Chinese dieselkachel

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Going »

Ik heb de 3kw model. Wij overwinteren momenteel daar waar wel verwarming in de avond nodig is. De kachel houden we op de laagste stand wat een 21°+ in stand houdt.
Het ligt natuurlijk aan de isolatie en maat van de camper welk model nodig is. Voor onze camper, 7,40 x 2,35 meter, en waar in de winter wij zijn had ik beter een 2kw model kunnen nemen.
Wij hebben ook Alden centrale verwarming ingebouwd op gas. Nadeel is het duurt lang om geheel warm te worden en het verwarmt ook de garage en bed gedeelte achter. Nu houden wij van lage temperatuur in het slaapgedeelte. Vandaar dat
ik de diesel kachel er bij heb genomen. We sluiten nu de slaapgedeelte 's avonds af waardoor het er koel blijft.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Kees_S »

Bij Alex Dickhoff in Eindhoven kun je terecht voor alle advies en hulp met dit soort kachels. Hij levert zelf de Planar voor een heel leuke prijs. En in zijn loods kun je een sleutelplek huren voor een klein bedrag per dag, waarbij hij zelf beschikbaar is voor advies en als 3e hand. Hij geeft u ook de simpele methode 'vishengel' methode om de aanzuigleiding in de dieseltank te plaatsen.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
kokaco
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 20 feb 2011, 15:08
Locatie: 8127

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door kokaco »

Kees_S schreef:Bij Alex Dickhoff in Eindhoven kun je terecht voor alle advies en hulp met dit soort kachels. Hij levert zelf de Planar voor een heel leuke prijs. En in zijn loods kun je een sleutelplek huren voor een klein bedrag per dag, waarbij hij zelf beschikbaar is voor advies en als 3e hand. Hij geeft u ook de simpele methode 'vishengel' methode om de aanzuigleiding in de dieseltank te plaatsen.
Hoi dit is een goude tip voor mij. Kan je iets meer vertellen over "vishengel" methode ?
Ik heb recent van mijn kachel gemonteerd in mijn transporter t5 lwb. Ik ben van 2. Punten van mijn montage niet tevreden.
1. Brandstof koppeling (Brandstof jerrycan in wagen)
2. Uitlaat aansluiting(direct bij apparaat) lekkage AfbeeldingAfbeelding


Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk




AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door kokaco op do 16 jan 2020, 15:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Kees_S »

Hij heeft het voorgedaan, maar dat was een jaar geleden. Dus beter even met Google Alex Dickhoff in Eindhoven zoeken. Hij is ook op Facebook te vinden.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Breg
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 07 okt 2019, 20:23

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Breg »

Dank voor de reacties en tips.

Een 2 kw heater zou dus voldoende moeten zijn... (goed om te weten dat het niet goed is voor de kachel om continue op de laagste stand te draaien, dus zo laag mogelijke kw is wel slim begrijp ik).

Ik heb een l2h2 busje dat ik ook in de winter, en op wintersport wil gebruiken. Hij is als volgt geïsoleerd:
- vloer + dak: 6mm armaflex met daar tegenaan 2cm pirplaat (niet te dik om hoogte over te houden).
- wanden: 2cm armaflex bijna overal, plus daartegenaan 3 -6 cm wol waar het kan.
- kokers: nog niks, maar ik overweeg daar wol in te doen.
Deze isolatie is gemiddeld tot krap aan denk ik. Ik verwacht dat veel van jullie 5cm pirplaten hebben.

Daarnaast wil ik de gehele bus verwarmen (ook garage onder bed) om condensvorming te voorkomen.

Wat denk je, deze isolatie + wintersporttemperaturen --> 2kw nog steeds voldoende?

(overigens dacht ik er ook over om de cabine verwarming, die al is ingebouwd natuurlijk, om te leiden naar achter. Geen idee of dat kan, maar lijkt me praktisch, ik heb altijd veel te veel warme lucht over in die cabine als ik rij)
Breg
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 07 okt 2019, 20:23

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Breg »

pwhooftman schreef:
do 16 jan 2020, 8:01
Ik heb deze 2KW voor 82 euro besteld, wordt vandaag bezorgd (4 dagen geleden besteld). Let er op dat je er eentje uit bijv. 'Basel, Switzerland' bestelt, dan wordt ie snel bezorgd zonder douanekosten.

https://www.ebay.com/itm/12V-2KW-Air-Di ... 2749.l2649

Ik heb gekozen voor de 2KW omdat die iets kleiner is dan de 5KW, maar groot genoeg voor een VW T4. Ik ben benieuwd naar het bedieningspaneel, of dat ook in het chinees is. Ik zal mijn ervaringen wel posten.
Ben benieuwd naar wat je ervaring gaat zijn, dank voor de tip!
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door gsm »

Zoals al gezegd hebben wij de L3H2 dus ±60cm langer en daarin voldoet de 2Kw kachel maar warmte stijgt omhoog en daar heb je 6mm armaflex met 2cm pirplaat ik weet niet of dat voldoende is.
Ik heb de wanden en dak geïsoleerd met 10cm schapenwol.
Maar er zullen best andere zijn die meer over de isolatie en gebruik in de winter kunnen zeggen.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Breg
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 07 okt 2019, 20:23

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Breg »

Hai GSM, ja dat is wel een verschil, 10 cm schapenwol of mijn busje... Heb je de 2kw versie vaak voluit staan, of juist heel laag, of gewoon gemiddeld? (op een winterdag).

Deze kwam ik ook tegen, 2kw, met veel goede recensies. Lijkt me ook wel ok: https://nl.aliexpress.com/item/32917565 ... 04941173.0
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door jurgenc »

Breg schreef:
do 16 jan 2020, 22:57
Dank voor de reacties en tips.

Een 2 kw heater zou dus voldoende moeten zijn... (goed om te weten dat het niet goed is voor de kachel om continue op de laagste stand te draaien, dus zo laag mogelijke kw is wel slim begrijp ik).
Is dat wel zo? Ben daar niet zeker van bij een moderne verwarming.
Een moderne 4 Kw verwarming heeft normaal gezien toch twee standen, een 2 en een 4 Kw stand.
Op wintersport ben je blij met voldoende vermogen. Maar er moet ergens wel een norm of vuistregel zijn om het vermogen van de verwarming te kiezen in functie van het te verwarmen volume en de graad van isolatie.
Bij boten wordt bijv door eberspacher als vuistregel gehanteerd om 120 tot 200 Watt te voorzien per m3 te verwarmen volume. De 120 tot 200 Watt is in functie van de isolatie en klimaatzone. Er zal ook wel een gelijkaardige vuistregel zijn voor voertuigen.
H20
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door gsm »

Wij gebruiken hem alleen in het voor- en najaar en dan kom ik nooit op vol vermogen, stand 3 is voor ons al voldoende om het in een korte tijd warm te hebben.
Ik denk en hoop dat andere die naar de wintersport gaan willen reageren.
Keuze kwalificeren is altijd moeilijk, wij hebben hem 2 jaar geleden gekocht in China voor toen de beste koop maar ze zijn nu veel goedkoper geworden zoals je kan zien in deze link waar die van ons op lijkt al hebben wij een ronde knop bediening maar verder lijkt die op deze
https://www.ebay.com/itm/2KW-12V-Air-Di ... SwDlRcCjKf
Ik denk dat dit de zelfde is als die van pwhoofdman en voor die prijs overweeg ik om die als reserve te kopen :wink: :-B :thumbup:
Ik heb hem eerst als proef in de schuur gedraaid en dat werkte goed en toen in de bus gebouwd maar na enkele keren opstarten deed die het niet meer en bleek het moederbordje kapot te zijn, nieuwe in China gekocht en sinds die geen problemen meer gehad.
Advies is wel om een reserve pomp en gloeiplug gelijk te bestellen maar gezien de prijs van de link kan je misschien beter een 2e bestellen :-B

Wat jurgenc hanteert, 120 - 200w/m3, lijkt mij niet zo gek voor de winter want een L2 bus is dan ±20m3 en dus 4Kw voor een slecht/matig geïsoleerde bus in de winter.
Maar zoals gezegd heb ik daar geen ervaring mee en kunnen andere je beter informeren
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Kees_S »

kokaco schreef:
do 16 jan 2020, 15:22
Kees_S schreef:Bij Alex Dickhoff in Eindhoven kun je terecht voor alle advies en hulp met dit soort kachels. Hij levert zelf de Planar voor een heel leuke prijs. En in zijn loods kun je een sleutelplek huren voor een klein bedrag per dag, waarbij hij zelf beschikbaar is voor advies en als 3e hand. Hij geeft u ook de simpele methode 'vishengel' methode om de aanzuigleiding in de dieseltank te plaatsen.
Hoi dit is een goude tip voor mij. Kan je iets meer vertellen over "vishengel" methode ?
Ik weet weer hoe het gaat :D
Bij de Planar kachels wordt standaard een aanzuigbuis voor de dieseltank meegeleverd. Deze heeft van boven naar beneden gezien de volgende opbouw - stukje buis om de slang naar de pomp op aan te sluiten - een verdikking met schroefdraad - een rond metalen plaatje vast gesoldeerd aan de onderzijde van de schroefdraad - een lange (veel te lange) aanzuigbuis. Los aanwezig twee pakkingen.
Dit wordt als volgt in de brandstoftank van de camper geplaatst:
- Meet de dikte van de schroefdraad en neem een metaalboortje dat 1 mm dikker is.
- Bepaal de meest geschikte plaats om in de dieseltank een gaatje te boren. Dit is zo hoog mogelijk in de tank waar je goed bijkomt om te boren en de aanzuigbuis kunt insteken en niet te ver uit de buurt van de opening (buis) om de tank aan de pomp te vullen (de tank hoeft dus niet onder de camper uitgehaald te worden).
- Nadat je dit gaatje geboord hebt steek je de aanzuigbuis er zo ver in totdat hij aan de overzijde de wand raakt. Nu meet je hoeveel het ronde metalen plaatje onder de schroefdraad nog boven de tank uitsteekt. Daar tel je 2 cm bij op en die lengte zaag je aan de onderkant van de aanzuigbuis af. Op deze manier kan de kachel nooit alle diesel verbranden waardoor je niet meer van de plek komt. Gaat de kachel uit wegens gebrek aan diesel, kun je gewoon naar de pomp rijden om te tanken.
- Neem een rol visdraad. Maak aan het einde een lus met een knoopje dat door het boorgaatje past en steek de lus door het geboorde gat in de tank.
- Neem een omgebogen stuk ijzerdraad als "vishengel" en ga via de diesel vulopening naar binnen en begin te vissen naar de lus in de visdraad. Heb je beet, dan trek je deze ver naar buiten.
- Knip de lus van de visdraad af en voer deze draad van de bovenzijde (schroefdraadzijde) in de aanzuigbuis te beginnen met één pakking en dan de aanzuigbuis.
- Trek de visdraad ruim en ver door zodat deze altijd lengte genoeg heeft om buiten de vulopening te blijven.
- Leg dan direct onder de aanzuigbuis een lus/knoop zodat de onderzijde van de buis niet meer kan zakken.
- Breng nu de aanzuigbuis geheel in de tank (nog niet aan de visdraad trekken, gewoon van buitenaf bij de vulopening inbrengen, positie maakt niet uit) en zorg ervoor dat er visdraad blijft uitsteken door het boorgaatje EN door de vulopening.
- Trek nu aan de visdraad boven het boorgaatje en breng de schroefdraad daar doorheen naar de buitenzijde van de tank.
- Plaats hier de tweede pakking op, draai de moer er op en zet de buis vast.
- Trek tenslotte de visdraad door de tankopening naar buiten en je bent klaar x:DD
Succes.
Kees
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door gsm »

Ik weet niet wat voor L2H2 bus je heb maar ik heb een Ducato van 2011 en daar heb ik de vlotter er uit gehaald en daar de zuigbuis in gemaakt.
Simpel al zag ik er even tegenop en al het werk gewoon in de schuur te doen.
Hier zie je enkele foto´s hoe ik het gedaan heb : viewtopic.php?f=7&t=8458214&start=658
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
kokaco
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 20 feb 2011, 15:08
Locatie: 8127

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door kokaco »

@Kees_S hartrlijk dank voor je uitgebreid uitleg. Een video voor deze uitleg is een must. :)
Ik vind het erg moelijk om brandstoftank laten zakken om pomp te kunnen bereiken.
Jou uitleg lijkt een alternatieve manier te zijn.
Ik had ook wel eens gehoord bij transporter bussen gewoon de brandstofslang naar de motor aftakelen een optie is.
Nogmaals bedankt voor de moeite.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk



Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Kees_S »

Ja die video zou je dan samen met Alex Dickhoff kunnen maken. Daar worden ze regelmatig ingebouwd en Eindhoven is niet zo ver uit de buurt.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Plaats reactie