Compleet zonder 230V

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door dedruivenplukker »

Een 220Wp paneel zal niet veel meer leveren dan 10A (natuurlijk alleen onder gunstige omstandigheden).
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door Kroppie »

een zonnepaneel plat op een camperdak zo in midden europa, levert maximaal 80% van de watt/piek waarde, per dag in de zomer kun je op een volledig zonnige dag rekenen op +- 4x de opbrengst.

dus 220Wp x 80% is 176, op een dag dus 4 x 176 watt= 704 watt, dat is bij een 12 volt installatie met zeg maar 14 volt laadspanning, 704 watt gedeeld door 14volt laadspanning = 50Ah welke weer in de accu gaan, let wel bij volle zon, elk beetje bewolking en het word minder.

ook als je noordelijker reizen gaat maken zal het minder worden omdat de invalhoek van de zon op het paneel dan steeds ongunstiger word.
(richting evenaar word dan weer iets gunstiger).

dit is in de praktijk bij mij redelijk haalbaar gebleken in frankrijk, in juni juli, en augustus, maar reken je niet rijk want, buiten die periode word het snel minder

ik heb thuis in de tuin 1200WP zuiver op het zuiden staan, levert zomers in het zonnetje ruim 7kWh per dag op , nu in de winter met het huidige weer zijn er dagen bij dat er maar 1kWh opbrengst is in de 3 dagen,.

en vergeet ook niet dat je verbruik in de winter altijd stijgt, kachel , meer uren licht, enz.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op vr 08 feb 2019, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door gsm »

Met een beetje geluk haalt TS zijn dagverbruik (35Ah) er met het paneel uit. :thumbup:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door dedruivenplukker »

Kroppie schreef:
vr 08 feb 2019, 17:04
een zonnepaneel plat op een camperdak zo in midden europa, levert maximaal 80% van de watt/piek waarde, per dag in de zomer kun je op een volledig zonnige dag rekenen op +- 4x de opbrengst.

dus 220Wp x 80% is 176, op een dag dus 4 x 176 watt= 704 watt, dat is bij een 12 volt installatie met zeg maar 14 volt laadspanning, 704 watt gedeeld door 14volt laadspanning = 50Ah welke weer in de accu gaan, let wel bij volle zon
Jos, ik wil niet belerend zijn maar 50Ah is 50 Ampere per uur. Dan heb je wel heel goede panelen. :wink:

Een ampère-uur is een eenheid voor elektrische lading. Het eenheidssymbool is Ah. Het is de totale hoeveelheid lading die bij 1 ampère in 1 uur heeft gestroomd
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door Kroppie »

een accu capaciteit word ook in Ah aangegeven , een accu van 200Ah levert ook geen 200ampere in een uur, en die 50 Ah is een capaciteits aanduiding, er word niet 1 uur met 50 ampere geladen maar de capaciteit van de accu word met 50 Ah weer bijgevuld.
de volle accu van 200Ah was leeggetrokken tot 150Ah en door die 50Ah van de panelen weer geheel vol.

die 50 Ah is dus de totale opbrengst van die hele dag zon, niet per uur,

als u dat anders ziet?, gaat uw gang, maar ik vermoed dat u het nog maar eens moet nalezen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door HadieJohn »

Over de accu: AGM deep cycle. Kan tot 80% ontladen. Ik hou het maar even op 60%

Mijn doel is 4 dagen vrij kunnen staan bij een verbruik van 35Ah per etmaal.
Dit moet ook kunnen bij slecht weer. Lees: bewolkt en regen.
Zonder dat er gereden wordt.

Ik begrijp dat dit met een accu van 200 Ah net niet lukt (zonder bijdrage van het zonnepaneel).
Omdat een zonnepaneel altijd iets levert, zit ik hiermee aan de krappe kant. Net wel, net niet. Ik heb het verbruik iets naar boven bijgesteld. Werkelijk zal mijn verbruik op 30 Ah per etmaal liggen. Bovendien zal met dit weer de koelbox minder verbruiken.

Als ik iets "veiliger" wil zitten. Wat is dan de oplossing?
Groter zonnepaneel?
Een grotere Accu?
Of beide?

