Ombouw Ford Transit Connect L2H2 (2013) Bryce

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Ombouw Ford Transit Connect L2H2 (2013) Bryce



Bericht door Navigator »

Ooit een jaar of 6 bij onze vrinden van de blauwe enveloppen gewerkt (Bijzondere Invordering), dus ik weet een klein beetje hoe deze club denkt en werkt. Maar dat zegt natuurlijk helemaal niets inzake de afloop van dit verhaal. Ooit eerder een aanvaring gehad met een Belastingmedewerker bij de RDW in Waddinxveen en dit is toen keurig opgelost.

Ik heb de huidige vloerplaat in de Ford gemeten. Ben tot 26 augustus in de Baltische Landen en Rusland (nu in St. Petersburg :thumbup: ) en hoop de 26e meer nieuws op de deurmat te vinden. Digitaal in ieder geval nog niets vernomen.
Forum verlaten.
passie
Berichten: 8
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 22:44

Re: Ombouw Ford Transit Connect L2H2 (2013) Bryce



Bericht door passie »

oh de connect ,dat is het type berliner ,gelijk berlingo ,partner ,kangoo

ik volg graag

al moet het dak voor mij nu niet

amai ,ferm
passie
Berichten: 8
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 22:44

Re: Ombouw Ford Transit Connect L2H2 (2013) Bryce



Bericht door passie »

zelf hebben wij nu een partner mee slaapbox
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Ombouw Ford Transit Connect L2H2 (2013) Bryce



Bericht door Navigator »

Inmiddels een maand geleden alles verzonden m.b.t. aanvraag van het kwarttarief maar vandaag bij thuiskomst van vakantie geen blauwe enveloppen op de deurmat of berichten bij 'Mijn Overheid'. Maandag maar eens bellen.
Forum verlaten.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Ombouw Ford Transit Connect L2H2 (2013) Bryce



Bericht door Navigator »

Vandaag 2 blauwe enveloppen op de mat. Beide brieven zijn gedagtekend 5 september 2019 (?)......

1) bevestiging dat mijn verzoekschrift voor toepassing Bijzonder Tarief is ontvangen op 30 juli, en dat men binnen 8 weken na verzoek 'in het algemeen beslist'
2) automatische incasso van de MRB wordt tijdelijk gestaakt ivm bovenstaand verzoek

Spannend........

Kan zo maar tien weken duren las ik net in een ander topic.
Forum verlaten.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Ombouw Ford Transit Connect L2H2 (2013) Bryce



Bericht door Navigator »

Tot op heden nog geen bericht van onze vrienden.......... Wordt volgende week 12 weken. Toch maar eens wat reuring maken daar.
Forum verlaten.
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Ombouw Ford Transit Connect L2H2 (2013) Bryce



Bericht door Bart200 »

Hoi Navigator,
Ik heb dezelfde brieven, dat duurt bij mij ook erg lang.
Ben benieuwd naar jouw vervolg.
Bij mij duurt het inmiddels 10 weken.
Baer
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Ombouw Ford Transit Connect L2H2 (2013) Bryce



Bericht door Navigator »

Ik hou je op de hoogte van evt. bericht. Afgelopen week na heel veel gedoe iemand aan de telefoon gekregen die niet veel meer losliet dan 'afwachten' en 'het is in behandeling' en 'het heeft onze aandacht'. Als burger heb je niet zo heel veel mogelijkheden om e.e.a. te bespoedigen bij de fiscus, behalve onderstaande en daar heb ik weinig trek in.

Schermafbeelding 2019-10-21 om 10.46.26.png
Forum verlaten.
tonic
Berichten: 2436
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ombouw Ford Transit Connect L2H2 (2013) Bryce



Bericht door tonic »

Ik weet waarschijnlijk de uitkomst al.
Je hebt te maken met een fiscaalblok van 130x200x90. De vloer moet dus over een breedte van 90cm de lengte van 2 meter hebben.
Dus niet ergens een klein puntje waar hij 2 meter is maar over een breedte van 90cm. (met de stoelen in de achterste stand)
Als je het zeker wil weten neem je een zelfde type auto eentje die nog leeg is van binnen. Je maakt van karton een doos van precies 130x200x90.
Kan hij naar binnen en de deur dicht zonder de doos te pletten dan heb je een punt. dan kun je kwarttarief aanvragen. past hij niet of alleen als je hem verfrommeld dan heeft aanvragen geen zin.

Als je het kwarttarief aanvraagt dan staat in het te vullen formulier het volgende:

Om voor een bijzonder tarief in aanmerking te komen, moet uw motorrijtuig voldoen aan een aantal voorwaarden. Met het opsturen van dit formulier verklaart u dat u weet welke voorwaarden er gelden en dat uw motorrijtuig aan de voorwaarden voldoet. U vindt de voorwaarden in de toelichting op dit formulier en op belastingdienst.nl/mrb.

Dus je tekent ervoor dat jou voertuig voldoet aan de gestelde eisen. Dus ook dat de gegeven maten aanwezig zijn bij jou voertuig.
Dus de 130x200X90 of de 170x200x90. Daardoor kan de belastingdienst altijd een naheffing opleggen als later blijkt dat die maat niet past of als andere inrichtingseisen niet (meer)voldoen.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Ombouw Ford Transit Connect L2H2 (2013) Bryce



Bericht door Navigator »

Daar hebben we het op dit forum en op dit topic al uitgebreid over gehad. Er zijn op dit moment in ieder geval al 41 precies dezelfde voertuigen die de fiscale goedkeuring WEL hebben. Op 24 juli en 8 augustus zijn 2 precies dezelfde voertuigen door de fiscus gekenmerkt als camper voor de MRB. Dit moet dan voor iedereen gelden: het zogenaamde gelijkheidsbeginsel.

Zoals mijn camper nu is past deze doos er zonder problemen in, door het aanpassen van de bergkast boven de twee voorstoelen. Er schijnt nog een rechtszaak te lopen, wellicht wacht de fiscus dit af. Communiceren is niet hun sterkste punt 8-) .
Laatst gewijzigd door Navigator op zo 27 okt 2019, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Forum verlaten.
tonic
Berichten: 2436
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ombouw Ford Transit Connect L2H2 (2013) Bryce



Bericht door tonic »

Wat bedoel je met fiscale goedkeuring?

Volgens mij bouw je een camper en ga je naar de RDW voor de keuring daar kijken ze of de inrichting klopt (daar worden geen maten genoemd). Als die klopt krijg je "camper" op kenteken.
De RDW kijkt allen naar hun eisen. En de belastingdienst heeft iets andere eisen als je gebruik wilt maken van "kwarttarief".
In de eisen van de belastingdienst staan die maten van het fiscale blok.
Jij als gebruiker doet een aanvraag kwarttarief en je tekent ervoor dat je voertuig voldoet aan de inrichtingseisen en de maten.
Als iemand vanaf een bureau stoel denkt dat de maten ongeveer kloppen dan krijg je kwarttarief.
Weet die medewerker dat dat blok niet gaat passen dan krijg je het niet.
Wordt je later gecontroleerd en de aanvraag die je gedaan hebt klopt niet dan krijg je een naheffing en boete. Dus er zullen best "campertjes" rondrijden met kwarttarief maar als deze gecontroleerd worden krijgen ze een naheffing. Kijk wat er is gebeurd met die nissans.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Ombouw Ford Transit Connect L2H2 (2013) Bryce



Bericht door Navigator »

RDW: goedkeuring heb ik al, 'camper' op kentekenbewijs
Fiscus: moet nog akkoord gaan met aanvraag kwarttarief. Zo ja, mooi! Zo nee, kijken we naar het vervolg.

Dit is de 6e camper die ik bouw vanaf bestelwagen in een periode van 35 jaar. Soms een Nederlands voertuig, soms import uit Duitsland. Ik ken dus een beetje het klappen van de zweep.......
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Ombouw Ford Transit Connect L2H2 (2013) Bryce



Bericht door nicolasfirst »

De belastingdienst is wel strenger geworden aangaande dat fiscale blok. Het bedrijf dat mijn minicamper heeft gebouwd heeft tot 2018 nooit problemen gehad met klanten waarbij het kwarttarief is aangevraagd. Het gaat hierbij om de Ford Transit Connect pre 2014 en de Fiat Doblo/Opel Combo.

In 2018 echter is twee van zijn klanten met een omgebouwde Fiat Doblo het kwarttarief geweigerd door de belastingdienst. Na een gesprek met de belastingdienst met negatieve uitkomst voor hen, hebben de twee klanten een rechtszaak aangespannen. Geen idee of daar al een uitspraak over is.

Inmiddels ook begrepen dat een NV200 ombouw door CustomCamp ook niet meer voor het kwartarief in aanmerking komt, waar dat voorheen wel het geval was.

https://www.customcamp.nl/actueel/geen- ... san-nv200/

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Ombouw Ford Transit Connect L2H2 (2013) Bryce



Bericht door Navigator »

Klopt. Volgens mij heeft de ficus de rechtszaak ook gewonnen: de wet is de wet en die is duidelijk omtrent het blok. Volgens mij loopt er nog wel wat over de naheffingen en de boetes maar kan dat zo direct niet terugvinden.
Forum verlaten.
Plaats reactie