Elektrisch schema

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
veetee
Berichten: 1578
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Elektrisch schema

Bericht door veetee » do 13 dec 2018, 21:16

“jansloos” schreef: hier mag je zelf kiezen. Je kiest voor een geheel gescheiden min,- dat heeft de voorkeur- of je koppelt de min via het chassis.
Kwestie van taal / definitie.
GESCHEIDEN
1) Afgezonderd 2) Afzonderlijk 3) Alleenstaand 4) Apart 5) Gesepareerd 6) Los 7) Losstaand 8 ) Separaat
“Geheel gescheiden min” ... volgens de taalkundige definities die ik aanhang, zitten ze dan toch niet (ergens) aan elkaar.

Maar goed, wellicht schuilt er een kleine taalpurist in mij... x:D
Met vriendelijke groet, Vincent
* Carado T345, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014) *
Onze Carado T345 Camper is TE KOOP
http://www.titunet.nl
Huis te koop in Noord-Italië

jansloos
Berichten: 4446
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Elektrisch schema

Bericht door jansloos » do 13 dec 2018, 21:23

Kijk dat zien we graag :-B :-B daarom twee blije gezichtjes :-B :-B

Komt die voedende min. Rechtstreeks van het dynamo-, of startaccu minpunt? Of zit hij aan het chassis.?

Veetee ik kies voor nummer 5. Jouw opmerking. Maar dit is dan weer hogereschool taalkunde.

Nee, doe maar 3. afzonderlijke min. Denk dat we er dan zijn.
In Limburg zegt men: "Wie sjoeën ós Limburg is."
In Leiden zeggen we:

juhh Leie is ook mooi hor

Gebruikersavatar
gsm
Berichten: 3270
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contact:

Re: Elektrisch schema

Bericht door gsm » do 13 dec 2018, 21:27

Aan wie is dat gericht ? :)
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie

jansloos
Berichten: 4446
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Elektrisch schema

Bericht door jansloos » do 13 dec 2018, 21:29

Ja, gsm, dat schouderklopje is voor jou.

Trouwens voor veetee ook een. Ik houd daar wel van.
In Limburg zegt men: "Wie sjoeën ós Limburg is."
In Leiden zeggen we:

juhh Leie is ook mooi hor

Gebruikersavatar
gsm
Berichten: 3270
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contact:

Re: Elektrisch schema

Bericht door gsm » do 13 dec 2018, 21:40

Dat bedoelde ik niet :-B want ik heb het gedaan wat mij goed leek en het bevalt mij nog steeds uitstekend maar ik doelde meer op je 2e regel over de voedende min, ik ken die "term voedende" min niet vandaar.
Je kan op de foto de minnen zien, de min links onder komt van de HHaccu en gaat op de shunt en van de shunt gaat er een min naar de minstrip en de rechter min gaat naar het chassis onder in de zelfde ruimte.
Daar was een plek waar de spangordel met bout in zat en daar heb ik de min met bout weer ingedraaid.
Deze minnen zijn allemaal 35mm2
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie

jansloos
Berichten: 4446
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Elektrisch schema

Bericht door jansloos » do 13 dec 2018, 21:50

Haha, ja " voedende" of "voeding" termen uit de praktijk.
Hier bedoelen we " de kant waar de spanning vandaan komt" de aanvoer dus.

Voor de min had ik dan eigenlijk moeten zeggen " afgaande kant"
Die kant die naar het chassis, de minpool oid gaat.

Ik kijk nog ff op je foto. En zie dat links de " voedende/afgaande" min op de shunt zit, en met een bochtje naar de strip gaat.
Die min komt van de accu. Zit hij daar al op het chassis? In dat geval kan de rechtse min weg. Is in feite een " kortsluititng" waardoor de meting in de shunt niet goed loopt.
In Limburg zegt men: "Wie sjoeën ós Limburg is."
In Leiden zeggen we:

juhh Leie is ook mooi hor

Gebruikersavatar
gsm
Berichten: 3270
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contact:

Re: Elektrisch schema

Bericht door gsm » do 13 dec 2018, 22:10

Nee, de min van de accu links onderin op de foto gaat naar de shunt en verder niets
Vanaf de shunt gaat er een min naar de minstrip en verder niets
Op de minstrip zitten alle minnen van de verbruikers en helemaal rechts zit de min op de minstrip die maar het chassis loopt
Dus alle minnen lopen via de shunt
Dit is mijn opzet geweest maar later heb ik in de min van de accu naar de shunt een hoofdschakelaar gezet

Afbeelding
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie

Gebruikersavatar
Janpinz
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: EU met onze “Casita” op wielen.

Re: Elektrisch schema

Bericht door Janpinz » do 13 dec 2018, 22:19

Een voedende min is iemand die borstvoeding geeft aan een kind, dat nie het hare is....
Toch..?
We wonen waar we parkeren, we reizen met ons (t)huis...