Als acculader had ik op het oog: Einhell CC-BC 15M jumpsarter(15A) of de 22E 16A (maakt niet zo veel. Beide voor AMG. Is dit een goede keuze of hebben jullie een ander advies?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door Kroppie »

ga er niet vanuit dat een zonnepaneel altijd iets levert, het levert altijd wel iets, maar daarmee is niet gezegd dat het geleverde een wezenlijke bijdrage levert aan het laden van de accu.

ik zou een grotere accucapaciteit nemen, en eventueel een groter paneel vermogen, maar zeker een groter accucapaciteit, omdat daardoor ook de procentuele ontlading van de accu minder word, wat een zeer positieve invloed heeft op de levensduur, want bij ELKE loodaccu gaat de levensduur met grotere stappen achteruit als je hem met meer dan 50% gaat ontladen.

je ziet er zit minder in een accu dan je verwacht, ze zijn eerder stuk dan je verwacht, je gebruikt gauw meer dan je denkt(30Ah per 24 uur is wel heel weinig hoor, een etmaal is 24 uur , en een paar ledlampjes is al 1 ampere, en een koelbox koel ook niet voor niks), en zonnepanelen brengen ook minder dan je verwacht.

maar die verwachtingen worden gewekt door de advertenties met lovende woorden, maar de praktijk is meestal iets minder positief, neem de eerste reizen een acculader mee, en ga ervaren hoe het bij jou gaat, en gaat het niet dan gauw een paal opzoeken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door B12M_Ferry »

HadieJohn schreef:
vr 08 feb 2019, 18:41

... Wat is dan de oplossing? ...
Meer accu's = veel meer gewicht.
Ik zou iets roepen als met een acculader aan een paal, en een kleine aggregaatje als er geen paal in de buurt is.
Laat je de aggregaat een uurtje pruttelen en de accu's zijn weer vol.

Groet,
Ferry
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door Kroppie »

een aggregaat weegt ook niet niks, dus weinig winst t.o.v. een grotere accucapaciteit, en heeft ook weer andere nadelen, extra tankje brandstof(ook gewicht), lawaai, en stank, en met een uurtje zit er wel weer wat in de accu maar met een uur is een accu niet vol, en zeker een agm niet
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door gsm »

Wat al eens geschreven is : reken je eigen niet rijk
M.a.w. stel je verbruik niet naar beneden bij want 35A is al weinig maar 30A is nog minder
Net wat Jos schrijft er zijn dagen bij dat het paneel bijna niets leveren, ik heb 5200Wp op het dak van ons huis en dit was bv de opbrengst van 1 februari
IMG_4474.jpg
IMG_4474.jpg (60.99 KiB) 352 keer bekeken
Een aggregaat meezeulen met benzine tank etc. voor het geval dat zie ik ook niet zitten, dan een nachtje op een CP en lekker aan de paal want de acculader heb je toch al in de camper zitten.
Een grotere capaciteit accu lijkt mij wenselijker en een groter paneel ook mits je die kwijt kan
Ik kan niet in je portemonnee kijken maar een 200Ah AGM kost best wel wat maar of een 250Ah (als die bestaat :-B ) veel meer kost weet ik niet.
En ik betaalde goed €100 voor mijn 265Wp paneel
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door Kroppie »

komt hier op neer

het paneel vermogen moet het dagverbruik dekken, de accu capaciteit bepaald hoelang je zonder zon kunt.

ik had in midden/zuidfrankrijk in de zomer altijd genoeg aan een 320Wp paneelvermogen, 2x 230 Ah natte loodzuur accu,s , daarop draaiden huishoudkompressor koelkast op de omvormer(met besparende schakeling) , led verlichting, s,avonds tv, en de div oplaad dingen, sta nooit aan de paal

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op vr 08 feb 2019, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door HadieJohn »

Er wordt geschreven dat 35 ah al weinig is, heb ik dan ergens een rekenfout gemaakt, ga ik ergens de mist in?
Onderstaande is allemaal zeer ruim genomen (volgens mij).

Koelbox CF 40 20 Ah per etmaal
Verlichting (2xbed,2xzith,2xkeuken,2x"garage",1x bijrijdersstoel) 6Ah per etmaal
BMV en waterpompje 1 Ah per etmaal.
Gasmelder op batterijen.
Geen omvormer.
Opladen: tabl, tel 2x, camera, jblbox 6 Ah per etmaal
Totaal: 33 Ah

Vergeet ik dan nog iets?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door Kroppie »

nee, je vergeet niets, maar alleen al het verbruik van de koelbox is erg optimistisch ingeschat, het werkelijk verbruik komt helaas pas in de praktijk met de dan geldende omstandigheden naar voren, ik wil je niet ontmoedigen , maar denk niet te licht over wat er gebruikt word op een dag.
ik zou zeggen begin, ervaar, en pas aan, ga niet beginnen en denken ik ga 4 dagen vrij staan, je kan ook ergens staan waar een paal in de buurt is, ervaar de dingen met stralende zon en met dagen regenbuien, dan merk je vanzelf waarop je kan besparen, of waarop je moet uitbreiden, maar BEGIN, wat je in je hoofd hebt is niet verkeerd, ontdek de aanvullingen die nodig zijn.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie