Compleet zonder 230V

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door HadieJohn »

Doelstelling:

Alles op 12 V.
Wil minimaal 3 dgn vrij kunnen staan. Ook bij slecht weer (bewolkt/regen).
Compressor Koelbox op 12V (compressor ivm kwaliteit van koelen
Lpg onderbouw koken en evt verwarmen (onderbouw ivm kunnen tanken aan de pomp).

Ik wil inderdaad 12V (dus geen 24) :-?
2x6V en dan +aan+ en -aan- (parallelschakeling) zal ik verder onderzoeken.

Ja ik heb ze beide gezien (Dynac accu's). Ik ga ervan uit dat beide accu's niet verder dan maximaal 50% ontladen kunnen worden.
Dan blijft het verschil tussen 220 Ah en 230 Ah over.

Hathi: geen EBL en kabel. Heb je wel een booster?
Ik denk dat het voor mij wel zinvol kan zijn een booster te plaatsen, omdat: ik waarschijnlijk tot 40 a 50% ontlading zal gaan. Bij rijden wordt de accu weer gevuld (bedoeling is 100%). Waarna ik weer een dag of 3 vrij kan staan. Hopelijk gaan het zonnepaneel ook iets toevoegen :thumbup:

Welke booster is (evt) zinvol om aan te schaffen in relatie tot de Dynac semi tractie?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door hathi »

Hadie John ,nee ook geen booster,2 accu’s (gel) 2 zonnepanelen,geen stroomkabel,geen uitdraaisteunen,geen oprij bokken,helemaal niets om naar om te kijken....sta hooguit 4 dagen,alles op 12 Volt,iedere dag enkele uren TV ,wel geen winters,van maart tot Oktober,,voor mij gaat het prima zo ,zoals gezegd ieder heeft zijn eigen noden,en nagelang ook zijn eigen (stroom) behoeftes
Hans
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door gsm »

HadieJohn schreef:
zo 10 feb 2019, 17:05
Ik wil inderdaad 12V (dus geen 24) :-?
2x6V en dan +aan+ en -aan- (parallelschakeling) zal ik verder onderzoeken.

Ja ik heb ze beide gezien (Dynac accu's). Ik ga ervan uit dat beide accu's niet verder dan maximaal 50% ontladen kunnen worden.
Dan blijft het verschil tussen 220 Ah en 230 Ah over.
2 x 6V moet je ene min aan de andere plus koppelen

Jouw vermelde accu is een semi tractie en die mag 50% ontladen worden en de andere is een deep cycle die 75% ontladen mag worden
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door HadieJohn »

Ik heb even 2 x 6V accu's bekeken, maar zie het voordeel niet.

Klopt wat je zegt over de verschillen in deze accu's. Maar ik lees ook dat meer ontladen dan 50% voor welke accu dan ook, niet aan te raden is.
Als dit niet juist is, heb je een punt. Dan de mogelijkheid tot verder ontladen de € 40,-- waar zijn.
Dan zou bij een respectievelijke ontlading van 40 en 60% het verschil (bij verbruik 40A per etmaal) 1 dag zijn (2.3 dag en 3.3 dag) Dat is beslist de moeite waard!
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door gsm »

Ik ga ervan uit dat ik de accu niet verder dan 50% ontlaad maar stel het gebeurd een keer dan kan het bij de laatste minder kwaad en dat is mij die €40 wel waard want gebeurd het onverwacht toch te veel keer dan is de accu snel op.
De 230Ah accu mag niet meer dan 110Ah leveren en de 220Ah mag 165Ah leveren.
Maar het is een keuze en ik wilde je het alleen maar laten zien omdat je het over Dynac had
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door kampo »

Zelf zie ik dat toch een beetje anders.
Ik zou een AGM accu kopen om dagelijks te gebruiken in een bereik tussen 100% en 80%
Ook zou ik bereid zijn van af en toe tot ongeveer 70% te gaan.
En slechts 1 à 2 maal per jaar tot 50%
Nooit onder de 50% !
Ben ik nu zo bijzonder ?

Nog iets anders.
Stel dat ik een kleiner voertuig zou hebben waar geen zware accu(s) in kan omwille van gewichtsprobleem.
Dan zou ik altijd opteren voor iets kleinere accu maar wel van topkwaliteit.
Met een accu die erg klein is in combinatie met diep ontladen ga je altijd een slecht resultaat hebben.
Het vervangen van een accu beschouw ik als een rotklus.
De aankoopprijs valt in het niet naast de rondslomp om hem te bestellen, afhalen, monteren.
Als je plaats genoeg hebt om 3x200Ah = 600Ah te monteren, dan kan je een goedkope Varta LFP nemen.
Niet als je slechts 160Ah kan zetten, dan is die kwaliteit onvoldoende voor een doorsnee gebruiker.
Te snel versleten wegens vele diepe ontladingen.
Let op Varta is geen slecht merk, ik geef het enkel als voorbeeld.
Laatst gewijzigd door kampo op zo 10 feb 2019, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door Kroppie »

zo denk ik ook over het procentuele gebruik van een accu, alleen neem ik een veel goedkopere gewone semitractie i.p.v. een agm, mijn vorige accu,s zijn 11 jaar meegegaan met zulk gebruik, dus waarom duurder.

(heb je krop weer met zijn :het kan goedkoper :-B )

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door kampo »

edit
Soory Kroppie
Ik heb er nog iets bijgeschreven en weet niet of je daar ook mee akkoord gaat
bedoel trouwens dual purpose LFD
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door Kroppie »

ik heb nu ook al 4 jaar varta lfd 230, en nog steeds , toppie. , maar ben met je eens dat het het beste is om een accu procentueel zo min mogelijk te belasten, neem dus de grootst mogelijke capaciteit die je kwa maat, budget en gewicht kan plaatsen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door HadieJohn »

Hathi: ik sluit me bij je aan. Dit is inderdaad de weg die ik wil gaan.
De periode dat ik weg wil ligt globaal ook tussen mrt - okt. Of in wintermaanden noord-afrika, oost-turkije oid.
Enkele vraagjes:
hoeveel ah hebben je accu's ? je hebt semi-tractie of agm?
hoeveel wp hebben je panelen?
je hebt zeker een absorptie koelkast?
hoe laad je je accu's weer op tot 100% (zonder booster of lader)

Alvast bedankt ::)
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door HadieJohn »

Hummzzz Humzzzz

Ik kom na alle afwegingen:
Benodigd: 40A per etmaal. 4 dgn vrij = 160 A.
Paneel 245WP levert bij slecht weer: niet gemeten, maar redelijke gok (denk ik) 14A per etmaal. Heeft iemand hier cijfers by experience van?
Paneel levert in 4 dgn: 56 A. Nog nodig minimaal 104 A voor 4 dagen.

Dynac semi 180 x 2 = 360 A. Bij 40% ontladen: 144 A. Rest capaciteit voor 4 dgn: 40A
92 kgr / € 418,--
Breedte 44.6
Hoogte 22.3.

Dynac semi 230 x 2 = 460 A. Bij 40% ontladen: 184 A. Rest capaciteit voor 4 dgn: 80A. (Minder ontladen, eerder weer 100%. Langere levensduur?)
116 kgr / € 470,--
Breedte 55.2
Hoogte 24.2

Verschil € 52,-- en 24 kgr en 11 cm (breedte) :clap:

Schakeling: + aan + / - aan - / laatste + aan -

Bij slecht weer zal de compressor koelbox (grootste verbruiker) minder verbruiken.
Wellicht wel meer verbruik kleine verbruikers: e-reader, licht, muziek....wijntje extra :thumbup:
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door jielus »

Bij ons viel het gebruik van de consumenten electronica enorm tegen! Wij laden de 2 tablets, 2 mobile telefoons en de laptop alleen nog op tijdens het rijden. Dat reguleert ook het gebruik!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door gsm »

Ik weet niet of je al iets beslist heb maar als je 2 accu´s van 12V wil samenkoppelen dan moeten de verbindingskabels even lang zijn.
Dus de kabel tussen de plussen en tussen de minnen moeten even lang zijn.
En van de ene accu de plus gebruiken en van de andere de min
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door javanes »

Misschien dit ook eens doornemen en het meest actuele rekenprogje gebruiken.
viewtopic.php?f=10&t=8436780
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Plaats reactie