Elektrisch schema

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
E+A
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 21:31
Contacteer:

Elektrisch schema



Bericht door E+A »

Goedemiddag,

Hieronder heb ik ons gedacht schema neergezet.
In principe draaien we alles op 12 V muv een paar WCDen om bv een laptop op te zetten.
Op het forum vond ik een goed format en dat heb ik gebruikt om dit schema in PPT te maken.
Graag hoor ik van de kenners of ik fundamentele fouten heb gemaakt in het ontwerp.
Voor ons is dit een 1e bouw en ga ik nog niet voor alle luxe snufjes die er op de markt zijn, dat is iets voor een volgende bus.........
Bijlagen
Schematisch stroom.jpg
Schematisch stroom.jpg (74.49 KiB) 2456 keer bekeken
Laatst gewijzigd door E+A op ma 10 dec 2018, 7:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz. Ellen en Albrecht

1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1687
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Electrisch schema



Bericht door Bakkertjes »

mis nog een koelkast voor de omschakelautomaat
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51047
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Electrisch schema



Bericht door Kroppie »

of het is een 12volt compressor koelkast aan de waarde van de zekering(7,5A) te zien.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
E+A
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 21:31
Contacteer:

Re: Electrisch schema



Bericht door E+A »

Goedenmiddag Jos,

Het is een 12V compressor koelkast.

Grtz. Albrecht
Grtz. Ellen en Albrecht

1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Elektrisch schema



Bericht door moosev »

De aansluitingen van de kachel kloppen nog niet helemaal. Er is bij een Planar maar één plus en één min. Deze zijn bij planar beide voorzien van een 25A zekering in de kabelboom. Dus geen twee pluskabels. De aansluiting zo dicht mogelijk bij de accu want de zekering moet de kabel beveiligen. Nu lijkt het op de tekening dat er nog een heel stuk (onbeveiligde) kabel voor de zekering zit.
Geen accumonitor? Hoe ga je dan je accu's in de gaten houden?
Je kan je afvragen of een omschakelautomaat nodig is. Wat ga je op de 230V aanluiten? Na omschakelen heb je maar tenslotte maar 600W ter beschikking. Een aparte WCD op de omvormer voor incidenteel gebruik wanneer je niet aan de walstroom hangt en de rest van de WCD's voor gebruik bij walstroom kan ook voldoende zijn. Dan ben je gelijk bewust bezig met het belasten van de inverter.
Gebruikersavatar
E+A
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 21:31
Contacteer:

Re: Elektrisch schema



Bericht door E+A »

Hallo Moosev,

Dank voor je reactie.
V.w.b. de Planar klopt was een foutje van mij, ik heb net even de kabelboom bekeken. Idd 1x plus en min, schema zal ik aanpassen.
V.w.b. de WCDen en omschakelautomaat, dit hebben we bewust gekozen omdat we geen verschillende 230 V circuits in de bus willen hebben.
We overwegen nog wel om een schakelaar voor de inverter op te nemen om zo het eigen gebruik uit te schakelen?
V.w.b. de accu monitor denk ik dat ik een 2-tal voltmeters inbouw om zo beide accu's te monitoren evt met een afschakeling als de HH accu onder een te lage spanning komt. Hoewel ik dat niet verwacht i.c.m. met zonnepanelen en opladen door de dynamo.
We hebben overigens een 185 Ah accu dat zou moet genoeg zijn om een weekend mee door te komen.
Grtz. Ellen en Albrecht

1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Elektrisch schema



Bericht door WoutvanAken »

Ik weet dat sommige mensen het niet met mij eens zijn maar waarom twee schakelaars tussen het zonnepaneel en de accu.
Ik heb de + van het zonnepaneel zonder schakelaar aangesloten op het punt tussen de accu en de algemene hoofdschakelaar.
Wanneer de camper langere tijd niet gebruikt wordt schakel je met de hoofdschakelaar alle evt. verbruikers uit maar blijft het paneel
toch de accu's laden.
Bij reparatie o.i.d. kan ik op het dak de stekkers losmaken of binnen de aansluiting op de regelaar.

Voor alle ledverlichting kun je gemakkelijk 1 zekering van 5A gebruiken, je kunt de bedrading dan doorlussen op punten waardoor veel minder
bedrading nodig is.
Mijn visie is "goed maar eenvoudig".
Wout.
jansloos
Berichten: 6833
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Elektrisch schema



Bericht door jansloos »

Ik zou de led niet allemaal op 1 zek. zetten. Als er wat mis gaat is alle verlichting uit
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
myway
Berichten: 15420
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Elektrisch schema



Bericht door myway »

Met voltmetertjes de accu’s monitoren vind ik weggegooid geld
Als je dat goed wil doen pak dan een bmv voor alleen de hh-accu dan weet je goed hoe het met de accu staat, een voltmeter zegt niet zo veel.
Is overigens niet verplicht
myway
Berichten: 15420
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Elektrisch schema



Bericht door myway »

Kijk overigens ff in de handleiding van de koelkast, zekeren zal denk ik met 15 Amp moeten en die zou ik direct op de accu zetten.
Hier een tabel voor kabel lengte en dikte bij een compressor koelkast.

. Afbeelding
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Elektrisch schema



Bericht door WoutvanAken »

Je hebt gelijk Jansloos; de leds verdelen over twee zekeringen is beter. Evt. 1 voor de linkerkant van de bus en een voor de rechterkant...
Wout.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5450
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Elektrisch schema



Bericht door Atoz »

De originele zekeringhouders die bij de planar geleverd worden durven na enige tijd slecht contact te geven.
(Beetje begrijpbaar als je ziet hoe ze die geconstrueerd hebben).
Dus gebruik beter spul en plaats ze inderdaad bij de 'accu' in plaats van bij de kachel.

Verder heb ik 10A zekeringen Gebruikt in plaats van de bijgeleverde 25A zekeringen.

Maar blijf toch maar minimum die 10mm2 kabel gebruiken.

Verder 1 zekering tussen pluskabel en 1 zekering tussen minkabel. (Is zo origineel in de schema's voorzien)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8840
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Elektrisch schema



Bericht door kampo »

Heel mooi gedaan. :thumbup:
Ondertussen heb je het voordeel dat je kan voortbouwen op de mooiste schema’s van je voorgangers.
Gelukkig start je niet vanaf nul, dus is het heel goed vanaf de eerste keer.

Wat ik kan aanvullen:
Zet erbij dat het een principeschema is anders krijg je opmerkingen zoals ik in het andere draadje...
Helemaal rechts zet je al die minussen in je schema. Dat is niet fout maar maakt het onnodig druk op papier. Iedereen begrijpt het al …
Je werkt met 1 centraal zekeringbord op je schema. In de praktijk zijn er vaak meerdere locaties voor de zekeringen en schakelaars anders worden de bekabelingen zo lang.
Op de koelkast zet ik ook een schakelaar, anders gaat die thermostaat schakelaar zo snel stuk, van het vele aan/uit zetten is mijn ervaring.
Op de inverter zou ik altijd een afstandsbediening met signaallampje zetten. Als je de inverter vergeet, weet dan dat hij jou niet zal vergeten …
Zelf voorzie ik altijd een volledige of gedeeltelijke startmogelijkheid over de Cyrix scheidingsrelais.
De 2 schakelaars op de zon moet je laten staan. Blijkt uit de praktijk dat de andere “gepruts” alternatieven je snel een defecte MPPT of een gebroken been kosten.
Voor de rest ben ik het eens met de andere opmerkingen die hierboven gemaakt werden.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Elektrisch schema



Bericht door blizard »

Je hebt de 230AC met 1 lijn getekend, is dat bewust?
Prima schema, in een blik te doorgronden :cheers:
Plaats reactie