Elektrisch schema

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51044
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch schema



Bericht door Kroppie »

hobby fan schreef:
di 18 dec 2018, 23:02
hoi alle

als ik dit lees dan heb ik de min verkeerd zitten.*
* ik hen 2 accu,s HH geschakeld de plus op plus en min op min,
de plus van af de startaccu gaat naar de plus van de linker accu.
de min van af de startaccu gaat naar de min van de rechter accu .
wel zit er een cyrix 120 tussen .
ik werk ook met de bvm 700 en een shunt die aan de ene kant de min van de HH accu heeft.
de andere kant alle mine van de gebruikers.

wat is er fout ??????? :bang: :bang: :bang: :bang:
wat er fout is , is dat de min van de start accu naar de kant van de shunt moet waar alle ander minnen ook op zitten, en niet naar de minPOOL van de hhaccu, dus die kabel stukje verleggen en klaar.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15418
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Elektrisch schema



Bericht door myway »

gsm schreef:Niet veel en daarom moet de min van de startaccu ook achter de shunt zitten dus bij alle minnen en zoals op mijn eerste tekening staat aangegeven
Maar ik denk dat we beiden het zelfde bedoelen maar verkeerd overkomt.
Hobbyfan geeft aan dat de plus van de start op de plus van de HHaccu zit maar ook de min van de start zit op de min van de HHaccu en daar gaat het niet goed want dan meet de BVM de laadstroom niet en laat je het zo dan meet de BVM alleen de verbruikers mits die niet via het chassis lopen.
Tja, dan zal het wel aan mij liggen.
Maar als je schrijft, op zich niets fout, denk ik, dat is hartstikke fout.
Gebruikersavatar
E+A
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 21:31
Contacteer:

Re: Elektrisch schema



Bericht door E+A »

Het duurde even maar ik denk dat ik een goed schema heb staan.
Als het goed is dit de laatste tekening :o

Aangezien ik dit PPT gemaakt heb zijn de rode aansluitingen naast elkaar gezet deze komen natuurlijk op een pool.

Mocht ik nog grote fouten erin hebben zitten dan hoor ik dat graag anders wordt dit het uitgangspunt.
Na de kerst ga ik dan het hele elektrisch schema verwerken in de bus met het trekken van flexbuizen en bekabeling.

Fijne feestdagen !! x:D
Bijlagen
Schematisch stroom.jpg
Schematisch stroom.jpg (79.78 KiB) 1714 keer bekeken
Grtz. Ellen en Albrecht

1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Elektrisch schema



Bericht door 't Busje »

Spannend. Volgens je schema draait de waterpomp permanent en branden de LED-lampjes ook permanent, want ik zie daar geen schakelaars tussen zitten. Mijn opmerking is een beetje pesterig, want je zult ongetwijfeld aan die schakelaars gedacht hebben.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
E+A
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 21:31
Contacteer:

Re: Elektrisch schema



Bericht door E+A »

@ Evert
:bang: vergeten................ nee kraanschakelaar en op de lampen ook :-B
De schakelaars die op het schema staan zijn die schakelaars die een extra functie hebben.
Grtz. Ellen en Albrecht

1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Elektrisch schema



Bericht door gsm »

2 vragen :
Wordt het niet teveel (onoverzichtelijk en druk) 4 draden op de plus pool van de accu ?
Ik weet dat je de PV niet via de busbar wil laten lopen maar de Cyrix zou ik dan wel op de busbar aansluiten en dan nog zijn het 3 behoorlijke draden die op je pluspool komen.
Maar goed het is een keuze die je maakt door de PV niet op de busbar aan te sluiten al zie ik er niet veel nut van in om hem direct op de accupool aan te sluiten

En waarom in de plus en min van de planar een 10A opnemen ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
E+A
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 21:31
Contacteer:

Re: Elektrisch schema



Bericht door E+A »

@ GSM

Ik wil de kabels met de grootste stromen zo kort en met zo weinig mogelijke overgangen aansluiten.
Klopt, dan komen er 3 dikke kabels op de plus pool (2x 35mm en 1x 10mm)
De reden van de zekering in de min van de Planar is omdat die in de originele kabelboom zit.
Grtz. Ellen en Albrecht

1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Elektrisch schema



Bericht door gsm »

OK bij mij zitten er 2 kabels op de pool, één van de Cyrix en één naar een zekeringkast waar alles op aangesloten zit.
Van de planar wist ik niet dat die in de + en de - een zekering heeft zitten
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8840
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Elektrisch schema



Bericht door kampo »

Het schema lijkt nu wel een beetje meer op een bord met spagetti :-B

Het hoofdprobleem daarbij is de tekening van
- de vele plus kabels op je HH accu
- de vele minus kabels op je shunt.
Die kabels kan je in de praktijk zo niet vastzetten. Daarvoor is er daar onvoldoende plaats.

De HH accu heeft maar 1 plus, dat zou ik graag zien op je schema.
De shunt heeft maar 1 minus op de verbruikerszijde, dat zou ik graag zien op je schema.
Kijk nog eens hoe ik dat getekend heb op het Brian V2 schema hierboven.

Je bent niet verplicht van het met een busbar of knooppunt te doen maar het is wel makkelijk.
Hier 2 vergelijkbare systemen nog zonder de solaraansluitingen.


Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
E+A
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 21:31
Contacteer:

Re: Elektrisch schema



Bericht door E+A »

Voor de vele aansluitingen had ik al accuklemmen aangeschaft met daarop meerdere M6 en M8 aansluitingen vandaar dat deze zo getekend stonden.
Mijn bedoeling was om de gebruikers af te kunnen schakelen en dat de accu's bijgeladen konden worden als de bus stil staat.
In Brians schema staat alles na de hoofdschakelaar in mijn geval zou dan de hoofdschakelaar de functie van hoofd/noodschakelaar krijgen en niet gebruikersafschakeling.
Hmm.... ik moet hier over nadenken of ik dat wil toepassen.
Ik ga eens even tekenen en zal in ieder geval de (gebruikelijke) min bekabeling weghalen.
Met het risico dat men vraagt waar de min bekabeling is omdat ik niet via het chassis wil werken. :-B
Bijlagen
klemmen.jpg
klemmen.jpg (10.44 KiB) 1639 keer bekeken
Grtz. Ellen en Albrecht

1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8840
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Elektrisch schema



Bericht door kampo »

Natuurlijk mag je die klemmen als verdeelpunt gebruiken, maar niet op de minus hè (shunt)
Maar een hoofdschakelaar dient normaal ook om in geval van problemen, zonder na te denken, alles uit te zetten.
Dat doet de brandweer als je overkop bent gegaan. De eigenlijke bedoeling is dus dat alles afgeschakeld wordt.
Bij campers maken we soms een paar uitzonderingen.
Dat zijn aansluitingen die dan toch voor de hoofdschakelaar van de HH accu komen.
- het alarm en trackingsysteem
- de zon (met dan altijd een eigen hoofdschakelaar) wegens winterberging buitenstalling.
- de BMV zodat we kunnen blijven aflezen hoe het met de HH accu gesteld is (ook via BT, GSM of Wifi in sommige gevallen)
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
E+A
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 21:31
Contacteer:

Re: Elektrisch schema



Bericht door E+A »

Goed, bij deze een vereenvoudigd schema.
Uitgangspunten:
PV moet beide accu's kunnen laden met als gevolg dat de PV en Cyrix voor de hoofdschakelaar zitten.
De "overbodige" min bekabeling heb ik niet getekend.
Het zwarte driehoekje wordt het verdeelpunt voor de "grote" min aansluitingen (PV, Acculader, Kachel en Inverter).
Het zwarte blok rechts wordt de min aansluiting voor de overige verbruikers.
Bijlagen
Schematisch stroom.jpg
Schematisch stroom.jpg (71.43 KiB) 1619 keer bekeken
Grtz. Ellen en Albrecht

1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Elektrisch schema



Bericht door gsm »

E+A schreef:
za 22 dec 2018, 9:48
Goed, bij deze een vereenvoudigd schema.
Uitgangspunten:
PV moet beide accu's kunnen laden met als gevolg dat de PV en Cyrix voor de hoofdschakelaar zitten.
De "overbodige" min bekabeling heb ik niet getekend.
Het zwarte driehoekje wordt het verdeelpunt voor de "grote" min aansluitingen (PV, Acculader, Kachel en Inverter).
Het zwarte blok rechts wordt de min aansluiting voor de overige verbruikers.
Komen de zwarte driehoek en het zwarte blok van de minaansluitingen dan zover uit elkaar te zitten? Waarom niet alles op het zwarte blok ?
Één kabel van de min naar het zwarte blok (minstrip of busbar)

Een goede accu kan maanden zonder opladen dus blijf ik me afvragen waarom de PV voor de hoofdschakelaar ?
In de stalling, waar die het langst stil staat, komt er toch weinig opbrengst en helemaal als die in de winter in de stalling staat.
Staat die een maand voor de deur stil dan mag dat geen probleem zijn voor de accu.
Hoofdschakelaar uit en klaar.
Net wat Kampo schrijft heb ik het alarm en de tracker voor de hoofdschakelaar gezet
Dan hou je nog maar 2 kabels van 35mm2 over voor op de plus pool en als je dan de accuklem van de foto neemt dan zit daar gelijk een 100A zekering in.

Afwijkend van mijn schema is dat ik geen busbar in de plus leiding heb maar een zekeringkast en de hoofdschakelaar zit bij mij in de minleiding.

Dit is de pluspool klem met inwendige zekering maar er zijn meerdere modellen
a_connection_bbc41pf.jpg
a_connection_bbc41pf.jpg (15.82 KiB) 1595 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 634
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Elektrisch schema



Bericht door albertrietjens »

Op de sloop kun je dergelijke zekeringblokjes voor een paar euro vinden om direct op de pluspool te monteren. Dan kun je de belangrijkste bekabeling direct bij de plus, en voorzien van zekering, aansluiten.

Afbeelding

Busbar en zekering kun je ook combineren in een blokje:

https://www.banggood.com/12V-24V-6-Way- ... rehouse=CN
Knipsel03.JPG
Knipsel03.JPG (43.48 KiB) 1574 keer bekeken
Knipsel04.JPG
Knipsel04.JPG (14.26 KiB) 1574 keer bekeken
Plaats reactie