Elektrisch schema

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
E+A
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 21:31
Contacteer:

Re: Elektrisch schema



Bericht door E+A »

Dank voor alle reacties.

Een aantal zaken ga ik wijzigen in willekeurige volgorde:
1. Een bmv voor de huishoud accu (bmv 700)
2. Zekering 15A voor de koelkast
3. Zekeringen Planar aanpassen naar 10A
4. Schakelaar plaatsen voor omvormer er en kachel
5. Cyrix volledig aansluiten

De rest laat ik even voor wat het is.

Van de week zal ik nog even een geüpdatet schema plaatsen.
Grtz. Ellen en Albrecht

1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
Gebruikersavatar
E+A
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 21:31
Contacteer:

Re: Elektrisch schema



Bericht door E+A »

De enkele blauwe lijn was voor het gemak.
Zijn natuurlijk 3 aders
Grtz. Ellen en Albrecht

1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Elektrisch schema



Bericht door myway »

Je kunt de cyrix natuurlijk volledig aansluiten, als je het maar niet gaat gebruiken om te starten
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Elektrisch schema



Bericht door veetee »

myway schreef:
ma 10 dec 2018, 21:47
Je kunt de cyrix natuurlijk volledig aansluiten, als je het maar niet gaat gebruiken om te startenAfbeeldingAfbeelding
Nee, dat gaat niet lukken met die zekeringen van 100 en 50 A in de leidingen naar de Cyrix. Maar waarom 100 A in de ene en 50 A in de andere? Laadstoom van alternator gaat door beide leidingen naar de HH accu....
Gebruikersavatar
E+A
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 21:31
Contacteer:

Re: Elektrisch schema



Bericht door E+A »

[/quote]

Nee, dat gaat niet lukken met die zekeringen van 100 en 50 A in de leidingen naar de Cyrix. Maar waarom 100 A in de ene en 50 A in de andere? Laadstoom van alternator gaat door beide leidingen naar de HH accu....
[/quote]

Klopt die moet ik nog gelijk trekken.
Komt op mijn lijstje :thumbup:
Grtz. Ellen en Albrecht

1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Elektrisch schema



Bericht door B12M_Ferry »

Wat ik zelf nog niet helemaal begrijp met zelfbouw elektronica in campers is de gezamenlijke of juist aparte min/massa/chassis.
Je hebt de startaccu, daar is de -min op de chassis. dit is vaststaand iets, en kan je niet wijzigen.
Dan krijg je de HH accu pakket met de -min op chassis of juist niet?
Dan nog voor mij (24 volt installatie) een 12 volt circuit (Autoradio, navi, en nog wat andere klein spul wat niet op 24 is)
Gaat daar ook de -min naar chassis?
En wat gebeurt er als ergens 1 van de verschillende -min kabels bij elkaar komen?
Misschien niet direct bij bij eerste aanleg, maar later of per ongeluk of onwetendheid.
Altijd kans om ergens een rood stroomdraadje te pakken, voor een lampje dit of dat, met de min naar chassis wat makkelijk en lekker dichtbij is.

Dan nog de wal stroom. Massa/aarde naar chassis? Maar ja, dat is de -min van de startaccu. Maar waar dan naar toe? Alleen naar de aangesloten apparatuur?

En hoe doe je dat met een aggregaat? Ook hier... Massa/aarde naar chassis? Maar een aggregaat heeft vaak ook de aarde op de nul leiding.
Misschien heeft de wal stroom aansluiting soms ook de aarde op de nul, nooit naar gekeken.
(Je hebt met -een een hele dure optie- 'ungrounded' bij duurdere aggregaten. Wat is het verschil?)
Maar wat als je de aarde + nul + de minnen (?) op de chassis contact hebben met elkaar? rook?
En dan nog de valse veiligheid van de 30ma aardlek schakelaars op campers die geen massa hebben. maar goed, die is al besproken in andere draadjes op deze forum.

Op de mooie en duidelijke tekening van Albrecht is eigenlijk de chassis/massa niet getekend en beschreven. Terwijl toch belangrijk is.
Of is het alleen een issue in mijn hoofd?

Ferry
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch schema



Bericht door Kroppie »

de min van de startaccu zit aan het chassis via een kabel en/of startmotor, dus de min van de hh accu ook, anders krijg je hem nooit opgeladen via de dynamo, dus zo lang je een plusdraad niet aan de min aansluit gaat er niets fout, wel wordt aangeraden om een betere massa verbinding te hebben bij de grotere verbruikers deze te maken met een aparte massa(min)kabel en niet via het chassis, maar verder geen probleem om min/massa via het chassis te laten lopen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Elektrisch schema



Bericht door veetee »

De verwarring ontstaat waarschijnlijk doordat de min van de hh accu wél aan het chassis zit (moet), maar - indien een BMV (battery monitor) gebruikt wordt - dat tussen minpool vd hh accu en chassis de shunt zit, en daarna pas de rest. Op de minpool van de hh accu mag dus alleen shunt zitten, de andere kant van de shunt zit dan aan chassis en de rest van het min-circuit (min busbar o.i.d.).
E.e.a. wordt hier mooi uitgelegd.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Elektrisch schema



Bericht door jansloos »

B12M_Ferry schreef:
do 13 dec 2018, 17:29
Wat ik zelf nog niet helemaal begrijp met zelfbouw elektronica in campers is de gezamenlijke of juist aparte min/massa/chassis.
Je hebt de startaccu, daar is de -min op de chassis. dit is vaststaand iets, en kan je niet wijzigen.
Dan krijg je de HH accu pakket met de -min op chassis of juist niet?

hier mag je zelf kiezen. Je kiest voor een geheel gescheiden min,- dat heeft de voorkeur- of je koppelt de min via het chassis.
Dan nog voor mij (24 volt installatie) een 12 volt circuit (Autoradio, navi, en nog wat andere klein spul wat niet op 24 is)
Gaat daar ook de -min naar chassis? hier mag je kiezen uit het voorgaande.
En wat gebeurt er als ergens 1 van de verschillende -min kabels bij elkaar komen? niets. Zolang je niet een plus van een van die twee er tegenaan houd
Misschien niet direct bij bij eerste aanleg, maar later of per ongeluk of onwetendheid.
Altijd kans om ergens een rood stroomdraadje te pakken, voor een lampje dit of dat, met de min naar chassis wat makkelijk en lekker dichtbij is.

Dan nog de wal stroom. Massa/aarde naar chassis? Maar ja, dat is de -min van de startaccu. Maar waar dan naar toe? Alleen naar de aangesloten apparatuur?ook zoiets, al vele malen door meerderen uitgelegd: aarde aan chassis. Ga ik gelijk door met hieronder , het agregaat: een agregaat heeft een zg zwevende spanning. Geen nul, ook geen aarde.

En hoe doe je dat met een aggregaat? Ook hier... Massa/aarde naar chassis? Maar een aggregaat heeft vaak ook de aarde op de nul leiding.
Misschien heeft de wal stroom aansluiting soms ook de aarde op de nul, nooit naar gekeken. bij de walstroom zijn de aarde en de nul, in feite hetzelfde. Ze zijn gekoppeld bij de energie centrale echter verder in het systeem gescheiden. Lees ook mijn topic over de uitleg hierover.
(Je hebt met -een een hele dure optie- 'ungrounded' bij duurdere aggregaten. Wat is het verschil?)
Maar wat als je de aarde + nul + de minnen (?) op de chassis contact hebben met elkaar? rook?
gebeurt niks. Zolang je niks met die plus daarop doet.
En dan nog de valse veiligheid van de 30ma aardlek schakelaars op campers die geen massa hebben. maar goed, die is al besproken in andere draadjes op deze forum.

Op de mooie en duidelijke tekening van Albrecht is eigenlijk de chassis/massa niet getekend en beschreven. Terwijl toch belangrijk is.
Of is het alleen een issue in mijn hoofd? totdat we hier alles uitgelegd hebben.

Ferry
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Elektrisch schema



Bericht door veetee »

jansloos schreef:
do 13 dec 2018, 19:27
B12M_Ferry schreef:
do 13 dec 2018, 17:29
Wat ik zelf nog niet helemaal begrijp met zelfbouw elektronica in campers is de gezamenlijke of juist aparte min/massa/chassis.
Je hebt de startaccu, daar is de -min op de chassis. dit is vaststaand iets, en kan je niet wijzigen.
Dan krijg je de HH accu pakket met de -min op chassis of juist niet?

