Inbouw ventilator in glasvezel dak

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Marcus1972
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:09

Inbouw ventilator in glasvezel dak



Bericht door Marcus1972 »

Allen,

Wij gaan binnenkort aan de gang met het ombouwen van een Mercedes Sprinter L4H3 tot buscamper. Met dakventilator. Nu heeft de sprinter een (zo het lijkt) glasvezel dak. Zie foto:

Afbeelding

Daar waar het (groene) metaal eindigt, begint het crèmekleurige glasvezel dak. Heeft er iemand ervaring mee? Zijn er nog speciale dingen waar we rekening mee moeten houden als we hierin gaan zagen? Hoe kunnen we dit het beste doen? Ook gaat er aan de binnenzijde een plafond in. Met welke schroeven kunnen we het beste werken in de glasvezel?

We hebben er zelf ook al een beetje over nagedacht. Wij kwamen tot deze (voorlopige) conclusies, niet gehinderd door enige ervaring:
- Niet op het dak staan/lopen/zitten, ofwel werken vanaf de zijkant met klein steigertje
- Een decoupeerzaagje gebruiken met fijne tanden, (hard)hout of metaal zou allebei moeten werken
- Schroeven altijd voorboren en normale houtschroeven gebruiken

Zijn we op de juiste weg? Alvast dank voor jullie reactie.

Met vriendelijke groet,
Marc
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Inbouw ventilator in glasvezel dak



Bericht door rijschoollucassen »

Volgens mij zit je wel goed. Inderdaad een zaagje met hele fijne tanden. Rondom even aftapen zodra de decoupeerzaag geen krassen in het dak veroorzaakt. Misschien even een maskertje ivm stof. Gebruik een goede kit en maak de randen te voren goed schoon. Houtschroeven is een ruim begrip, zelftappers voldoen. Je zou aan de binnenkant een plaatje multiplex kunnen zetten. Dan kun je de ventilator door en door schroeven, en je houdt binnenin ook nog een bevestigingspunt voor je plafond-afwerking.

Succes,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Inbouw ventilator in glasvezel dak



Bericht door de Jonckheer »

Waarom zou je gaan schroeven? Je kunt het met Polymeer lijmkit lijmen.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Inbouw ventilator in glasvezel dak



Bericht door henk en lila »

Als dat dak 3 mm dik is dan zal elke schroef er meteen aan de buitenkant weer uitsteken en dat wil je niet.
Dus waar nodig er een lat of plaatje op lijmen.
Let ook op het gewicht van de dakventilator.
In onze Toyota met polyester hoog dak was de Fiamma met motorventilator eigenlijk iets te zwaar. Daar heb ik verstevigingsribben bij geplaatst. Zodat bij het stuiteren op een slechte weg het dak niet teveel mee stuiterde in verticale richting.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Inbouw ventilator in glasvezel dak



Bericht door hathi »

Schroeven of lijmen doe je in / tegen de spanten,dus maakt het ,voor de bekleding ,weinig uit hoe dik het dak is,voor de ventilator lijm je een plaatje tussen de spanten,zoals Nico al aangeeft
Hans
Bert
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:52
Locatie: Europa
Contacteer:

Inbouw ventilator in glasvezel dak



Bericht door Bert »

Misschien moet je een trappenboor gebruiken. Een ijzerboor wil nog wel eens happen in kunststof


BertAfbeelding
Marcus1972
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:09

Re: Inbouw ventilator in glasvezel dak



Bericht door Marcus1972 »

Allen,

Dank voor de reacties tot nu toe. Het gaat ons vooral voor de juiste keuze voor ons glasvezel dak. Ofwel werkt het voor een glasvezeldak precies hetzelfde als een metalen dak? Of moeten we het anders doen vanwege het materiaal.

Wij hebben al vele filmpjes op YouTube bestudeerd. Wij willen onze inbouw inderdaad doen met een houten frame aan de binnenzijde waar de schroeven in kunnen grijpen, zoals Greg Virgoe het doet in dit filmpje. Alleen heeft hij een Fantastic Fan. In dit filmpje installeert Jaz een MaxxAir fan. Hij laat de schroeven gewoon door het metal steken. Vinden wij niet de ideale oplossing, dus wij gaan voor houten frame. De MaxxAir fan heeft voorgeboorde gaten, dus die wilden we ook gebruiken. Fabrikant zet ze er niet voor niets in.

Ons H3-dak is dus van glasvezel in tegenstelling tot de metalen daken van bovenste twee filmpjes. Met dat in gedachten wilden we de verschillen achterhalen. Ons dak is glad, zonder metalen "hobbels".

Voor het vastzetten wilden we in eerste instantie de Mastic Sealing Strip (of enige ander butyl strip) gebruiken. Gezien ons gladde dak is zo'n strip (waarmee ze de lagere gedeeltes opvullen) is bij ons niet nodig. Een butylkit zoals Sika 710 zou ook werken en zie ik ook aanbevolen worden. De Dekaseal 1512 zou ook kunnen? Ik zie ook Dekaseal 8936 aanbevolen worden. De 1512 zou een hogere plakkracht hebben en vooral bij grotere dakluiken gebruikt worden. In ons geval is Dekaseal 8936 dan een prima oplossing, lijkt het.

