentje. Plus nog een aantal bonussen: slaaphefdak ipv gewoon hefdak, kachel al ingebouwd, 2e accu al aanwezig. Ik vind de kastjes niet heel handig, en hout mooier dan het materiaal dat ze hebben gebruikt, maar ik vind hem heel erg leuk!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik wil er wel nog dingen aan aanpassen: tentdoek van het hefdak is redelijk op dus dat wil ik vernieuwen, misschien een leuk kleurtje. Ik wil er een zonnepaneel op, maar moet eerst nog uitzoeken hoe de stroom precies zit. En ik wil kijken of ik de kastjes kan slopen en er wat mooiers in kan maken, want er lijkt veel loze ruimte te zijn. Maar nu eerst wat reparaties uitvoeren: de LPG-installatie bij de garage, rubbers om het hefdak heen repareren, zorgen dat de stoelen en de bank weer soepel draaien/klappen, gordijntjes repareren, stickers verwijderen... Geen zelfbouw, wel zelf klussen ;)

nicolasfirst schreef:
wo 06 mar 2019, 17:03
Eefje, mooie plannen. Ik ben het helemaal met je eens dat je voor klimgebieden in Belgie en Frankrijk, maar ook Duitsland al helemaal niet zonder auto kunt. Laat staan wanneer je met vrienden een lekker lang weekend naar de Alpen wilt. Been there, Done that. Klimspullen, touwen, stijgijzers, tentjes en eten in de auto flikkeren en wegwezen. 😂

Ben vroeger voor de NKBV kliminstructeur geweest en Alpine Trektocht Leider. Leuke tijden. Een campertje zou toen heel veel geholpen hebben.

We zien je plannetjes tegemoet. Succes met de bus. Tip: maak op bijv. Google Foto’s een online album aan en documenteer je zoektocht met foto’s en video’s en met tekst dat je er tussendoor schrijft.

Groet,

Nico
Deze zomer gaat mijn eerste echte tocht naar de alpen worden :D Ik was door werk/studie eerder steeds weg in de zomer, maar deze zomer regel ik met 5 vrienden een C1-cursus in Oostenrijk :) Lekker heen camperen, onderweg koffie kunnen zetten, als het te ver rijden is dan gaan we halverwege toch gewoon slapen? Naar Oostenrijk misschien niet nodig, maar toch een leuk idee. En een tripje Bleau is ook al gepland!
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: kleine bus



Bericht door JTG »

Gefeliciteerd! Je kunt er direct mee op pad en van gaan genieten.... Dat is ook (heel) wat waard natuurlijk.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: kleine bus



Bericht door Dafluc »

Top! En nou genieten maar :thumbup:
Afbeelding
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: kleine bus



Bericht door frank_h »

Leuk dat je ook even terugmeldt wat het geworden is! Als je wilt gaan klimmen en daarvoor normaal naar de Ardennen rijdt (bij Freyr waarschijnlijk?) heb ik nog een tip voor je, Ettringen in de Eifel. Een oude groeve in vulkanische gebied waar je heel spectaculair kunt klimmen op de overgebleven basaltrotsen. www.klettern-ettringen.de
Plaats reactie