Van een Aygo naar een Vito

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
JW en Ina
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 07 jan 2019, 11:39

Van een Aygo naar een Vito



Bericht door JW en Ina »

7 jaar zijn we met een Aygootje op reis gegaan, waarvan steeds 5 mnd in Frankrijk, waar we op een camping werken en zelfs met anderhalf jaar geen vaste woon- of verblijfplaats :wave:
Dan zou een Vito toch groot genoeg voor ons moeten zijn?? :lol:

Want ja, eindelijk is het begin van onze droom daar!
Bijlagen
20181011_090239.jpg
20181011_090239.jpg (100.33 KiB) 873 keer bekeken
JW en Ina
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 07 jan 2019, 11:39

Re: Van een Aygo naar een Vito



Bericht door JW en Ina »

Weinig budget en nog minder verstand van zaken, maar we gaan er gewoon voor!!

Per 4 mrt ons huis opgezegd en dan maar toeren met dat ding tot we eind april weer op de camping moeten werken.

Inmiddels hebben we een week keihard aan onze droom gewerkt.
Oa tussenschot en achterbank er uit gesloopt (en verkocht via MP, hoera weer een extraatje :thumbup: ), wanden en vloer geïsoleerd en toen naar de camperbouwer voor het dakje en de slaapbank.

Vrijdag RDW keuring, dan nog de BPM :sick: en dan zijn we wel platzak denk ik.

Maar in de kringloop is vast van alles te halen om nog wat verder aan de inrichting te fröbelen, zoals plafond en wanden bekleden en opbergmogelijkheden.

We hebben er zin in!!! :hug:
JW en Ina
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 07 jan 2019, 11:39

Re: Van een Aygo naar een Vito



Bericht door JW en Ina »

Maar jullie begrijpen dat ik niet alleen een verhaal wil vertellen, maar ook vragen heb. Heel veel zelfs!

Ik "loop" al dagen rond in dit forum op zoek naar antwoorden want dubbele vragen zijn overbodig, maar ik kan niet vinden wat ik zoek.
Ten eerste omdat ik steeds "verdwaal" en bij alle leuke verhalen blijf hangen en doorklik tot ik totaal van het onderwerp afgeweken ben.
Ten tweede omdat ik een totale leek ben op het hele campergebied.
Ten derde zijn we best handig, maar absoluut niet technisch, dus de helft van de verhalen is kort gezegd te ingewikkeld.
Ten vierde omdat ik denk een antwoord gevonden te hebben, maar het net weer niet helemaal van toepassing is en ik er dus toch weer niks aan heb.

Daarom mijn eerste vraag:
De huishoudaccu.
Ik slaap met een apneu-apparaat, dus moet de hele nacht "onder stroom staan". Maar vraag me niet naar watts of ampères.
We willen ook wel eens off grid staan, dus besloten we een huishoudaccu te laten plaatsen.

Maar hoe werkt dat in vredesnaam??
Er zit een pracht van een stopcontact in het keukenkastje, maar volgens omstanders ( die blijkbaar niet zo naïef zijn als wij :DD) is het geen kwestie van rijden = opladen = 's nachts stroom (zoals wij dus dachten :eh: )

Kan iemand ons (graag in Jip en Janneke taal) uitleggen hoe dan wel??
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Van een Aygo naar een Vito



Bericht door FrankJC »

Ik zou eerst eens informeren of zo'n apparaat ook werkt op 12 V.
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 93
Lid geworden op: za 31 mar 2018, 13:49
Locatie: sexbierum

Re: Van een Aygo naar een Vito



Bericht door douwewe »

Een huishoud accu is een extra accu die buoten de start accu gebruikt kan worden voor de nodige stroom voorzieningen.
Zo wel 12volt of samen met een omvormer 220 volt kan maken.
Een huishoud accu kan op meerdere manieren geladen worden.
1door de dynamo van de motor
2door zonnecellen op het dak van de camper (let oo bij het kopen van zonnecellen die geplaats moeten worden op een klapdakje dat ze niet te zwaar zijn .anders heeft je klapdakje dan een probleem mer open blijfen.)
Ik heb er voor gekozen om het dubbel te doen
Ik heb een 220 ampere uur gel accu die ik laad met zowel de dynamo als met zonnecellen.
En voor nood heb ik nog een accu lader die via walstroom de boel weer kan opaden.
Het voordeel van zonnecellen is dat de accu ook nog lading krijgt als je langs de kant staat te genieten.
Gulden regel voor zonnecellen is dat je zo veel watt nodig bent als de accu aan amper uur doet
Dus 220 ampere uur accu is 220 watt zonnecellen is mij verteld door een specislist.
Tip voor een koelkast zoek een compressor koelkast die zijn ook met hoge buiten thempratuur nog in staat de inhoud te koelen.en ze verbruiken minder energie.
Je kan voor 220 12v of gas kiezen.
Ik heb een mini 220 volt compressor koelkast bij de ikea gekocht voor 89euro
Je kan ook een mini koelkast bij een camping zaak kopen kosten zijn dan al gouw 400 of hoger.
Maar de inhoud is vele malen hoger.
Gezien je onderweg nooit genoeg koele ruimte kan hebben.
Veel succes met je keuzes
een probleem is pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Van een Aygo naar een Vito



