Compleet zonder 230V

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door myway »

Wat een dynamo laadt is van nogal wat factoren afhankelijk.
Lengte en dikte draden, capaciteit van de dynamo, hoe ver is de accu ontladen.
Het is alleen door meten vast te stellen.
Als een accu met een veel te hoge laadstroom geladen wordt vind hij dat niet heel leuk.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door kampo »

Het stroomverbruik van een dergelijke opstelling kan ik ondertussen van buiten inschatten.
Normaal "generaliserend" komt daar ook nog een dieselkacheltje van 2,2kW bij.
Je gaat niet in de winter autonoom kamperen zonder kachel.
Een gaskachel+LPG tank past niet op een normale manier in een L2H2; te groot.

Wat ik niet zo goed zie zitten in je "kleine" L2H2 met beperkt laadvermogen en weinig plaats...
- zowel een zware en plaatsvretende LPG tank (40kg?)
- als een opstelling met 2 erg grote en zware accu's 230Ah (130kg)
- en een dikke acculader van 50-70A (10kg)

Nogmaals dezelfde vragen, zo meteen heb je alles juist berekend maar past niets ...
- heb je het budget daarvoor over ?
- heb je de plaats daarvoor voorzien
- heb je voldoende laadvermogen.
- waarvoor een LPG tank noodzakelijk is, is mij helemaal een misterie

Wat zou dan volgens mij wel een "normale" opstelling zijn voor de "beter" uitgeruste L2H2 met ?
CFX40 of 50
2,2kW dieselkachel
2 pit kookplaat op Campinggaz 907
Maxxfan dakventilator

Electrisch systeem: Budget vanaf 2000 € voor allemaal nieuwe onderdelen van een bekend merk.
+ 30 à 40 uur werk om dat 1A te monteren.
1x betere AGM of GEL deep cycle half tractie accu van 220 tot 250Ah
1x acculader van 30A
1 set vaste solarpanelen met maximale afmetingen minstens 300 en beter 400Wp, veel meer zal er niet opkunnen.
1x BMV712
aanvullend een kleine inverter als backup 12>230V 375VA of 500VA voor het gebruikelijk comfort met laptop, GSM,...

Autonomie in de praktijk:
In de winter ongeveer 2 dagen. (generaliserende schatting)
Je kan het ook precies berekenen als de toestellen en je kampeergedrag bekend zijn.
Maar wat ben je met die precisie als je een wispelturig elektrisch gedrag toont.

In de zomer eindeloos.
Volgens mij gaat dit systeem gedurende meer dan 95% van de tijd volstaan.
Maar we kennen je campergedrag niet voldoende om dit precies in te schatten.
Een dure efoy zie ik niet echt zitten voor een zo klein voertuig, plaats probleem.

Dus kan je misschien beter voor die zeldzame keer een Honda EU10i meenemen als backup.
En die de rest van het jaar thuislaten.
Een alternatief is met een BuckBoost van 50A gedurende 20 minuten stationair bijtanken.
B2B Is niet duurder maar misschien wel handiger als de Honda.
Beide laatste oplossingen kunnen niet overal maar zijn wel geschikt bij heel occasioneel gebruik.
Groeten Kampo
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door HadieJohn »

Hoi Kampo, dank voor je uitgebreide reactie. :bow:
Fijn dat je kritisch meedenkt!

In het weekend ga ik naar een camperaar om zijn installatie eens te bekijken. Die doet, vooral zomer, met 245WP zonnepaneel en 230A Accu. Zijn verbruik ligt rond die van mij 35 A. Reisgebeid: scandinavie, baltischestaten, balkan, zuid-europa.

Mijn overwegingen:
LPG onderbouw: geen dieselgeur. Tanken aan de pomp. 55 ltr past er onder. Verwarmen met Truma Varioheat. Stroomverbruik is beperkt. Geen gasfles in de auto. De 55 ltr heb ik nog niet teruggerekend naar het verbruik, nog geen tijd voor gehad (grammen naar liters). Een dieselverwarming verbruikt ook nogal wat Ah (geen idee of dit meer of minder is dat bv de Varioheat). Overigens is de E2400 ook een prima optie. Maar deze is niet zo makkelijk meer aan te komen.

