Opel Combo L2 naar minicamper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Wim1955
Berichten: 99
Lid geworden op: di 20 nov 2018, 20:40

Re: Opel Combo L2 naar minicamper



Bericht door Wim1955 »

Zelden zulke onzin gelezen .
Ik ben geboren in een tijd dat de meeste woningen ook geen douche hadden .
Mag dat dan geen huis genoemd worden ?

Om jezelf schoon te houden volstaan een emmertje , al dan niet warm , water en een stukkie zeep .
Een handdoek is uiteraard wel handig 8-)


Groet Wim
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Opel Combo L2 naar minicamper



Bericht door nicolasfirst »

juanv schreef:
do 27 dec 2018, 12:20
[...]
Het gaat erom dat een "Camper" deze minimum mogelijkheden nodig heeft , omdat er anders......... toch wel op een of andere niet geoorloofde wijze zaken worden gedaan , welke ons "allen" dus ook diegene die wel de regels volgen in een slecht daglicht brengen.
Nu wordt ik nieuwsgierig. De RDW stelt minimale eisen aan de definitie camper op het kenteken. Daaraan zullen wij voldoen. De belastingdienst heeft aanvullende regels voor h7n definitie van camper om in aanmerking te komen voor hun kwarttarief. Daaraan voldoen we waarschijnlijk, maar dat accepteer ik.

Nu kom jij met iets over “niet geoorloofde wijze zaken worden gedaan” waarbij blijkbaar de mensen die “wel de regels volgen in een slecht daglicht” worden gebracht.

a) welke regels bedoel je?
b ) op welke punten voldoe ik er niet aan?
c) op welke wijze en in welke vorm benadeel ik anderen daarmee?

Terugkijkend naar je eerdere post:
juanv schreef: Het Minimum wat je van een camper kan verwachten is toch dat je kan slapen , koken , toilet gaan , wassen , douchen !
Met opvang tanks voor vers, grijs en zwart water.
Kortom dat je volledig onafhankelijk zonder tenten rondom , ook bij slecht weer voor ten minste 3 dagen op een plaats kan blijven waar NIKS van voorzieningen is , en uiteraard mag je de omgeving niet vervuilen met zwart of grijs water te lozen , of andere afval te gaan indelven of dergelijke.
Slapen? Check
Koken? Check
Toilet gaan? Check
Wassen? Check
Douchen? Kan op een camping of bij een truckstop etc.
Opvangtanks vers, grijs en zwartwater? Check (vers en grijs middels jerrycans, zwart water middels cassette in portapotti.

Met slecht weer op een plaats blijven? Waarom, daar heb je de camper voor, dat je dan kan verkassen? Daarnaast zijn wij ervaren (berg)wandelaars en fietsers. Wij hebben onder zeer extreme omstandigheden tochten gemaakt. Dan leer je wel omgaan met de elementen en doorzetten. In kleine tentjes windkracht 12 doorstaan en striemende regen is geen pleziertje, maar des te meer geniet je van de ervaring als het voorbij is.

Ik vind het redelijk aanmatigend dat jij gedrag, dat je blijkbaar bij anderen hebt ervaren, direct aan ons toeschrijft zonder verdere kennis van ons. Wij houden ons aan het adagio dat je bij voorkeur een omgeving schoner achterlaat dan we het hebben aangetroffen. Dit houdt voor ons in dat we het plekje, dat we even tijdelijk bezet hebben, achter ons opruimen.

Kortom, ik zou nog eens nadenken over de link, die jij blijkbaar automatisch legt, tussen mensen in, voor jouw gevoel te kleine, voertuigen met waarschijnlijk te weinig faciliteiten EN de mensen die het gedrag vertonen waar jij naar verwijst. Dat gedrag staat volgens mij los van het type voertuig. Iets dat in een ander draadje al eens voorbij is gekomen.

Dank verder voor je bijdrage en nu terug naar het oorspronkelijke onderwerp en algemeen thema van dit forumdeel.

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Opel Combo L2 naar minicamper



Bericht door Zadowolony »

Helemaal met je eens, Nico. Ieder op zijn eigen manier. Leuke website die witeweggetjes. Ben benieuwd hoe jullie camper wordt. Leuk al die variaties!
(P.s. En jullie zijn waarschijnlijk een stuk jonger dan de gemiddelde camperaar van dit forum. Daar zitten veel zuurpruimen tussen. Wat we gemeenschappelijk hebben is de interesse in campers, maar het wereldbeeld ligt soms erg ver uit elkaar ).
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Opel Combo L2 naar minicamper



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 14:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Opel Combo L2 naar minicamper



Bericht door nicolasfirst »

Ik documenteer het proces van de ombouw in een online foto album. Zo nu en dan zal ik wat foto’s hier plaatsen.

Ik weet niet wat de gemiddelde leeftijd is hier. Ik ben 61 en mijn vrouw is 66 8-)

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Wim1955
Berichten: 99
Lid geworden op: di 20 nov 2018, 20:40

Re: Opel Combo L2 naar minicamper



Bericht door Wim1955 »

Graag een linkje .
We zijn uitermate nieuwsgierig hier .

Groet Wim
Dave Nada
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 22 nov 2013, 16:00

Re: Opel Combo L2 naar minicamper



Bericht door Dave Nada »

Grappig dat mensen denken dat als je met een klein busje op pad bent dat je geen toilet hebt.
Wij hebben een connect busje en hebben zelf niet eens een portta pottie.
Ja en dat juist uit milieuoverweging.
Wij hebben een vouwkrukje als toilet en een biologische afbreekbare zak.
De boodschap doen en weggooien (niet in de bosjes natuurlijk).

Dus niks geen chemicaliën en het bespaard een hoop ruimte van een portta potti.

En als we stiekem in de natuur staan dan plas ik tegen de boom.

Wat dan al die camperaars met een hondje gaat die dan ook op het campertoilet?

Groetjes,
DaveNada
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Opel Combo L2 naar minicamper



Bericht door nicolasfirst »

Voor de liefhebbers hierbij de link naar het online fotoboek, waarin ik het ombouw proces documenteer.

Online Fotoalbum ombouw 2013 Opel Combo L2

Verderop in het album vindt je foto's van JB Kampeerauto's met voorbeelden hoe het interieur er uiteindelijk uit komt te zien. Wij hebben iets andere bekleding en kleur houtwerk. We krijgen wel een dergelijke fietsendrager (BikeTwister). Ook komt er oa een zonnepaneel op het hefdak en een 90Ah semitractie accu. De verwarming wordt een Webasto Air Top 2000 STC 12V Benzine. Isolatie is met X-Trem.

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Opel Combo L2 naar minicamper



Bericht door nicolasfirst »

Dave,

Vanwege de mogelijkheid voor het plaatsen van een portapotti hebben we gekozen voor een FiatDoblo/Opel Combo voertuig als basis. Deze is net even wat langer dan de Ford Transit Connect (oude uitvoering).

Voor de Ford Transit Connect en de Fiat Doblo / Opel Combo hebben ze een standaard interieur uitgedokterd dat nu qua maatvoering opgeslagen zit in de CNC machines van hun interieur bouwer. Vandaar dat dit de twee smaken zijn waaruit we konden kiezen wanneer we met hem in zee gingen. Nadat hij een keer een bezoek had geregeld van een oude klant van hem die een Fiat Doblo van hem had afgenomen, en we deze uitgebreid konden bekijken en kunnen spreken met die klant naar zijn ervaringen hebben we gekozen voor een uitvoering met de Doblo/Combo.

Wij houden van simpel en eenvoudig. Met dit voertuig als camper kunnen we overal makkelijk komen (denk de kleine weggetjes in de bergen of Schotland/Ierland), eenvoudig ergens parkeren in of buiten een stad(je). Wij vinden het nog steeds heerlijk in ons tentje te zitten en overnachten, maar tsja, de leeftijd speelt op een gegeven moment ook een rol en met de kou 's morgens en 's avonds in voor- en najaar willen graag in een campertje met verwarming gaan zitten. :thumbup:

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Opel Combo L2 naar minicamper



Bericht door Navigator »

@lucasfist

Leuk project! Ik dacht dat de Doblo en de Connect L2H2 qua maatvoering (binnenmaten) ongeveer gelijk waren maar ik zie nu dat de Doblo ca. 25cm langer is. Goede keuze.

De Connect heeft dan alleen de binnenhoogte, fiscaal gezien, als voordeel. Doblo ziet er wel wat moderner uit.

Ik ga het volgen!
Forum verlaten.
Wim1955
Berichten: 99
Lid geworden op: di 20 nov 2018, 20:40

Re: Opel Combo L2 naar minicamper



Bericht door Wim1955 »

#metoo :thumbup:

Groet Wim
Ronald53
Berichten: 276
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 20:46

Re: Opel Combo L2 naar minicamper



Bericht door Ronald53 »

@nicolasfirst: . Leuk project. Wij houden wel van de eenvoud. Tot voor nog niet zolang geleden fietsten wij, hele hebben en houden in de tassen. Klein tentje, eenpits kookstelletje. Nu een ford Nugget. Geen tv, koffiezetter, douche, magnetron, oven, etc., maar als een ander daar wel behoefte aan heeft: ga je gang.
@juanv:

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Niessina
Berichten: 245
Lid geworden op: do 22 apr 2010, 13:59

Re: Opel Combo L2 naar minicamper



Bericht door Niessina »

Ik ga dit draadje even volgen aangaande de belastingdienst. Mijn Jumpy is ter ziele en wij hebben er ook aan gedacht om voor de Doblo of Combo te gaan. Echter voor ons alleen interessant als we er ook daadwerkelijk camperkenteken op kunnen krijgen. Hadden we op onze Jumpy, die echt niet veel groter was ook n.l.. Ben benieuwd.
Genieten van het leven is een kunst, ik ben een kunstenaar.
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Opel Combo L2 naar minicamper



Bericht door nicolasfirst »

Niessina schreef:
wo 02 jan 2019, 20:15
Ik ga dit draadje even volgen aangaande de belastingdienst. Mijn Jumpy is ter ziele en wij hebben er ook aan gedacht om voor de Doblo of Combo te gaan. Echter voor ons alleen interessant als we er ook daadwerkelijk camperkenteken op kunnen krijgen. Hadden we op onze Jumpy, die echt niet veel groter was ook n.l.. Ben benieuwd.
Camper aanduiding van de RDW is geen probleem. De Belastingdienst heeft vorig jaar aangegeven dat ze deze ombouw niet erkennen als camper, daar waar ze eerder wel een erkenning voor het kwart tarief hadden afgegeven. Heeft te maken met het punt waarvan af gemeten moet worden bij de bepaling van de lengte van het beschikbare ‘blok’.

Twee klanten van het bedrijf die een Doblo ombouw hebben aangeschaft, hebben bezwaar aangetekend tegen deze maatregel van niet meer erkennen en zijn daarover nu in gesprek met de Belastingdienst. Ik ben benieuwd wat dit op zal leveren. Vooralsnog blijft de Doblo Combo buiten het kwart tarief.

Voor onze situatie is dit minder van belang. Wij hebben bewust gekozen voor de benzine versie, met name wegens de discussie en ontwikkelingen rond diesel.

Mocht meer duidelijkheid komen van de Belastingdienst, dan zal ik dat hier melden.

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Plaats reactie