Compleet zonder 230V

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door Atoz »

jielus schreef:
ma 11 feb 2019, 10:34
Bij ons viel het gebruik van de consumenten electronica enorm tegen! Wij laden de 2 tablets, 2 mobile telefoons en de laptop alleen nog op tijdens het rijden. Dat reguleert ook het gebruik!
jouw opmerking snap ik echt niet. Beschrijf eens je installatie, type koelkast etc.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door jielus »

Zover hoef ik niet eens te gaan! Ervaring verteld mij dat ik gemakkelijk enkele dagen vrij kan staan wanneer ik mijn draaibare communicatie apparatuur en laptop niet oplaad. Zodra wij gaan opladen, en dat is natuurlijk niet overdag want dan zijn we op pad, gaat het wel heel erg hard met de lading uit de huishoudbatterij (230 Ah).
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door veetee »

Tja, het ligt eraan hoeveel spul én wanneer je gaat opladen...
Een beetje knappe smartphone (bijv. iPhone 7+) heeft een batterij van nog geen 3000 mAh. Een laptop en tablet zo tussen 2000 en 6000 mAh.
Stel je wil 2 telefoons, een laptop, misschien ook nog 2 tablets laden, en reken een efficiency factor van 80%, dan zit je al gauw aan 30 Ah.

Maar op pad overdag neem ik geen laptop en tablets mee. Die kunnen mooi opgeladen worden als het zonnetje schijnt en het zonnepaneel zijn werk doet. Blijft over 2 smartphones om ‘s avonds op te laden - ca. 7.5 Ah, en dat valt dan toch wel mee op 230 Ah.

Ik maak me meer druk om de accu’s van de electrische fietsen die ik straks rechtstreeks vanaf 12V wil opladen, en dat kan dan weer niet overdag, dus ik zie nog wel een vergroting van de HH accu capaciteit aankomen... :-?
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door 't Busje »

Telefoon, laptops en notebooks hebben geen 12 volt accu. Je kunt de Ah's van dat soort apparaten niet één op één vertalen naar Ah's van de huishoudaccu. 3 Ah bij 5 volt is 15 Wh of wel 1,25 Ah bij 12 volt. Dus 30 Ah voor het opladen van dat kleine grut lijkt me een grove overschatting.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Compleet zonder 230Ve



Bericht door veetee »

Evert, je hebt helemaal gelijk. Het spanningsverschil heb ik compleet over het hoofd gezien. :oops:
(Blijkbaar een van de nadelen van het in ‘ouderwetse’ Ah rekenen ipv in Wh ... :wink: ).

Desalniettemin, dat maakt het nog onwaarschijnlijker dat het opladen van een paar mobieltje zo’n grote aanslag op je accu zou zijn...
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door 't Busje »

En wat die fietsaccu's betreft. Onze Bosch accu's hebben een capaciteit van 400 Wh elk en samen dus 800 Wh. Dat is 75 Ah bij een 12 volt accu. Vandaar dat ik de 92 Ah AGM accu ga vervangen door een 100 Ah LiFePO4 accu. Je hebt daarmee meer pep voor de fietsaccu's, omdat je een lithium accu leeg kunt trekken zonder (grote) aanslag op de levensduur.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door veetee »

We gaan het zien, met de fietsaccu’s... Ik heb kort geleden al een BMV700 geïnstalleerd, dus dat valt goed te monitoren. Eerst nog even wachten tot alle componenten voor het zelfbouwlader projektje uit China binnen zijn... :wink:
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door hathi »

HadieJohn schreef:
ma 11 feb 2019, 9:26
Hathi: ik sluit me bij je aan. Dit is inderdaad de weg die ik wil gaan.
De periode dat ik weg wil ligt globaal ook tussen mrt - okt. Of in wintermaanden noord-afrika, oost-turkije oid.
Enkele vraagjes:
hoeveel ah hebben je accu's ? je hebt semi-tractie of agm?
hoeveel wp hebben je panelen?
je hebt zeker een absorptie koelkast?
hoe laad je je accu's weer op tot 100% (zonder booster of lader)

Alvast bedankt ::)
HadieJohn,niks buitensporigs,alles eenvoudig,en simpel,maar geen semi-tractie,geen AGM, ...maar2x Gel accu’s van 80 ampère ,( uit een scoot-Mobil) intussen ruim 12 jaar oud!..koelkast op Gas alles Led verlichting...2x zonnepanelen,vast op het dak gelijmd,ook ruim 20 jaar oud,wel rechtstreeks via de regelaar,op de 2 Sonnenschein accu,s, geen EBL zoals je ziet,is er Weing,van wat hier altijd gepromoot word ..De IPhone..,scheerapparaat,..tablet,alles word in de Camper geladen op 12 volt,en na iedere avond Tv,..( voetbal).is s,morgens alles weer vol ?.,bij mij wil dat zeggen ,in hetgroen) geen metertjes,als je eenmaal weet dat alles goed werkt,hoef je ook niets te controleren,of te weten,groen is voldoende (maar dat is mijn mening,) de accu,s worden zo weinig belast,dat ze s,morgens al weer vol in het groen staan,voor de volgende avond,..dus doe er je voordeel mee,ik wil/hoef niet anders,en ook nooit storingen,of problemen,waar het forum vol van staat :?:
Hans
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door myway »

Ah...............je hebt nachtlicht panelen, zodat ze s,morgens weer vol zijn.
WimZ
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door WimZ »

Als je voor de middag kijkt dan heb je al heel wat zon gehad en kunnen ze dus 's morgens best weer vol zitten.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door kampo »

myway schreef:
di 12 feb 2019, 8:29
Ah...............je hebt nachtlicht panelen, zodat ze s,morgens weer vol zijn.
Dat zijn de beste. Je kan ze herkennen aan de zwarte kleur.
Te gebruiken in combinatie met een groen metertje.
Doe ik al jaren, werkt perfect :lol:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door blizard »

Moet je die dan overdag afdekken, niks voor mij hoor. :-B
En wat betreft dit topic: je komt er nooit klaar mee, heb je alles in balans, dan komt er weer een stroomvreter bij, en kan je opnieuw beginnen.
Ervaringen van anderen kunnen je in de goede richting duwen, maar je moet het echt zelf ervaren.
Een BMV is trouwens een perfecte hulp om je stroomgebruik te analyseren.
Veetee, je moet eens met Rudy gaan praten, zal je een hoop zoekwerk schelen
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door myway »

veetee schreef:We gaan het zien, met de fietsaccu’s... Ik heb kort geleden al een BMV700 geïnstalleerd, dus dat valt goed te monitoren. Eerst nog even wachten tot alle componenten voor het zelfbouwlader projektje uit China binnen zijn... :wink:
Heb je de bmv onlangs een update gegeven?
Dan moet wel de stroomdrempel worden aangepast, anders meet hij bij klein stroomverbruik niet meer juist.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door veetee »

kampo schreef:
di 12 feb 2019, 9:20
myway schreef:
di 12 feb 2019, 8:29
Ah...............je hebt nachtlicht panelen, zodat ze s,morgens weer vol zijn.
Dat zijn de beste. Je kan ze herkennen aan de zwarte kleur.
Te gebruiken in combinatie met een groen metertje.
Doe ik al jaren, werkt perfect :lol:
En dan natuurlijk geen Sonnenschein accus, maar Mondschein accus gebruiken... :lol:
Plaats reactie