Zelfbouw casco met sandwich panelen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
mbu745
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 19 nov 2017, 18:59

XPS sandwich panelen



Bericht door mbu745 »

Waarschijnlijk is er hier wel iemand die ooit een box op een cabine-chassis bouwde met XPS panelen zoals gebruikt in een mobilhome. Of iemand die er ervaring mee heeft.
Mijn vraag is:
- waar koop ik het best deze XPS panelen, 40 tot 50 mm dikte, type polyester- isolatie- polyester.
- hoe gebeurd het aan elkaar lijmen van de platen in de hoeken, en welke lijm is het meest geschikt. Volgens ik zie worden er ook metalen profielen gebruikt in de hoeken en het deurframe. Dit wil ik zeker niet doen ivm de koudebrug.
- hoe maak ik de bevestigingen waarmee ik de box op het frame van het voertuig bevestig.
Allle info is welkom.
Groeten.
Willy
Gebruikersavatar
Bert.H
Berichten: 1299
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:08
Locatie: Hamont-Achel. België

Re: XPS sandwich panelen



Bericht door Bert.H »

Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: XPS sandwich panelen



Bericht door rijschoollucassen »

Is eerder een topic over geweest van iemand uit Meppel. Had een nieuwe chassis/cabine gekocht en heeft die helemaal opgebouwd, zelfs met kunststof kozijnen. Kan het zo niet terug vinden, maar was echt mooi.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Bert.H
Berichten: 1299
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:08
Locatie: Hamont-Achel. België

Re: XPS sandwich panelen



Bericht door Bert.H »

viewtopic.php?f=7&t=8443243&hilit=Opel+movano

viewtopic.php?f=7&t=8443243&hilit=Opel+movano&start=154

Ik dacht dat het deze was Jaap maar er staan geen foto's meer op.


bert.h
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: XPS sandwich panelen



Bericht door Atoz »

Jammer dat die foto's verdwenen zijn.
Prachtig werk wat JoopL gedaan heeft.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: XPS sandwich panelen



Bericht door rijschoollucassen »

Bert, dat is hem inderdaad. Misschien kan Ts hem via pb benaderen voor wat tips. Zat goed in elkaar.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
JoopL
Berichten: 96
Lid geworden op: zo 23 sep 2012, 20:39

Re: XPS sandwich panelen



Bericht door JoopL »

Mijn bouwverslag is destijds door meerdere oorzaken hopeloos in de soep gelopen, alle foto's zijn weg op één na, te zien op pagina 12, Tärnaby Zweden, tijdens onze eerste reis. De panelen -2mm polyester, 50mm XPS, 2mm polyester- heb ik destijds met volle tevredenheid bij Brouwer panelen in Nijkerk laten maken, helaas bestaat dit bedrijf niet meer. De lijm die ik gebruikt heb is Simson ISR 70-03 polymeer, meer kun je er op pagina 9 over lezen. Daar kun je ook lezen dat ik juist wél aluminium hoeken gebruikt heb, buiten én binnen. Dit moet de verbindingen en dus de hele box juist stevigheid brengen zoals je ook daar kunt lezen. Dat dit een koudebrug oplevert is een misvatting mits je de paneelkanten zodanig bewerkt dat het polyester binnen en buiten aan elkaar aansluit en het schuim natuurlijk ook. Dit jaar zijn we in februari naar noord Zweden gereisd voor de échte test en hebben daar zeven weken winter meegemaakt met als laagste temperatuur -37°. Onze dieselkachel heeft in de koudste nachten niet meer dan op de middenstand hoeven draaien om ons behaaglijk warm te houden, dit heeft ondanks de overtuiging een goede box gebouwd te hebben zelfs ons verrast en verbaasd en nergens een teken van condens te bekennen! Dit bewijst dat aluminium hoeken een prima oplossing kan zijn. Alle ramen, luiken en de toegangsdeur heb ik van 50mm dikke (dunne) aluminium driekamer kozijnprofielen gemaakt en ook daarop geen spoor van condens. De box is met dezelfde lijm op het chassis en tegen de autocabine gelijmd en op zestien plaatsen met 8mm bouten gefixeerd. Op die plekken heb ik Phonotherm blokken in het bodempaneel laten lijmen om hardheid te verkrijgen. We hebben een geweldige winter beleefd en aansluitend een mooie zomer en herfst in het noorden van Zweden, Noorwegen en Finland. Na zeven maanden in alle vrijheid zwerven zijn we inmiddels een paar maanden thuis maar het kriebelt nu alweer om de Scandinavische winter in te gaan.....!
Hopelijk heb je wat aan deze info.

Groet, Joop.

