Aanvoerlucht caravankachel

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
caspervl
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 19 apr 2006, 22:58
Locatie: Diemen

Aanvoerlucht caravankachel



Bericht door caspervl »

Beste mensen,

Wij zijn druk bezig met het bouwen van onze camper op basis van een Mitsubishi L200 4x4. Het wordt een zgn pop-up camper die ook op onverhard te gebruiken moet zijn.
Wanden staan, keuken is bijna klaar, en ga binnenkort aan een kast beginnen waar de kachel voor komt te staan, zoals in een caravan.

De kachel en veel andere onderdelen komen uit een oude Hobby caravan waarvan ik veel interieur delen gebruik.

Deze caravan kachel heeft in mijn ogen een groot nadeel en dat is het grote gat in de vloer voor de verse lucht. Ben bang dat opspattend water op die manier vrij makkelijk het interieur in kan komen.
Zou de kachel blijven werken als ik de aanvoerlucht via een slang van een hoger punt laat komen? Evt met de hulp van een computer ventilator erin?

Hoe beroerd/gevaarlijk is het als ik de kachel de aanvoer lucht uit het interieur laat halen?
Afvoer gaat plaats vinden via een normale schoorsteen.

Graag jullie mening , alvast mijn dank!
Eigenbouw Mitsubishi L200 DC 4x4 pop-up Camper.
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Aanvoerlucht caravan kachel



Bericht door leftlanebandit »

Als het alleen om opspattend water gaat kun je rond de luchtinlaat een stuk pvc pijp plaatsen en om de doorwaatbaarheid te waarborgen kun je er bv een schuif op de pijp monteren zoals ook in vuil watertanks worden geplaatst

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

sleutel13
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 09 apr 2017, 16:50

Re: Aanvoerlucht caravankachel



Bericht door sleutel13 »

Of gewoon een diesel kachel .

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8958
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Aanvoerlucht caravankachel



Bericht door kampo »

Normaal mag dat niet.
De meeste gas caravankachels zijn niet geschikt voor gebruik in een camper.
Welke is het en wat staat in de handleiding ?
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Aanvoerlucht caravankachel



Bericht door myway »

In België misschien, maar een S 3002/3004 mag gewoon in een camper gebruikt worden.
Truma vond het niet nodig om voor een 5004 een keuring te doen dus daar is het officieel niet toegestaan.

De kachel zou wat hoger geplaatst kunnen worden en aan de brander een verlengstuk monteren.
Die worden ook gebruikt als de kachel in een wagen staat met een dubbele bodem.
De rookgas afvoer moet bij deze kachel door het dak.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8958
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Aanvoerlucht caravankachel



Bericht door kampo »

Als je weet welk merk en type kachel het is kan je gaan opzoeken of het mag.
Vervolgens kan je je nog de vraag stellen of het slim is.
Blijft er het probleem dat een Mitsubishi L200 pickup camper een heel kleine inhoud kan hebben.
Dodelijk klein in dit geval als het gaat over intoxicatie, dus wees voorzichtig met adviezen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Aanvoerlucht caravankachel



Bericht door Atoz »

WEES VOORZICHTIG MET ADVIEZEN... WEES VOORZICHTIG MET ADVIEZEN...

Zijn er eigenlijk ooit studies verricht naar de procentuele uitval van zelfbouwers op dit forum? Of is een procentuele uitval van 1 a 2 % per kalenderjaar gewoon binnen de marge?

Effe serieus nu , maar is dit nu echt de aan te bevelen oplossing om eender welk voertuig te gaan verwarmen?
Ik verwijs naar mijn eerste regel en zou het zo absoluut niet aanbevelen.
Anders doe je zoals mijn grootvader het deed in zijn woonwagen met een Leuvense stoof https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Plattebuiskachel
Of schrijf ik hier beter 'platte buiskachel' ?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Aanvoerlucht caravankachel