Bericht door de Jonckheer »

Tip voor een koelkast zoek een compressor koelkast die zijn ook met hoge buiten temperatuur nog in staat de inhoud te koelen.
Je kan voor 220 12v of gas kiezen.
Een compressor koelkast op gas? Waar zijn die te koop? :lol:
In een klein busje kun je geen grote koelkast kwijt, daar heb je simpelweg de ruimte niet voor. Uiteraard is een compressorkastje de beste keuze maar daar hangt een stevig prijskaartje aan.
Wat betreft jouw apneu-apparaat,je moet toch écht weten wat dat ding verbruikt en aan de hand daarvan de grootte van je hh accu bepalen anders ga je geheid de mist in; accu midden in de nacht leeg, apparaat stopt en de accu na nog een keer zoiets kapot. Bedenk ook dat je een accu nooit verder dan 50% mag ontladen, ongeacht de fraaie verkooppraatjes van accu boeren over deep cycle accu's die je veel verder kunt ontladen. Ja, sommige accu's kunnen het wel maar het gaat ALTIJD ten koste van de levensduur.
Je moet dus de nacht door en daarbij ook nog zorgen dat overdag die accu vol raakt anders werkt het alsnog niet. Zonnepanelen zijn leuk maar die doen alleen iets als ook echt de zon schijnt, anders is het of heel weinig of helemaal niks.
Je moet dus een zo groot mogelijke accu laten plaatsen (bij voorkeur 230 Ah) met daarbij een accu monitor zodat je kunt zien hoe het erbij staat. Ga voor een gewone semitractie accu, die zijn betaalbaar en stellen geen hoge eisen aan het oplaadproces. Zorg dat ie door de autodynamo wordt geladen, eventueel i.c.m. panelen.
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Van een Aygo naar een Vito



Bericht door myway »

Is er nu al wel of geen hh-accu geplaatst?
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Van een Aygo naar een Vito



Bericht door myway »

Klinkt goed een Ikea koelkast voor slechts 89 €
Alleen jammer dat je er niet bij verteld dat er dan ook een omvormer voor nodig is.
Of gebruik je hem alleen als je aan een stroompaal zit.
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Van een Aygo naar een Vito



Bericht door nicolasfirst »

Mooi project, Mooie plannen. Succes met het ombouwen en het reizen.

Ik heb weinig technische kennis in huis en laat onze ombouw door een gespecialiseerd bedrijfje doen. Kan je dus verder niet van advies dienen.

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Van een Aygo naar een Vito



Bericht door rijschoollucassen »

Ik merk dat TS eigenlijk geen kaas van camperen gegeten heeft. Ik zou dan ook willen aanraden eens goed te kijken naar de standaard inrichting/uitrusting van een (westfalia?) Vito of VW-bus. Dat is een goed doordacht ontwerp waarin alle eerste behoeften zijn ondergebracht. Nu eerst een hele inbouw plaatsen en dan ontdekken dat het toch anders moet is een dure manier om het te leren.

Vrijstaan zonder huishoud-accu moet je eigenlijk niet willen, zeker als er ook nog apparatuur zoals dat apneu-apparaat moet draaien. Kans dat je de volgende ochtend niet meer gestart komt is groot. Denk dat een zonnepaneel ook wenselijk is.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
2travel
Berichten: 18
Lid geworden op: do 13 feb 2014, 10:29

Re: Van een Aygo naar een Vito



Bericht door 2travel »

Met apneu-apparaat bedoel je waarschijnlijk een C-pap. Vaak, maar niet altijd, zijn daar 12volt verloop snoertjes voor verkrijgbaar.
Ook het stroomverbruik verschilt per C-pap enorm. Het scheelt als je de waterverdamper die er meestal in zit (tijdelijk) uitschakelt.
Ik heb het zelf ooit uitgerekend, maar kwam tot de conclusie dat je een enorme accucapaciteit nodig hebt.
Als je die kosten wilt vermijden, is aan een stroompaal staan volgens mij de enige serieuze optie.
JW en Ina
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 07 jan 2019, 11:39

Re: Van een Aygo naar een Vito



Bericht door JW en Ina »

myway schreef:
do 17 jan 2019, 7:56
Is er nu al wel of geen hh-accu geplaatst?
Ja de accu is geplaatst. Evenals hefdakje, slaapbank, tafeltje en keukentje
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Van een Aygo naar een Vito



Bericht door blizard »

Leuk project.
Waar woon je, misschien zijn er medecamperaars in je buurt waar je inspiratie kan opdoen.
Anders wordt dit zo'n topic waarin veel goedbedoelde info wordt geplaatst, en je helemaal niet meer weet wat je wilt.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Van een Aygo naar een Vito



Bericht door hathi »

Ik zou beginnen,met het schorsen van de bus,want van die belasting ,als particulier,word je ook niet vrolijk,en daar kan je veel voor bouwen....maar mss was je ook al zo slim?
Hans
Plaats reactie