Pagina 9: viewtopic.php?f=7&t=8443243&p=1331954&h ... r#p1331954
Pagina 12: viewtopic.php?f=7&t=8443243&hilit=simson&start=154
Gebruikersavatar
Bert.H
Berichten: 1299
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:08
Locatie: Hamont-Achel. België

Re: XPS sandwich panelen



Bericht door Bert.H »

Dat je die foto's kwijt bent Joop dat is verschrikkelijk. Ik weet dan hoe je je voelt heb het ook eens aan de hand gehad dat een deel van mijn foto's weg waren. Ik vindt het geweldig dat je hier nog even een uitleg geeft over het een en ander. Bedankt Joop en nog heel veel camper plezier.
Zeer goed te horen je uitleg over die koude bruggen en die verwarming.
Dank je Joop.

ps heb ff gekeken op womobox.de en daar staan nog foto's op Joop.

https://www.womobox.de/phpBB2/viewtopic ... 7&start=30


Bert.H
mbu745
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 19 nov 2017, 18:59

Zelfbouw casco met sandwich panelen



Bericht door mbu745 »

Beste,
een vraag voor de betere knutselaars, zo buitengewoon of ingewikkeld is het niet, maar ik heb er geen ondervinding mee.
Ik wil zelf een casco bouwen met sandwich panelen, XPS, polyester-isolatie-polyester, 40 mm, voor een cabine-chassis combinatie, klein rijbewijs, max 3.5 T.
Ik wil gewoon een rechthoekige box bouwen, 4000x 2200x 2200. Een buitendeur en wat ramen met dubbele beglazing.
Hoe maak ik de platen aan elkaar voor vertikale en horizontale hoeken.
Gebruik ik profielen, en welke- ter voorkoming van de koude overdracht.
Of verlijm ik de platen aan elkaar, met achtraf een hoekprofiel aan de buitenkant ter afwerking.
De vloerplaat moet achteraf aan het chassis bevestigd worden, hoe gebeurd dat? Maak ik een sub-frame dat vastzit aan de vloerplaat, en hoe doe ik dat? Ik kan ook een goedkope platte laadvloer kopen en dat frame gebruiken.
Ik had het volgende in gedachten: een constructieplaat van 15 of 18 mmdaar de gaten inmaken en het sub frame eraan bevestigen. Dan het sandwich paneel aan die constructieplaat lijmen.
Hoe doe je zoiets op een degelijke en profecionele manier?
Graag advies van iemand die het al gedaan heeft, of kennis van die zaken heeft.
Groeten.
Willy
Gebruikersavatar
Bert.H
Berichten: 1299
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:08
Locatie: Hamont-Achel. België

Re: Zelfbouw casco met sandwich panelen



Bericht door Bert.H »

Hallo Willy,

Waarom post je een nieuw topie was dat andere niet goed,
viewtopic.php?f=7&t=8466310&p=1777751#p1777751

Bert.h
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 01 jan 2019, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Edit: topics samengevoegd
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Zelfbouw casco met sandwich panelen



Bericht door Camperbassie »

[quote=mbu745 post_id=1778311 time=1545150800 p
Ik wil gewoon een rechthoekige box bouwen, 4000x 2200x 2200. Een buitendeur en wat ramen met dubbele beglazing.
[/quote]
Ik heb een Durisotti opbouw misschien een idee voor je is een forse stap minder werk als zelf een bak bouwen.
Uit je verhaal klinkt het of je er wel heel makkelijk over denkt zelf een bak bouwen.
Succes
Gebruikersavatar
tonmillen
Berichten: 29
Lid geworden op: za 10 sep 2005, 19:28
Locatie: horst

Re: Zelfbouw casco met sandwich panelen



Bericht door tonmillen »

Hoi

Als je de Duitse taal machtig bent, kijk dan eens op het forum van Womobox.de.
mbu745
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 19 nov 2017, 18:59

Re: Zelfbouw casco met sandwich panelen



Bericht door mbu745 »

Dag Bert, Tonmillen en de anderen,
bedankt voor de reactie.
Womobox schijnt interessant te zijn maar mijn kennis van Duits is veel te beperkt.
Over het bouwen van een casco maak ik me inderdaad weinig zorgen, alleen heb ik een handleiding nodig, bvb over het aan elkaar zetten van de panelen. Intussen ben ik al veel wijzer geworden hoe dit gaat.
Ik heb al wat ervaring in camperbouw, maar kan toch nog veel leren van anderen.
Die Duitse website van Graf is ook heel nuttig. Postvoertuigen hebben een doorgang van het stuurgedeelte naar de leefruimte.
Ineens zijn alle problemen opgelost daar deze opstelling gehomologeerd is. Natuurlijk zijn er nu andere obstakels, de schuifdeur van de laadruimte zit tegen de cabine, die zou 60-70 cm willen achteruit willen hebben !!!!!
Ah, we komen er wel. Ik heb meer tijd dan geld.
Groeten.
Willy
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Re: Zelfbouw casco met sandwich panelen



Bericht door Eric »

Hoi Willy,

Inderdaad zoals camperbassie al opperde waarom geen Durisotti opbouw.

Mooie rechthoekige bak, wanden zijn alvast een beetje geïsoleerd, de deur en ramen kan je plaatsen waar je wil en het tussenschot is zo verwijdert.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bes ... ousPage=lr

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bes ... ousPage=lr

Succes Eric
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
Plaats reactie