Compleet zonder 230V

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door HadieJohn »

GSM: ik was intussen als aan het zoeken naar een paneel.
Wat voor paneel heb je (265 WP)
Het valt mij op dat bij weinig panelen het (cel-)rendement wordt vermeldt. Dit maakt vergelijken lastig. Zie bij bv Victron en Top-solar op bepaalde sites dit rendement staan.

Accu: ik ging er vanuit dat een AGM de beste oplossing was voor de camper. Als het geen, inderdaad dure AGM, gaat worden: wat zou dan second best zijn?
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door HadieJohn »

Hoi Jos,
Dank voor je reactie.
Natuurlijk heb je gelijk. In de praktijk zal het zo zijn dat we erg veel vrij zullen staan.
Ik wil me hierop redelijk tot goed voorbereiden.

Hiervoor: motor + tent: bijna alleen maar vrij gestaan
Daarna: Auto + tent: 50% vrij gestaan.
Nu dus geen tent meer..... wat een luxe ! :P
Een aantal jaren een camper gehuurd, waarbij we maximaal 2 dagen vrij stonden. Dit ging zonder problemen zonder paneel.Maar wel elke dag gereden.

Niet tot het uiterste, maar in alle redelijkheid, waarbij ik ook rekening houdt met slecht weer.
Ik zal het verbruik van de compressor koelbox nog eens onder de loep nemen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door Kroppie »

wat zegt het rendement?, wat telt is wat er aan vermogen uit een bepaalde maat paneel komt.
met iets minder rendement is het paneel wat groter van maat, het watt/piek vermogen is wat het paneel maximaal onder laboratorium condities kan leveren, en dat heeft niets met rendement te maken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door HadieJohn »

Korppie: Ah oke..

Niet dat het erg relevant is: maar WP : oppervlak zegt iets over het rendement.

Is het zo dat je beter twee panelen met minder WP kunt nemen en deze serie schakelen dan 1 grote? Of maakt dat niet of niet zoveel uit ?
1 paneel 300WP of 2x150 (als voorbeeld). De kosten even buiten beschouwing gelaten
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door gsm »

Ik heb een Talesun 265Wp paneel een type die op daken van woonhuizen ligt en koste €110

Wat accu´s betreft ben ik een leek, tot het moment dat ik er zelf één moest gaan kopen was een accu een accu en wat is een AGM :crazy: :-B
Nu weet ik er nog weinig van maar ben wel wijzer geworden (hoop ik 8-) )
Wat ik vaak lees is dat de AGM met 14,8v geladen moet worden maar de meeste dynamo´s laden met 14,4 en krijgen een AGM niet echt vol.
Na (te) veel vragen heb ik besloten om de Dynac DC TR220 te nemen die €275 kostte en die heb ik inmiddels thuis staan, weegt wel 63kg
Ik hoop daarmee een goede accu te hebben gekozen maar ik weet zeker dat ik er op vooruit gaat t.o.v. mijn LFD90 en ik heb er een goed gevoel over en dat is ook belangrijk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door Kroppie »

over de koelbox , volgens de gegevens van dometic cf40 is het verbruik bij 16gr omgevingstemperatuur 90kWh per jaar , is 250watt per 24 uur is 20Ah per 24uur, maar is fabrieks opgave en die is altijd optimistisch(ik blijf ze wantrouwen), en 16 gr omgeving?, is heel vaak warmer in een camper.

1 groot (huis)paneel is vaak iets goedkoper, maar de duurdere regelaar(mppt) die daarbij nodig is is ook duurder.
ik denk dat je moet kijken wat het beste op het dak past, 2 (of) meer kleinere zijn meestal iets duurder, kunnen met een goedkopere pwm regelaar volstaan, maar 2 of meer panelen in serie zijn veel gevoeliger voor schaduw

(huispanelen zijn goed koper omdat ze in veel grotere aantallen , en in minder maatvoeringen gefabriceerd worden, die worden in huisinstallaties gebruikt , zijn meestal in 24 volt uitvoering, vandaar de benodigde mppt regelaar, maar zijn verder net zo goed voor camper gebruik, op een camper komt het vaak aan op passen en meten wat er op een dak past.