In het filmpje gebruikt Greg Virgoe als afdichtingskit Sikaflex 512 Caravan Sealant. Zoek ik echter bij Nederlandse webshops, dan kan ik die Sikaflex 512 niet vinden. Er bestaat Siliconenkit Auto Marine van Bison. Alleen in kleinere verpakking. Welke afdichtingskit zou dan het beste zijn? Of is dat ook gelijk die Dekaseal 8936 en is er geen andere afdichtingskit nodig? We zijn beginners, dus misschien is het een hele domme vraag :D

De tip van extra verstevigingsribben is een goede. Even bekijken hoe stevig ons glasvezel dak is en hoe zwaar de MaxxAir in de praktijk blijkt te zijn hierop geplaatst.

Nogmaals dank voor de reacties tot nu toe!

Groet
Marc
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Inbouw ventilator in glasvezel dak



Bericht door Vertrokken2 »

Nog een kleine toevoeging.
Ik heb heel veel met polyester gewerkt. Om te voorkomen dat polyester, en dan vooral de topcoat, splintert bij het boren kun je het beste een metaalboortje pakken en die eerst de verkeerde kant, links dus, op laten draaien. Hij maalt dan een holletje. Als je dat hebt kun je de boor de goede kant op laten boren. Lage boorsnelheid gebruiken, laat de boor het werk laten doen.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Inbouw ventilator in glasvezel dak



Bericht door Camperbassie »

Marcus1972 schreef:
wo 12 dec 2018, 16:13

Voor het vastzetten wilden we in eerste instantie de Mastic Sealing Strip (of enige ander butyl strip) gebruiken. Gezien ons gladde dak is zo'n strip (waarmee ze de lagere gedeeltes opvullen) is bij ons niet nodig. Een butylkit zoals Sika 710 zou ook werken en zie ik ook aanbevolen worden. De Dekaseal 1512 zou ook kunnen? Ik zie ook Dekaseal 8936 aanbevolen worden. De 1512 zou een hogere plakkracht hebben en vooral bij grotere dakluiken gebruikt worden. In ons geval is Dekaseal 8936 dan een prima oplossing, lijkt het.

In het filmpje gebruikt Greg Virgoe als afdichtingskit Sikaflex 512 Caravan Sealant. Zoek ik echter bij Nederlandse webshops, dan kan ik die Sikaflex 512 niet vinden. Er bestaat Siliconenkit Auto Marine van Bison. Alleen in kleinere verpakking. Welke afdichtingskit zou dan het beste zijn? Of is dat ook gelijk die Dekaseal 8936 en is er geen andere afdichtingskit nodig? We zijn beginners, dus misschien is het een hele domme vraag :D

De tip van extra verstevigingsribben is een goede. Even bekijken hoe stevig ons glasvezel dak is en hoe zwaar de MaxxAir in de praktijk blijkt te zijn hierop geplaatst.

Nogmaals dank voor de reacties tot nu toe!

Groet
Marc
Ik heb ook een polyester dak, dacht het op dezelfde manier te doen als jij , vraag me alleen af als de schroeven door het dak in een houten frame zitten waarom is dan nog een lijm kit nodig. Ik ga denk ik wel de dakplaat zelf ontlasten door een verbinding tussen de liggers te maken, een soort brugframe. Ik heb het dak van binnen geïsoleerd dus dat kan mooi weggewerkt worden.

De maxx fan evt. nog een extra windgeleider geven om de kracht en op de kap kap zo klein mogelijk te houden kan ook helpen.

Ik hoor graag of het bij jou gelukt is.

groet
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Inbouw ventilator in glasvezel dak



Bericht door kampo »

Je hebt stevige of slappe polyester daken.
Een montage versterkingsframe in metaal of hout is altijd noodzakelijk.
Ook al voor de latere binnen afwerking van de hemel.
Best is enkel lijmen en geen vijzen gebruiken.
Maar als het moet dan gebruik je vijzen en maakt ze waterdicht.


Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
WdePundert
Berichten: 716
Lid geworden op: vr 30 jan 2015, 15:39
Locatie: Papendrecht.

Re: Inbouw ventilator in glasvezel dak



Bericht door WdePundert »

Het plaatje ‘flitst’ even in beeld. Blijkbaar moet je in kunnen loggen om het langer te zien.
Groet,
Wim.

Verba volant scripta manent.
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Inbouw ventilator in glasvezel dak



Bericht door Camperbassie »

kampo schreef:
vr 14 dec 2018, 8:24
Je hebt stevige of slappe polyester daken.
Een montage versterkingsframe in metaal of hout is altijd noodzakelijk.
Ook al voor de latere binnen afwerking van de hemel.
Best is enkel lijmen en geen vijzen gebruiken.
Maar als het moet dan gebruik je vijzen en maakt ze waterdicht.
Afbeelding
Moest ff googelen maar vijzen zijn schroeven. :-B
Ik heb een slap dak denk nu dat een kraag met een flens erop polyesteren aan de buitenkant de mooiste methode is om nooit lekkage te krijgen.
Iemand die dat wel eens gedaan heeft?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Inbouw ventilator in glasvezel dak



Bericht door kampo »

Je moet mijn foto niet nog eens plaatsen, dat is vervuiling...
Wis het misschien even en quoten mag ook enkel als het nodig is.

Vijzen gebruiken wij inderdaad door elkaar met schroeven haha :-B
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Inbouw ventilator in glasvezel dak



Bericht door Atoz »

Is dat een open sollicitatie om beheerder te worden op dit forum?

Verder zou ik ook rondom verstevigen en de juiste kit gebruiken en als je schroeven gebruikt deze voldoende afkitten.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie