Piaggio Porter

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Yoshgroen
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 13:50

Piaggio Porter



Bericht door Yoshgroen »

Beste allen,

Ik geniet van dit forum en heb gisteren mijn eerste auto/bus(misschien ooit camper) gekocht. Een Piaggio Porter uit 2005.

Het idee is dat ik deze ga ombouwen tot camper samen met wat vrienden en mijn vriendin. Ik heb hier mega veel zin in.

Idee is vrij simpel. Ik wil graag beginnen met isoleren en erna een houten frame bouwen waarom het bed komt. Houten frama zal dan ook een uitschuifbaar kookplaatje hebben aan de achterkant en veel laadruimte voor spullen.

Ik heb hier veel gelezen over de discussies over schapenwol of Xtreme. Ik zou graag willen gaan voor een bodem van Xtreme en zijkant schapenwol. Wat denken jullie hiervan?

De platen om het mee af te dekken worden Multiplex platen voor bodem en zijkanten. Wat denken jullie hiervan?

Ook wil ik graag advies voor het houten frame. Welk hout is beste geschikt om zoiets van te bouwen? Inclusief laatjes en alles.

Nu sprak ik gisteren met iemand en die vertelde mij dat ik echt een dakrooster moet hebben zodat lucht eruit kan. Speciaal voor de momenten dat ik hem niet gebruik (hij staat buiten). Wat denken jullie hiervan en is dit echt zo belangrijk? En hoe moeilijk is dit?
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Piaggio Porter



Bericht door Navigator »

Heb je bij de RDW en Belastingdienst gekeken of deze Porter aan de eisen kan voldoen voor een camper qua maatvoering?
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Piaggio Porter



Bericht door Dafluc »

Welkom op het forum. Wat een leuk dopje, zo'n Piaggiao. Denk niet dat het je om het kwart-tarief te doen is, want een uitschuifkeuken aan de achterkant voldoet wat dat betreft niet aan de inbouweisen, (Als de laadruimte al groot genoeg is). Een dakluik is vooral prettig als je er zelf in zit of ligt. Beetje frisse lucht 's nachts is wel zo fijn. Dat kan ook door de ramen voor op een kier te zetten, als er geen tussenwand is natuurlijk. En de isolatie, ga je meer in de zomer of in de winter op pad? In de zomer staat de hele dag de schuifdeur open. Dus denk niet dat het dan verder veel uit zal maken.

Deze al gezien? Link.
Afbeelding
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Piaggio Porter



Bericht door KTManiac »

Inderdaad, leuk dopje zoals Dafluc al opmerkt.

Maar eh, waarom zoiets ieniemienie kleins?
Is geen oordeel hoor, maar ik ben echt oprecht benieuwd waarom je er voor kiest om een busje te willen wat zo minimaal is dat je er met veel moeite net in de lengte met 2 in kan slapen en waarbij dan het hele busje bed is.

Ik kan me goed voorstellen dat je een Ducato of Sprinter te groot vind. Maar er zit toch nog wel iets tussen een bus van 6 meter en zo'n Piaggio wat toch nog klein genoeg is maar je net even iets meer mogelijkheden biedt?

Nogmaals, ik vind het echt leuk om te gaan zien hoe je de Piaggio creatief (da's juist leuke van zoiets, je moet creatief gaan zijn) gaat inbouwen maar vraag me af wat de reden voor die keuze is.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Piaggio Porter



Bericht door Vertrokken2 »

Wat een geweldige gedachte om zo’n rugzakje om te bouwen naar camper. Een heerlijk fris geluid tussen al die bakbeesten hier. Is zo’n ding ook te krijgen in 4x4?

Wat je vraag betreft. Mijn Viano lucht ik in de winter nimmer, heb er ook geen vochtvreter in, en heb daarvan nooit een nadelig effect ondervonden.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Piaggio Porter



Bericht door 't Busje »

Werden die busjes ooit niet verkocht als Daihatsu of zijn het dezelfde Daihatsu's, maar dan in een Italiaans jasje? Subaru had in de jaren 1990 soortgelijke busjes met 4WD.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Piaggio Porter



Bericht door Atoz »

Ooit, heel lang geleden toen de dieren in het grote bos nog spraken, kocht ik een Suzuki Cary.
Als bestelwagen(tje) met het idee om er ook een camper van te maken.
Het busje kon net in onze aan het huis grenzende garage.

Het idee was echt basic, het was ergens in 1987, en toen had je ook niet zo heel erg veel wensen om een camper te hebben, gebruiken,bouwen.