hier mag je zelf kiezen. Je kiest voor een geheel gescheiden min,- dat heeft de voorkeur- of je koppelt de min via het chassis.
Hier valt niets te kiezen. Zoals Kroppie al uitlegde, zit ook de min van de HH ergens vast aan het chassis - anders kan die nooit geladen worden door de alternator (de min daarvan zit namelijk alleen aan het chassis).
Dan nog voor mij (24 volt installatie) een 12 volt circuit (Autoradio, navi, en nog wat andere klein spul wat niet op 24 is)
Gaat daar ook de -min naar chassis? hier mag je kiezen uit het voorgaande.
En wat gebeurt er als ergens 1 van de verschillende -min kabels bij elkaar komen? niets. Zolang je niet een plus van een van die twee er tegenaan houd
Misschien niet direct bij bij eerste aanleg, maar later of per ongeluk of onwetendheid.
Altijd kans om ergens een rood stroomdraadje te pakken, voor een lampje dit of dat, met de min naar chassis wat makkelijk en lekker dichtbij is.

Dan nog de wal stroom. Massa/aarde naar chassis? Maar ja, dat is de -min van de startaccu. Maar waar dan naar toe? Alleen naar de aangesloten apparatuur?ook zoiets, al vele malen door meerderen uitgelegd: aarde aan chassis. Ga ik gelijk door met hieronder , het agregaat: een agregaat heeft een zg zwevende spanning. Geen nul, ook geen aarde.

En hoe doe je dat met een aggregaat? Ook hier... Massa/aarde naar chassis? Maar een aggregaat heeft vaak ook de aarde op de nul leiding.
Misschien heeft de wal stroom aansluiting soms ook de aarde op de nul, nooit naar gekeken. bij de walstroom zijn de aarde en de nul, in feite hetzelfde. Ze zijn gekoppeld bij de energie centrale echter verder in het systeem gescheiden. Lees ook mijn topic over de uitleg hierover.
(Je hebt met -een een hele dure optie- 'ungrounded' bij duurdere aggregaten. Wat is het verschil?)
Maar wat als je de aarde + nul + de minnen (?) op de chassis contact hebben met elkaar? rook?
gebeurt niks. Zolang je niks met die plus daarop doet.
En dan nog de valse veiligheid van de 30ma aardlek schakelaars op campers die geen massa hebben. maar goed, die is al besproken in andere draadjes op deze forum.

Op de mooie en duidelijke tekening van Albrecht is eigenlijk de chassis/massa niet getekend en beschreven. Terwijl toch belangrijk is.
Of is het alleen een issue in mijn hoofd? totdat we hier alles uitgelegd hebben.

Ferry
Zie opmerking in blauw.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Elektrisch schema



Bericht door jansloos »

:-B

Ik lach je niet uit, alleen een glimlach.

Omdat?

Als ik schrijf geheel gescheiden, wil niet zeggen:" niet aangesloten"

Geheel gescheiden bedoel ik mee, vanaf het punt waar de min aan de dynamo zit, of een min punt bij de startaccu tot aan de min van de hh accu. vandaaruit een gescheiden min naar alle HH verbruikers, eventueel via een verdeelblok. Die dan ook weer gescheiden van het chassis.
Uiteindelijk zit één kant van de min ALTIJD aan het chassis. Die bij de dynamo, of startaccu.

Natuurlijk heeft Jos gelijk. Alleen hoef je niet te kiezen voor een min via het chassis. Je mag gewoon een separate min in het systeem meevoeren. Maar dan ook aansluiten op min HH accu! Maar zoals al gezegd: de min zit altijd al aan 1 kant aan het chassis.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Elektrisch schema



Bericht door Janpinz »

Erg leuk en leerzaam, dit. Maar roept bij mij weer nieuwe vragen op!
Op mijn hh accu twee kabels, + en - . Het huishoudelijk-circuit. Zou een gesloten circuit kúnnen zijn.
Is het nodig, nuttig, dienstbaar of verkeerd, om de minpool óók nog op het chassis aan te sluiten, of is dat al ergens gebeurd? Alles werkt...
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch schema



Bericht door Kroppie »

als alles naar wens werkt?, afblijven!, is vast al ergens gebeurt anders laadt de hhaccu niet op tydens het rijden zoals reeds vermeld.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Elektrisch schema



Bericht door gsm »

Hoe ik het gedaan heb :
De min van de HHaccu naar de shunt van de BMV700 en van de shunt naar een minstrip
Op de minstrip alle min kabels van de gebruikers en van de minstrip naar het chassis.

Afbeelding
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie