Zelfbouw Fiat Ducato L2H2 (2008)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Chris S
Berichten: 69
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 12:19

Zelfbouw Fiat Ducato L2H2 (2008)



Bericht door Chris S »

Hallo Camperforum,

mijn naam is Chris. Samen met mijn vriendin ben ik van plan een Ducato L2H2 uit 2008 (nu nog bedrijfswagen) te kopen en deze om te bouwen tot camperbus. Spannende tijd zo vlak voor aankoop van de bus. En nog veel vragen die nog niet helemaal beantwoord zijn. Een daarvan is de BPM. Ik heb er al veel over gelezen maar het berekenen ervan is voor mij erg moeilijk. De belastingdienst heeft het over zaken als CO2-uitstoot en consumentenprijs waarvan ik geen gegevens heb. Heeft iemand nog een goed tip/website waar ik de straks verschuldigde BPM kan (laten) berekenen voordat ik de bus koop?

Alvast bedankt!

Als de koop doorgaat hoop ik hier de voortgang een beetje bij te houden ter lering en vermaak van de andere forumleden. Ook hoop ik natuurlijk veel goede voorbeelden en inspiratie op te doen voor onze verbouw.

Groeten Chris.
lazise1973
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 2:32
Locatie: Veldhoven

Re: Even Voorstellen en bouwplannen Ducato L2H2



Bericht door lazise1973 »

Op autotelex kun je een BPM indicatie doen.
Gebruikersavatar
E+A
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 21:31
Contacteer:

Re: Even Voorstellen en bouwplannen Ducato L2H2



Bericht door E+A »

Hallo Chris,

Ik heb de berekening zelf in een excel gemaakt voor een ruwe indicatie op basis van afschrijving.
Als je het formulier van de BD download kun je de gegevens invullen.
Zelf heb ik de gegevens via de RDW (site) opgevraagd daar kun je consumentenprijs, CO2 waardes e.d. terugvinden.
Met dat formulier ben je al een heel eind. Ik heb de forfaitaire afschrijvingsmethode gebruikt en dan heb je voor de BPM in ieder geval het CO2 verhaal niet nodig. Let wel op netto catalogusprijs is consumentenprijs minus BPM en BTW. Op de site van de RDW staat de consumentenprijs en eerst de BPM eraf halen en dan pas de BTW. Je betaald geen BTW over de BPM.

Te volgen stappen:
1. Aankoop
2. Wel of niet tijdelijk camper inrichting anders thuis zetten en schorsen.
3. Na ombouw of tijdelijke inrichting keuren bij de RDW (bus wordt opnieuw gewogen voor de indeling van de MRB)
a. Draaiplateaus zijn een heikel punt bij de RDW.
b. Inrichting moet dan wel aan de eisen voldoen.
4. BPM aangifte doen en betalen, voor zover nodig
5. Ontvangst personenwagen kenteken.
6. Aanvraag bijzonder tarief bij de BD.
7. Pas na deze goedkeuring betaal je het kwart tarief
Wij hebben de optie van een tijdelijke inrichting gedaan en zitten nu te wachten op de uitkomst van de BD (punt 6).
In de tussentijd wel begonnen met de ombouw.

Suc6 en wijsheid!
Grtz. Ellen en Albrecht

1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Even Voorstellen en bouwplannen Ducato L2H2



Bericht door JTG »

Welkom op het forum Chris.
Het is ook zelf prima uit te rekenen want je kent eigenlijk alle gegevens al....denk ik (maar dat schijf je er niet bij)

Bus met Nederlands kenteken en volgens RDW een bedrijfsauto die je wilt laten omkeuren naar personenauto met kampeerinrichting?
Via het RDW kun je dan op kenteken de BPM opvragen die bepaald (niet betaald) is voor deze bus.
Die hoef je niet helemaal te betalen (gelukkig), daarop wordt zogezegd afgeschreven. De exacte tabel daarvoor vind je op de website van de belastingdienst.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... aire_tabel
Na 9 jaar en 6 maanden kun je al 92% afschrijven op het BPM bedrag, daarna per extra maand 0,083%

Dus stel de BPM is 15.000 euro, en de leeftijd van de bus 10 jaar dan wordt op die 15.000 euro een bedrag afgeschreven. Hoeveel dat is?
10 jaar minus 9 jaar en 6 maanden = 6 maanden. 6 maanden maal 0,083% = 0,498%
afschrijving voor 9 jaar en maanden = 92%
samen 92,498%
De afschrijving is dan 15.000 maal 92,498% = 13.875 dus restant BPM te voldoen is 15.000 minus `13.875 = 1.125 euro

Na 17,5 jaar is de BPM volledig afgeschreven.

Omkeuren is niet verplicht overigens, als je niet laat omkeuren naar personenauto met kampeerinrichting is er in jouw geval geen sprake meer van BPM (vervalt na 5 jaar) maar dan kun je ook niet voor het zogenaamde kwarttarief in aanmerking komen voor de motorrijtuigenbelasting (en dat wil je waarschijnlijk wel). :P
Gebruikersavatar
Chris S
Berichten: 69
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 12:19

Re: Even Voorstellen en bouwplannen Ducato L2H2



Bericht door Chris S »

Bedankt voor de snelle reactie en tips JTG en E+A!
Leuke site ook E+A, door jullie voorsprong van een paar maanden kan ik mooi "achter jullie aan" klussen :wink:
BPM heb ik nu indicatief in beeld. Fijn.

Overigens prijst de verkoper deze bus aan als "Margevoertuig en dus BW en BPM vrij". Weet niet exact wat dit inhoud maar ging ervan uit dat dit enkel voor bedrijfswagens van toepassing is en geen invloed heeft op mij als ik m laat omkeuren naar kampeervoertuig? De RDW site geeft bij het kenteken aan dat de bruto BPM gewoon €12.776,- is.
Gebruikersavatar
E+A
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 21:31
Contacteer:

Re: Even Voorstellen en bouwplannen Ducato L2H2



Bericht door E+A »

Hallo Chris,

BPM vrij klopt, op een bedrijfswagen hoef je na 5 jaar geen BPM meer te betalen. Alleen bij omkeuren komt het restant BPM weer naar boven. Zoals door JTG beschreven. Het BTW verhaal heeft met de omkeuring niets van toen.
Onze bus was was geen marge auto en moesten wij de BTW betalen aan de handelaar toen we de bus gingen halen.
Zoals jij het beschrijft zou het moeten zijn dat bij aankoop een marge auto jij geen BTW op de verkoopprijs hoeft te betalen.
De advertentieprijs is dan de aankoopprijs, eventueel wel de extra de kosten voor aflevering e.d.
Om verrassingen te voorkomen kun je ook bij de verkoper een offerte, met alle kosten daarin, opvragen. Dan weet je zeker dat je het juiste totaalbedrag hebt.
Laatst gewijzigd door E+A op zo 20 jan 2019, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz. Ellen en Albrecht

1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Even Voorstellen en bouwplannen Ducato L2H2



Bericht door JTG »

'BPM vrij' betekent dat als je de bus koopt, deze nu als bedrijfsvoertuig is geregistreerd en niet voor kwarttarief in aanmerking wilt komen, dat je geen BPM hoeft te betalen (immers ouder dan 5 jaar). (Maar je wilt wel voor kwarttarief in aanmerking komen dus 'BPM vrij' geldt slechts tot het moment van omkeuren.)
Marge voertuig kan veel betekenen, in dit geval zou de prijs inclusief BTW moeten zijn, je koopt m immers particulier/privé.
Verifieer dat vooraf dan heb je geen verrassing van 21%.

(edit spelfout)
Laatst gewijzigd door JTG op zo 20 jan 2019, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Even Voorstellen en bouwplannen Ducato L2H2



Bericht door JTG »

grappig, lekker dubbel met E+A :lol3:
Laatst gewijzigd door JTG op zo 20 jan 2019, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
E+A
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 21:31
Contacteer:

Re: Even Voorstellen en bouwplannen Ducato L2H2



Bericht door E+A »

:bow: :bow:
Grtz. Ellen en Albrecht

1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
Gebruikersavatar
Chris S
Berichten: 69
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 12:19

Re: Even voorstellen en bouwplannen Ducato L2H2



Bericht door Chris S »

Circuleren er op het forum (autocad) tekeningen of (SketchUp) 3D modellen van een Ducato (Boxer of Jumper) L2H2 uit 2008?
Hoor het graag!!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1315
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Even voorstellen en bouwplannen Ducato L2H2



Bericht door joske501 »

Beste,

Ik heb een acad tekening van de L4H2, mits enig strechwerk kan je daar een L2H2 van maken. -585 net voor de achterwielen en -365 net achter de achterwielen.
Indien je een e-mail adres op geeft stuur ik je de tekening.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
Chris S
Berichten: 69
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 12:19

Even voorstellen en bouwplannen Ducato L2H2



Bericht door Chris S »

Bedankt voor de 2D DWG Joske! Ik heb m terug geschaald naar L2H2!

Niemand op t forum die een SketchUp model heeft van een L2H2 Ducato/Jumper/Boxer?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Arachnadram
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 06 feb 2019, 8:36

Re: Even voorstellen en bouwplannen Ducato L2H2



Bericht door Arachnadram »

https://3dwarehouse.sketchup.com/collec ... odel&hl=nl


Voila!Sketchup camperindeling Ducatao L2H2
Gebruikersavatar
Chris S
Berichten: 69
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 12:19

Re: Even voorstellen en bouwplannen Ducato L2H2



Bericht door Chris S »

Dank voor de tekeningen en model.

Gisteren eindelijk zover: m'n Ducato aangeschaft. Ik heb helaas geen garage of eigen terrein waar ik de bus kan stallen dus schorsen zit er denk ik niet in. Dus zaak zo snel mogelijk leeg te trekken en met een tijdelijk interieur naar de RDW keuring denk ik. Dan BPM betalen en kwarttarief aanvragen.
Hoe zit het intussen met de wegenbelasting? Betaal ik nu de volle mep voor het eerste kwartaal? Das een hoop geld.Als ik dan eenmaal het kwarttarief heb, ben ik dan klaarvoor de rest van het jaar omdat ik al een keer een kwartaal betaald heb?

Hoe kan ik dit het slimst aanpakken zodat het me zo min mogelijk geld kost?
Plaats reactie