en een agm accu, tja ik hou het bij een gewone natte semitractie kost vaak maar de helft van een agm, gaat bij goed gebruik ook lang mee, en heeft als nadeel dat je af en toe eens moet controleren of het vloeistofpeil nog wel juist is, dat je een klein ontluchtingsslangetje naar buiten toe moet aanbrengen, en heeft als voordeel dat ze erg vergevingsgezind zijn als er eens wat mis gaat , en dat er geen aparte laders nodig zijn.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door blizard »

Ik heb het al vaker gemeldt: tractieaccu's gebruikt voor electriche heftruck's, hoogwerkers, golfkarretjes enz. zijn uitermate geschikt voor HH accu. Enige probeem is dat ze 6v zijn, maar als je ze in serie zet, heb je gewoon een 12v die je ook gespreid kan neerzetten
https://www.advitek.nl/merken/trojan/tr ... hEALw_wcB
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door gsm »

Hangt denk ik af van merk want ik heb deze gekocht en is een 12V tractie accu
Dynac tractie accu.JPG
Dynac tractie accu.JPG (61.33 KiB) 518 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door HadieJohn »

Nu ben ik ook uitgekomen op Dynac 12V 230 Ah type 96801 ST
Maar de optie 2 x in serie had ik nog niet bedacht. Ik ga even kijken of het prijstechnisch interessant is.
Hoe bedoel je: op verschillende plaatsen neerzetten?

Door een melding hier ben ik qua zonnepaneel ben ik ook gaan kijken naar gewone (huispanelen).
Uitgekomen op de panasonic hit n245 15 kgr 245WP.

Laadregelaar gevonden. Mooi setje van de 2210 CN op Ali. Verschil met site's in Ned is:
Ned N
Ali CN
ik kan het verschil, behalve uiterlijk, niet ontdekken: weet iemand dit?

Ik ga zeker, voor nood, een lader aanschaffen. Zijn de kosten niet.
Is met bovengenoemde accu's een booster nodig/zinvol ??
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door Kroppie »

let wel, met 2 accu,s in serie ( +aan -)kom je op 24 volt, ik zou ze maar parallel(+ aan + en - aan -) schakelen , dan houd je 12 volt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door blizard »

HadieJohn schreef:
zo 10 feb 2019, 12:34

Maar de optie 2 x in serie had ik nog niet bedacht. Ik ga even kijken of het prijstechnisch interessant is.
Hoe bedoel je: op verschillende plaatsen neerzetten?

Door ze in serie te zetten komt er een kabel tussen, hoe langer de kabel, hoe verder ze uit elkaar komen.
Let wel, ik noemde 6v accu's
Een ander voordeel is, dat als er 1 kapot zou gaan, je niet allebei hoeft te vervangen
Afbeelding
Kon zo geen 6v plaatje vinden, vervang 12 door 6 dus
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door veetee »

blizard schreef:
zo 10 feb 2019, 13:41
Kon zo geen 6v plaatje vinden, vervang 12 door 6 dus
... en 24 door 12 dus :lol:
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door hathi »

Om op de beginvraag terug te komen,wat je van plan bent (alles op 12V ,en daarnaast Gas) kan best,en je zal wel nagedacht hebben over je eigen noden dus waarom niet ?..in feite doe ik het ook al 15 jaar op deze manier,alleen heb ik de 230 V wel aan boord mocht het ooit nodig zijn,zo ook de zonnepanelen ,een EBL en een stroomkabel echter niet,en ook nooit gemist !
Hans
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door gsm »

HadieJohn schreef:
zo 10 feb 2019, 12:34
Nu ben ik ook uitgekomen op Dynac 12V 230 Ah type 96801 ST
Jij heb het over deze https://www.accuserviceholland.nl/dynac ... gJ-uPD_BwE maar vergelijkt die even met deze https://www.accuserviceholland.nl/dynac ... dc-tr.html
Die is wel 5kg zwaarder en €40 duurder maar kan tot 75% ontladen worden.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie