Chinese dieselkachel
-
- Berichten: 3735
- Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45
Re: Chinese dieselkachel
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 632
- Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07
Re: Chinese dieselkachel
Chinees van internet geplukt betekent, geen fabriek of dealer waar je op kunt terug vallen, grotere kans of mindere kwaliteit, en veiligheidsrisico's.
Een "merk" kopen is veel duurder maar je hebt een hele fabriek met kennis ter beschikking en garantie.
Iemand die voor goedkoop en risico gaat koopt een chinees en iemand die gaat voor kwaliteit koopt een halve chinees, Koreaan of Japanner want er zit echt niet alleen Europees spul in een Truma of Webasto.
Een top of een tob chinees kopen en fout inbouwen is een veel groter risico, draadje kan beter gaan over hoe bouw je dat ding veilig in en sluit je het werkend doch veilig aan. Ik zie houten plaatjes, aluminium bakjes, maar nergens iemand die een brandwerend kastje heeft gemaakt.
Een "merk" kopen is veel duurder maar je hebt een hele fabriek met kennis ter beschikking en garantie.
Iemand die voor goedkoop en risico gaat koopt een chinees en iemand die gaat voor kwaliteit koopt een halve chinees, Koreaan of Japanner want er zit echt niet alleen Europees spul in een Truma of Webasto.
Een top of een tob chinees kopen en fout inbouwen is een veel groter risico, draadje kan beter gaan over hoe bouw je dat ding veilig in en sluit je het werkend doch veilig aan. Ik zie houten plaatjes, aluminium bakjes, maar nergens iemand die een brandwerend kastje heeft gemaakt.
Re: Chinese dieselkachel
Dus eigenlijk heb je nog nooit een diesel kachel volledig ingebouwd.
Inderdaad is voor alle merken en alle prijzen.gsm schreef: ↑di 15 jan 2019, 10:41Pruts installaties heeft niets met de Chinese diesel kachels te maken en kan ook gebeuren bij het inbouwen van een Eberspächer of Webasto
Minder kwaliteit zal best maar dat zal de Planar ook zijn want dat is een kopie van de Webasto en de Chinezen hebben de Planar gekopieerd
Webasto kost ±€1300 - Planar €550 - Chinese €150
Behalve de langdurige werking is het grootste probleem de montage zonder fouten. Ik heb meerdere jaren ervaring wat dat betreft.
Zonder enige vorm van opleiding of instructies is het bijna niet mogelijk om een dieselverwarming juist te monteren. Zelfs niet als je de installatie handleidingen van 50 à 100 pagina’s een paar keer leest.
Je moet een 20 tal zaken juist doen. Begrijp het niet verkeerd, 20 zaken daarvan mag er niet 1 fout zijn. En doe dat maar eens zonder enige oefening, zonder voertuig specifieke installatiehandleiding of zonder de uitleg van een specialist. Buiten die universele handleidingen zijn er nog tal van noodzakelijke weetjes.
Op een bepaald ogenblik krijg je dan onveilige situaties. Men is zich er niet van bewust, ook al door gebrek aan kennis. Ik kan je verzekeren dat er jaarlijks schadegevallen zijn en ongevallen gebeuren. Daar wordt, begrijpelijk, weinig over geschreven.
Niet iedereen neemt het nauw met veiligheid. Sommigen vertellen graag dat het allemaal overdreven is. Het zijn ruwe kerels die luid schreeuwen. Doe dat dan voor jezelf. Gezonde voorzichtigheid is geboden bij het advies van en aan een ander. Dat is zo bij tal van toestellen en montages.
Groeten Kampo
Re: Chinese dieselkachel
Ik vindt het dagelijks gebruik nogal duur! Waar ik met drie liter vloeibaar gas een dag doorkom lijkt er in zo'n dieselmonster nogal wat liters diesel uit de tank te verdwijnen. Het gemak moet dus dik worden betaald?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Re: Chinese dieselkachel
Er is hier al een draadje geweest waar we de kostprijs van het gemiddeld verwarmings verbruik berekend hadden.
Prijs van gas, diesel of 230V om te verwarmen.
Prijs van gas, diesel of 230V om te verwarmen.
Groeten Kampo
Re: Chinese dieselkachel
3 liter propaan bevat ongeveer evenveel energie als 2.1 à 2.2 liter diesel.
Op wintersport in januari verbruikten we met onze half-integraal gemiddeld 20 à 25 liter diesel per week.
Met een tank van 70 liter diesel had ik toen een grotere "verwarmingsactieradius" dan met de huidige 44 liter gas.
Voor het propaangas moet ik omrijden (en dat kost ook) en moest ik gasflessen, buitenvuller ... aanschaffen.
Op wintersport in januari verbruikten we met onze half-integraal gemiddeld 20 à 25 liter diesel per week.
Met een tank van 70 liter diesel had ik toen een grotere "verwarmingsactieradius" dan met de huidige 44 liter gas.
Voor het propaangas moet ik omrijden (en dat kost ook) en moest ik gasflessen, buitenvuller ... aanschaffen.
H20
Re: Chinese dieselkachel
Klopt maar Pauluzz vraagt wie wil die gaan gebruiken en daar reageer ik op.
Buiten dat ééns moet de eerste keer zijn net zoals er vele andere dat hebben gedaan en ik bereid alles zo goed mogelijk voor.
Zo heb ik bv 2 verschillende standbuizen voor montage in de standaard dieseltank zodat ik op het moment dat ik de vlotter uit de tank heb kan kiezen welke het beste past want ik weet niet hoe de vlotter van mijn Ducato van 2011 er uitziet en ben ik afgestapt, o.a. op jouw advies, van een aparte dieseltank.
kampo schreef: ↑wo 16 jan 2019, 8:57Dan zijn we het hier over eensgsm schreef: ↑di 15 jan 2019, 10:41Pruts installaties heeft niets met de Chinese diesel kachels te maken en kan ook gebeuren bij het inbouwen van een Eberspächer of Webasto
Minder kwaliteit zal best maar dat zal de Planar ook zijn want dat is een kopie van de Webasto en de Chinezen hebben de Planar gekopieerd
Webasto kost ±€1300 - Planar €550 - Chinese €150
Inderdaad is voor alle merken en alle prijzen.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
- B12M_Ferry
- Berichten: 195
- Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
- Locatie: Dunakeszi Hongarije
Re: Chinese dieselkachel
Nou ben ik nog niet zo lang lid van het camperforum, maar ik lees en leer veel hier.
Alles van wat wel, juist absoluut niet of dat het ook anders kan.
De andere inzichten gebruikers zijn vaak verbazend.
Terug naar de dieselkachels.
In een andere topic heb ik begrepen dat er (Onder bepaalde voorwaarden) verplichting is om bij gas-kachels een crash sensor afsluiter te gebruiken.
Dus dat bij een ongeluk dat het gas afgesloten wordt. Sommige gaskachels mogen helemaal niet gebruikt worden in campers.
Hoe zit het eigenlijk met diesel kachels? Nu is diesel wat minder brandbaar, maar toch... Hoe is het wettelijk in NL en EU.
Mag je een diesel kachel onderweg gebruiken, of alleen als standkachel?
Groet,
Ferry
Alles van wat wel, juist absoluut niet of dat het ook anders kan.
De andere inzichten gebruikers zijn vaak verbazend.
Terug naar de dieselkachels.
In een andere topic heb ik begrepen dat er (Onder bepaalde voorwaarden) verplichting is om bij gas-kachels een crash sensor afsluiter te gebruiken.
Dus dat bij een ongeluk dat het gas afgesloten wordt. Sommige gaskachels mogen helemaal niet gebruikt worden in campers.
Hoe zit het eigenlijk met diesel kachels? Nu is diesel wat minder brandbaar, maar toch... Hoe is het wettelijk in NL en EU.
Mag je een diesel kachel onderweg gebruiken, of alleen als standkachel?
Groet,
Ferry
Volvo B12M bus in ombouw.
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Chinese dieselkachel
Brandstofverbruik van de D2 resp D4 inh de standen: power / vol / middel / klein
Brandstofverbruik (l/h) 0,28 / 0,23 / 0,15/ 0,10 // 0,51 / 0,38 / 0,25 / 0,13
Vermogen D2 resp D4 idem:
Capaciteit (Watt) 2200 1800 1200 850 // 4000 3000 2000 1000
Peanuts in de praktijk.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: Chinese dieselkachel
Een dieselkachel mag onderweg al rijdend gebruikt worden indien ze voldoet aan de wetgeving .
Re: Chinese dieselkachel
Ben je hier nou weer niet een ietsiepietsie aan het overdrijven.kampo schreef:Dus eigenlijk heb je nog nooit een diesel kachel volledig ingebouwd.
Inderdaad is voor alle merken en alle prijzen.gsm schreef: ↑di 15 jan 2019, 10:41Pruts installaties heeft niets met de Chinese diesel kachels te maken en kan ook gebeuren bij het inbouwen van een Eberspächer of Webasto
Minder kwaliteit zal best maar dat zal de Planar ook zijn want dat is een kopie van de Webasto en de Chinezen hebben de Planar gekopieerd
Webasto kost ±€1300 - Planar €550 - Chinese €150
Behalve de langdurige werking is het grootste probleem de montage zonder fouten. Ik heb meerdere jaren ervaring wat dat betreft.
Zonder enige vorm van opleiding of instructies is het bijna niet mogelijk om een dieselverwarming juist te monteren. Zelfs niet als je de installatie handleidingen van 50 à 100 pagina’s een paar keer leest.
Je moet een 20 tal zaken juist doen. Begrijp het niet verkeerd, 20 zaken daarvan mag er niet 1 fout zijn. En doe dat maar eens zonder enige oefening, zonder voertuig specifieke installatiehandleiding of zonder de uitleg van een specialist. Buiten die universele handleidingen zijn er nog tal van noodzakelijke weetjes.
Op een bepaald ogenblik krijg je dan onveilige situaties. Men is zich er niet van bewust, ook al door gebrek aan kennis. Ik kan je verzekeren dat er jaarlijks schadegevallen zijn en ongevallen gebeuren. Daar wordt, begrijpelijk, weinig over geschreven.
Niet iedereen neemt het nauw met veiligheid. Sommigen vertellen graag dat het allemaal overdreven is. Het zijn ruwe kerels die luid schreeuwen. Doe dat dan voor jezelf. Gezonde voorzichtigheid is geboden bij het advies van en aan een ander. Dat is zo bij tal van toestellen en montages.
Re: Chinese dieselkachel
Beste Myway
Het is niet moeilijk om te schrijven dat alles kan en alles mag. Je hebt er hier een paar die daar hun handelsmerk van maken.
Laat me toe van tot de andere groep te behoren. Diegene die misschien een ietsje pietsje overdrijven maar wel een poging doen om zinvolle en juiste informatie aan een onderwerp toe te voegen. Ik maak er een punt van om het daarbij ook te hebben over veiligheid, normen en wettelijk gereglementeerde zaken. Dat wil helemaal niet zeggen dat ik alles zou weten over een onderwerp. Maar samen komen we er wel uit.
Daarnaast maak ik graag de vergelijking tussen snel en goedkoop tov goed en misschien iets duurder.
Het staat een ieder vrij van met die informatie te doen wat hij wenst. Dat is eigen verantwoordelijkheid.
Het is niet moeilijk om te schrijven dat alles kan en alles mag. Je hebt er hier een paar die daar hun handelsmerk van maken.
Laat me toe van tot de andere groep te behoren. Diegene die misschien een ietsje pietsje overdrijven maar wel een poging doen om zinvolle en juiste informatie aan een onderwerp toe te voegen. Ik maak er een punt van om het daarbij ook te hebben over veiligheid, normen en wettelijk gereglementeerde zaken. Dat wil helemaal niet zeggen dat ik alles zou weten over een onderwerp. Maar samen komen we er wel uit.
Daarnaast maak ik graag de vergelijking tussen snel en goedkoop tov goed en misschien iets duurder.
Het staat een ieder vrij van met die informatie te doen wat hij wenst. Dat is eigen verantwoordelijkheid.
Groeten Kampo
Re: Chinese dieselkachel
Niet iedereen heeft de financiële rek om een Webasto te laten inbouwen. Het heeft dan ook geen zin om die optie te benadrukken in zo'n situatie. Maar mensen willen toch graag een kachel in de camper.
Het heeft dus meer zin om mee te denken over de juiste en veilige inbouw van zo'n Chinees kacheltje, zeker als een schat aan ervaring en kennis voorhanden is.
Als er een 20 tal zaken zijn waar op gelet moet worden bij de inbouw dan zou het goed zijn die te noemen hier.
De Chinese BYD elektrische stadsbussen waar ik af en toe een rondje mee rijd hebben Chinese "Webasto" kachels aan boord. Zeker zo betrouwbaar als de in Europese bussen gemonteerde echte Webasto's. En stinken doen ze allemaal, daar zit ook het verschil niet.
Het heeft dus meer zin om mee te denken over de juiste en veilige inbouw van zo'n Chinees kacheltje, zeker als een schat aan ervaring en kennis voorhanden is.
Als er een 20 tal zaken zijn waar op gelet moet worden bij de inbouw dan zou het goed zijn die te noemen hier.
De Chinese BYD elektrische stadsbussen waar ik af en toe een rondje mee rijd hebben Chinese "Webasto" kachels aan boord. Zeker zo betrouwbaar als de in Europese bussen gemonteerde echte Webasto's. En stinken doen ze allemaal, daar zit ook het verschil niet.
Laatst gewijzigd door Meine op do 17 jan 2019, 7:55, 5 keer totaal gewijzigd.
Re: Chinese dieselkachel
Als dat zou kunnen.. hiervoor is ook dit forum toch?
Dit is hem geworden.. Jumper 35 L3H2 120 Foto's Camper Project : MyAlbum.com
Wij hadden een DETHLEFFS GLOBETROTTER 1988
FIAT DUCATO 14 2.5D ...
Wij hadden een DETHLEFFS GLOBETROTTER 1988
FIAT DUCATO 14 2.5D ...