Gebruikersavatar
veetee
Berichten: 1578
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Elektrisch schema

Bericht door veetee » do 13 dec 2018, 22:21

jansloos schreef:
do 13 dec 2018, 21:29
Ja, gsm, dat schouderklopje is voor jou.

Trouwens voor veetee ook een. Ik houd daar wel van.
:thumbup:
Zoiets als gescheiden wegen. Maar alle wegen leiden naar Rome. :lol:
Met vriendelijke groet, Vincent
* Carado T345, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014) *
Onze Carado T345 Camper is TE KOOP
http://www.titunet.nl
Huis te koop in Noord-Italië

jansloos
Berichten: 4446
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Elektrisch schema

Bericht door jansloos » do 13 dec 2018, 22:23

Wat is de Nederlandse taal toch mooi. Je kunt er alle kanten mee op.
Net elektra, daar kun je ook van alles mee.

En oja, hoe zwaar, ( in Ah) is de HH accu? Dit in verband met de laadstroom? De ontlaadstroom zal niet zo hoog zijn. Onze HH accu laadt bij met soms 40A of meer.
In Limburg zegt men: "Wie sjoeën ós Limburg is."
In Leiden zeggen we:

juhh Leie is ook mooi hor

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 3576
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Elektrisch schema

Bericht door kampo » vr 14 dec 2018, 8:59

jansloos schreef:
do 13 dec 2018, 22:23
En oja, hoe zwaar, ( in Ah) is de HH accu? Dit in verband met de laadstroom? De ontlaadstroom zal niet zo hoog zijn. Onze HH accu laadt bij met soms 40A of meer.
Alles begint met de Dynamo.
Ik maak nooit een vergelijking tussen mijn eigen camper en die van een ander...

Op het schema van A+E staat momenteel een 150A dynamo.
Dat is de maximale stroom die zou kunnen vloeien naar de HH accu
Dus normaal zou je de cyrix lijn moeten uitvoeren in 150A.
We weten uit ervaring dat dit ook kan met 120A want de cyrix kan een piekje hebben.
En een Dynamo van 150A gaat zelden 150A leveren.
Bovendien gaat A+E zekeringen gebruiken van 100A dat is veilig.
En hij zegt niets over het schakelaartje om de cyrix te sluiten bij noodgevallen. Dus ga ik ervan uit dat dit niet komt.
Laatst gewijzigd door kampo op vr 14 dec 2018, 9:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 3576
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Elektrisch schema

Bericht door kampo » vr 14 dec 2018, 9:09

Ferry
Het klopt dat de min geleider nu steeds meer bekabeld wordt en NIET meer over het chassis gaat.
Dat zowel bij kleine als bij grote bedrijfsvoertuigen.
In de opbouwrichtlijnen staat vaak geschreven dat het niet mag. Zo is het bv bij MAN.
Er zijn heel wat voordelen en minder risico's als je de min volledig gaat bekabelen.

Bedenk dat we een heel zwaar bijkomend elektrisch HH systeem aan zo een campertje bijbouwen.
Het elektrische systeem van het basisvoertuig was daar nooit voor gedacht.
We willen het beste en dat is veel stroom. Dus gaan we niet bezuinigen op een kabeltje.

Eén van de andere nadelen van de min over het chassis te laten lopen zou roestvorming zijn.
Het blijkt dat je met stroom in die richting door een chassisbalk een soort van electrolyse effect krijgt dat roest opwekt.
Een chemicus kan je dit beter uitleggen.
Groeten Kampo

Gebruikersavatar
Janpinz
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: EU met onze “Casita” op wielen.

Re: Elektrisch schema

Bericht door Janpinz » vr 14 dec 2018, 13:15

Bootjes bekabelen ook de min, simpelweg, omdat polyester niet geleid..
Maar met een stalen schip ook verstandig.
Een alu-boot is nóg veel gevoeliger, als daar lekstromen gaan lopen, zeker icm zout, valt de boot na
wat jaren door elektrolyse gewoon uit elkaar :bang:
Aansluitend bij kampo, dus. Alucasco is gevoeliger dan een stalen chassis, maar het blijft staal. En het zink erop staat weer lager op de lijst dan staal, dus gevoeliger voor corrosie door stroom.
We wonen waar we parkeren, we reizen met ons (t)huis...

Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29

Re: Elektrisch schema

Bericht door B12M_Ferry » vr 14 dec 2018, 17:36

Dus dan is toch beste om de verschillende spanningen van een bus (start accu, HHaccu, genset accu + aarde walstroom) de (accu's) de -min op het chassis te leggen. Verder zoveel mogelijk dubbel bedraden.
Kans heb je altijd dat via de massa van een ijskast, waterpompje, of autoradio een -min naar de chassis van de auto gaat. (hoe leg je dat duidelijk uit?) Via een te dun draadje.
Minder kans dat er ergens een raar lampje gaat branden, als de ijskast aangaat.
Ferry
Volvo B12M bus in ombouw.

Plaats reactie