E+A schreef: ↑za 22 dec 2018, 9:48
Goed, bij deze een vereenvoudigd schema.
Uitgangspunten:
PV moet beide accu's kunnen laden met als gevolg dat de PV en Cyrix voor de hoofdschakelaar zitten.
De "overbodige" min bekabeling heb ik niet getekend.
Het zwarte driehoekje wordt het verdeelpunt voor de "grote" min aansluitingen (PV, Acculader, Kachel en Inverter).
Het zwarte blok rechts wordt de min aansluiting voor de overige verbruikers.
Komen de zwarte driehoek en het zwarte blok van de minaansluitingen dan zover uit elkaar te zitten? Waarom niet alles op het zwarte blok ?
Één kabel van de min naar het zwarte blok (minstrip of busbar)
Een goede accu kan maanden zonder opladen dus blijf ik me afvragen waarom de PV voor de hoofdschakelaar ?
In de stalling, waar die het langst stil staat, komt er toch weinig opbrengst en helemaal als die in de winter in de stalling staat.
Staat die een maand voor de deur stil dan mag dat geen probleem zijn voor de accu.
Hoofdschakelaar uit en klaar.
Net wat Kampo schrijft heb ik het alarm en de tracker voor de hoofdschakelaar gezet
Dan hou je nog maar 2 kabels van 35mm2 over voor op de plus pool en als je dan de accuklem van de foto neemt dan zit daar gelijk een 100A zekering in.
Afwijkend van mijn schema is dat ik geen busbar in de plus leiding heb maar een zekeringkast en de hoofdschakelaar zit bij mij in de minleiding.
Dit is de pluspool klem met inwendige zekering maar er zijn meerdere modellen
- a_connection_bbc41pf.jpg (15.82 KiB) 1621 keer bekeken