Extra vermogen zonnepaneel is zeker te overwegen. Ik ben het met je eens dat de accu's aan de zware kant zijn. Hier komen we op het ontladen van een accu (bruikbare Ah)
Ik ben er nog niet van overtuigd dat een AGM of Gel zoveel betere resultaten geeft in vergelijking met een semi-tractie. Ik lees regelmatig dat het voor alle soorten accu's beter is deze niet verder dan 50% te ontladen. In mijn berekening wil ik dan ook niet verder gaan dan maximaal 40% ontladen. Hier komt de BMV in beeld.
Als dit betekend dat ik geen 4 maar misschien maximaal 3 dgn vrij kan staan (zonder rijden) dan is dat voor mij een redelijk alternatief.

De cf (x) 40 of 50 staat voor mij vast.

Koken op de 907 of een Gimeg (ook als buitenkeuken te gebruiken) zit in de planning.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door Atoz »

Je kunt rekenen en blijven rekenen en we kunnen je allemaal wel onze goede raad geven, maar uiteindelijk doet elke camperbouwer zijn zin.

Of je nu 35 of 25 A verbruikt, ergens moet die accu terug gevuld worden.
Met allerlei mogelijkheden kan dit vullen gebeuren.

Soms moet je knopen doorhakken en er voor gaan.
Of je blijft eeuwig rekenen en twijfelen.

Soms schijnt de zon, soms schijnt ze gewoon niet. Ook in de zomer.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door hathi »

Guido :thumbup:
Hans
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door HadieJohn »

Ik had al een bericht geplaatst dat ik er qua accu en zonnepaneel uit ben. Inmiddels ook qua lader.
Door een foutje van mijn kant is dit niet geplaatst.

We kunnen dit "hoofdstuk" dus afsluiten :cheers:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door kampo »

Ik zou de kostprijs van diesel tov gas met varioheat eens berekenen. Rekening houdende met de benodigde plaats en gewicht.

Accu moet je wel juist rekenen !
Je mag een accu absoluut niet tot 50% ontladen.
Dat is het allerlaagste dat je wel eens mag gaan.
Zoiets als 2 keer per jaar.

Een kwaliteitsaccu zoals een AGM deep cycle zal tot 2 a 3 keer langer meegaan als een goedkoop alternatief bij vergelijkbare belasting Dat is mijn ervaring.
De investering is hoger maar
per cyclus kan een kwaliteitsaccu dus de goedkoopste zijn.
Maar met een kwaliteitsaccu kan je ook een kleinere nemen. Dan heb je winst aan kilos niet aan kostprijs
Groeten Kampo
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: Compleet zonder 230V



Bericht door HadieJohn »

Qua kostprijs (diesel tov gas) zou je best gelijk kunnen hebben. En ook qua gewicht. Ik ben geen voorstander van de diesellucht die dan vrijkomt. Om hoofdzakelijk die reden ga ik voor gas. Met m'n tentje regelmatig moeten verkassen omdat er zo'n stinkende camper langs stond. Nu kan ik je vertellen dat dat niet prettig is als je net je verse forelletje op de warme kooltjes hebt liggen.
Ergens anders parkeren met die hut war nicht im frage. Nu weet ik wel dat je filters moet en kunt plaatsen. Maar zo lekker ruiken als verbrande lpg doet het toch niet helemaal 8-)

Qua accu lees ik verschillende verhalen. Sommigen zweren bij een AMG deep cycle. Anderen gaan voor een "gewone" semi-tractie. Beiden zijn tevreden en hebben het over niet meer dan, inderdaad, 40% ontladen. Ik kies voor de goedkope variant. De tijd en ervaring zal het verder leren.... ;;-) Het is makkelijker van accu wisselen dan er een zonnepaneeltje bijleggen ::)
Plaats reactie