permanente ventilatie

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
greyfox
Berichten: 157
Lid geworden op: vr 31 aug 2012, 21:13
Locatie: Echternach / Luxemburg

Re: permanente ventilatie



Bericht door greyfox »

kijk ook eens naar de Air Only vents uit Malta.
Super kwaliteit en niet te duur.
Je krijgt ze met of zonder ventilator.
Ik heb de uitvoering met ventilator en led licht.
Direct online bij de producent in Malta gekocht.
Ben er al bijna 8 jaar zeer tevreden mee.
greyfox
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: permanente ventilatie



Bericht door kampo »

Jervig schreef:
di 18 dec 2018, 11:06
Als je van die scheepsluikjes neemt dan hoef je gelijk geen douche meer, komt iedere ochtend zoveel koud condens water af dat je gelijk genezen bent. Hebben enkel glas namelijk. ...
Nou dat valt wel mee met die scheepsluiken hoor.
Het is hardplexi van 8 of 10mm en geen glas, dus isoleert iets beter.
Natuurlijk isoleert dubbel dunwandig plexi (met een mooi woord =acrylaat glas) zoals op sommige Heki's van Dometic nog een tikkeltje beter.
Nog een niveau hoger zijn echtglas dakluiken van Outbound of KCT.
Jammer maar daar spreken we ook van een prijs x4 voor topkwaliteit met dubbel gelaagd glas.

Bij ons gebruik staan de Gebo's, bij bewoning in de koude condens tijd van het jaar, altijd op een kier van een paar mm.
Zowel overdag als s'nachts hebben we de extra lucht nodig om te ademen en zoals geweten heb je geen condens bij voldoende verluchting.

Ik wil zeker geen reclame maken voor de ene of andere oplossing maar enkel op de verschillende mogelijkheden wijzen.
De meeste ventilatie oplossingen heb ik over de jaren al uitgeprobeerd. Ik ben er wat langer mee bezig geweest.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: permanente ventilatie



Bericht door myway »

Maar................. jij gaat toch geen genoegen nemen met een minder alternatief
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: permanente ventilatie



Bericht door kampo »

Het rooster van de eerste 2 foto's heb ik zelf onderaan in de wand gebruikt.
In de water retourbak zit een dampkapfilter.
De airco en luchtverwarming trekken hun lucht in die buurt.

Afbeelding

Afbeelding

Deze roostertjes staan boven in de wand. Door de zwanehals naar boven kan het water niet naar binnen als je door de carwash gaat

Afbeelding




Afbeelding



Hier 2 vloerpotten zoals ze in servicewagens met gasflessen gebruiken voor de lage ventilatie


Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Camperbassie
Berichten: 631
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: permanente ventilatie



Bericht door Camperbassie »

@kampo
Ventilatie op het dak snap ik maar voer je ook ergens lucht toe als je mechanisch ventileert?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: permanente ventilatie



Bericht door kampo »

@Camperbassie
Ik begrijp je vraag niet helemaal.
Ik ga ervan uit dat je met mechanisch ventileren zonder ventilator bedoelt.
De meeste ventilatiesystemen met elektrische ventilator zijn tussen luid en veel te luid.
Maar let op want je hebt ook mechanisch ventileren met zo een draaimolentje op het dak of de techniek die gebruik maakt van een venturi systeem.

Het beste resultaat van ventilatie krijg je bij doorstroming.
Dat kan diagonaal zijn door 2 tegenoverliggende ramen open te zetten. Dat is van voordeel in de zomer, 2 ramen helemaal wagenwijd open zetten.
Voor de winter is beter met een onder en bovenrooster. Het principe is dat warme lucht stijgt en koude buitenlucht wordt onderaan toegevoegd.

In een camper is het altijd combinatie. Vaste ventilatieopeningen gecombineerd met zelf openzetten van ramen en dakluiken.
Eigenlijk heb je voor wat comfort minstens 20m³/h ventilatie nodig per persoon in de winter
en in de zomer veel meer.


Er is ook een ventilatie NORM voor woningen, maar dat zijn veel grotere kamers als een camper...
De norm NBN D50-001 die beschouwd dient te worden als code van goed
praktijk, schrijft een verversing van 3,6 m³ lucht per uur en per m² vloeroppervlakte voor.

Hierbij gelden een aantal bijzondere voorwaarden:
* Woonkamers: debiet minimaal 75 m³/u (woonkamers < 21 m²) en mag beperkt
worden tot 150 m³/u (woonkamers > 42 m²)
* Slaap-, studeer-, hobbykamers: debiet minimaal 25 m³/u (kamers < 7 m²) en mag
beperkt worden tot 36 m³/u,pp
* Gesloten keukens, badkamers: debiet minimaal 50 m³/u (natte ruimten < 14 m²)en
mag beperkt worden tot 75 m³/u (natte ruimten > 21 m²)
* Open keukens: debiet minimaal 75 m³/u (keukens < 21 m²)
* Toilet: debiet 25 m³/u (toiletten < 7m²)
Groeten Kampo
VANsabBUS
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 12:49

Re: permanente ventilatie



Bericht door VANsabBUS »

@greyfox en Kampo dank voor jullie reacties maar ik krijg niet het antwoord dat ik zoek, wat ik nu weet is dat ze niet fluiten, maar de werking door ervaring verkregen heb ik nog niet.
Greyfox bijv. Waarom ben je er na acht jaar nog tevreden mee, glimmen ze nog en zijn ze nog heel of is de carroserie droog en niet aangetastt na 8jaren?

@Kampo bedankt voor je uitgebreide reactie, ook wel verwacht bij jou, gezien je reacties op de rest van het forum, maar zoals de profeet Mohammed al zei, “ik vraag niet wat je hebt, maar wat je hebt gezien” 😃

Iedereen heeft zijn/haar theorie om iets te doen of om een bepaald product te gebruiken, maar wat ik wil weten is wat de ervaringen zijn met bepaalde zaken na een aantal jaren en of de theorie van toen uit is gekomen.

Dus paddestoel, fluit deze ja/nee. Is besntwoord
Carrosserie droog na een uurtje staan na rijden door gebruik paddestoel(en)? Deze blijft nog steeds onbeantwoord.

Groeten Anton
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: permanente ventilatie



Bericht door kampo »

Mijn ervaring.
Een plastic paddestoel dakventilator fluit niet tijdens het rijden, tenminste onder de 120 km/h.
In de winter is een voertuig dat kliedernat geworden is door condens niet droog na een 2 tal uur ventileren.
In de zomer duurt het meer als 4 uur om een helemaal natte douchecel volledig droog te ventileren.
Groeten Kampo
VANsabBUS
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 12:49

Re: permanente ventilatie



Bericht door VANsabBUS »

kampo schreef:
wo 19 dec 2018, 9:28
Mijn ervaring.
Een plastic paddestoel dakventilator fluit niet tijdens het rijden, tenminste onder de 120 km/h.
In de winter is een voertuig dat kliedernat geworden is door condens niet droog na een 2 tal uur ventileren.
In de zomer duurt het meer als 4 uur om een helemaal natte douchecel volledig droog te ventileren.
Top, heb je ook uit eigen ervaring of gezien wat dit doet met de carrosserie na, zeg maar tien jaren?
Ik geloof nml dat je iets condens altijd zal houden en dat dit niet gelijk tot rot of roest lijdt, maar wil het sowieso proberen te verminderen
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: permanente ventilatie



Bericht door kampo »

Een moderne buscamper gaat niet snel roesten. Een ouder basisvoertuig met al beginnende roest is een ander verhaal.
Roestvorming is een combinatie van veel verschillende problemen.
Reiniging, zoute zeelucht, zand, vocht, en kwaliteit van de oppervlakte behandeling.

Er is vloer, wand en dakventilatie. Alle modellen en vormen, niet enkel die van de campershop.
Duidelijk is dat je best onder en boven ventilatie aanbrengt.
Vooral voor je eigen comfort. Ik zou ook altijd minstens een dakluik voorzien.
Ventileren is complex en éénvoudig tegelijk. Maar je moet er over nadenken bij het concept van je buscamper.
Wat theoretische achtergrond helpt bij het maken van je keuze en om het te begrijpen.

Nog wat fotomateriaal:



Afbeelding

Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Camperbassie
Berichten: 631
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: permanente ventilatie



Bericht door Camperbassie »

kampo schreef:
wo 19 dec 2018, 9:01
@Camperbassie
Ik begrijp je vraag niet helemaal.
Ik ga ervan uit dat je met mechanisch ventileren zonder ventilator bedoelt.
De meeste ventilatiesystemen met elektrische ventilator zijn tussen luid en veel te luid.
Maar let op want je hebt ook mechanisch ventileren met zo een draaimolentje op het dak of de techniek die gebruik maakt van een venturi systeem.

Het beste resultaat van ventilatie krijg je bij doorstroming.
Dat kan diagonaal zijn door 2 tegenoverliggende ramen open te zetten. Dat is van voordeel in de zomer, 2 ramen helemaal wagenwijd open zetten.
Voor de winter is beter met een onder en bovenrooster. Het principe is dat warme lucht stijgt en koude buitenlucht wordt onderaan toegevoegd.

In een camper is het altijd combinatie. Vaste ventilatieopeningen gecombineerd met zelf openzetten van ramen en dakluiken.
Eigenlijk heb je voor wat comfort minstens 20m³/h ventilatie nodig per persoon in de winter
en in de zomer veel meer.
[/quote]
@kampo bedankt voor antwoord / uitleg.
Ik bedoel ventilatie door een aangedreven ventilator in het dak.
BYv. Maxxfan doet 26m3/min dus 1560m3/h ( waar 20m3 /h x byv 2 gewenst is). Er wordt dus eigenlijk heel veel teveel lucht afgezogen.
Maar de lucht inlaten moeten dan dus ook die hoeveelheid lucht erin laten, dat zijn dan toch veel grotere roosters om geen zuiggeluid te krijgen lijkt mij.

In dat opzicht neig ik meer naar de kleine paddestoeltjes waar TS ook aan denkt.
Beetje lucht erin, beetje lucht er weer uit.
Ventilatie in wanden of bodem maar de lucht moet er ergens wel in kunnen komen. ( er vanuit gaande dat de camperopbouw een dichte doos is )
Condens van koken of douchen gelijk op de bron afzuigen en naar buiten brengen zal enorm verschil maken.

Met een ventilator lucht in blazen op bodem niveau wordt in een camper niet gedaan ?

grt
Camperbassie
greyfox
Berichten: 157
Lid geworden op: vr 31 aug 2012, 21:13
Locatie: Echternach / Luxemburg

Re: permanente ventilatie



Bericht door greyfox »

Anton,
ik ben er na bijna 8 jaar nog steeds tevreden mee omdat ze weliswaar niet meer blinken (deden ze bij nieuw ook al niet) maar wel omdat ze nog steeds super stevig zijn en nog nooit een druppel water gelekt hebben. Ze komen dan ook uit de bootsbouw.
Ik heb deze trouwens in de toiletruimte.
In het leefgedeelte heb ik 2 Maxx fans de luxe, nog geen 8 jaar maar wel +/- 4 jaar en daar ben ik ook nog zeer tevreden mee.
Maar je vraag was eigenlijk permanente ventilatie, vandaar dat ik deze niet vermeldt had.
greyfox
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: permanente ventilatie



Bericht door kampo »

Die absoluut MINIMUM 20m³/h = MINSTENS 40 m³/h voor 2 personen in de winter, dat is dan leven zoals in een duikboot.
Stel je ventileert met die minimale hoeveelheid van 40 m³/h en je leefruimte meet 1,9x1,9x5,0m= 18m²
Dan heb je maar 1 luchtwissel om de 27 minuten. Bedenk hoelang een onaangenaam geurtje dan in de lucht blijft hangen …
Je gaat het niet lang volhouden, tenzij het ijzig koud is buiten.

In het tussenseizoen wil je veel meer lucht, raampje open zetten, dat is comfort.
Je gebruikt de Maxxfan dakventilator bij het koken als afzuigkap en s’nachts op de laagste stand omdat je de ramen niet kan of wil gebruiken.

Als het echt warm weer is ga je zo een Maxxfan proberen gebruiken als aircovervanger op de hoge toerentallen.
Veel lucht, geeft een gevoel van verfrissing en afkoeling. De hoogste standen zijn te luid voor langdurig gebruik.
Bedenk dat een camper snel opwarmt in de volle zon. En veel warmer wordt als een huis.

De mens is een raar dier. Je ventilatiebehoeften pas je aan en ze volgen de seizoenen.
Enkel een Maxxfan in het dak van een camper leefruimte is weinig. Normaal combineer je dat met een dakluik.
Een paddenstoel of ander toprooster is goedkoper maar ventileert veel minder goed natuurlijk.

Ondervloer heb je 5x meer stof als boven. Vandaar dat men onderaan nooit een ventilator gebruikt.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: permanente ventilatie



Bericht door Atoz »

Om de hierboven vermelde problematiek op te lossen hebben wij gewoon duikflessen aan boord genomen.

En dan nu serieus... Wij hebben 'gewoon' een ventilator in de zijwand die we , indien nodig, kunnen opzetten. Maar eigenlijk gebeurd dat zelden .
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie