vriezen, rijp en condens?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: vriezen, rijp en condens?



Bericht door henk en lila »

Elke afwerking, ook een plaatje triplex, geeft enige vertraging of wel dampremming. Heb je mooi tijd om te ventileren. Wat langer door ventileren of eigenlijk permanent haalt ook het "doorgebroken" vocht er wel weer uit. Dampdicht, zelf gemaakt en 100%, bestaat niet.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: vriezen, rijp en condens?



Bericht door Mickel Moen »

Dampdicht isoleren aan de binnenzijde raad ik ten zeerste af.

Afbeelding


Voor meer: zie mijn blog.

https://mickelmoen.blogspot.com/p/isola ... latie.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
LeoBoxer
Berichten: 36
Lid geworden op: za 13 okt 2018, 10:15

Re: vriezen, rijp en condens?



Bericht door LeoBoxer »

Het lijkt er op dat door de combinatie van vrieskou en het vocht aan de binnenzijde op de spanten van het plafond (die niet goed geïsoleerd zijn) er rijp ontstaat. Waarschijnlijk kan ik dat alleen maar oplossen door de platen met het vilon weer helemaal van het plafond te halen om de spanten beter te gaan isoleren..... maar eerlijk gezegd zit ik daar niet echt op te wachten :oops: .
mijn idee is nu om, als de vrieskou voorbij is, binnen goed te gaan verwarmen (en ventileren) om het vocht te verdrijven en daarna de kieren tussen plafond en wanden te dichten.
Misschien is het nog een optie om vanaf de zijkanten pur schuim in de holle ruimte van de spanten te spuiten?
Gebruikersavatar
a90
Berichten: 389
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 0:49
Locatie: Nieuw Vennep

Re: vriezen, rijp en condens?



Bericht door a90 »

Dat maakt dan toch niet veel uit ? dan heb je in plaats van een holle koudebrug, een met pur gevulde koudebrug. Pur op zichzelf verwarmt niet of voorkomt geen condens, erger nog het zal vocht opnemen.

Er zal ontkoppeling moeten plaatsvinden tussen de spanten en de triplex binnenbekleding door er wat tussen te doen.
Lees meer over mijn huidige auto: http://www.lp2223.com
En deze is inmiddels verkocht: http://www.rundhauber.eu
roma
Berichten: 4561
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: vriezen, rijp en condens?



Bericht door roma »

Zucht, ventileren tussen plaatwerk en afwerklaag. Krijg je nooit voor elkaar. Ik had in mijn bus van buiten naar binnen x-trem, alufolie en tuindersfolie. Dat laatste is dampdicht transparant noppenfolie van zeker een cm dik, tussen de noppen ook luchtkamers. Het weegt niks, het kost niks, tuinders gebruiken het om planten 's winters mee te beschermen tegen vorst. Vreemd dat de camperwereld dit niet toepast. Als het principe van isoleren oa het toepassen van stilstaande lucht is, dan is dit een ideaal materiaal. Je koopt het bij tuincentra.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: vriezen, rijp en condens?



Bericht door gsm »

Wat Mickel al schreef geen damplaag aanbrengen, dat zorgt ervoor dat er helemaal niet meer gereguleerd kan worden.
Ik heb totaal geen last van vocht en heb het zo uitgevoerd :
Schapenwolfilt aangebracht op de spanten.
Spanten leeg gelaten
Op het schapenwolfilt een lat in het spant geschroefd
Dwars op deze lat de plafondlatten geschroefd
Ruimte opgevuld met 10cm dik schapenwol
Dicht gemaakt met triplex en geschilderd

Afbeelding

Afbeelding
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: vriezen, rijp en condens?



Bericht door Metor »

De constructie van Roma en gsm zijn totaal verschillend maar werken kennelijk beide uitstekend tegen condens.
De constructie van Roma heeft een totale dampdichte barriere naar de leefruimte met meerdere lagen alu folie en tuindersfolie, terwijl de constructie van gsm totaal dampopen is.
Er zijn dus meerdere wegen naar Rome en beide effectief tegen condens.
Plaats reactie