Bericht door myway »

kampo schreef:Als je weet welk merk en type kachel het is kan je gaan opzoeken of het mag.
Vervolgens kan je je nog de vraag stellen of het slim is.
Blijft er het probleem dat een Mitsubishi L200 pickup camper een heel kleine inhoud kan hebben.
Dodelijk klein in dit geval als het gaat over intoxicatie, dus wees voorzichtig met adviezen.
In oudere campers, waar nog geen combikachels werden gebruikt, werd gebruik gemaakt van een Truma S3002 kachel.
In elke caravan van een aantal jaar geleden was de kachel een S3002, TS heeft aangegeven dat hij een donor-caravan heeft voor onderdelen.
Deze kachels hebben een gesloten verbranding.
Waarom om vergiftiging dan een rol speelt??
Het is natuurlijk altijd handig om in een kleine ruimte waarin ook gekookt wordt een co-melder te plaatsen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51308
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Aanvoerlucht caravankachel



Bericht door Kroppie »

in mijn burstner A570 uit 1990 zit nog steeds de originele truma s3002 kachel ook met dat "grote" gat in de bodem, doet het nog steeds en is idd een gesloten systeem, en van water of andere narigheid vanwege dat gat heb ik nooit wat gemerkt, dus gewoon aansluiten zoals het hoort en niet gaan klooien.
in een vroegere caravan had ik dezelfde kachel .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8478
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Aanvoerlucht caravankachel



Bericht door EasyBee »

De handleiding volgend staat er op pagina 29 bij de Nederlandse tekst :
"De verwarming Trumatic S 5002 mag niet in campers worden ingebouwd! Inbouw van de verwarming Trumatic S 3002 (P) in campers is toegestaan. De aanzuiging van de verbrandingslucht onder het voertuig moet vuil- en spatsneeuwvrij worden gehouden. De aanzuig-koker van de kachel mag dan ook niet in het spatbereik van de wielen liggen. Breng eventueel een spatscherm aan"

https://www.gebruikershandleiding.com/T ... 66633.html

Los daarvan. Vind je gezien het aantal kuub in je camper het geen overkill, qua formaat kachel?

"Hoe beroerd/gevaarlijk is het als ik de kachel de aanvoer lucht uit het interieur laat halen?"

//Sarcasme modus aan//
Bij voorkeur als het koud is en je de ramen en deuren potdicht hebt zitten?
Gaat prima.
//Sarcasme modus uit//

Wat denk je zelf? Die kachel moet een fatsoenlijke verse lucht aanvoer van buiten hebben en de fabrikant heeft bij het ontwerp rekening gehouden met de luchtstromen. Dus ook waar verse schone lucht vandaan komt, warm lucht naar toe gaat en vuile lucht naar toe moet.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Aanvoerlucht caravankachel



Bericht door myway »

Zoals ik in een eerder bericht al aangaf heeft Truma niet de moeite genomen om een certificering aan te vragen voor een 5002/5004 om ook die kachels te gebruiken in een camper.

Maar wat bovenstaande verhaal nou te maken heeft met een gesloten verbrandingsysteem van een S kachel ontgaat mij.
Laatst gewijzigd door myway op zo 06 jan 2019, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8958
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Aanvoerlucht caravankachel



Bericht door kampo »

...Bij mij werkt het al jaren dus is dat goed :clap:
Waar staat dat het over een kachel gaat van het merk Truma ?
en dat het één van de bovenvermelde types betreft ?
en dat TS de ervaring heeft om dit model veilig en goed te installeren ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Aanvoerlucht caravankachel



Bericht door B12M_Ferry »

Naar aanleiding van andere topic 'Chinese dieselkachels' en deze, toch nog even de vraag over certificering kachels voor campers.
Het gaat niet zover over wat kan, maar meer in de trend van 'wat mag' of wat is veilig.
Op Chinese dieselkacheltjes zullen buiten een Chinese Export heel misschien een Europese CE embleempje er op zitten.
Wat is het verschil van niet mogen inbouwen in een camper maar wel in een caravan? Technisch gesproken dan.
Buiten de gebruiksaanwijzing om, hoe kan je dat controleren?
Groet,
Ferry
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Aanvoerlucht caravankachel



Bericht door Huub56 »

Vind het maar niets dat er hier zoveel verteld word over kachels, iemand die niet weet hoe het werkt laat het doen, iemand die weet hoe het moet doet het gewoon en hoeft hier geen info op te vragen. Jullie zijn met gasgestookt of diesel gestookte kachels bezig die ook snachts branden als je probeert te slapen. Maar iedereen roept maat wat en als het mis gaat heeft niemand het gedaan want bij mij werkt het wel. Als het zo door gaat krijgen we waarschijnlijk meerdere toppiks met de tekst “camper herstellen na brandschade”.
Plaats reactie