Zelfbouw casco met sandwich panelen
- Gele banaan
- Berichten: 424
- Lid geworden op: di 28 feb 2012, 20:54
- Locatie: Zaandam
- Contacteer:
Re: Zelfbouw casco met sandwich panelen
Ik rij ook in zo'n DHL postkoffer en niet getund dus gewoon 80 Pk, geen race auto maar wel lomp sterk.
ben al 5 x naar Italië geweest met boot (1000 kg) er achter ook nog en geen probleem gelukkig, bevalt prima.
ben al 5 x naar Italië geweest met boot (1000 kg) er achter ook nog en geen probleem gelukkig, bevalt prima.
Groeten en veel kampeer plezier en voor de mede boot eigenaren Go With The Flow.
En kijk eens op http://www.mijnalbum.nl/Album=NZGGCXHY
En kijk eens op http://www.mijnalbum.nl/Album=NZGGCXHY
Re: Zelfbouw casco met sandwich panelen
Dag iedereen,
ik ben naar Belgie gekomen, vorige week Woensdag- 30/01- met het idee morgen naar Duitsland te gaan voor een ex-post DHL voertuig tr kopen.
Twee dagen geleden vind ik hier iets dichtbij met een platte open bak, dadelijk gekocht. Mercedes Sprinter van 1ste eigenaar, 15 jaar pud in perfecte staat, 313 cdi met 122000 echte km, nooit buiten geslapen, stond altijd in de loods, koopje.
Het zal dus een zelfbouw box worden.
LxBxH 3500 2000 2000
Bedankt voor je info Jan, ga ik straks eens grondig bekijken.
Met potlood en papier worden plannen gemaakt, de gom is nooit ver weg.
Heeft iemand een info, aub post het dan.
Groeten.
Willy
ik ben naar Belgie gekomen, vorige week Woensdag- 30/01- met het idee morgen naar Duitsland te gaan voor een ex-post DHL voertuig tr kopen.
Twee dagen geleden vind ik hier iets dichtbij met een platte open bak, dadelijk gekocht. Mercedes Sprinter van 1ste eigenaar, 15 jaar pud in perfecte staat, 313 cdi met 122000 echte km, nooit buiten geslapen, stond altijd in de loods, koopje.
Het zal dus een zelfbouw box worden.
LxBxH 3500 2000 2000
Bedankt voor je info Jan, ga ik straks eens grondig bekijken.
Met potlood en papier worden plannen gemaakt, de gom is nooit ver weg.
Heeft iemand een info, aub post het dan.
Groeten.
Willy
Re: Zelfbouw casco met sandwich panelen
Proficiat met je aankoop
Waarop baseer je je om deze afmetingen te vermelden.
Heb je een gewichtsverdelingsberekening gemaakt ?
Dat is de normale start van zo een verhaal.
Groeten Kampo
Re: Zelfbouw casco met sandwich panelen
Hello,
het bestaande subframe en open laadbak zijn ook maar 3500 mm
Had ik me een ex-post gekocht, was het ook maar 3450 bij H 2000, vandaar.
Ik weet ook niet in hoeverre ik de kast mag langer maken van de constructeur.
Veel langer zou ik niet gaan, 200- 250 mm ???
2000 Is en goede stahoogte, tenzij ik de cabine overbouw voor slaapruimte.
Maar dan gaan we dan hé, hoger, langer,,,
Ik ben al heel tevreden dat ik nu 2000 breedte ga hebben, die ex- is 1850, nog wat isolatie en het is juist te weinig om het bed dwars te plaatsen.
Willy
het bestaande subframe en open laadbak zijn ook maar 3500 mm
Had ik me een ex-post gekocht, was het ook maar 3450 bij H 2000, vandaar.
Ik weet ook niet in hoeverre ik de kast mag langer maken van de constructeur.
Veel langer zou ik niet gaan, 200- 250 mm ???
2000 Is en goede stahoogte, tenzij ik de cabine overbouw voor slaapruimte.
Maar dan gaan we dan hé, hoger, langer,,,
Ik ben al heel tevreden dat ik nu 2000 breedte ga hebben, die ex- is 1850, nog wat isolatie en het is juist te weinig om het bed dwars te plaatsen.
Willy
Re: Zelfbouw casco met sandwich panelen
Ik ga ervan uit dat het een 3,5T versie is ?
Over de wielbasis en de maximale aslasten zeg je niets.
Je kan uitgaan van de afmetingen van het bouwvakkers bakje.
Maar beter is het om de berekening te maken, en de zwaartepunten uit te zetten in een gewichtsverdelings berekening.
Bakje eraf en dan voor en achteras wegen.
Misschien mag je hem dan iets langer maken op die wielbasis ?
Gebruikelijke binnen hoogtes zijn 1,95 of 2,00 m bij voertuigen zonder alkoof.
Breedte kan 2,0 of 2,10 en 2,15 kom je ook wel eens tegen.
Bedenk dat een normaal bed in de breedte een binnenmaat 2,0m vraagt.
Net daarom heb je geen bus gekocht!
Over de wielbasis en de maximale aslasten zeg je niets.
Je kan uitgaan van de afmetingen van het bouwvakkers bakje.
Maar beter is het om de berekening te maken, en de zwaartepunten uit te zetten in een gewichtsverdelings berekening.
Bakje eraf en dan voor en achteras wegen.
Misschien mag je hem dan iets langer maken op die wielbasis ?
Gebruikelijke binnen hoogtes zijn 1,95 of 2,00 m bij voertuigen zonder alkoof.
Breedte kan 2,0 of 2,10 en 2,15 kom je ook wel eens tegen.
Bedenk dat een normaal bed in de breedte een binnenmaat 2,0m vraagt.
Net daarom heb je geen bus gekocht!
Groeten Kampo
Zelfbouw casco met sandwich panelen
Terug van weggeweest,
mobilhomes zijn, diegenen die ik vandaag zag, rechtstreeks op het voertuig chassis bevestigd, al dan niet met 3 cm hard mouche ertussen.
Ik kreeg van iemand, met kennis van zaken, de raad de casco zo laag mogelijk te houden, heeft inderdaad tal van voordelen.
Nu heb ik een open laadbak op het chassis staan, met 20 cm ruimte tussen laadvloer een chassis balken. Dat subframe ga ik niet gebruiken indien mogelijk.
Heeft iemand ervaring met bovengenoemde rechtstreekse bevestiging? Waarschijnlijk zijn ex-post voertuigen of DHL voertuigen uit Duitsland zo bevestigd, die zijn ook laag geplaatst.
Groeten.
Willy
mobilhomes zijn, diegenen die ik vandaag zag, rechtstreeks op het voertuig chassis bevestigd, al dan niet met 3 cm hard mouche ertussen.
Ik kreeg van iemand, met kennis van zaken, de raad de casco zo laag mogelijk te houden, heeft inderdaad tal van voordelen.
Nu heb ik een open laadbak op het chassis staan, met 20 cm ruimte tussen laadvloer een chassis balken. Dat subframe ga ik niet gebruiken indien mogelijk.
Heeft iemand ervaring met bovengenoemde rechtstreekse bevestiging? Waarschijnlijk zijn ex-post voertuigen of DHL voertuigen uit Duitsland zo bevestigd, die zijn ook laag geplaatst.
Groeten.
Willy
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Zelfbouw casco met sandwich panelen
Ik dacht dat het Alko chassis onder onze postkoffer die lage instap mogelijk maakt.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
-
- Berichten: 713
- Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47
Re: Zelfbouw casco met sandwich panelen
Wij gaan na de zomer een nieuw casco laten bouwen op ons huidige chassis. Dat heeft op de langsbalken al dwarsdragers die op gelijke hoogte zijn met de langsbalken. Op sandwichgebied kan je echt alle kanten op, in dikte maar ook opbouwwijze. De bodemplaat kan met een frame van alluminium in de sandwichplaat gemaakt worden, en dan op de dwarsdragers vast gezet. En sinds korte tijd kan je de alluminium liggers ook vervangen door hardschuim inlays. Erg sterk, kan je in boren en schroeven en tegelijk ook erg licht. Wij gaan voor dit systeem, wanddikte 5 cm en voor een alkoof met 3.75 meter vloer lengte achter de cabine. Het gewicht van het gehele casco (210 cm breed) is op deze wijze minder dan 350 kg en zo stijf en sterk dat je op het dak kan lopen of de opbouw later zo naar een ander chassis kan zetten. Dit kan uiteraard ook op een alko chassis, die zijn nog lager maar ons chassis is het standaard Ducato ladderchassis.
Re: XPS sandwich panelen
Dag Bert,
heel nuttige link die je me stuurde.
Ik kan dit type panelen ook gebruiken indien nodig, ze hebben dezelde isolatiewaarde als de " mooie" panelen, en zijn veel goedkoper.
Groeten.
heel nuttige link die je me stuurde.
Ik kan dit type panelen ook gebruiken indien nodig, ze hebben dezelde isolatiewaarde als de " mooie" panelen, en zijn veel goedkoper.
Groeten.
Re: Zelfbouw casco met sandwich panelen
Ik zou eerst eens informeren of deze bouwwijzen nog wel door een RDW keuren komt.
-
- Berichten: 631
- Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07
Re: Zelfbouw casco met sandwich panelen
Ben geen specialist maar waarom kan / mag dat niet dan kijkt de RDW ook in detail naar de opbouwbak dan?
Als je een ladder chassis of platform wagen hebt en er een opbouw opzet binnen de gestelde maximum maten en het gewicht niet overschrijdt, het geheel degelijk bouwt waarom zou de RDW de combinatie bak / wagen afkeuren?
Als je een ladder chassis of platform wagen hebt en er een opbouw opzet binnen de gestelde maximum maten en het gewicht niet overschrijdt, het geheel degelijk bouwt waarom zou de RDW de combinatie bak / wagen afkeuren?
Re: Zelfbouw casco met sandwich panelen
Nou............ als ze tegenwoordig een draaiplateau altijd afkeuren.
- Peter LMC
- Berichten: 10157
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Zelfbouw casco met sandwich panelen
Ja mag niet zomaar een opbouw op een chassis monteren.
Iedere chassis fabrikant geeft in zijn specs de plaatsen aan waar men en hoe men een opbouw monteert.
Je zult in de fabricage van je opbouw hier terdege rekening mee moeten houden.
Zelf een paar keer mee gemaakt dat het afgekeurd werd.
Zie onderstaand voorbeeld waar bv de montage plaatsen zijn.
Rood omcirkelt.
Iedere chassis fabrikant geeft in zijn specs de plaatsen aan waar men en hoe men een opbouw monteert.
Je zult in de fabricage van je opbouw hier terdege rekening mee moeten houden.
Zelf een paar keer mee gemaakt dat het afgekeurd werd.
Zie onderstaand voorbeeld waar bv de montage plaatsen zijn.
Rood omcirkelt.
Re: Zelfbouw casco met sandwich panelen
Benieuwd of Hymerferry al aan het bouwen is?
Forum verlaten.