vriezen, rijp en condens?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
LeoBoxer
Berichten: 36
Lid geworden op: za 13 okt 2018, 10:15

vriezen, rijp en condens?



Bericht door LeoBoxer »

Beste bouwers en andere experts,

In de afgelopen week heb ik de meranti 3,6 mm triplex platen beplakt met vilon en gemonteerd (gelijmd) tegen het plafond. Op het plafond zit tussen de spanten 1.9cm dikke armaflex geplakt, in de spanten heb ik schapenwol gepropt en over de spanten, om een koude brug te voorkomen zit nog een isolerende folie geplakt.
Vannacht heeft het hier behoorlijk gevroren. De bus staat buiten naast het huis en vanmorgen lag er dan ook een laag ijs, niet alleen op de ruiten maar natuurlijk ook op het dak. In de loop van vandaag kwam de zon er een beetje op zodat het ijs allemaal weer is weggesmolten.
Maar, tot mijn schrik, zag ik ook binnen op het vilon een vochtige streep op de plaats van de spanten. Ik weet zeker dat er geen gaten (door roest oid) in het plafond zitten waar het vocht doorheen komt. Dus ik ga er nu maar even gemakshalve van uit dat ook de binnenkant van het plafond zo koud is geworden dat er door de dooi, condens ontstaat dat zijn weg zoekt en via de spanten, die toch een soort koudebrug blijven, zijn weg zoekt.
Heeft een van jullie ook dezelfde ervaring?
Ik zit er eerlijk gezegd niet op te wachten om de platen weer van het plafond te halen... :bang:
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: vriezen, rijp en condens?



Bericht door Navigator »

LeoBoxer schreef:
zo 20 jan 2019, 16:46
.....over de spanten, om een koude brug te voorkomen zit nog een isolerende folie geplakt.
:bang:
Als het hier een gewone alufolie of goud-/zilverfolie is heeft dat te weinig isolerende werking. Noppenfolie maar zeker X-Trem of Armaflex had dit in mijn beleving voorkomen.
Forum verlaten.
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: vriezen, rijp en condens?



Bericht door leftlanebandit »

Over de spanten e.d had je beter Xtrem kunnen plakken, de warmte /koude isolatie waarde is heel wat beter dan Armaflex dat eigenlijk een geluidsoverlast isolatie voor luchtkanalen is

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: vriezen, rijp en condens?



Bericht door Appiecamp »

leftlanebandit schreef:
zo 20 jan 2019, 17:25
Over de spanten e.d had je beter Xtrem kunnen plakken, de warmte /koude isolatie waarde is heel wat beter dan Armaflex dat eigenlijk een geluidsoverlast isolatie voor luchtkanalen is

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Armaflex wordt onder andere op koel leidingen toegepast omdat het isoleert en luchtdicht is waardoor de leiding niet condenseert onder de islolatie...
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: vriezen, rijp en condens?



Bericht door Metor »

Heb je condens achter het plafond?
Zomaar een vraag: Is die Vilon dampdicht?
Om condens achter het plafond volledig te voorkomen, zou de lucht van binnen uit de camper niet achter het plafond moeten kunnen komen, dus een hermetische dampdichte laag is nodig.
Vervolgens moet er wat buitenlucht geventileerd worden in de ruimte tussen het dak en de vilon.
Dat hoeven maar heel kleine kanaaltjes te zijn die de buitenlucht daar toelaten.
Gebruikersavatar
Chris S
Berichten: 69
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 12:19

Re: vriezen, rijp en condens?



Bericht door Chris S »

Beste Metor, vanuit de bouwfysica heb je helemaal gelijk. Zo heb ik het ook op mijn opleiding bouwkunde geleerd: plaats altijd een damprem aan de warme zijde van de isolatie om te voorkomen dat damp uit de warme binnenlucht de koude delen achter de isolatie kan bereiken en daar kan condenseren. Dit vocht ín je pakket gaat namelijk problemen geven zoals roest en rot.

Je hebt ook gelijk dat je ideaal gezien de koude zijde nog ventileert (zoals een spouwmuur). Maar hoe zie jij dat voor je in het geval van een bus welke een geheel dichte schaal is?

Chris.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: vriezen, rijp en condens?



Bericht door henk en lila »

Waarschijnlijk was de bus van binnen vrij vochtig en is dat vocht op de koudste plek op de vilon neergeslagen. Zo erg is dat niet.
Wel jammer van die folie op de spanten. Folie die aan weerskanten klem zit, doet niks.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
LeoBoxer
Berichten: 36
Lid geworden op: za 13 okt 2018, 10:15

Re: vriezen, rijp en condens?



Bericht door LeoBoxer »

De vilon zelf is wel dampdicht maar er zitten nu nog kieren tussen het plafond en de wanden. De bus is aan de binnenzijde nu inderdaad niet volledig kurkdroog. Dan zou dus nu de oplossing zijn om eerst van binnen goed te verwarmen zodat het condens en dus het vocht verdwijnt.
En daarna de kieren tussen het plafond en de wanden te dichten. Tegen de wanden zit nu nog het meranti maar de vilon moet daar nog overheen geplakt gaan worden.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: vriezen, rijp en condens?



Bericht door henk en lila »

Zo zou ik het doen ja.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: vriezen, rijp en condens?



Bericht door Metor »

Het is nu eigenlijk ideaal weer voor die klus om de kieren naar de wanden af te dichten, het is koud met relatieve lage vochtigheid.
Eerst goed ventileren zodat het eventueel nog aanwezige vocht uit de camper verdwijnt.
Hopelijk is het genoeg om nieuwe condens achter het plafond te weren.
Met een dichte schaal zoals het dak, is het inderdaad moeilijk, misschien onmogelijk om ventilatie van de opgesloten lucht naar buiten toe te verkrijgen.
LeoBoxer
Berichten: 36
Lid geworden op: za 13 okt 2018, 10:15

Re: vriezen, rijp en condens?



Bericht door LeoBoxer »

Dank voor de tips. Ik ga morgen eerst maar eens proberen om met een elektrische kachel de kou en dus hopelijk ook het vocht binnen weg te werken. Daarna de kieren dichten en zien of het wat oplevert. het blijft nog even vriezen..
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: vriezen, rijp en condens?



Bericht door jepebe »

Dit is een probleem bij campers... in een huis isoleer je volgens mij zodanig dat de buitenkant kan ademen en dat de binnenkant dampdicht is.

Condensatie die toch door de dampdichte binnenkant ontsnapt, kan dan niet in de constructie vocht en narigheid veroorzaken.

Een bus is nogal dampdicht. Eventueel vocht dat van binnenuit door je dampdichte laag komt, condenseert tegen de binnenkant van je buswand. Ik heb geen idee wat de oplossing is. Veel ventileren? Dat zegt men ook over fabriekscampers waar je in stookt in de winter. Het condens moet eruit. Die fabrieksgevaartes zullen minder roesten tegen die binnenkant van de buitenwand.

Ikvraag me dus af of je de bus dampdicht moet maken van binnenuit...
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: vriezen, rijp en condens?



Bericht door henk en lila »

Nee, niet doen. Je "wint" het toch nooit van de buitenkant. Het kruipt er van binnenuit in en het droogt er ook van binnenuit weer uit.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: vriezen, rijp en condens?



Bericht door jepebe »

Als dat klopt dan moet je dus niets dampdicht van binnen maken en t in ventilatie zoeken
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Plaats reactie