Elektrisch schema

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51045
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch schema



Bericht door Kroppie »

E+A schreef:
za 15 dec 2018, 8:03
Goedemorgen Jo's

Vraag:
Ik heb nu bij de HH accu alles via de shunt lopen behalve de min kabel van start accu naar de HH accu.
Klopt dit?
als er tussen de min van de hh accu en een kant van de shunt een(1) enkele verbinding zit is het goed.

alle minnen dus ook de verbinding naar het chassis(massa) moet aan de andere kant van de shunt zitten.

zit b.v. de verbinding min hhaccu en massa op de accupool dan zal b.v. het laden door de dynamo niet door de shunt gaan en dus niet door de bmv gemeten worden, ALLE minnen moeten via de shunt lopen om een nauwkeurige meting door de bmv te waarborgen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8840
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Elektrisch schema



Bericht door kampo »

Zo ziet je systeem er ongeveer uit.
Dit is een leuke inbouw van een zelfbouwer in zijn Landcruiser.
Want heel compact op de wielkast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Elektrisch schema



Bericht door gsm »

Waarom in de start assist en in de battery een schakelaar ?
Battery (86) moet constant aangesloten zitten en mij is geleerd om de 120 niet als start assist te gebruiken en dus heb ik contact 85 niet aangesloten. Wil ik dat wel dan werd mij geadviseerd om de 230 te nemen

Persoonlijk vind ik de kabels op de accu niet logisch getekend, er zitten 3 plus kabels op de HHaccu en een bos min kabels.
Bij uitvergroten blijkt dat de shunt op de HHaccu als mini staat getekend terwijl de meter groot getekend staat.
De shunt is juist het belangrijkste onderdeel.
En waarom zet je de MPPT niet op de busbar ? Scheelt weer een kabel op de HHaccu en zo centreer je alle kabels naar één punt.

Wat ik al eerder schreef volgens mij hoef je geen minkabel te trekken van de start accu naar de HHaccu maar kan je het chassis daarvoor gebruiken.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
jansloos
Berichten: 6833
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Elektrisch schema



Bericht door jansloos »

Kampo.

Uw heldere fotos brengen mij wel op een idee: ik was deze week op de autosloop, " zomaar" maar dat bestaat natuurlijk niet. Alles heeft een reden. Maar uw fotos brengen mij wel op dit idee, die ik van u overneem:

Ik zie dat u van die zwarte flex buisje gebruikt als bescherming. En die, kwam ik massaal tegen op de sloop. Nog niet bewust dat ik er eigenlijk een serie van mee moest nemen. Altijd handig om om een kabel of draad te doen, die ergens door, of langs gevoerd wordt waar hij kan beschadigen.

Overigens zitten daar op die sloopwagens ook nog meters dikkere kabels aan. Vaak voorzien, aan tenminste 1 kant een kabeloog.

Dus reden om volgende week weer... richting sloop.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Elektrisch schema



Bericht door gsm »

Wat die flexbuis betreft pas op dat het geen oude pijp is want dan kan die hard zijn en breekt het.
Als je die wil gebruiken zou ik dat gewoon nieuw kopen, eerste advertentie op google levert €30/100m op dus dat zijn de kosten niet maar heb je wel nieuwe pijp. Ik heb deze pijp ook gebruikt maar niet als doorvoer door het chassis heen vanwege de scherpe randen van het chassis die de buis snel doormidden snijd tenzij je een groter gat maakt met een rubber kabeldoorvoer er in en daardoor de flexbuis
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8840
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Elektrisch schema



Bericht door kampo »

gsm schreef:
za 15 dec 2018, 13:03
...Wat ik al eerder schreef volgens mij hoef je geen minkabel te trekken van de start accu naar de HHaccu maar kan je het chassis daarvoor gebruiken.
Nee niet doen, dat is een heel slecht advies voor een voertuig met een 150A of 180A dynamo waar je een grote 185Ah accu en een 12>230V inverter gaat bijplaatsen. Dat is zoveel stroom dat het echt beter NIET via het chassis loopt. Kom niet af met de uitspraak bij mij werkt het want dat is geen goed advies voor een ander.

Bovendien gaat het bij veel zelfbouwers helemaal niet over hoe je iets zou kunnen doen maar WEL over hoe je iets op de BEST mogelijke manier doet. Zeker als het behalve je eigen veiligheid ook zorgt voor langjarige goede werking. Toekomstige uitbreidingen eventueel inbegrepen.

Details over de toegelaten aansluitwijze kan je terugvinden in de Fiat Ducato opbouwrichtlijnen onder hoofdstuk 3. Daarbij moet je vaststellen dat Fiat helemaal niet voorzien heeft dat iemand een grotere accu dan ongeveer 100Ah zou gebruiken. Wat hier bij veel campers wel het geval is. Doe er je voordeel mee.

//cloud.tapatalk.com/s/595677b657f ... ducato.pdf

https://flotillas.chrysler.com.mx/desca ... ducato.pdf
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Elektrisch schema



Bericht door B12M_Ferry »

Als er nog iets van budget over is, kan je nog zoiets tussenplaatsen:
https://www.victronenergy.nl/battery_pr ... ry-protect
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
E+A
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 21:31
Contacteer:

Re: Elektrisch schema



Bericht door E+A »

@Jos
Begrijp ik het goed dat ik de 35 mm2 "min" kabel (van de startaccu) ook na de shunt moet aansluiten?
Maw van de HH accu min loopt er maar 1 kabel en dat is naar de shunt?

@Kampo
Ik ga idd de druk schakelaar voor een gewone vervangen, zal wel zo'n een worden met een rood kapje en in de accu bak.
Ik ga de Cyrix niet overbruggen, desnoods pak ik de startkabels erbij die liggen standaard in de bus.

@Gsm
De schakelaar is bedoeld om zelf te kunnen bepalen of de Cyrix inschakelt of niet.
Kijk niet naar de maten van de tekening ze zijn schematisch de shunt is die bij de bmv 700 geleverd wordt.
De reden dat de mppt direct op de HH accu zit is als ik de hoofdschakelaar voor de gebruikers uit zet de accu's wel geladen worden.
Ik wil ook niet starten over de Cyrix heen, maar hem alleen gebruiken om extra stroom in de start accu te krijgen indien nodig.

@Ferry
Dank voor je aanvulling, ik moet even kijken of ik deze er tussen moet/wil zetten.
Budget is het probleem niet maar onze manier van vrij staan is niet meer dan 2 dagen.
De KK pakt dan max 72 Ah, tel daar bij op dat de zonnepanelen ook nog een bijdrage leveren. Een echte noodzaak zie ik op dit moment niet. Totdat ik natuurlijk een keer met een lege accu heb gestaan natuurlijk :lol3:
Grtz. Ellen en Albrecht

1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51045
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch schema



Bericht door Kroppie »

de startaccu staat geheel buiten de shunt, alleen de stromen in en uit de hh accu worden gemeten.

dus die massa kabel van de startaccu zit enkel aan het chassis, dus de minkabel van startaccu naar de hhaccu is niet nodig/gewenst.

er loopt van de minpool van de hh accu maar een(1) kabel en dat is naar een kant van de shunt, en aan het andere eind van de shunt zitten ALLE minverbindingen

en de min van de hh accu zit VIA de shunt aan het chassis , dus niet direkt op de minpool van de accu

door de shunt moeten voor een correkte meting door de bmv alle stromen die in of uit de accu gaan lopen, als er iet buitenom de shunt gaat word dat niet gmeten en kan de bmv niet juist meten

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op za 15 dec 2018, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
E+A
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 21:31
Contacteer:

Re: Elektrisch schema



Bericht door E+A »

Jos,

Ik begrijp het nog niet helemaal.
Ik trek een tweetal kabels plus en min van de startaccu naar de HH accu.
Ik ga niet via het chassis werken.
Moet ik de min kabel op de accu pool aansluiten of moet deze op de shunt?
Als ik jou verhaal goed lees kan in mijn geval de min kabel aan de accu pool omdat de bmv alleen alles meet wat met de HH accu te maken heeft.
Grtz. Ellen en Albrecht

1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51045
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch schema



Bericht door Kroppie »

je kan wel zeggen ik ga niet met de min door het chassis, maar het motorblok zit al aan het chassis, de dynamo en de startmotor zitten aan het motorblok, en dus ook aan het chassis, daar de cyrix met rijden enkel de plussen van de accu,s doorverbind moet de hh accu dus ook met de min aan het chassis komen (als je tenminste wil dat hij tijdens het rijden geladen word)en dat moet dan met een verbinding(kabel of chassis) welke aan de andere kant (dus de kant welke niet aan de min van de accu zit)van de shunt zit, anders meet de bmv de laadstroom van de dynamo niet..
wil je perse een minkabel van hh accu naar startaccu, geen probleem, maar dan aansluiten bij alle andere minnen op de shunt

zo duidelijk?

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op za 15 dec 2018, 21:08, 2 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Elektrisch schema



Bericht door gsm »

Ik ben het met je eens Jos maar er zijn er bij die zeggen dat de min kabel ook getrokken moet worden omdat de dynamo over de 100a is

Ik snap de cyrix niet
Je gaat handmatig de cyrix inschakelen
Waarom laat je dat niet aan de cyrix over ?
Je kan dan net zo goed een schakelaar nemen ipv de cyrix


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51045
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch schema



Bericht door Kroppie »

ach we hebben 37000 leden dus ook 37000 meningen en manieren, ik probeer mijn manier duidelijk te maken en begrijpelijk te maken waarom ik vind dat iets op een bepaalde manier zou moeten, en dat vergt soms wat tekst als dat het ergste is valt het wel mee.

als iemand iets wat ik vertel niet snapt dan heb ik het niet goed uitgelegd, en dan nog maar eens, wil iemand het niet snappen dan ben ik er gauw klaar mee

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
E+A
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 21:31
Contacteer:

Re: Elektrisch schema



Bericht door E+A »

@Jos
Duidelijk de min van de start accu komt op de shunt aansluiting.
Op de HH accu min pool zit maar 1 kabel en die gaat naar de shunt waar ALLE minnen op zitten incl. de kabel (min) van start accu.

@Gsm
In principe schakelde de Cyrix zelf maar ik wil dat kunnen beïnvloeden als ik dat wil.
Grtz. Ellen en Albrecht

1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
Plaats reactie