kleine bus

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: kleine bus



Bericht door frank_h »

Ik zou in jouw geval gaan voor een fiat scudo of aanverwant model. Die heb je in 9 persoons uitvoering met ramen rondom, 3x3 zitplaatsen. De banken achterin zijn dan uitneembaar. Model vanaf 2008 zoiets. Als je daar een slaaphefdak op zet en een klein keukentje en tafel inbouwt heb je een aan de eisen voldoende camper.

Er is ook een fabriekscamper die zo gebouwd is, heb ik eens gezien. Ander prijskaartje natuurlijk maar wel heel compleet. Uitneembare stoelen zodat fietsen oid binnen meekunnen als je dat wilt. Dit rijdt bijna als een personenauto en ziet er ook zo uit.

Ik snap je milieu overwegingen, maar de moderne multijet diesels zijn toch vrij schoon. Ze stoten relatief weinig co2 uit. Het enige probleem is nox, vooral in koude toestand. Je zou zoveel mogelijk GTL kunnen tanken, dat is schoner maar duurder en moeilijk verkrijgbaar. Als je een geschikte benzine kunt vinden dan is lpg inbouwen wel een idee, beter voor het milieu en je portemonnee.

Oh ja, als je een scudo h2 vindt dan is die binnen net 170 en zou je geen hefdak nodig hebben (als ik me dit goed herinner, nameten dus). Dit zijn natuurlijk wel weer bus uitvoeringen en geen personen versie.

*edit: die fabrieksversie is de westfalia michelangelo.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: kleine bus



Bericht door jan- »

Als je wilt kan je nu ook al met je elektrische camper op vakantie. Hier iemand die helmaal naar de andere kant van de wereld is gereden met zijn elektrische auto: https://plugmeinproject.com/category/videos/
Maar millieu vriendelijk, luxe en goedkoop zie ik voorlopig nog niet samen gaan. Er was pas nog een documantaire (Tegenlicht, VPRO) over waterstofgas. Volgens o.a. de gedeputeerde van Groenlinks in Groningen is de oplossing heel simpel: met zon en wind energie waterstof maken en via de bestaande gasleiding kan je koken, verwarmen en je auto tanken. Alleen werden de problen niet genoemd (opslag, rendement, kosten, opschaling, explosiegevaar, afhankelijkheid van instabiele landen)

De oude Ford Transit Connect kan (soms?) wel op camperkenteken. Zie mijn avatar. Volgens mij valt het extra verbruik met een hoog dak nog wel mee. Het verbruik op benzine zal je denk ik wel tegen vallen. En inbouw LPG kan maar zo 2000 euro kosten. Tel daar de kosten bij van een hefdak en een extra bank en dan is je budget al op.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Toedeledoki

Re: kleine bus



Bericht door Toedeledoki »

Zo'n Feuerwehr Mercedes bus lust wel een aardige slok benzine. Mijn vader had er eentje met een open laadbak. Een 210. Liep als de brandweer, maar het verbruik was ca 1 op 6. Dus ik weet niet of je dat wilt.

Ik zou voor een Transporter of Scudo/Jumpy op benzine gaan dan.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: kleine bus



Bericht door de Jonckheer »

Een eenvoudige motor waar een eenvoudige gas installatie op kan. Gaat ie 1 op 5 rijden op gas, dat is nog te overzien dunkt me. Altijd beter dan een autootje waar je met z'n allen opgevouwen in moet verblijven.
Ben54
Berichten: 14
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 10:18

Re: kleine bus



Bericht door Ben54 »

ik heb een jumpy H2L2 2008 gekeurd gekregen als camper zonder hefdak. Rijdt prima en past nog op een gewone parkeerplaats. Er staan wat fotos onder zelfbouwtreffen 2019. Voor isoleren ed is een rechthoekige bus (vivaro ed.) fijner denk ik, en ook is deze bus verhoogd 4 cm hoger
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: kleine bus



Bericht door kampo »

Hallo Eefje
Bedank voor je duidelijke argumentatie. Zo maak je er een interessante discussie van :thumbup:

Van ons mag je een eigen voorkeur hebben. Weet dat velen van ons ook ecologisch proberen te mee denken.
Daarbij blijft het dan steeds weer afwegen of er vandaag al echte mogelijkheden zijn om een hoog ecologisch niveau te halen.
We moeten het bij vrij kamperen en de bijbehorende voetafdruk ook niet enkel hebben over de paar kilometers die we rijden.

In het geval van een camper bestaan momenteel enkel nieuwe elektrische voertuigen. Een gebruikte e-camper ga je nog niet tegenkomen.
Die zijn bovendien nog zeer beperkend en liggen op een uitzondering na volledig buiten budget.
Ik weet niet wat ik er moet van denken. Zo een zeldzame en (hele) oude vervuilende benzine stinker of zijn relatief gezien
modernere ? dieselversie die wel een beetje roet, niet de helft CO heeft en vooral een heel pak minder fossiele litertjes verbruikt.

Je zou in je vergelijking tussen de oudere dieselmotoren onderling vs oudere benzinemotoren als referentiewaarde kunnen gebruik maken van de CO fabrieksuitstoot en daarbij dan voorkeur blijven geven aan de benzineversies (minder roet/ppm) maar wel rekening houdende met het serieus meerverbruik.

Volgens deze tabel kan je het milieubewust echt niet maken van nog een voertuig van voor 2009/2011 aan te schaffen.

Afbeelding
Groeten Kampo
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: kleine bus



Bericht door durisotti »

Met het budget van 2000 tot 3500 euro is het volstrekt on realistisch om een goede 5 persoons bus te vinden, zowel op benzine als op diesel.
Dergelijke oude bussen zijn ook op benzine zeer vervuilend..
Tipje...leen geld en koop een Dacia Dokker op grijs kenteken op benzine.
Wegenbelasting is niet veel op grijs kenteken.
Is zuinig en euro 6.
Luchtbedje in de laadruimte en klaar..
Gebruikersavatar
EefjeDonkerblauw
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 11 feb 2019, 21:31

Re: kleine bus



Bericht door EefjeDonkerblauw »

kampo schreef:
do 14 feb 2019, 9:24
Hallo Eefje
Bedank voor je duidelijke argumentatie. Zo maak je er een interessante discussie van :thumbup:

Van ons mag je een eigen voorkeur hebben. Weet dat velen van ons ook ecologisch proberen te mee denken.
Daarbij blijft het dan steeds weer afwegen of er vandaag al echte mogelijkheden zijn om een hoog ecologisch niveau te halen.
We moeten het bij vrij kamperen en de bijbehorende voetafdruk ook niet enkel hebben over de paar kilometers die we rijden.

In het geval van een camper bestaan momenteel enkel nieuwe elektrische voertuigen. Een gebruikte e-camper ga je nog niet tegenkomen.
Die zijn bovendien nog zeer beperkend en liggen op een uitzondering na volledig buiten budget.
Ik weet niet wat ik er moet van denken. Zo een zeldzame en (hele) oude vervuilende benzine stinker of zijn relatief gezien
modernere ? dieselversie die wel een beetje roet, niet de helft CO heeft en vooral een heel pak minder fossiele litertjes verbruikt.

Je zou in je vergelijking tussen de oudere dieselmotoren onderling vs oudere benzinemotoren als referentiewaarde kunnen gebruik maken van de CO fabrieksuitstoot en daarbij dan voorkeur blijven geven aan de benzineversies (minder roet/ppm) maar wel rekening houdende met het serieus meerverbruik.

Volgens deze tabel kan je het milieubewust echt niet maken van nog een voertuig van voor 2009/2011 aan te schaffen.

Afbeelding
Ik probeer er eentje te vinden van een bouwjaar dat er euro4 was, weet niet of dat haalbaar is, anders sowieso euro 3. Het punt is wel dat dit normen zijn die op dat moment gelden, en het zegt helemaal niks over de daadwerkelijke emissie - die is alleen lager, tenzij bij de moderne diesels waar gesjoemeld werd en het eigenlijk hoger lag. De anwb schrijft bv. over diesel:
https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2018/april/8-belangrijke-diesel-vragen schreef: De vervuilende uitlaatgasstoffen zoals roetstof en NOx zijn wél schadelijk voor mens, dier en natuur. Met de introductie van goede af-fabriek roetfilters is de roetuitstoot van diesels naar een acceptabel niveau teruggebracht. Maar de NOx blijft veel hoger. Vanaf de zogeheten euro 6-norm (inwerkingtreding 2015) zit er in de emissienormen voor diesels wel een belangrijke reductie van NOx, maar de praktijk bleek weerbarstiger. De werkelijke NOx- uitstoot van diesels blijkt veel hoger dan verwacht (en zit zomaar een factor 5 tot 10-maal hoger dan de normen) terwijl benzine in de praktijk ver onder de normstelling blijkt te zitten.
Ik kan me voorstellen dat er binnen de benzines, omdat die sowieso al onder de toen geldende normen zaten, ontzettend veel verschil zit. Maar ik heb al heel veel moeite om verbruikscijfers te vinden om te vergelijken, laat staan emissiecijfers... Daarom was mijn tactiek om zo klein en nieuw mogelijk te gaan binnen m'n budget, omdat dat zaken zijn waarvan je weet dat ze verbruik en uitstoot beïnvloeden. Verder heb ik wel gevonden dat de trafic, vivaro en transit een hoger verbruik hebben dan de jumpy/scudo/expert, maar hoeveel dit in de praktijk scheelt weet ik niet. De transporter heeft volgens mij een nog hoger verbruik, dat weet ik niet zeker, maar die zijn ook zo populair en degelijk dat je voor hetzelfde geld een 5 jaar oudere auto krijgt.

Geld lenen voor een camper ga ik niet doen trouwens, het is geen levensbehoefte, dan doe ik wel zonder. Alleen zónder camper is er weer kans dat ik vaker moet vliegen en dat is nog veel slechter voor het milieu natuurlijk ;) Ik wil gewoon graag zo milieuvriendelijk mogelijk doen maar wel met de middelen die ik heb, als ik er geld voor zou gaan lenen dan koop ik een E-NV200.

Op zoek naar een zo modern mogelijke scudy/jumpy/expert in personenuitvoering dus :) Liefst een lengte 2... naast je bed kunnen staan lijkt me toch wel erg fijn, maar anders moet ik iets bedenken zodat je vanuit je bed makkelijk een klein stukje in kan klappen om te staan.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: kleine bus



Bericht door DiffRental »

Beste Eefje,

Heb dit topic nu even gevolgd en als ik heel eerlijk moet zijn vind ik het allemaal erg overtrokken en zelfs een beetje hypocriet.
Als je zo begaan bent met het milieu dan denk je niet eens aan een auto, laat staan aan een oud busje!
Waarom zou je enkel met een busje of met het vliegtuig op vakantie kunnen?
Huur een schone diesel euro 6d camper of ga met een groep reis mee, met 50 mensen in 1 schone euro 6 touringcar.
Nog beter, ga liften of zoek via internet naar mensen waarmee je kan mee reizen.

Voor je uitstapjes met vrienden kun je tegenwoordig in veel steden gewoon van particulieren voor een paar euro een auto per dag huren.
Maak het niet te moeilijk en denk niet dat jou toekomstige auto überhaupt verschil maakt.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: kleine bus



Bericht door Atoz »

Ja als je het zo bekijken wil dan....
Koop je toch een ezeltje en een kar.
Dan een auto is altijd vervuilend.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: kleine bus



Bericht door DiffRental »

Nee ook daar ben je ook een probleem voor het milieu.
We kampen nu ook al met een mest overschot.

En dat is ook mijn punt, alles wat we doen en willen hebben, is in zekere mate slecht of nog slechter voor het milieu.
De grootste vervuiler is de industrie die ons voorziet in al onze behoeften.
Wij verbruiken gewoon "teveel" van alles.

Het is erg naïef om te denken dat je met 1 niet diesel busje de wereld kan redden.
Als de uitstoot echt de doorslaggevende factor is dan koop je een busje met een personenwagen kenteken.
Ik ken de getallen niet uit mijn hoofd maar de uitstoot normen van een bestelwagen ligt hoger dan de norm voor een personenwagen.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: kleine bus



Bericht door de Jonckheer »

Klopt, alles wat we doen is slecht. Maar doe als ik en laat je geen complex aanpraten. Ze werken veel zelf in de hand zoals: pittige verhoging gas en stroom tarieven? Het aantal houtkachels neemt sterk toe. Brandstof prijzen ook sterk omhoog? Oude auto's blijven langer op de weg, geen geld voor een nieuwe.
Ik blijf zolang het gaat 2 maal per jaar 6 tot acht weken op reis met mijn 1982 euro 0 ex touringcar. Ik moet er wel door blijven werken maar dat moet dan maar.
Zolang Schiphol mag blijven groeien vind ik het allemaal wel best. :mrgreen: :wave:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: kleine bus



Bericht door kampo »

DiffRental schreef:
vr 15 feb 2019, 16:15
Beste Eefje,

Heb dit topic nu even gevolgd en als ik heel eerlijk moet zijn vind ik het allemaal erg overtrokken en zelfs een beetje hypocriet.
Als je zo begaan bent met het milieu dan denk je niet eens aan een auto, laat staan aan een oud busje!...
Akkoord maar je moet Eefje wel bewonderen omdat zij zich tenminste de vraag stelt.
Net zoals vele anderen hier trouwens en eigenlijk wens ik ook tot de groep te behoren die er over nadenken.
Bovendien lijkt ze er wel naar te handelen.
In tegenstelling tot de echte hypocrieten, die er zich allemaal geen r..t van aantrekken,
Eefje doet in ieder geval een denkpoging om een minder grote (camper) voetafdruk te plaatsen.
Ik vrees ervoor dat het budget niet zal volstaan om de meest milieuvriendelijke camper te kopen.
Misschien zal de oplossing een alternatieve kampeerformule worden, deelcamper, ...
Groeten Kampo
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: kleine bus



Bericht door AadenAnke »

Ik heb best respect voor Eefje! Ze denkt er over na en is bereid om er voor meer geld minder te krijgen om haar bijdrage te leveren! Een ieder maakt zijn of haar afweging en die zijn meestal wat meer ik gericht. Tot zover Eefje, @Kampo wat betreft de hypocrieten, zij die zich er geen reet van aantrekken zijn niet hypocriet die komen er wel vooruit dat ze erf niet aan meedoen met welke reden dan ook. De echte hypocrieten zeggen het een en doen het ander. Nu zie/lees ik hier op dit forum best vaak. Kan niet zeggen dat er hier niet vaak (eigenlijk altijd wel) de meningen ronduit en zonder schroom worden uit gesproken. Naar mijn idee is het aantal hypocrieten op dit forum een stuk lager dan inde rest van de maatschappij. Of dit komt omdat naar mijn mening camperraars toch een flink stuk individueler zijn kan ik niet hard maken maar denk het wel.

Gr. Aad
Laatst gewijzigd door Dafluc op za 16 feb 2019, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Plaats reactie