Aanvoerlucht caravankachel

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Aanvoerlucht caravankachel



Bericht door B12M_Ferry »

Waarom andere certificering van kachels voor campers als voor caravans.
Vaak is door de grote van camper de cabine verwarming onvoldoende om het gehele ruimte comfortabel te verwarmen.
Daardoor kan bij (grotere) campers de externe gas kachel onderweg gebruikt worden. (Anders als caravan, gebruik je alleen als je stil staat.)
De verplichte certificering is dus daarom dat als bij een aanrijding/ongeluk zekergesteld wordt dat de gas wordt afgesloten.
Er dient dus een extra veiligheidsventiel geplaatst zijn dat door een crash sensor gestuurd wordt, dat alle gas toevoer automatisch en direct afgesloten wordt.
Voor Truma heb je oa. een Monocontrol CS op de gasfles als extra afsluiter. (Richtlijn UN ECE R 122)
Weer wat geleerd.
Groet,
Ferry
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Aanvoerlucht caravankachel



Bericht door de Jonckheer »

Ik zou niet weten waarom die kachel zijn lucht niet uit het interieur zou kunnen halen. Plaats hem een stuk hoger en maak een ventilatierooster in de zijwand zo dicht mogelijk bij de kachel of (nog beter) sluit de kachel via een slang aan op dat rooster. Aangezien de verbrandingsgassen afgevoerd worden door de schoorsteen hoef je daar niet bang voor te zijn.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Aanvoerlucht caravankachel



Bericht door kampo »

Als alles goed gaat heb je geen probleem.
Voor de veiligheid is dat echter onvoldoende.
Veilig is het pas als zich ook onvoorziene zaken mogen voordoen.
Het is geweten dat niet iedereen zich daar van bewust is. Ik blijf er op wijzen.
Adviseren dat iets kan als het eigenlijk niet mag of minder geschikt is zou hier niet mogen gebeuren.
Je deelt dan in de verantwoordelijkheid van een ander als het eens mis gaat.

Ook stel ik vast dat minder goede oplossingen, waarover men zich eerst erg enthousiast uitte op een forum,
in veel gevallen na verloop van tijd vervangen worden door betere oplossingen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Aanvoerlucht caravankachel



Bericht door de Jonckheer »

Alles wat je doet is je eigen verantwoordelijkheid. Ik kan je wel de raad geven om in de Amstel te springen maar doe je dat dan ook? M.a.w., je kunt dus nooit naar een ander wijzen met :"maar hij zei dat het kon" als het fout gaat. Als iets volgens mij mogelijk is dan is het aan de ander om daar wel of niets iets mee te doen. Zou het anders zijn zou je dus nooit iemand van advies kunnen dienen.
Ook stel ik vast dat minder goede oplossingen, waarover men zich eerst erg enthousiast uitte op een forum,
in veel gevallen na verloop van tijd vervangen worden door betere oplossingen.
Dat noemen ze voortschrijdend inzicht.
Laatst gewijzigd door de Jonckheer op di 08 jan 2019, 9:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Aanvoerlucht caravankachel



Bericht door kampo »

Ik zelf beschouw het wel als zinvol om steeds weer op veiligheid, het bestaan van normen en installatie handleidingen te wijzen.
Ik lees ze wel, bestudeer het onderwerp en probeer het te begrijpen.
Op die manier probeer ik iets toe te voegen over goede installatie en goed gebruik.
Zelfs als een paar dat hier niet leuk vinden of op de man gaan spelen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19175
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Aanvoerlucht caravankachel



Bericht door Aloys »

Ik heb even wat opgeschoond, het begon hier uit de hand te lopen.

Zullen we de juridische haarkloverij even laten zitten en het een beetje gezellig houden hier? :-?
Terug on topic graag.

En ja, er zijn helaas altijd mensen die het beter (denken te) weten. Zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar.
Soms moet je dan gewoon je schouders ophalen...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Aanvoerlucht caravankachel



Bericht door Bart200 »

Het is niet handig om de verbrandingslucht uit het interieur te halen.
Er is voor de verbranding veel lucht nodig. Dus moet je voldoende aanvoer van verse lucht hebben. Daarom heeft een kachel een eigen lucht toevoer. Als je de verbrandingslucht uit het interieur haalt moet er dus een raam open, dat geeft dan weer koude lucht in het interieur die ook weer verwarmt moet worden. Als er onvoldoende lucht toevoer is dan kan de kachel in het beste geval uit gaan. In het slechtste geval slecht gaan branden en onvoldoende trek hebben in de schoorsteen. Dus rookgassen in het interieur en verstikkingsgevaar.
Omdat veel mensen dat niet bergrijpen en/of bang zijn voor koude luchtstromen, worden de ramen en deuren potdicht gehouden met alle risico's van dien. (vroeger dus ook in huizen)
Dus om de kachel van voldoende verbrandingslucht te voorzien en de koude luchtstromen te in goede banen te leiden heeft een kachel een eigen verbrandingslucht toevoer.
Dit principe geld ook voor de diesel kachels.
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Aanvoerlucht caravankachel



Bericht door jepebe »

Klopt als een zwerende vinger. Dergelijke systemen zijn volledig gescheiden, dus de luchtaanvoer voor verbranding en de afvoer komen nergens in contact met de ruimte die ze verwarmen. Ik ben ervan overtuigd dat het werkend te krijgen is met aanvoer uit de te verwarmen ruimte.

Het risico lijkt me, dat als de verbranding niet goed werkt, dat eventuele schadelijke gassen dan in die te verwarmen ruimte komen, terwijl die anders daar niet in kunnen.

Als er, zoals ergens hier werd geopperd, een verlengstuk voor zo’n kachelinlaat bestaat, dan is dat wellicht interessant, gesteld dat dit bij een doorwading waterdicht is lijkt me.

Hoewel dit als nadeel heeft dat mogelijk tijdelijk de aanvoer van verbandingslucht wegvalt...dat zou weer voor een systeem dat van binnen aanzuigt, pleiten.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Aanvoerlucht caravankachel



Bericht door B12M_Ferry »

TS heeft een kleine Mitsubishi L200. Hij zal rijdend zijn standkachel waarschijnlijk nooit gebruiken.
Cabine verwarming zal onder het rijden voldoende zijn.
Maar aan de andere kant moet het wel foolproof zijn uiteraard.
Volvo B12M bus in ombouw.
Plaats reactie