Water aansluiten

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Water aansluiten



Bericht door Max en Evelien »

Het is bijna tijd voor het aansluiten van het water in mijn camper. Ik heb een Fiamma 70l schoonwater tank, een oude Fiamma 126 nogwat waterpomp en een normale huiskraan met een koppeling met schroefdraad. Zowel warm als koud water aansluiting op de kraan, maar ik heb geen boiler oid dus ik ga alleen koud gebruiken.

Deze drie dingen moeten verbonden worden, maar ik weet niet precies hoe. Doordat ik de juiste termen niet ken blijkt het ook lastig Googlen en er zijn 1000000 verschillende koppelingen etc dat ik geen idee heb wat ik nodig heb. Wie kan mij helpen?
Gebruikersavatar
freddorr
Berichten: 1702
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:03
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Water aansluiten



Bericht door freddorr »

Is het een dompelpomp of een drukpomp?
Groeten
Fred

http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Water aansluiten



Bericht door gsm »

Is het een gebruikte tank of een nieuwe ?
Is het de SF 126 dus met schakelaar op de pomp ?

Bij een nieuwe tank eerst een slangaansluiting maken, bij een gebruikte zal die er wel op zitten.
Dan een slang vanaf de tank naar de pomp
Vanaf de pomp zou ik naar een expansievat gaan en vandaar naar de koudwater aansluiting van de kraan.
Aansluiting gebeurd met een slangwartel die op de schroefdraad past van de koudwater aansluiting van de kraan en op die slangwartel monteer je de slang die vanaf het expansievat komt.
De warmwater aansluiting van de kraan dop je af met een dop die op de schroefdraad past van de warmwater aansluiting op de kraan.
De 12v voeding voor de pomp via een schakelaar aansluiten zodat je de pomp altijd uit kan zetten

@freddorr, als het de SF126 is dan is het en drukpomp en daar ben ik van uit gegaan.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Water aansluiten



Bericht door Max en Evelien »

Ja het gaat om een SF126 drukpomp. Het is gebruikte watertank, maar het kraantje is zooooo verroest dat ik die wil vervangen en misschien gebruiken als overstroom ventiel aan de bovenzijde, zodat ik de tank anders kan monteren zoals de vorige eigenaar.

Is een expansievat echt nodig of werkt het ook prima zonder? Aangezien je ze vaak lost moet kopen

Ik kijk vanavond weer, want heb drukke werkdag
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Water aansluiten



Bericht door myway »

De warmwaterleiding afdoppen lijkt mij niet erg handig.
Je krijgt dan stilstaand water in de kraan en daar wordt je na verloop van tijd niet vrolijk van.
Zorg er voor dat beide slangen met gebruik van een Y koppeling wordt voorzien van water.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Water aansluiten



Bericht door AadenAnke »

Een simpele 1 greepskraan koop je vanaf een 20 euro geen geklooi met afdoppen en stilstaande stukken, bij de Witt, Campo en dat soort zaken.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Water aansluiten



Bericht door zwerf-busje »

Max en Evelien schreef:
do 10 jan 2019, 7:08
Is een expansievat echt nodig of werkt het ook prima zonder? Aangezien je ze vaak lost moet kopen
Zonder expansievat is het alles of niets, het expansievat vangt de drukverschillen op bij de kraan half open.

Ik ben 20 jaar geleden ook eerst zonder begonnen, maar was snel overtuigd dat het veel fijner is met expansievat.
Groet Ruud
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Water aansluiten



Bericht door de Jonckheer »

Ik zou er zeker een drukvaatje tussen zetten, voor de prijs hoef je dat niet te laten: https://www.123watersport.nl/lindemann- ... tersy.html
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Water aansluiten



Bericht door Marianjacques »

Drukvaatje is niet echt nodig. Bij gebruik/toepassing ervan loopt de waterdruk wat langzamer op, bij sluiten van de kraan.
Maar...de drukschakelaar wordt dan ook langzamer ingedrukt...en sommige schakelaars hebben daar moeite mee en gaan even vonken...dus inbranden.
Zonder drukvat wordt het schakelaartje in een dergelijk geval sneller ingedrukt en losgelaten.
Niet alle pompen hebben goede moment schakelaars ingebouwd.
Tevens hoor je bij toepassing van een drukvat, de pomp een paar seconden steeds langzamer draaien...staat druk op te bouwen en derhalve flinke stroom trekken.
Zonder drukvat is er een directe drukopbouw en stopt de pomp ook direct en start de pomp ook direct bij waterafname.
Daarnaast heb je veelal kunststof leidingen, (warm en koud deel) welke sowieso waterdruk schokken opvangen en derhalve reeds de functie van een drukvat overneemt.
Gebruik je echter een echt hoge capaciteitpomp...dan wordt het een ander verhaal..dan draait de pomp amper om een flinke straal te produceren en gaat vervolgens hunten omdat de druk amper zakt. Maar dan heb je een verkeerde, te grote, pomp.




Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk








Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Water aansluiten



Bericht door Cee Pee »

Jij hebt niet helemaal door waar dat drukvaatje voor dient.
Je hebt een veel constantere waterstraal en het voorkomt het hunten van de pomp als je maar weinig water verbruikt.
Het steeds aan en uitslaan van de pomp is heel irritant.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Water aansluiten



Bericht door Kubo »

Ik gebruik ook geen drukvat meer werkt prima zo.
Pomp slaat inderdaad sneller af.
Als de pomp pendelt heb je lekkage,bij kraan dicht blijft bij mij de pomp uit.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Water aansluiten



Bericht door myway »

Hunten???
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Water aansluiten



Bericht door gsm »

Een Y-stuk is een goede oplossing Myway :thumbup:
Een drukvat is inderdaad niet verplicht maar met drukvat slaat de pomp minder aan als je even een kopje water tapt en dus beter voor de pomp.
Wat voor tank is het ? Omdat je schrijft dat het kraantje zo verroest is. In een watersysteem hoort geen stalen onderdelen te zitten dus als het een kunststof tank is dan de kraan vervangen door een kunststof of koperen kraan.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Water aansluiten



Bericht door Marianjacques »

Beste Cee Pee...natuurlijk weet ik niet wat een drukvaatje is..
Als je ruim 40 jaar met watertankjes en pompjes geklungeld hebt..met en zonder drukvat en ook nog in een gelijkwaardige omgeving, zowel op het droge als het zilte nat, kan ik alleen maar mijn ervaring geven.
Doe er mee wat je wilt.
Maar om nu spullen in te gaan bouwen....omdat het toch amper wat kost..be my guest.
Hunten, is een soort stotteren indien je maar een pies straaltje uit de kraan wilt hebben en de pomp het water niet kwijt kan...dus telkens uit moet schakelen als de druk hoger wordt dan de ingestelde waarde.

Overigens is mijn mening om uberhaupt geen ferme waterstralen in een omgeving met een relatief beperkte watertank te hebben. Je hoeft hier immers geen dek te schrobben.
Een drukpomp die geen overkill heeft aan opbrengst zal ook minimaal " telkens aan en uit gaan".
Daarnaast scheelt het weer een plastic T stuk, met 4 slangenklemmen, welke een potentieel toekomstig lekkage probleem vormen...
Genoeg bij derden gesleuteld om juist daar de lekkage te verhelpen.
Ook daatom..hoe simpeler hoe beter.




Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk



Plaats reactie