Een bed met daaronder een grote ruimte die we vulden met plastic Curver bakken. Twee stoeltjes, tafeltje en iets klein om op te kunnen 'koken'.

Het is er door allerlei omstandigheden nooit van gekomen, maar als ik het idee van de ts zie dan zie ik mijn busje zo voor ogen.

https://docplayer.nl/1799845-Suzuki-sup ... abele.html

Of viewtopic.php?t=8419228
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Yoshgroen
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 13:50

Re: Piaggio Porter



Bericht door Yoshgroen »

Hey allen,

Dank voor alle berichtjes. Ik snapdat ik nooit aan de campereisen ga komen van het RDW maar dat is ook niet mijn doel.

De keuze voor dit kleintje is omdat we in binnenstad Amsterdam wonen en deze dus ook de grachten op kan. ;)

11 januari kan ik hem ophalen en ik heb heel veel izn om hem creatief om te bouwen. Ik weet dat het zeer beperkt is in ruimte maar dit is eigenlijk ook heel fijn. Backpacken met een camper.

Eerste stap wordt het isoleren en word eerlijk gezegd nu al helemaal gek van alle opties. Idee is nu om aan zijkanten en bodem Xtrem laag te gebruiken (10 of 20mm?) dan populieren multiplex platen. Plafond willen we boottapijt plakken. weet iemand of dit een goed idee is?

Daarna gaan we het frame bouwen. Uitschuifkeuken gaat er komen. Ik heb wel veel vragen hoe andere dit doen dus ga denk ik heel veel terug komen voor vragen. Hoop dat jullie alles weten hahah.

Okay even wat eerste vragen:

Populieren is goed houd voor zijkanten en voor het frame he? Gebruiken jullie een speciaal lak voor deze platen?

Hebben jullie nog tips voor handigheid in deze mini ruimte.

En de beste wensen allemaal
lazise1973
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 2:32
Locatie: Veldhoven

Re: Piaggio Porter



Bericht door lazise1973 »

Populieren hout is prima geschikt voor de wandbekleding het is licht en makkelijk te bewerken.
het nadeel is dat het heel zacht is, en dus snel beschadigd.
Beplakken met hpl op de uitschuifkeuken is misschien handig.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Piaggio Porter



Bericht door durisotti »

Bij zo'n busje moet je zorgen dat de inrichting net te zwaar is, dus ik zou niet met hout beginnen, kost veel ruimte en zwaar.
Gewoon al het kale blik beplakken met tapijt, dat kan prima en levert een mooi resultaat op.
Isoleren heeft niet veel zin met ruiten en naden en die jet altijd overhoud.
Vastzetten met montage kit, die van de Action is prima.
Houten laadvloer is wel handig.
Zou de inrichting zo basic mogelijk en uitneembaar maken, dan kun je nog een fiets meenemen.
In het dak kun je een dakraampje plaatsen of een ontluchtings dopje van een boot.
Met zijwind geleiders kunnen beide voorramen een beetje open zonder dat het inregent.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Piaggio Porter



Bericht door Hoofdnoorman »

Enige jaren geleden hadden wij een forumlid die op zo'n Piaggio een minicamper heeft gebouwd.
Hij is er erg druk mee geweest en heeft, helaas door zijn vroegtijdig overlijden :( , er niet van kunnen genieten.
Ik schaam mij een beetje dat ik zijn forumnaam niet meer weet, maar het zou interessant kunnen zijn om eens uit te vissen wat er met die camper is gebeurd.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Piaggio Porter



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: Piaggio Porter



Bericht door Erik750SF »

Ik ben nu bezig met mijn compacte keuken.
Berken Plex met een dikke laag melamine.
Word gebouwd als een Flight case.
Dus met aluminium hoekprofiel.
Er zijn ook kunststof honing raat plaat die zijn nog lichter maar moeilijker te lijmen in de profielen.
Twee blokken met in de ene de wasbak met kraan en watertank je, en op de andere eenpits fornuisje met camping gas flesje in het blok.
Komt met een piano scharnier aan elkaar, en bij het opklappen valt het fornuisje ondersteboven in de wasbak.
Deurtje in elk blok, dus ook meteen twee afsluitbare kastjes.
Foto's als het klaar is.
Yoshgroen
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 13:50

Re: Piaggio Porter



Bericht door Yoshgroen »

Ik ben begonnen.

Dit weekend alles gestript en verwijdert.

Volgend weekend isoleren en wandplaten bevestigen.

Voor de wand wil ik 4 mm populieren gebruiken. Alleen voor de grondplaat en meubels wil ik 12/15 mm gebruiken. Is dit genoeg of zouden jullie dikker hout gebruiken?
Plaats reactie