Chinese dieselkachel

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31861
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Bob Diesel »

Nu had ik er binnenkort ook 1 in gedachte

https://nl.aliexpress.com/item/32946853 ... Title=true

maar als die na 7 x er mee stopt is €150 nog te duur
word dus een beetje,,, onzeker
en we zijn niet allemaal zo electronisch geladen :wink:
ik heb en kan niks met die printplaat en wat er op en aan zit
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door gsm »

Ach Bob op een forum lees je vaak problemen en bijna nooit iets van de persoon waar die wel goed blijft werken :-B :thumbup:
Als voorbeeld : ik dacht dat Jos er ook één heeft en die werkt goed. :D
Ik zou het zo weer bestellen en zo´n printplaatje is in een paar minuten vervangen ook zonder enige elektronische kennis en verder zit er eigenlijk niets in.
Helaas heb ik geen extra printplaatje besteld maar wel extra gloeipluggen :lol3:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door kampo »

Bob Diesel schreef:
zo 02 jun 2019, 21:59
...maar als die na 7 x er mee stopt is €150 nog te duur....
Dan koop je toch 10 stuks , krijg je een veel betere prijs en kan je meteen 70 keer verwarmen :-B
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31861
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Bob Diesel »

heb alleen geen in en uitbouw station :wink:

en ook nog geen kachel
word pas geregeld in Julie/aug

dus we willen ook graag positieve reviews :!:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door kampo »

Positieve reviews kan je met hopen op facebook vinden.
De link naar de gebruikersgroepen staat hier ergens boven.
Noteer dat verdere informatie na de presentatie van wat er in de doos zit en de proefopstelling in de garage … erg mager uitvalt.
Waar iedereen het over eens is … is dat ze niet duur zijn.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31861
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Bob Diesel »

geen FB hier

we hebben nog een paar weken
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door gsm »

Wij gaan dinsdag voor 2 maanden naar Zweden naar ons vakantiehuis en gaan een trip maken in Noorwegen, hopelijk is het goed weer en hebben we de kachel niet nodig en als dat wel moet dan heb ik nog de plintverwarming alleen moet ik dan aan de paal staan.
Morgen eerst naar Carsupport om de voorveren en één bladveer te laten vervangen en als het nog kan onderdelen bestellen voor de diesel kachel.
Die laten sturen naar Zweden zodat ik het daar kan het board kan repareren of vervangen.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door kampo »

gsm schreef:
zo 02 jun 2019, 13:35
Na 7 keer de kachel te hebben gebruikt kreeg ik gisteren een storing in beeld : E04 wat pompstoring inhoud.
Ik had een reserve pomp maar ook dat hielp niet.
Pomp op 12V aangesloten en werkt
Spanning gemeten op de pomp steker en geen spanning (2mV), dat zou kunnen want hij krijgt een puls spanning en om te zien of de spanning wel werkt heb ik een 12V-20W lampje aangesloten op de stekker maar ook die gaat niet flitsen.
Ik denk dat het board de schuldige is, iemand zei dat de mosfet op het board die de sturing doet van de pomp kapot kan zijn gegaan.
Als ik hem aan doet door op ON te klikken hoor ik het relais maar gaat dan gelijk in storing
Ik wacht nog even af of er nog een reactie met oplossing komt anders een nieuw board bestellen.
Op de brandstofdoseerpomp mag je geen continu 12V zetten. Daarvan kan de spoel van de pomp doorbranden.
Enkel een impuls van 12V door aan te tikken of met een knipperlichtrelais.
Als de doseerpomp daarbij tikt en dus een persslag doet dan is de pomp goed.
Het volgende om na te zien is dan de bekabeling tussen doseerpomp en printplaat.
Normaal zit er daar dan een onderbreking of kortsluiting op.

Een printplaat zelf zou ik niet gaan herstellen. Bij de Chinees zou het nog kunnen.
De Europese verwarmingen hebben een in de hars gegoten stuurapparaat. Kan je niets aan herstellen.
Maar die zijn wel goed afgeschermd tegen vocht en stof en gaan normaal erg lang mee.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Kroppie »

als de pomp tikt dan lijkt ie elektrisch goed, dan kijken of ie ook brandstof pompt, zo ja?, dan pas concluderen de is pomp goed, enkel tikken zegt niets , kan ook een klepje lekken of blijven hangen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door gsm »

Uiteraard zet ik geen constant 12V op de pomp maar even 12V aanklikken en dan hoor je de pomp klikken:
Leidingen staat vol met brandstof en pomp werkt.
Aan de draden is niets gedaan of verlegd of wat dan ook maar ik zal het nog even voor de zekerheid doormeten
Maar ik denk inderdaad dat de mosfet die de pomp aanstuurt het begeven heeft alleen waardoor is mij een vraag maar ik krijg totaal geen spanning op de stekker die op de pomp gaat.
Zo´n mosfet is gemakkelijk te vervangen als het tenminste die is die op de koelblok zit maar voor de zekerheid wil ik een nieuw board bestellen, probleem is alleen dat ik woensdag op vakantie ga dus komt er niets meer van tenzij ik het kan laten sturen naar ons vakantiehuis in Zweden.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Kroppie »

in die pomp zit een spoel, en als je bij een spoel waar gelijktroom op staat de stroom onderbreekt dan krijg je een spanningspiek, die spannings piek kan funest zijn voor de mosfet welke de pomp aanstuurt, ik weet niet of de chinesen daarvoor een voorziening getroffen hebben, maar je zou een blusdiode (gewone diode b.v.in4148) antiparallel(dus plus diode op de mindraad) over de stroomdraden kunnen zetten uit voorzorg.
dat kan ik bedenken waarom de mosfet van de pomp stuk zou kunnen gaan, veel verder gaat mijn electronica kennis niet

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door gsm »

Dit klinkt mij bekend in de oren alleen deden we dat met een condensator, een blus condensator over de contactpunten :P
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Kroppie »

dat was om de vonk te blussen de diode leidt een piek weg,

en ik denk dat de mosfet op het koellichaam voor de gloeiplug is die vraagt veel stroom, zal 1 van de kleintjes achterop de print zijn, even printsporen volgen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door gsm »

Klopt Jos maar ik wist niet dat de diode de piek wegnam, weer wat geleerd :thumbup:
Ik heb de bus al ingepakt, omdat we eigenlijk morgen weg zouden gaan maar door ziekte bij Carsupport kon vandaag de voorveren niet gedaan worden en moet ik morgen daar weer heen dus gaan we woensdag weg naar Zweden en Noorwegen en dus kan ik niet meer even bij het board maar in Zweden als de spullen er uit zijn ga ik het board even bekijken.
Hopelijk kan ik een nieuw board ergens bestellen en in Zweden laten bezorgen dan kan ik later het oude board repareren.
Ik vermoede al dat de mosfet op de koellichaam niet voor de pomp was want die trekt max 2A en daar is geen koelplaat voor nodig maar inderdaad wel de gloeiplug maar houd dat dan ook in dat de mosfet die van je link niet de juiste zijn want ik zie die nergens op de achterkant zitten, daar zag ik plat op het printplaatje gesoldeerde mosfets (?) zitten
Deze :
IMG_5034.PNG
IMG_5034.PNG (198.43 KiB) 409 keer bekeken
IMG_5035.PNG
IMG_5035.PNG (154.52 KiB) 409 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie